Átláthatatlanul gazdálkodott az SZFE az ÁSZ szerint

  • narancs.hu
  • 2021. április 26.

Belpol

A számvevőszék üdvözli a „tulajdonosi joggyakorlás kereteinek megerősítését”.

„A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) vagyongazdálkodása 2018-2019-ben, valamint 2020-ban a fenntartóváltás időpontjáig nem volt átlátható és elszámoltatható. Az SZFE vezetése nem biztosította a közfeladat ellátását szolgáló nemzeti vagyon megőrzését és védelmét” – állapította meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ).

A szervezet 2015 és 2019 között háromszor ellenőrizte a Színház- és Filmművészeti Egyetem gazdálkodását, és a közlemény szerint gazdálkodási törvénysértéseket és korrupciós veszélyt dokumentált. A mostani ellenőrzést az indokolta, hogy az SZFE fenntartói jogait közérdekű vagyonkezelő alapítvány vette át. Az ÁSZ azt vizsgálta, hogy az egyetem a fenntartóváltás előtt a jó gazda gondosságával kezelte-e a rá bízott nemzeti vagyont.

Úgy találta, hogy az egyetem 2018-ban és 2019-ben nem szabályszerűen alakította ki a vagyongazdálkodás kereteit, „az alkalmazott számlarend nem volt összhangban a jogszabályi előírásokkal”, és az SZFE korábbi vezetése „nem alakította ki a szabályszerű könyvvezetés és vagyongazdálkodás alapvető feltételeit”.

2020-ban a fenntartóváltás fordulónapjára nem készült záró beszámoló és leltár a vagyonelemekről.

Az ÁSZ csak azért nem kezdeményezett munkajogi eljárást a szabálytalanságok miatt, „mert az előző kancellár foglalkoztatási jogviszonya időközben megszűnt”.

A számvevőszék szerint az egyetemen a kancellári rendszer bevezetése után sem javították ki a korábban feltárt szabálytalanságokat, ezért – vonja le a következetést Pulay Gyula felügyleti vezető – „a nemzeti vagyon védelme érdekében indokolt volt a tulajdonosi joggyakorlás kereteinek megerősítése”.

A modellváltás miatt az ÁSZ nem fogalmazott meg javaslatokat, ahogy ilyenkor szokott, hanem levelet írt az egyetemet fenntartó kuratórium elnökének, arról,  vegye számba pontosan a rendelkezésre álló vagyont, és hasznosítsa az ellenőrzés megállapításait. 

 

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.