A magyar nyolcadik osztályosok 40 százaléka az alapszint alatt teljesített szövegértésben és a digitális eszközök használatában a friss, 2022-ben elvégzett kompetenciamérés nyilvánosságra hozott adatai alapján.
A HVG azt írja, a korábbiakhoz képest is jelentősen csökkentek a magyar tanulók pontszámai. A méréseket 2008-ban egységesítették. Azóta egyik vizsgált évfolyamon sem volt olyan gyenge eredmény, mint 2022-ben. Jelentős visszaesést a nyolcadikosoknál és a tizedikeseknél tapasztaltak.
A nyomtatott hetilap megállapítja, hogy a koronavírus-járvány idején bevezetett távoktatás is megnehezítette a diákok dolgát – és a felmérés elkészítése körül is akadtak problémák –, de a digitális képességek korábban is gyengék voltak. Most a tizedikeseknek az egyharmada nem érte el az alapszintet – a lap szerint nehéz elképzelni, hogy ők később, kikerülve az iskolából hogyan boldogulnak a betanított munkánál komolyabb feladattal.
A helyzet matematikából is hasonló, ugyanakkor a természettudományokban a nyolcadik és a tizedik osztály között vannak, akik behozzák a lemaradásukat.
A teljesítmény az alapján is eltér, hogy a diákok hol élnek. Budapesten is visszaesést tapasztaltak a kompetenciamérésnél, de nem akkorát, mint az ország más részein. Szövegértésből a 174 vidéki járás közül 71-ben a nyolcadikosok átlaga nem éri el a hatodikos szintet.