Áramütés szélcsendben - Aggályos villamosenergia-politika

Belpol

A zöldenergia-szektor szűkülése vagy szélerőmű-építési boom? A megújuló energiával foglalkozó szakemberek sem egységesen ítélik meg, mi várható a jövőben. A furcsa az, hogy mindkét vélemény az EU-irányelvek szerinti "új" villamosenergia-törvény végrehajthatóságán alapszik.

A zöldenergia-szektor szűkülése vagy szélerőmű-építési boom? A megújuló energiával foglalkozó szakemberek sem egységesen ítélik meg, mi várható a jövőben. A furcsa az, hogy mindkét vélemény az EU-irányelvek szerinti "új" villamosenergia-törvény végrehajthatóságán alapszik.

Bejött, amit néhány gazdasági elemző már évekkel ezelőtt meg-jósolt: Kína és India azzal, hogy nagyfogyasztóként belépett az olajpiacra, drasztikus áremelkedést generált. A drágulás ellensúlyozására az EU 2001-ben az importfüggőség csökkenéséről és a megújuló energiák kiemelt támogatásáról döntött. Az unió a tagországok számára előírta, hogy 2010-re közösségi szinten az összes energiafelhasználás 12 százalékát megújuló energiák (nap-, szél-, víz-, geotermikus energia, illetve biomassza - ez utóbbiról lásd keretes magyarázó anyagunkat) hasznosításával kell fedezni.

A villamosenergia-termelésen belül ezt az arányt 21 százalék fölött állapította meg. A tagországonkénti vállalások listáján igencsak feltűnőek vagyunk a magunk 3,6 százalékával; Lettország 49,3, Szlovénia 33,6, Finnország 31,5 százalékra vállalt kötelezettséget. A legkisebb zöldenergiás részarányt a hivatalos magyarázat hazánk 75 százalék körüli energiaimport-igényével indokolja. Független szakmai körökben az importkényszert tekintik a bajok kisebbik részének. A nagyobb gond az - mondják -, hogy miközben az uniós tagság miatt számos jogszabályi változtatás vált szükségessé, Magyarországnak továbbra sincs konkrét és világos energiapoliti-kai koncepciója. Olyannyira nincs, hogy alig három hónappal a villamosenergia-törvény (vet) módo-sítása után nem kizárt az újabb kényszerű korrekció.

Keretbe foglalva

A júniusban elfogadott villamosenergia-törvény a négy évvel ko-rábbi hasonló jogszabály EU-nor-máknak megfelelő, részlegesen kozmetikázott változata. A törvény alacsonyabb szintű végrehajtási utasításait szakmailag előkészítő Magyar Energia Hivatalban (MEH) azt állítják: ha a törvényt betűre pontosan betartják, borítékolható az országos villamosenergia-hálózat működési zavara. A vet ugyanis lehetővé teszi túl sok, gyorsan felépülő, változó termelésű kapacitás létrejöttét, ami túlterhelné a jelenlegi rendszert. Takács Gábor, a Megújuló Energia Ipari Társaság ügyvezetője szerint a jogszabály-előké-szítéskor nem vették figyelembe a rendszer teherbíró képességét; az állandó módosítások viszont veszélyeztetik a befektetésbiztonságot. Az energia klubos Kazai Zsolt azt kritizálja, hogy bár a kormányzat 2001-ben liberalizációs pályára állította a villamosenergia-szektort, ma is legfőképpen arra ügyel, hogy a szabályozásban européernek látszódjon, miközben az évekkel ezelőtt bebetonozott status quóhoz nem mer/akar hozzányúlni. Ám annak a jeleit is látja, hogy a mester-ségesen nyugalomban tartott rendszert a megújulóenergia-ipar gyártói, szállítói és beruházói hamarosan kikezdik. "A magyar szakpolitikát, ha más nem, akkor a GE, a Siemens és hasonló óriások fogják szemléletváltásra kényszeríteni. Az ugyanis az EU-ban nem járható út, hogy miközben az angol, német, osztrák és dán megújulóenergia-ipar nyomása az egész kontinensen nyomot hagy, nálunk tovább maradhasson az eddigi hozzáállás" - mondta a programvezető.

Az EU meghatározó országaiban a néhány nagy erőműre épített villamos hálózati rendszer helyett egyre inkább a kisebb teljesítményű (de darabra értelemszerűen lényegesen több), elsősorban lokális, illetve regionális fogyasztókat kiszolgáló erőművekből felépülő hálózat felé halad a fejlesztés. A magyar villamosenergia-ipart - az évek alatt egymásra csúszott és így zavarossá vált elképzelések miatt - továbbra is a nagy erőművek túlsúlya jellemzi. Pedig gombamód szaporodnak a kis erőművek is. A tervek szerint 2018-ig bezárják ugyan a jelenlegi szénerőműveket, de helyettük 2020-ra a jelenleginél is jóval nagyobb, mintegy 25 százalékos arányban új szénerőművek termelnek áramot. Az újonnan épített, megújuló energiát hasznosító erőművek ugyanezen elképzelés szerint 15 év múlva is csak a 4-5 százalékos szintet érik majd el. Ez akkor is kevés az európai trendhez képest, ha a prognózisból az is kiderül: 2020-ra a jelenleginél mintegy 30 százalékkal nagyobb összkapacitás lesz a hazai rendszerben.

Alaphelyzet

Magyarországon az átlagos napi rendszerterhelés 3400-5400 MW közötti, pillanatonként változó értéket mutat. Az áramtermelő erőműveknek pontosan ugyanígy, lüktető-vibráló nagyságban kell be-tenniük a rendszerbe az áramot, mert a fogyasztó-termelő libikókát egyensúlyban kell tartani. (Mivel a tudomány mai állása szerint ilyen mennyiségű villamos energiát - legalábbis gazdaságosan - nem lehet elraktározni.) A mindenkori fogyasztáshoz igazított termelést nehezíti, hogy a hálózati terhelés pillanatnyi csúcsa 6000, míg a minimuma akár 2500 MW is lehet. A fogyasztói igényeknek megfeleltetett betáplálási ingáztatáshoz tehát arra van szükség, hogy az erőműrendszer egyes tagjai (lehetőleg minél többen) képesek legyenek dinamikusan reagálni a szükséges fel- és leszabályozási kényszerekre. Csakhogy a magyar villamos hálózat le- és felterhelhetőségi görbéjének meredekségét alapvetően két nagy szénhidrogén-tüzelésű erőmű (a Dunamenti és a Tisza 2 Erőmű) határozza meg.

A rugalmatlan rendszer egyik fő oka a Paksi Atomerőmű, mert a reaktorblokkok nem alkalmasak szabályozásra; vagy megy, vagy nem megy a rendszer. Ha dolgozik a négy blokk, akkor az állandó 1900 MW feletti betáplálást jelent. A Pakson kívüli nagy erőműveknek (közülük is elsősorban a 90-es évek közepén privatizáltaknak) hosszú távú szerződésük van, ami a megtermelt áram átvételét, illetve a profitot garantálja. Mivel velük együtt az összes erőmű-kapacitásnak nagyjából a 80 százaléka le-fedett, eleve nehéz beengedni a struktúrába a megújuló energiásokat. Ráadásul a nagy erőművek profitelvárásai és bővítési terveinek realizálása tovább nehezíti a kisebb, megújulós erőművek rendszerbe integrálását.

Hatvani György, a gazdasági minisztérium energetikai helyettes államtitkára azzal kezdi, hogy "az energiaellátási rendszer a tüzelőanyag-struktúránál kezdődik", és hogy meggyőződése szerint Magyarországnak e tekintetben akkor volt ideális az állapota, amikor még egyharmad szén, egyharmad szénhidrogén, egyharmad nukleáris alapú erőmű adta a hazai villamosenergia-termelést. A baj az, hogy mára jóval 40 százalék fölé kúszott a gáz aránya, amit a nyersanyag drágulása miatt gazdaságosan csak a saját gázmezőkkel rendelkező országok engedhetnének meg maguknak. "Az, hogy a jelenlegi előnytelen struktúrát hogyan alakítjuk át, elsősorban az ellátásbiztonság kérdése" - válaszolja kategorikusan arra a kérdésre, hogy miközben az EU-tagországok többségében kimondottan preferálják a megújuló energiás beruházásokat, szerinte nálunk miért kell összesen mintegy 80 milliárddal külön is megtámogatni az oroszlányi szénerőművet (lásd Szénfillérek című keretes írásunkat). Szerinte a Magyarország által vállalt 3,6 százalékos, megújulókból termeltethető villamosenergia-részarány is éppen csak teljesíthető vállalás. (Ennek ellentmondanak a MEH adatai: a megújulók arányában 2004-ben volt egy nagy ugrás - 0,67-ról 2,28 százalékra -, és az idén, de legkésőbb jövőre átlépjük az eredetileg 2010-re vállalt célt.) A helyettes államtitkár nagy rutinnal mondja: "Minden egyes mennyiségi egység, amit megújulóból termelünk, jó és támogatandó, mert ugyanennyi áram előállításához szükséges importnyersanyagot vált ki." De csak a biomasszáról hajlandó beszélni. Hatvani György, a Magyar Villamos Művek (MVM) egykori vezetője azt bizonygatja, hogy nálunk a szél- és a napviszonyok energiaszempontból nem túl kedvezőek, ráadásul ezek nagyon drága technológiák.

Fura ez a "kedvezőtlen viszony", mert június óta mintegy 600 igénylő összesen 1600-1800 MW összteljesítményben szélturbinát szeretne építeni. És Ausztriában, ahol a miénknél jóval kedvezőtlenebbek a napviszonyok, valamiért mégis megéri ebbe invesztálni (lásd Napfényes Ausztria című keretes anyagunkat). Ráadásul a legújabb mérések szerint, ha 40 dollár felett van az olajár, egyik megújulóra épített áramtermelés sem drágább, mint a klasszikus energiahordozós fajtársaik. A minisztériumi szakember ennek ellenére is a biomasszások mellett érvel, mert a megújulók közül "nálunk ez a potenciál a leg-nagyobb és a legkiszámíthatóbb". Erre főként a korábbi szénerőművek vegyes tüzelésűvé alakításával képes a hazai rendszer (mint pél-dául a 200 MW-os, felerészt biomasszát égető kazincbarcikai AES Borsodi Hőerőmű); a szén nélkül égetők ennek alig 1/5-ére, a biogázosok pedig csak 2-3 százalékára képesek. Ugyanakkor kétségtelen tény, hogy a biomassza-erőművek szélcsendben és éjszaka is működtethetők.

23 forint, és emelkedik

A megújuló energiából áramot termelők számára a vet-módosítás egyik legfontosabb újítása, hogy az állam az addigi egységenkénti 18 forintos kötelező átvételi árat a mindenkori inflációval felszorzott 23 forintra emelte. A törvény e passzusa komoly szakmai nézeteltérések forrása lett. Arra például senki nem tudott értelmes választ adni, hogy miért éppen ennyi lett a megtermelt kWh támogatási értéke, és hogy a törvény miért egyetlen kupacként kezeli a megújuló energiát. Például a biomassza-erőmű által előállított 1 kW költségei nem azonosak a napcellával vagy a szélturbinával előállíthatóéval. Lehetne az a magyarázat, hogy az egyetlen fokmérő a vállalt környezetvédelmi cél elérése: minél kevesebb beruházással minél nagyobb MW-értéket sajtoljanak ki a rendszerből; így érthetővé válik a biomassza preferálása. Igaz, senki nem tudja biztosan, hogy ez így jobb-e a német modellnél, melyben a megújuló technológiák differenciált támogatásával összetettebb rendszert építenek. A két alapmodell koncepcionális vitájára még csak utalások sincsenek. Grabner Péter, a MEH villamosenergia-engedélyezési és -felügyeleti osztályának vezetője is csak azt tudta megerősíteni, hogy az utolsó pillanatban, a parlamenti szakaszban került be a törvény tervezetébe, hogy "az átvételi kötelezettség alá eső megújulóenergia-forrásból előállított villamos energia induló átvételi ára 23 Ft/kWh". Szerinte legfeljebb csak valószínűsíthető, hogy a támogatás emelése azzal a félsszel magyarázható, hogy a tárca szerint másképp nem tudnánk teljesíteni 2010-re a vállalt 3,6 százalékot.

A differenciálatlan támogatás elsősorban a biomasszásoknak jó, ámbár a jelek szerint csábít a szélgenerátor-beruházásokra is. A megtermelt zöldáramot a vet alapján kötelező átvenni, ami azért okozhat nagy galibát, mert a rendszerirányító Mavir közlése szerint a struktúra jelenleg csak 200 MW-nyi szélerőmű-kapacitást képes szabályozni (ha nem fúj a szél, akkor máshonnan kell az áramot a rendszerbe táplálni). A 2-3 hónap alatt működőképessé tehető szélgenerátorok engedélyezési eljárásában azonban jelenleg nincs olyan korlátozási lehetőség, amivel az igény (1600-1800 MW) és a jelenlegi rendszerbe illesztési lehetőség nagysága (200 MW) szinkronba hozható lenne.

Keveseknek tűnt fel elsőre az is, hogy a 23 forintos ár nem kötődik konkrét időintervallumhoz, vagyis annak ellenére, hogy a legtöbb országban folyamatosan lefelé korrigálják a támogatási arányokat, nálunk elvileg akár a végtelenségig nőhet a dotáció, függetlenül attól, hogy a megújuló technológiák be-ruházási ára folyamatosan csökken. További apró hiányosság, hogy az elfogadott szövegben nem szerepel a 23 forint kötelező átvételi ár előtt az "átlag" szó. A jogszabályt pontosan értelmezve ebből az követke-zik, hogy a törvény felülírása nélkül mindenkor (tehát függetlenül attól, hogy a pillanatnyi fogyasztás indokolja-e vagy sem) át kell venni a megújulóktól a megtermelt áramot. Grabner Péter ezt azzal egészíti ki, hogy a törvény olyan szereplőt (az ún. közüzemi szolgáltatót és a közüzemi nagykereskedőt) nevez meg konkrétan a hosszú távú szerződés megkötésére és átvételi kötelezettségre, amely az EU-előírásoknak megfelelően legkésőbb két év múlva a jelenlegi formájában már nem is létezik. A MEH-ben attól félnek, hogy ezzel a támogatási rendszer-rel a végrehajtást egy olyan autóba kényszeríti a törvény, ahol tövig nyomják a gázt, holott sem a fék, sem a kormány nincs még beépítve.

A megújuló és az ún. kapcsolt (például áramtermelő + hőtermelő erőművekből származó) villamos energia átvételéhez kötődik az ún. kompenzációs célú pénzeszköz (káp). A káp-kasszát a lakossági fogyasztók töltik fel, a keret tavaly 16,99 milliárd forint, az idén (törvénymódosítás előtt) több mint 21 milliárd forint volt. Tavaly 3 milliárddal korrigálni kellett a káp-keretet, így már a változtatás előtt több mint 24 milliárdot számláztak ki a fogyasztóknak. A vet jú-niusi módosítása előtti struktúrá-ban számolva az idén ebből nyolcmilliárd jutott volna a megújuló energiára, ám ennek nagy része a három nagy biomassza-erőmű számlájára kerül. A törvénymódosítással 23 forintra emelt átvételi ár egyik következménye újabb másfél milliárd forint káp-kasszába tétele, valamint az, hogy míg 2002-ben a fogyasztó 0,21 forintot fizetett be kWh-nként a számlán a káp-kasszába, ma már több mint a háromszorosát. A MEH-ben azt is kiszámolták, hogy mivel a kapcsolt erőműveknél jelentős kapacitásnövekmény történt, a biomasszások többet fognak termelni, mint tavaly, valamint ha az új megújuló energiás termelők is ténylegesen belépnek a rendszerbe, a káp-kasszát jövőre legalább a duplájára kell tervezni. A folyamatos és kö-telező átvételt is beleszámolva 2006-ban körülbelül 50-70 milliárd forintra lesz szükség. Csak ettől a tételtől a közüzemben mintegy 3,6 százalék körüli áremelési nyomás jelentkezik, amit vélhetően ismét a fogyasztó fog megfizetni. Az így emelkedő áramszámla viszont könnyen az EU-élmezőnybe tartozhat majd - ámbár most sem igaz már, hogy a magyar áramdíjak (a lakossági és az ipari fogyasztói árak szegmensében is) ne haladnák meg az EU átlagát.

A hazai lakossági energiafogyasztás több mint egytizede meleg vízre, több mint háromnegyede fűtésre megy el. Ezek együttesen a hazai energiafelhasználás 31,1 százalékát teszik ki. Kérdés: ha az elkövetkező években folyamatosan nő a lakossági áramfogyasztás, akkor a még több erőmű építése mellett az energiapolitika miért nem beszél olyan támogatási projektekről, melyek segítségével a lakosság saját energiaigénye egy részét helyben, maga is megtermelhetné?

Mi a biomassza?

A biomassza gyűjtőfogalom: a növényi és állati szervezetekből származó, folyamatosan termelődő, energiatermelésre felhasználható anyagokat jelenti. Legelterjedtebb ezek közül a fa, de ide tartoznak a lágyszárúak (nád, energiafű), a mezőgazdasági termelésből visszamaradt növényi hulladékok, az állati termékek (például trágya) is, valamint azok a növények, amelyek magvaiból üzemanyagot lehet gyártani. A biomasszát elsősorban elektromos áram és hő termelésére használják, de előállítanak belőle biogázt vagy motorhajtásra alkalmas alkoholokat is.

(Forrás: WWF Magyarország) Szénfillérek

Villanyszámlánkkal nemcsak a mindenkori fogyasztást, hanem sok más járulékos költség mellett egy elavult és önállóan voltaképpen működésképtelen technológiát is finanszírozunk. A szakzsargonban csak szénfilléreknek nevezett tétel nagyságát mutatja, hogy abból évente 40 darab 1 MW-os szélturbina rendszerbe állítása vagy 5-7 ezer lakás napkollektorral felszerelése is kitelne.

A 85 százalékban állami tulajdonú Vértes Erőművek Rt. (VER) legnagyobb, 240 MW teljesítményű egysége a barnaszén-tüzelésű Oroszlányi Erőmű. A hazai fosszíliát égető áramtermelőnek 2011-ig van működési engedélye, addig azonban - főleg a technológiából adódó veszteséges működés kompenzálásához, illetve az EU-normáknak való megfeleléshez - csaknem 80 milliárd forint állami és lakossági (fogyasztói) támogatást kap. A cég honlapján a különböző főegységek cseréjének fejében további háromévnyi grátisz működés felvetése is szerepel - ami további többmilliárdos ráfordítást jelentene. A lényegében állandó, évi 8-9 milliárdos működési támogatást tavaly egy 20 milliárd forintos tétellel kellett megfejelni; ennyibe kerültek a környezetvédelmi törvény követelte kéntelenítő szűrőberendezések. (A legújabb hírek szerint Oroszlányban biomassza-tüzelést is terveznek, ami megkérdőjelezi a kéntelenítőre költött milliárdok ésszerűségét.) A főként a technológiából és a nyersanyagból adódó gazdaságtalan működés problémáinak kezelésére folyósított közvetlen állami támogatást hazánk EU-csatlakozását követően megszüntették, mert félő volt, hogy a fenntartását az unió nem nézné jó szemmel. A szakapparátus ezért a közösségben - elsősorban a magas energiaértékű szénnel rendelkező Németországban és Angliában - ismert megoldással, a szénfillérek bevezetésével közvetlenül a fogyasztókra hárította e tétel kifizetését. Hatvani György, a GKM energiaügyi helyettes államtitkára az eljárást elfogadhatónak és ésszerűnek tartja, a bürokráciától független energiaügyi szakemberek ellenben a szóban messzemenőkig preferált zöldenergia-termelés nem előszöri gyomorszájba rúgásáról beszélnek. Az Oroszlány környéki szén 5-6 évnyi nyílt vagy burkolt állami dotálása helyett szerintük más pályára lehetne állítani a lakossági áramfogyasztási szemléletet. Napfényes Ausztria

Világos energiapolitikával és átlátható támogatási rendszer kiépítésével Ausztria az utóbbi tíz évben többszörösen ledolgozta és kompenzálta azt az éghajlati és földrajzi adottságokból eredő hátrányát, hogy mind a napsütéses órák száma, mind az átlagos energiaértékük nagyjából 20 százalékkal kevesebb a magyarországinál. Odaát ma minden hetedik magánházban napkollektorral segítik a fűtést és a melegvíz-ellátást, sőt olykor a kisebb villamos hálózati fogyasztást is. A szomszédban már évi mintegy 1000 gigawattóra értékű hőenergiát termeltetnek meg a nappal, amivel 160 ezer tonna fűtőolaj kiváltását és ebből következően mintegy félmillió tonna szén-dioxid ki nem bocsátását érik el. Az osztrákokat 2004-re az egy főre jutó lakossági napenergia-felhasználásban már csak a görögök pipálták le a kontinensen. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy Ausztriában a támogatási rendszert 1993 óta folyamatosan, mindig a fogyasztó számára ösztönzően korrigálták. A lakosság ilyen jellegű beruházásait állami (tartományi) és helyi önkormányzati támogatással, valamint adókedvezménnyel katalizálják, melynek nagysága ma átlagban 1100 euró berendezésenként, amelyhez napcella-négyzetméterenként további 100 euró adódik (Bécsben a támogatás összege elérheti akár a 4200 eurót is!). E támogatásnak is köszönhető, hogy csak 2004-ben több mint 200 ezer négyzetméternyi új napkollektort telepítettek az országban. Az ugyancsak kiemelten kezelt középületi és ipari szolárbeépítések eredményeként Ausztria valószínűleg még az idén átlépi a hárommillió négyzetméteres beépített összfelülethatárt. Ennél többre a kontinensen csak Németország volt képes (6,2 millió négyzetméterre); ezzel a két ország az EU 15 millió négyzetméter összfelületű kollektorparkjának nagyjából a kétharmadával rendelkezik. A már nem csak az osztrák határokon belül jelentkező gyártói és fejlesztői igényre tíz év alatt külön iparág nőtt ki a semmiből; prosperálását jelzi, hogy az e területen dolgozó 2700 ember munkájából tavaly 160 millió euró termelési érték származott. Európában jelenleg minden negyedik üzembe helyezett berendezés Ausztriában készül. Legutóbb az egyébként a saját gyártmányait preferáló német piacra kaptak meghívást, mivel az ottani felfutó keresletet a hazai gyártók már képtelenek időben kielégíteni.

Figyelmébe ajánljuk

Polt Péter írásbeli válaszából kiderül: azt sem tudja, miben folyik nyomozás

Elég súlyos ellentmondásra derült fény egy, az orosházi férfi kézilabdát érintő 1,3 milliárd forintos szabálytalan tao-felhasználási ügyben. A minden jel szerint költségvetési csalás gyanúja ügyében tett fel írásbeli kérdést Tóth Bertalan (MSZP) országgyűlési képviselő Polt Péter legfőbb ügyésznek, aki azt válaszolta, hogy az ügyben nem indult büntetőeljárás. A Narancs.hu-t korábban és most is az ellenkezőjéről tájékoztatta a NAV Dél-alföldi Bűnügyi Igazgatósága.  A Sportállamtitkárság hallgat az ügyben.

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.