Agrárhelyzet: A volna és a van

Belpol

A fehérgyarmati időközi választások két fordulója között Szanyi Tibor szocialista képviselő feljelentette Torgyán Józsefet, többek között hivatali hatalommal való visszaélés és a közpénzek hűtlen kezelése vádjával. Erre csak részben szolgáltattak okot Torgyán idézett kijelentései - hogy ti. aki támogatást akar, az nem demonstrálhat ellene (bár Szanyi szerint ezek kimerítik a hivatali visszaélés, az üzérkedés bűntettének, valamint az egyesülési és gyülekezési szabadság megsértésének alapos gyanúját) -, sokkal inkább a szabolcsi konzervügy. Az első híradások még csak a kisgazda konzervipari vállalkozók (a megyei elnök és a fehérgyarmati jelölt) termékeinek ingyenes osztogatásáról szóltak (a folklorizálódott alverzió szerint roma közösségi vezetőknek juttatott kolbászról, savanyúság- és lecsókonzervekről volt szó).
A fehérgyarmati időközi választások két fordulója között Szanyi Tibor szocialista képviselő feljelentette Torgyán Józsefet, többek között hivatali hatalommal való visszaélés és a közpénzek hűtlen kezelése vádjával. Erre csak részben szolgáltattak okot Torgyán idézett kijelentései - hogy ti. aki támogatást akar, az nem demonstrálhat ellene (bár Szanyi szerint ezek kimerítik a hivatali visszaélés, az üzérkedés bűntettének, valamint az egyesülési és gyülekezési szabadság megsértésének alapos gyanúját) -, sokkal inkább a szabolcsi konzervügy. Az első híradások még csak a kisgazda konzervipari vállalkozók (a megyei elnök és a fehérgyarmati jelölt) termékeinek ingyenes osztogatásáról szóltak (a folklorizálódott alverzió szerint roma közösségi vezetőknek juttatott kolbászról, savanyúság- és lecsókonzervekről volt szó).

A vidékfejlesztésben utazó miniszteriális tényezők által csak óbolsevista téeszlobbinak nevezett MOSZ (Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége) és szövetségesei márciusban fújtak riadót, hogy a Torgyán József vezette agrártárca nem tartja be a tavaly szeptemberben kialkudott agrármegállapodás főbb pontjait. Mindeközben az ágazat szép csendben végleg szétrohad, aminek szimbolikus tartalmakat sem nélkülöző állomása lesz, amint elkezdik árverezni a lejáró hiteleiket visszafizetni képtelen gazdák földjét, házát, tehenét s egyéb apróbb ingóságait. Baromság, mondta erre Torgyán, aki az ország házában nem átallotta állítani, hogy legyen bármily rossz helyzetben a mezőgazdaság, soha nem volt ily sikeres, mint manapság, továbbá szaporodásnak indult az állatállomány, s akkor még nem is beszéltünk a sok ezer hektárnyi újonnan ültetett meggyesről, amely nélkül elképzelhetetlen a megújult magyar rétes. A MOSZ viszont köti az ebet a karóhoz: a magyar agrárium még soha nem volt ilyen pocsék helyzetben. Filipsz László MOSZ-titkár szerint a helyzet egyszerűen tragikus, s a jelenlegi agrárirányítás mellett nem is látni a megoldást.

Papírmunka

A mezőgazdasági érdekképviseletek szerint a tavaly szeptemberi agrármegállapodás három alapvető pontja közül a legfontosabb a reorganizációs programcsomag volt, amely a rövid távon várható finanszírozási gondok enyhítését, magyarán az óhatatlanul bekövetkező csődök megelőzését szolgálta volna. A hitelkonszolidációs program értelmében az agrárvállalkozások kérhették volna fennálló tartozásaik átütemezését, feltéve, ha letesznek az asztalra valami épkézláb tervezetet arról, miképp kívánnak kimászni a slamasztikából. Az eredeti elképzelés szerint ez a program 100 milliárd forintnyi hitel kezelését tette volna lehetővé úgy, hogy megvalósítása az idei költségvetést úgymond "szinte" nem is terhelte volna. A cechet csak a következő három évben kellett volna állni, s mint tudjuk, a holnap mindig egy olyan nap, mely a messzeségbe vész. A programba eredetileg a fennálló hitelek fele (gazdálkodó szervezet esetén), avagy 70-90 százaléka (egyéni gazda) kerülhetett volna be az állam 100 százalékos készfizető garanciavállalása mellett; a bank egyéves moratórium mellett vállalta volna az érintett hitelek átütemezését.

A gyerek persze nem egészen ily pofás: a program beindításához már a tavaly elfogadott költségvetésben szerepelnie kellett volna egy 55 milliárd forintos új garanciavállalásnak, ehhez képest a kormány végül csak 25 milliárdot hagyott jóvá, ami a 260 milliárd forintos teljes hitelállományból csupán 30-35 milliárd forint lefedésére elég - mondja a MOSZ.

Ráadásul a vonatkozó kormányrendelet szerint csupán az 1999. december 31-én is fennálló, egy éven túli lejáratú hitelek vonhatók be a reorganizációs programba. A mostani kormányzati konstrukció szerint pályázat alapján hároméves futamidejű, differenciáltan 80 százalékos kezességvállalású és legfeljebb a jegybanki alapkamat 50 százalékának megfelelő kamattámogatású hitel vehető fel. A MOSZ-t különösen bosszantja, hogy a téeszfaló Torgyán-gárda nyomására bekerült a rendeletbe, hogy szövetkezetek számára a konstrukció igénybevételének feltétele a külső üzletrész-tulajdonosok szövetkezettel szemben fennálló követeléseinek rendezése, ami persze nem mostanában fog bekövetkezni, így ez diszkriminatív feltételnek tekinthető.

A témában megszólaló banki vezetők nem ennyire pesszimisták a kormányzati tervekkel kapcsolatban: a meghirdetett programot ugyan a vártnál szerényebbnek minősítik, s a feltételekkel sem mindig értenek egyet, de nem tagadják azt sem, hogy a projekt az érintettek egy meghatározott körén érdemben tud segíteni. Nem erősítették meg azt a feltételezést sem, hogy tömegesen vernék dobra a gazdák vagyonát: az agrárhitelnyújtók tapasztalatai szerint a kamattörlesztésekkel egyelőre nincs gond, az átütemezett hitelek lejártakor esedékes tőketörlesztésnél pedig egyenként mérlegelik a vállalkozások helyzetét.

Ásó, kapa

A tárgyaló felek egykoron más témákban is megállapodtak: például új, hosszú lejáratú (10-15 éves futamidejű) agrárhitelrendszer kialakítását is tervezték a hozzá kapcsolódó állami garanciákkal együtt. Ennek haszonélvezői a reorganizációs programból kimaradók és az újonnan induló vállalkozások lettek volna: ők 100 százalékos állami garancia és legalább 50 százalékos kamattámogatás mellett tarthattak volna igényt egy diszkrét, tízéves futamidejű hitelre. Mindennek beindításához 10 milliárd forintra lett volna szükség. A kormány ez utóbbi feltételt teljesítette is: 12 milliárdot jóváhagyott e célra, ám más tekintetben korlátokat állított. Az új, hosszú lejáratú agrárhitelből - amely maximum tízéves futamidejű, az állam 80 százalékos készfizető kezességvállalása és a jegybanki alapkamat 100 százalékának megfelelő kamattámogatás mellett vehető fel - megint kimaradnak a nagy gazdálkodó szervezetek (átalakult és át nem alakult téeszek) meg a mezőgazdasági nagyvállalkozók: a programban ugyanis kizárólag a 300 hektárnál kisebb földön gazdálkodók, az 50 millió forintnál alacsonyabb árbevételűek meg a száznál kevesebb főt foglalkoztató termelők vehetnek részt, már ha nem számítjuk a kisgazdák szívének oly kedves termelési és értékesítési, továbbá a beszerző, értékesítő, szolgáltató és feldolgozó szövetkezeteket (ezek preferálásának alapja, hogy elődeik már a kommunisták előtt is léteztek).

A tavalyi megállapodás lényeges pontja volt még, hogy az agrártárca megfelelő rendeletet bocsát ki, amely az éven túli lejáratú (tőkepótló, beruházási, föld-jelzálog) agrárhitelek átütemezését, futamidejének további egy évre szóló meghosszabbítását szolgálta volna. A földművelésügyi minisztérium jórészt eleget is tett e feltételnek: a megfelelő rendelet kibocsátva, a termelők idén január 15-ig tárgyalhattak volna a bankokkal, ám azok csak részben prolongálták a hiteleket, s akkor sem mindig egy egész évre.

A nyár heves

A MOSZ és partnerei szerették volna azt is, hogyha a tavaly stagnáló vagy éppen csökkenő felvásárlási árak stabilizálásáért a szaktárca a garantált áras termékeknél intervenciós árakat működtet. Mi több, ezt a felek a tavalyi megállapodásban rögzítették is. Ehhez képest a minisztérium eleddig nem alakított ki intervenciós feltételeket (a tej kivételével), sőt az érdekképviseletek (MOSZ és társai) gyanúja szerint az erdetileg erre szánt pénzt más célra kívánja a tárca elkölteni, ti. a minisztérium már a költségvetés elfogadása után átcsoportosítást kezdeményezett a piaci támogatások rovására. Márpedig intervenciós árak meghirdetése híján - így a MOSZ - a termelők nem tudnak szerződést kötni, s még a tavaszi munkákat sem tudják elkezdeni.

Különösen fáj a magukat becsapottnak érző érdekképviselőknek a megállapodásban is rögzített agrártámogatási keret leapadása: a paktumban még 201 milliárd forint szerepelt, a költségvetési törvényben már csak 148 milliárdos kiadási előirányzat maradt, amiből állítólag 10 milliárd eleve kamu. Marad, ami marad, s ez kisebb még a tavalyinál is, miközben a MOSZ (s mint látni fogjuk, mások) szerint a hiányzó pénzt a minisztérium klientúraépítésre vagy más (társadalmi léptékben) haszontalan célokra fordítja.

Pedig a MOSZ az év elején még hajlott volna a kompromisszumra - már ami az 55 milliárdos reorganizációs keret felhasználását illeti -, ám a tárca végül a saját szája íze szerint döntötte el ezt a kérdést is. Az utolsó csöpp a pohárban azonban ama törvénytervezet volt, amely úgy módosítaná a szövetkezeti törvényt, hogy annak alapján a továbbiakban a tagok közgyűlési határozat nélkül is kivihetnék a vagyont a téeszből. A MOSZ öncélú provokálásán túl azonban más értelme nem volt e gesztusnak, amit alighanem az is jelez, hogy jelen állás szerint e tervezetet a fideszesek sem támogatják.

A MOSZ és szövetségesei (Parasztszövetség és a Karsai József által vezetett békési gazdák) mindenesetre országos tiltakozó demostrációt kezdeményeztek, mire Torgyán lebolsevikozta mindannyiukat, megfontolásra érdemesnek tartotta megvizsgálni, milyen célra pazarolják el a gazdák a támogatott árú gázolajat, mi több, kijelentette, hogy ha pénzt akarnak, akkor a markukat tarthatják, de nem demonstrálhatnak. Lett is sértődés a dologból meg kölcsönös feljelentés, végül közbeszólt az árvíz, s a demonstrációt erre való tekintettel elhalasztották, Filipsz László MOSZ-titkár szerint május közepénél előbb semmiképpen sem kerülhet rá sor.

Barotányi Zoltán

A kasza egyenes

Kiderült azonban, hogy itt nagyobb tétekről van szó: a közben képviselővé választott Lengyel János vezette Vépisz konzervipari szövetkezet 480 millió, míg a Balogh Gyula Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kisgazda elnök kisebbségi és egy Magyar Fejlesztési Bank-érdekeltségű cég többségi tulajdonában lévő Cser-Food Rt. 500 millió forintos költségvetési támogatásban részesült az agrártárca jóvoltából az utóbbi időben. A hírt hamarosan pontosították: idén tíz szabolcsi konzervgyár részesült összesen 900 millió forintos kezességvállalásban; hogy miért éppen ők, arra eddig a szaktárca sem adott választ. A fenti két kisgazda érdekeltségű cég és nyolc társa összesen 2,33 milliárd forintos most lejáró hitelének állami garanciavállalását és 75 százalékos kamattámogatását a Torgyán vezette szaktárca az év végéig meghosszabbította, nyilván jó okkal. Az említett konzervipari cégek rendkívül rossz külpiaci helyzetben működnek, ennek ellenére most kedvező ajánlatokat tudnak tenni a kistermelőknek (akik, ugye, egyben választók). Szanyi Tibor, nyilatkozata szerint, folytatja vizsgálódásait. A képviselő egy példát is idézett: tavaly nyáron a máriapócsi illetőségű (amúgy akkor már másfél éve felszámolás alatt álló) Gloster Kft. nyúlt le 200 milliót a vidékfejlesztési tárcától, majd alig két hónapra rá jogerős bírósági végzés (fizetésképtelenségből eredő felszámolás) nyomán átadta magát az enyészetnek. Ha így volt, béke poraira.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar rulett

Szociológusok és politológusok rendszeresen elmondják, hogy a magyarok és különösen a Fidesz-szavazók számára az egyik legfontosabb érték a biztonság. Azt is mindig hozzáteszik, hogy Orbán Viktor különlegesen jól érti a „magyar néplelket”, így eredményesen tud játszani az egzisztenciális fenyegetettség és a biztonság utáni vágy érzékeny húrjain.

Állandósult ideiglenesség

Újabb két évig kell négyszáz embernek olyan házakban élnie, amelyeket évtizedekkel ezelőtt bontásra ítéltek. A VIII. kerületi önkormányzat helyett immár az állam felel azért, hogy a lakók 2027 közepére kiköltözhessenek. Van, aki dühös, van, aki elkeseredett, és van, aki már nem érhette meg a történet végét.

Nincs neked annyid!

Az átláthatósággal indokolja a kormány, valójában az eddiginél is kevesebb transzparenciát hoz majd az a törvénymódosítás, amelynek értelmében bármennyi pénzt felhasználva kampányolhatnak az egyéni jelöltek.