Az ellenzék szerint Orbán elbukott Brüsszelben

  • narancs.hu
  • 2020. december 9.

Belpol

Kapufa. Történelmi vereség.

Jóllehet Orbán Viktor épp hogy csak elindult Brüsszelbe, az Európai Tanács csütörtökön kezdődő csúcstalálkozójára, ellenzéki EP-képviselők máris a miniszterelnök vereségeként értékelték azt a megállapodást amit a költségvetési vétó és a jogállami feltételrendszer kérdésében tervez kötni a többi állam- és kormányfővel.

A kiszivárgott információk szerint a lengyel és a magyar kormány kész lehet feladni a vétót, ha a jogállamisági mechanizmushoz értelmező nyilatkozatot csatolnak, melyben tisztázzák, hogy a szankciók nem alkalmazhatók migrációs vagy gender-ügyekben. Ennél komolyabb engedménynek tűnik, hogy a mechanizmust nem alkalmaznák, amíg a jogszabály vizsgálata az EU Bíróságán folyamatban van. Ez utóbbi pont nagyon valószínűtlenné tenné, hogy a 2022-es választások előtt felfüggesszék az EU-s pénzek kifizetését Magyarországon. 

Ellenzéki képviselők viszont azt hangsúlyozták, hogy az EU győzelme és Orbán veresége, hogy egyáltalán megszületik a mechanizmus. 

"Az EU-s pénzek ellopására eddig nem volt valódi szankció, januártól viszont LESZ. A vádlott csak annyit ért el, hogy rövid időre kitolja az ítélet végrehajtását – de megakadályozni azt nem tudja" - írta a momentumos Donáth Anna.

Dobrev Klára történelmi vereségként, "teljes és feltétel nélküli fegyverletételként" ír a vétó meglebegtetett feladásáról. 

"A magyar kormány az összes ilyen jelentős perét elvesztette az Európai Bíróságon. Ezt is el fogja bukni. És a helyükben nem bíznék abban, hogy a bíróság majd csak a távoli jövőben fog dönteni. Az ilyen ügyekben átlagosan 10 hónap alatt megszületik a jogerős ítélet" - írta a mechanizmus elhalasztásáról és a Bíróság bevonásáról.

Ujhelyi István szerint Orbán "kapufát rúgott, hiszen hiába utalják előzetesen az Európai Bírósághoz az ügyet, gyorsított eljárásban fogják tárgyalni a kérdést, így az esetleges felelősségre vonás nem kerülhető el és érdemben nem halasztható." 

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.