Így kezeli a járványt az Orbán-kormány

Áldozatos munka

Belpol

Brutális harmadik hullám, húszezer halott, elégtelennek tűnő korlátozások. A kormány ad hoc módon hoz döntéseket, avagy intézkedései szigorúan követik a járvány alakulását?

Átlépte a 20 ezret a hét elején a koronavírus-járvány magyarországi halálos áldozatainak száma. Bár a kormány szívesen hivatkozik nemzetközi összehasonlításokra azt demonstrálandó, milyen jól védekezik az ország, az elhunytak esetében ma már azt hangoztatja, hogy nem összehasonlíthatók a halálozási adatok más országokéival, mert eltérőek a számítási módszerek.

Ez részben igaz, például nem minden országban veszik bele az áldozatok számába a nem kórházban elhunytakat is, viszont az Egészségügyi Világszervezetnek (WHO) van egy protokollja az áldozatok regisztrálására. Eszerint, ha nincs más kimondott halálozási ok (mint például baleset), vagy az illető a halála előtt nem gyógyult fel a vírus okozta fertőzésből, akkor az elhunyt fertőzöttet a járvány áldozataként kell kezelni, akármilyen alapbetegsége volt is. Itthon ugyan az Operatív Törzs szívesen hangsúlyozza, hogy „többségében idős, krónikus betegek” a járvány áldozatai, a WHO kimondja: „a Covid-19 okozta halálozás nem tulajdonítható más betegségnek (például rák), ezért a meglévő, a Covid-19 súlyos lefolyását kiváltó betegségtől függetlenül kell számolni.”

Hogyan jutottunk idáig? Utólag visszatekintve az lehet az érzésünk, hogy a kormányzati döntéseket ötletszerűen hozzák meg, és hogy hiába élünk több mint egy éve folyamatos korlátozások között, igazából semmi nem működik. De valójában elégtelenek-e az intézkedések, vagy csak az emberek nem tartják be azokat rendesen? Vagy azért harapózhatott el a járvány, mert a kormány későn lépett? A következőkben a koronavírus-járvány magyarországi adatainak és a meghozott intézkedéseknek az összevetésével próbáljuk meghatározni, milyen logikát is követhetett a kormány, és milyen hatással volt egymásra a járvány alakulása, illetve a kormány intézkedéseinek sora.

Koronavírus - Országos Korányi Pulmonológiai Intézet

 
Életmentés a Korányi Kórház Intenzív Osztályán
 
Fotó: MTI/Balogh Zoltán 

Noha igazából senki nem tudja, milyen intézkedés válik be tökéletesen a koronavírus-járvány ellen, a szakemberek szerint a kontaktusok számának csökkentésével, kiterjedt teszteléssel és kontaktkutatással lehet a leginkább kordában tartani a járványt, és lejjebb nyomni az új fertőzések, halálozások számát. Ily módon követhető a fertőzés terjedése, elkerülhető az egészségügy túlterhelése, adott esetben pedig jobban védhetőek a vírusnak erősebben kitett kockázati csoportok.

A kontaktusok számának csökkentését az emberek maguktól is elérhetik, ha otthon maradnak – erre láthattunk példát tavaly tavasszal a Maradj otthon! közösségi kampánynál –, de a kormány intézkedései is szükségesek hozzá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.