Az év választási ígérete: szobát kaphat Orbán a Terror Házában

Belpol

A Terror Házába való diktátornak nevezte Orbán Viktort Kónya Péter, a Magyar Szolidaritás Mozgalom elnöke. A miniszterelnök hungarocellből formázott bronzszobrát a Szolidaritás második szülinapján, egy Bajnai Gordont és Dopemant is felvonultató rendezvény után vitték az Andrássy útra.

„Egy értelmiségi számára túl korainak és durvának tűnhet ez a fajta kampány, de az embereket muszáj fölrázni a választásokig” – nagyjából ez az általános vélemény rajzolódott ki a Szolidaritás második születésnapjára érkezettekkel való beszélgetéseimből. Azt azért többen elismerték, hogy Dopemant túlzás volt a színpad közelébe engedni.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Szeptember 29-én délután nagyjából 1500-an gyűltek össze a Clark Ádám téri demonstrációra, a megjelentek kedvezőtlen korösszetételének illusztrálására pedig legyen elég annyi, hogy még rajtam is számon kérték, miért nem hoztam magammal több fiatalembert. Székely Sándor Szolidaritás-alelnök beszéde alkalomhoz illően a mozgalom eddigi sikereinek és kudarcainak felsorolásával indult, majd kitért az ellenzéki együttműködésre is, mely Székely szerint már létrejött, de a jövőben ki fog bővülni. A beszéd végén előkerült Orbánisztán és a Magyar Köztársaság ellentéte, valamint az ellenzéki összefogást szimbolizáló magyar zászló, de a későbbiek fényében mindezek inkább tűntek a Fidesz felé tett udvarias gesztusoknak, mint a valódi retorikai hadviselés elemeinek.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Bajnai Gordon volt miniszterelnök, az Együtt 2014 vezetője ugyanis sietett kihasználni a fideszes pártkongresszus és a bajai választási csalás jelentette magas labdákat, és szokatlanul heves komcsizásba kezdett. „A Fidesz úgy tiporja a jogot, úgy hazudik az állami híradókban, a Simicska-plakátokon és az aláírandó kérdőíveken, mint azt a kommunisták tették. A rendszer legádázabb ellenségeiből a fideszes politikusok a legszorgalmasabb tanítványokká váltak. Előre szólok: a felcsúti stadion nem fog elférni a Szoborparkban” – mondta Bajnai, aki azért azt sem felejtette el teljesen, hol van, és a kormány szociálpolitikájáról is volt egy-két keresetlen szava. Konkrétan új szolidaritási szerződést ígért, hiszen a régi felbomlott Lázár János (Bajnai szerint „a második ember”) híres „mindenki annyit ér, amennyije van” kijelentésének pillanatában. „Azt felejtették el hozzátenni, hogy mindenkinek annyija lesz, amennyit a Fidesz ad neki” – ironizált Bajnai. Szerinte a társadalomnak kutya kötelessége segíteni azokon, akik önhibájukon kívül kerültek nehéz helyzetbe, a szegényeknek pedig szintén kötelességük mindent elkövetni azért, hogy élni tudjanak a felkínált lehetőséggel és kitörjenek helyzetükből, vagy legalább gyermekeik felemelkedését megalapozzák.

false

 

Fotó: Németh Dániel

A hallgatóság figyelmesebb része az őszödi beszédre való utalásokat is kihallhatott Bajnai beszédéből (a Fidesznek azért kellett csalnia, mert korábban lopott és hazudott; reggel, délben és este), és erre csak ráerősített Veszprémi Erzsébet azzal az állításával, hogy a tudatosan romboló kormányzásnál még azt is könnyebb lenne megbocsátani, ha elkúrták volna. Dopeman Bazmeg! című számából sajnos szemérmesen kihagyták az MSZP-re és Gyurcsányra vonatkozó részeket, nyilván abból a megfontolásból, hogy a másfél ezer gengszterrapet hallgató nyugdíjas önmagában is elég szürreális látvány lesz. Az is volt, különösen amikor a rapper a „menned kell” rigmussal sikeresen be is vonta közönségét a hungarocell-Orbán ledöntése előtti várakozás feszült pillanataiba. A szobor végül Kónya Péter beszéde után dőlt le, aki a „van fény az Alagút végén” félmondattal kétségkívül megnyerte a nap poénja versenyt. Tahóságban viszont ismét Dopeman volt a befutó: következetes Orbán Viktóriázására más magyarázatot nem találtam, minthogy a rapper mulatságosnak tartja, ha valaki nő.

false

 

Fotó: Németh Dániel

A lefűrészelt hungarocell lábak a Clark Ádám téren maradtak, a tömeg ellenben becsületesen megindult a Hétköznapi Csalódások és a Kozmosz slágereinek nyomában, egyenesen az Andrássy út felé, hogy a Terror Házánál részese legyen egy utolsó elkeseredett kísérletnek, mellyel az ellenzék a kommunista tematika elrablását készíti elő a Fidesztől. A menetben találkoztam egy DK-s zászlót lengető bácsival, aki bízik az ellenzéki összefogásban, illetve Kónya Péterrel, aki szintén bízik benne, olyannyira, hogy helyi szinten a Szolidaritás aktivistái már együtt is működnek minden szóba jöhető erővel. A születésnapi tüntetést egyébként sikerként könyvelte el a Szolidaritás elnöke, „átadtuk azt a fő üzenetet, hogy nem félünk a diktatúráktól, és 2014-ben el fogjuk zavarni Orbán Viktort” – összegzett a narancs.hu-nak Kónya. Megtudtuk azt is, hogy a Szolidaritás az Együtt 2014-en belül is kiáll az elesettekért és hátrányos helyzetűekért. A harmincegy együttes egyéni választókerületi helyből ötöt kaptak a Szolidaritás képviselői, a listás helyek elosztásáról Kónya Péter még nem tudott beszámolni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.