„Az emberek érzékelik, hogy nem törődnek velük”

  • Gera Márton
  • 2016. március 15.

Belpol

Mit gondolna Pukli István a diákok helyében, és hogyan fenyegetik Orbán Viktorral a gyerekeket? Beszélgetés a pedagógustüntetés elé.

Ilyet is ritkán látni: a Gödör Klubba szervezett, Iskola a határon című, az Eötvös Károly Intézet által rendezett, oktatásról szóló beszélgetés nemhogy nem csúszott, hanem negyedórával hamarabb kezdődött a meghirdetett időpontnál. Persze nincs ebben semmi meglepő, a terem dugig volt érdeklődőkkel, akik csak arra vártak, hogy kiderüljön végre, milyen is lenne egy 21. századi oktatási rendszer, vagyis hogyan képzelik el a résztvevők – Ercse Krisztina, a Civil Közoktatási Platform koordinátora, Pukli István, a Teleki Blanka Gimnázium igazgatója és Radó Péter oktatáskutató – a modern iskolát. Nos, erre hiába vártak: a beszélgetés minden volt, csak éppen vita nem, és inkább szólt a múltról meg a jelenről, mint a jövőről.

Pedig kezdetben úgy látszott, hogy éppen a lehetőségekről, a külföldi példákról lesz szó: Pukli István szerint például 10-11 évvel ezelőtt elindultunk a mai finn oktatási modell felé, bevezettük a nem szakrendszerű oktatást, és előtérbe helyeztük a kompetenciákat (amely alatt még véletlenül sem azt kell érteni, amit manapság szívesen hangoztat a kormányzat, vagyis hogy készségfejlesztés a nagy semmibe.) „És 2010-ben történt egy visszarendeződés” – mondja Pukli, és nem kell folytatnia, tudjuk, miről van szó. A mostanság sokat vegzált igazgató egyébként erőteljesen megnyirbálná a kötelező tananyagot, mert úgy gondolja, akkor lesz fejlődés, ha nem lesznek tabuk, ha meg merjük kérdőjelezni, amit az elődeink letettek az asztalra. A moderátor, Zsugyó Virág kissé naívnak tűnő kérdésére, miszerint az-e a kormányzati cél, hogy a felnövekvő generáció már kérdezni se tudjon, Pukli csak egy igennel válaszol. Aztán még elmondja, hogy a jelenlegi tanterv olyan mennyiségű ismeretanyagot kér számon, hogy a kritikai gondolkodás fejlesztésére nincs idő.

El kell menni Nyugatra

Pukli István

Pukli István

Fotó: MTI/Bruzák Noémi

Majd jön a délután talán legmegrázóbb mondata, amikor is Pukli azt mondja: „Én minden mai diák helyében bizonyára úgy gondolkodnék, hogy el kell hagyni ezt az országot, és el kell menni Nyugatra, akár mosogatni is.” Kár, hogy épp az érintettek nem reagálnak, mert nincsenek a helyszínen: a fiatalabb korosztály tagjaival nem igazán találkoztunk a beszélgetésen.

Radó Péter úgy látja, a mostani visszatérés a 60-as, 70-es évek oktatási szellemiségéhez „brutális mértékben egyenlőtlenül fogja érinteni a legkülönfélébb tanulói csoportokat, hiszen elképesztően kirekesztő”. Radó hozza a számokat, amelyek szerint a tanulók 25 százaléka 15 éves korában még mindig funkcionális analfabéta. Tulajdonképpen arról van itt szó, hogy a jelenlegi oktatási rendszer nem segít a felzárkóztatásban, sőt, ahogy az oktatáskutató fogalmaz, mintha direkt felerősíteni szeretné a különbségeket, és közben ez a rendszer „annyit vár a pedagógusoktól, hogy legyenek bent négy óráig az iskolában”. Meg talán még azt, hogy végezzék el az adminisztrációt, és ne jártassák a szájukat – tehetnénk hozzá.

Az emberek nem hülyék

Zsugyó Virág szerint miközben a kormány látszólag elismeri a problémákat, meghatározza, hogy milyen formában lehet véleményt nyilvánítani, és aki nem így tesz, rögtön megkapja, hogy nem is szakmai kérdésekről beszél. „Hogyan lehet védekezni a politizálás vádja ellen?” – teszi fel a kérdést a moderátor. Pukli szerint túl kell élni a kormányzat vádjait, amiről talán ő tudna a leginkább mesélni, most mindenesetre csak annyit mond, hogy elég rendesen beletapostak a veséjébe, de mindig próbálta úgy felfogni, hogy minden egyes támadás plusztámogatót jelent, mert „az emberek nem hülyék”. Abban határozottan egyetértenek a résztvevők, hogy a tiltakozás közügy, ha úgy tetszik, politika, de semmiképpen sem pártpolitika. Ercse szerint azért is van ez a jelentős támogatás, mert „az emberek érzékelik, hogy nem törődnek velük, és már nem így akarnak élni.”

Pukli még elmondja, személy szerint csak azzal lenne elégedett, ha minden követelésük teljesülne, ha rendszerszintű átalakulás menne végbe az oktatásban. Radó úgy gondolja, az a kérdés, a tiltakozásban benne van-e a valódi politikai kockázat, erodálja-e a jelenlegi kormányzat támogatottságát – amennyiben igen, akkor el tudja képzelni, hogy rendszerszintű változtatások lesznek.

Intő Orbán Viktor-aláírással

A beszélgetés végén egy nyugdíjas hölgy megköszöni a pedagógusoknak, hogy „végre fölemelték a hangjukat, mert évtizedek óta várunk arra, hogy az értelmiség megnyilvánuljon olyan dolgokban, amelyek már rettenetesen nyomasztották az embereket”. Még elmondja, hogy van egy második osztályos unokája, és az iskolában, ahová jár, azzal ijesztgetik a gyerekeket, hogy „önkormányzati intőt kapnak Orbán Viktor-aláírással”. Amire hatalmas kacaj a válasz, de ha jobban belegondolunk, a helyzet abszurdabb, mint egy Kafka-regény.

Még elhangzik, hogy a beszélgetés résztvevői továbbra is kívülálló szakértőként akarnak tevékenykedni, semmilyen összetételű kormányban nem szeretnének szerepet vállalni. Sőt Pukli egyenesen azt mondja, ő már jelezte otthon a családjának, hogy amennyiben elbuknak, nem akar az oktatásban dolgozni, mivel ebben a rendszerben nem hajlandó. A másik verzió azért már nem ilyen komor: „Ha győzünk, akkor én intézményvezető szeretnék maradni, tanítani a gyerekeket, mert erre tettem fel az életemet.”

Tanítanék! Tüntetés az oktatás szabadságáért március 15-én, 15 órától az Andrássy út Hősök tere felőli végén, ahonnan a résztvevők a Kossuth térre vonulnak.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.