Átláthatatlanul gazdálkodott az SZFE az ÁSZ szerint

  • narancs.hu
  • 2021. április 26.

Belpol

A számvevőszék üdvözli a „tulajdonosi joggyakorlás kereteinek megerősítését”.

„A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) vagyongazdálkodása 2018-2019-ben, valamint 2020-ban a fenntartóváltás időpontjáig nem volt átlátható és elszámoltatható. Az SZFE vezetése nem biztosította a közfeladat ellátását szolgáló nemzeti vagyon megőrzését és védelmét” – állapította meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ).

A szervezet 2015 és 2019 között háromszor ellenőrizte a Színház- és Filmművészeti Egyetem gazdálkodását, és a közlemény szerint gazdálkodási törvénysértéseket és korrupciós veszélyt dokumentált. A mostani ellenőrzést az indokolta, hogy az SZFE fenntartói jogait közérdekű vagyonkezelő alapítvány vette át. Az ÁSZ azt vizsgálta, hogy az egyetem a fenntartóváltás előtt a jó gazda gondosságával kezelte-e a rá bízott nemzeti vagyont.

Úgy találta, hogy az egyetem 2018-ban és 2019-ben nem szabályszerűen alakította ki a vagyongazdálkodás kereteit, „az alkalmazott számlarend nem volt összhangban a jogszabályi előírásokkal”, és az SZFE korábbi vezetése „nem alakította ki a szabályszerű könyvvezetés és vagyongazdálkodás alapvető feltételeit”.

2020-ban a fenntartóváltás fordulónapjára nem készült záró beszámoló és leltár a vagyonelemekről.

Az ÁSZ csak azért nem kezdeményezett munkajogi eljárást a szabálytalanságok miatt, „mert az előző kancellár foglalkoztatási jogviszonya időközben megszűnt”.

A számvevőszék szerint az egyetemen a kancellári rendszer bevezetése után sem javították ki a korábban feltárt szabálytalanságokat, ezért – vonja le a következetést Pulay Gyula felügyleti vezető – „a nemzeti vagyon védelme érdekében indokolt volt a tulajdonosi joggyakorlás kereteinek megerősítése”.

A modellváltás miatt az ÁSZ nem fogalmazott meg javaslatokat, ahogy ilyenkor szokott, hanem levelet írt az egyetemet fenntartó kuratórium elnökének, arról,  vegye számba pontosan a rendelkezésre álló vagyont, és hasznosítsa az ellenőrzés megállapításait. 

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.