Íme, az ideális magyar politikus!

Antall József szeme, Kádár János álla

Belpol

Kádár, Horthy, Rákosi, Teleki, Antall – egy harminckét éves szobrász a XX. század legnépszerűbb politikusaiból elkészítette az ideális magyar honatya mellszobrát. Az alkotás jelenleg keresi azt a közteret, ahol végleg letelepedhet.

Egy kicsit Kádár, egy kicsit Horthy, de van benne Antall Józsefből, Teleki Pálból, sőt Rákosi Mátyásból is. A harminckét éves, Horváth Csaba Árpád fantáziáját a Medián közvélemény-kutatási felmérése, a „Ki a XX. század legnépszerűbb magyar politikusa?” (2006, 2008, 2010) mozgatta meg, ennek eredményét sűrítette szigorú statisztika alapján egy mellszoborba. Horváth műve egy kétfordulós public art pályázatra készült, ahol az első rostán továbbjutott, de a második fordulóba már nem került be.

Kádár álla

A mű


A mű

„A pályázatra szánt mű nem a klasszikus értelemben vett public art alkotás, koncepcióját tekintve némileg eltér attól, ugyanakkor a köztérrel, a köztéri tárgyak szimbolikájával, a hatalom köztéri reprezentációval kapcsolatos kérdésekre reflektál. Az utóbbi időszak sajátos politikai emlékműveket szült, elég csak a nagyobb médiafigyelmet kapottakra, a Horthy-faszoborra, vagy a mobil Kádárra gondolnunk” – mondja Horváth, akitől megtudtuk azt is, hogy a mellszobor arcberendezése miként állt össze. (Horthy köztéri szobrainak avatásairól mi is tudósítottunk, nem is egyszer.) „A kutatás eredményeit részarányosítottam, így kaptam meg az adott személyiségek hozzávetőleges népszerűségére vonatkozó adatait a magyar társadalomra vetítve. A kapott számokat egy sajátos transzformációval szobrászati karakterjegyekre fordítottam, amelyek összegyúrásából megkaptam az elmúlt 100 év ideális magyar történelmi személyiségét. A mellportré tartalmaz tiszta karakterjegyeket, mint a kádári áll vagy Antall József szeme, ugyanakkor egyes esetekben az elemek önmagukban is keveredések, mint például a hajviselet, ami Horthy frizurájának ötvözete Antall kései parókájával.”

Neutrális szobrászat
A végeredményt látva elmondhatjuk: egy ismeretlen ismerős képe a férfié, akit vonásai alapján leginkább a „semmi különös” kategóriájába sorolnánk. De vajon akkor is így tennénk, ha 25-30 évig az ország első embere lett volna? „Minden korszakban létezik egy-egy személyiség, aki emblematikussá válik. Ennek köszönhetően a személyiségjegyek is kitüntetett pozícióba kerülnek, és többletjelentést kezdenek hordozni. Az izgatott, hogy mi van akkor, ha ezek a jelentéssel teli jegyek elkezdenek keveredni. A tárgyi attribútumokat didaktikusságuk miatt elhagytam, szerettem volna pusztán a fiziognómiai jegyek finomabb kommunikációs rendszerét felhasználni. Mindvégig törekedtem arra, hogy a portrét egyfajta szobrászati neutralitás mezején tartsam” – mondja a szobrászművész. Hozzáteszi: az alapforma nem saját ambíció szülötte, mivel ez egy az egyben a századelős, Kerpely Antallról készült dunaújvárosi mellszobor kompozíciós sémáinak átvétele. „Azért fordultam a millennium szobrászatához, mert a magyar köztéri szobrászat jó része ma is ezekből a sémákból táplálkozik.”

A hozzávalók


A hozzávalók

Nem provokálni
Noha a nyári pályázatra Horváth Csaba Árpád csak a mű koncepcióját, illetve makettjét küldte be, azóta a mellszobor elkészült, amely most műteremben várja a jelentkezőket, hogy valahol kiállítsák. Horváth mindenképpen köztéren szeretné látni a mellszobrot, igaz, szerinte erre a jelenlegi politikai helyzetben nem sok az esély. Pedig a művész hangsúlyozza: „az emlékmű, az emlékműállítás sokkal jobban érdekelt, mint egy politikai állásfoglalás vagy a botránykeltés. Persze tisztában vagyok vele, hogy ez sérthet bizonyos személyeket, de jelenleg ez szinte mindenről elmondható Magyarországon.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.