Az Európai Unió országvéleménye: Oda ne rohanjunk

  • - bi, dm, kk -
  • 1997. július 24.

Belpol

Egy héttel a NATO-ba való invitálás után a Nyugat újabb gesztust tett a Mi Hazánknak: múlt szerdán az Európai Unió illetékes bizottsága átadta a társult kelet-európai országok nagyköveteinek az uniós országvéleményeket, amelyek közül Magyarországé az egyik legjobb.

A ceremóniát követően Jacques Santer, a bizottság elnöke az anyagokat - illetve azokat a háttérdokumentumokat, amelyek az esetleges bővítés gazdasági, pénzügyi és intézményi vonatkozásait tárgyalják - hivatalosan is az Európai Parlament plenáris ülése elé terjesztette.

Az Európai Unió (EU) bizottsága hat országgal javasolja megkezdeni a csatlakozási tárgyalásokat: hazánkon kívül Csehországgal, Lengyelországgal, Észtországgal, Szlovéniával és Ciprussal. Az első körből kimaradottak helyzete sem eleve reménytelen, sugallták a döntést követő nyugati nyilatkozathegyek, így a magyar szempontból különösen fontos szlovák és román csatlakozási szándék sem. Az más kérdés, hogy az érintettek akceptálják-e az EU indokait: a hol elkeseredett, hol dühödt reagálások mindenesetre nem erre utalnak. (A madridi és a strasbourgi döntések romániai visszhangjáról lásd Román idegháború című keretes anyagunkat.)

Azt írja az EU

Magyarország 1994. március 31-én nyújtotta be a felvételi kérelmet az Európai Unióba, és a szervezet 1995. április 18-án már meg is kezdte a jelentkezés elbírálását. Alig több, mint egy évre volt szükségük tehát. Hiába, na. Európa. Másrészt persze érthető, hogy a világ sokak szerint leglanyhább apparátusa (az ENSZ hozzájuk képest pizzafutárok gyülekezetének képzelhető) így összekapta magát: nekik sem mindegy, hogy mi lesz. Az örökbefogadásra kiszemelt államalakulatok, illetve lakosságaik bármelyikétől kitelik bármi. Ahol a helyi nagypolitika jelentős mozzanata lehet az isépysták és giczysták közti szakadék eláthidalhatatlanodása, onnan egy szép napon harsányan sercingető hordák málházhatnak le bármelyik Bahnhofsplatzon, hogy onnan a meghódítandó város szociális intézményei felé vegyék útjukat, ahol öröklött jogaikra hivatkozva igényeikkel és sajátos nyelvhasználatukkal molesztálják a kialvatlanságtól kisírt szemű tisztviselőnőket. A kialakítandó, egyelőre többé-kevésbé csak idea-szinten működő Európai Államot (a klasszikus államrendszer utolsó kísérletét arra, hogy életben tartsa magát) hivatalnokok találják ki, és persze hogy igyekeznek a maguk képére formálni azt. A feletteseik, azok tehát, akikre a hosszú távú összeurópai stratégia kiötlése hárul, viszont tudják, hogy az Unióba bezsilipelendő kelet-európaiak még nem jutottak el az állam mint olyan tömeges, össztársadalmi elutasításához, mint a nyugatiak újabb és újabb generációi és az ottani összlakosság mind tekintélyesebb hányadát kitévő harmadik világbeli bevándorlók. Több mint hatvanmillió adó- és sorköteles és be is vonuló, irgő-morgó, de feletteseit mégiscsak tisztelő kis- és közép-, vagyis állampolgár beáramoltatása valóságos vérátömlesztésnek bizonyulhat az Unió számára, ha szabad némi Vészhelyzet-reminiszcenciákkal ábrázolni egy politikai döntésmechanizmust.

A döntést természetesen nem csak úgy sebtiben hozták; hosszas és alapos felderítő munkával készültek rá, elmélyülten kutatva az illető országok politikai és társadalmi sajátságai között, ám nem feledkeztek meg a történelmi összefüggésekről sem. Magyarországot -amelyet, mint a jelentésből is megtudhatjuk, őslakosai a IX. sz.-ban értek el - például fennállása óta eltéphetetlen kötelékek fűzik Nyugat-Európához, amelyeket csak az oszmán-törökök intermezzójának sikerült mégiscsak eltépniük; majd a Habsburg Birodalom fűzte ezeket ismét egybe, egyenlő státust adván Magyarországnak az Osztrák-Magyar Birodalom kebelén belül. Az első világháború után elnyerte ugyan önállóságát, ám cserébe megfosztatott területének jelentékeny hányadától; emiatt lépett szövetségre a náci Németországgal, illetve a fasiszta Olaszországgal, de így persze érthető is, hogy szövetségre lépett. A világháború után aztán jöttek a kommunisták és velük a bajok - ám 1989-ben úgyszólván minden jóra fordult, és ami még nem fordult jóra, az is jóra fog fordulni. (Hogy a dokumentum történészei hakniznak-e Koltay Gábor filmjeiben, vagy fordítva, mindegy is.)

A dokumentum három - politikai, gazdasági és társadalmi - szempontból elemzi Magyarországot. Az első a legjobb: Mo. politikai intézményrendszere demokratikus, működése olajozottnak mondható; annyi, hogy egyes, úgynevezett erőszakszervezetekhez tartozó államhivatalnokok olykor kisebb-nagyobb korrupcióba keverednek, néha etnikai alapon használnak kényszerítő eszközöket - de ezek már inkább a társadalmi szférába tartozó, a többihez képes majdhogynem csip-csup ügyek. Politikai szinten a kép maradéktalanul megnyugtató, a dokumentum szerzői mindössze azt kifogásolják, hogy Mo. továbbra is fenntartja azt az álláspontját, hogy a menekültek befogadásáról szóló Genfi Egyezményhez lehet földrajzi és etnikai fenntartásokkal csatlakozni; ezt azonban már maga a mostani kormány is megsokallta, és törvénytervezetet nyújtott be a parlamentnek ez ügyben. Hasonlóan járt el a médiák kérdésében, amelyet a dokumentum kibocsátásakor még úgyszólván teljes egészében az állam uralt. Azóta ez is megnyugtatóan rendeződött.

A gazdaság biztató jeleket mutat. A jelenleg tapasztalható fejlődés magjait már a nyolcvanas években elvetették az illetékesek az akkor foganatosított reformintézkedések által. Ezeknek köszönhetően a megfelelő politikai feltételek kialakulásakor, 1990-től már gyerekjáték volt a kibontakozás, ráadásul nem volt szükség a más országokban végrehajtott sokkterápiákra. A magánvállalkozások 1990-ben még csak a 16 százalékát hozták össze a nemzeti összterméknek, 1996-ra ez a szám 60-70-re módosult.

Mindez azonban eltörpül amellett, ahogyan az Unióval való kapcsolatok terén alakul a fejlődés; az ország kezelhető tárgyalópartnernek bizonyult a mezőgazdaság terén adódó visszásságok -amelyek például az uniós állatvédelmi törvényekbe ütköző libamájtermelés, illetve a szintén bizonyos élelmiszeripari előírásokba ütköző borexport ügyében mutatkoztak - közös rendezésekor. Ami az ipart illeti, minden adat (a gépgyártás átlagon felüli növekedési rátával büszkélkedhet, ma már az export felét ez az ágazat adja, és köszönhetően a mind feltartóztathatatlanabbul beözönlő külföldi tőke jótékony hatásának, előbb-utóbb az infrastruktúra és a géppark is felzárkózik) azt jelzi, hogy Magyarország képes lesz beilleszkedni az Unióba. Olyan eredmények ezek, hogy bárki megirigyelhetné.

(Megjegyzés: irigylik.)

Szeplők

Van tehát örvendezés Magyarhonban: meg persze problémák is, amik arra valók, hogy jól meg legyenek oldva: az EU jelentése, különösebb felhajtás nélkül, a romakérdés kezelését (lásd Euroma című keretes írásunkat), a korrupciós jelenségeket, illetve az eurokonform környezetvédelem hiányát tartja gondnak. A hivatalos - nemcsak kormánypárti, hanem ellenzéki - reagálások látható megkönnyebbüléssel konstatálták mindezt, köszönték szépen az építő bírálatokat, a jó szándékú figyelmeztetéseket, aztán annyi. Mintha nem is azokról a dolgokról lenne szó, amik akár rövid távon is aláaknázhatják a köztársaság rendjét. Ne feledjük: ebben az országban nem lett semmi következménye az olajgate-ként elhíresült üzelmeknek, s kérdés, hogy lesz-e a tavalyi év botrányának, a Szokai-Tocsik-ügynek; társadalombiztosítás ürügyén itt hazardíroznak az állami költségvetés felének megfelelő összeggel gyanús legitimitású korporatív szervezetek és pénzügyi lobbik és így tovább.

Kérdéses, hogy az EU-jelentés készítői minden területen valós adatokkal dolgozhattak-e. Ha egy minapi esetre, a magyar mezőgazdaság szubvencionálásával kapcsolatos, utólag hamisnak bizonyult magyar adatszolgáltatásra gondolunk (amely körül gyanúsan nagy a kuss), jogosnak tűnik a kétely imitt-amott. A jelentésre visszatérve: a nyolcvanas évek eredményeinek folyamatos említgetése is a kelleténél több MSZP-s önigazolást sejtet. Hát nagy idők voltak azok, az biztos.

Van más is, amit puszta józanságból nem árt végiggondolni: az, hogy az EU velünk csatlakozási tárgyalásokba kezdett, egyelőre semmire sem kötelezi az uniót. Persze tagjai vagyunk az OECD-nek, és meghívtak minket a NATO-ba. Ám mindezeket a jókat például Törökország is elmondhatja magáról. Márpedig, hiába tartja magát Törökország par excellence az európai politika tényezőjének, ha azok a tényezők, akik az európai politikát önmagukkal azonosítják, nem tartják Törökországot többre, mint társult tagságra érdemesnek. Márpedig egy ország vagy tagja az uniónak, vagy nem tagja. A kettő között átmenet nincs.

Magyarország tehát jelenleg annyit mondhat el magáról jó szívvel, hogy minden erejével azon van, hogy bekerüljön az EU-ba, s az EU visszaigazolta, látja ezt a törekvést. Igaz, meglehetősen felemás módon: Portugália, Olaszország vagy Ausztria máris jelezte, nem hal meg a gondolattól, hogy velünk kelljen osztoznia a brüsszeli segélyek morzsáin. Ne higgyünk a diplomáciai mosolyoknak. Karl Stix burgenlandi tartományfőnök pikírt kijelentései a kelet-európai jelöltekről, vagy az olasz határról - immáron tömegével - visszafordított magyarok igen sokat elárulnak a valós helyzetről - ami persze még változhat.

Az EU- (és NATO-) csatlakozásnak nincs alternatívája: ám ha valaki az elmúlt napok eseményei alapján azt hiszi, hogy az EU-ba való felvételünk bevégzett tény, úgy erős eltévedésben van. A hízelgő országjelentés egy előzetes - és számunkra kedvező - nagyhatalmi döntés következménye: elsősorban az, s nem a valós magyar helyzet tükre. Elborulásra tehát semmi ok, mint ahogyan a nemzeti önérzet kampányízű felbuzgására sem: ez utóbbira példa Orbán Viktor múlt pénteki tévés szereplése. Az Elnök mintegy kikérte magának, hogy "megveregessék a vállunkat", mint jó tanulóknak, úgymond. Pedig nem erről van szó: csupán arról, hogy nem Hollandia vagy Németország készül Észak-Balkánra, hanem megfordítva. Az ám.

- bi, dm, kk -

Román idegháború

Egyetlen hét leforgása alatt Romániának két nagy kül- és biztonságpolitikai kudarccal kellett szembesülnie. Nem volt elég megbizonyosodnia arról, hogy a NATO valóban nem fogja az országot az első hullámban meghívni újdonsült tagjai közé, ráadásul elveszítette a közép-kelet-európai versengést az Európai Unió "első körös" tagságáért is. A kudarcokért persze a legkevésbé a jelenlegi kormány okolható. Annál is kevésbé, minthogy a vezetés a kelleténél is többet megtett annak érdekében, hogy Románia egyszerre kerüljön be a NATO-ba Magyarországgal. Ez a bukaresti geopolitikai törekvések legfőbb kritériuma volt és maradt már a lehetőség felmerültét követő első pillanattól fogva.

A jó és a kevésbé méltánylandó törekvések dacára a tény tény marad: Bukarest nem készült fel kellőképpen sem a katonai, sem pedig a gazdasági együttélés összeurópai lehetőségeire, és a madridi csúcson, illetve a strasbourgi Európa-biztonsági értekezleten alighanem ez is jelentős mértékben növelte a "gyors" román

csatlakozást ellenző érvek súlyát

E tekintetben nemcsak a katonai ütőképesség hiátusai játszottak szerepet, de a politikai problémák kezelése is. Meglehetős ellenérzést -a Bukarestet támogató franciák körében pedig egyenesen megdöbbenést -keltett a román kormánykoalíció válsága, melyet a "kettős csatlakozás" érdekében felpörgetett külpolitikai küzdelem idézett elő. A követendő stratégiát illetően ugyanis az államelnöki, illetve a miniszterelnöki hivatal látványos ellentétbe került a külügyminisztériummal. Mi több, egy szempillantás alatt felszínre tört egy sor korábbi érdekellentét, amelyek elsősorban a külügyeket irányító demokrata párti lépések és a parasztpárti államelnöki adminisztráció politikai ambíciói között mutatkoznak meg. Emil Constantinescu elnöknek - miként természetesen Victor Ciorbea miniszterelnöknek is - sokkal fontosabb lett volna a NATO- és az EU-tagsággal kapcsolatos siker, mely nyugtatólag hathatott volna nacionalista-konzervatív szövetségeseikre, mint a liberális politikát folytató és a román nacionalistákkal egyre inkább a konfrontációt is vállalni kész Demokrata Pártnak. Ráadásul az államelnökség főként a "német érdekszövetséget" tekintette mérvadónak biztonságpolitikai téren, így igyekezett kihasználni minden alkalmat, hogy az amerikai-német kapcsolatok román vonatkozású összehangolásával segítse beteljesülni az integrációs vágyakat. A Petre Roman vezette Demokrata Párt viszont inkább Párizsra figyel; stratégiáját tehát sokkal inkább az amerikai-francia viszony feszültségei határozták meg, s minthogy e téren nemcsak valós, de kijózanítóan látványos ellentétek mutatkoznak, Romanék politikája sem nélkülözte a realizmust.

E realizmus szerves részét képezi az is, hogy Románia csatlakozási céljait - az ismert felhajtások ellenére - teljes szívvel tulajdonképpen senki sem támogatta. Széles körű egyetértés mutatkozott abban, amit

Henry Kissinger

szellemesen ekként foglalt össze: "Románia csak megnehezítené az integráció első körébe tartozó államok dolgát, míg megkönnyítheti a második körbe tartozókét." Bölcs megállapítás, mellyel senki sem vitatkozhat. Még Párizs sem, amely a román csatlakozási szándékban csak jó alkalmat látott, hogy újra keresztezze az amerikai elképzeléseket. Így azok az államok -mint például Németország - sem vették túl komolyan a románok oldalán csörtető Jacques Chiracot, amelyek esetleg tényleg nyomást gyakorolhattak volna Washingtonra.

Mellesleg Bukarest közvetlen környezetében sem számíthatott szolidaritásra, minden érintett államot ugyanis szűken vett - és még szűkebben mért - sajátos érdeke vezetett, ami a jelek szerint nem volt összekapcsolható a román igényekkel. Csehország például ismét hozta a maga korábbi formáját. Vacláv Klaus kormányfő több esetben pikírt megjegyzésekkel kommentálta a román állapotokat, és nem hagyott kétséget afelől, hogy tudatában van: a bővítésre szánt összegek végesek, s minél kevesebb állam osztozik rajtuk, az Prága számára csak külön haszon.

Talán egyedül Magyarországról mondható el, hogy érdekei messzemenően egybevágtak a román NATO- és EU-törekvésekkel. E tekintetben a kisebbségi vonatkozás fontos, ám mégiscsak másodlagos kérdés. Lényegesebb az a geopolitikai cél, hogy ne Magyarország legyen a NATO délkeleti vég- és határállomása. Mindazonáltal a román kimaradás - ismét csak a deklaratív megnyilvánulásokon túl - nem teljesen haszontalan Magyarország számára sem. A demokratizálódás szempontjából az elhúzódó román tagfelvétel mindenképpen üdvösnek mondható, hisz nem vitás: az utóbbi időben Bukarest több kérdésben épp azért volt oly rugalmas és készséges, mert azokat egy eljövendő EU- és NATO-tagság reményében volt kénytelen mérlegelni. Arról nem is beszélve, hogy a Románia túlzott önbizalmáról árulkodó időnkénti "középhatalmi" törekvések, melyek gyakorta eredményeztek kockázatos feszültségeket a térségben, most időlegesen ismét lekerültek - lekerülhetnek - a napirendről.

Szemben a madridi csúccsal, a strasbourgi döntés

az igazság órájának

bizonyult. Míg az előbbin, azaz Madridban számtalan sértő kritika érte - a NATO-kiadások jelentős hányadát álló - Washingtont, addig Strasbourgban hirtelen mindenkit aggasztani kezdett az EU-bővítés eljövendő cechje, és nagyobb jelenetek nélkül értett többnyire mindenki egyet Románia, Bulgária és a többi hasonló fajsúlyú állam felvételének "elhalasztásával". Igaz, Párizs jelezte, hogy a decemberben Luxemburgban tartandó EU-csúcson mindent megtesz majd Románia csatlakozásának siettetése érdekében, ez a mérsékelt készség azonban már senkit sem tévesztett meg.

Washingtonban - és egyebütt is - jól látják ugyanis, hogy az ígéretes romániai demokratizálódás egyelőre valóban csak "ígéret". Bár dicséretes privatizációs szándékok fogalmazódtak meg, melyek máris bátorítólag hatottak a külföldi befektetőkre - hosszú ínséges időszak után az idén közel egymilliárd dollár vándorol be az országba, ha teljesülnek a Bukarestben szőtt remények -, de a közállapotokon képtelen volt a jelenlegi kormány lényegesen változtatni. Az év végéig nagy vonalakban ugyan lezajlik a román törvények jogharmonizációja az európai struktúrákkal, de hogy miként fogják majd betartani e törvényeket, az a jövő nem túl biztató talánya.

Végül, de nem utolsósorban kérdéses a Ciorbea-kormány jövője is. Nemcsak az egyre elkeseredettebb koalíciós belharcok morzsolták fel a kormány energiáit, de támogatottsága is fokozatosan csökken. Az épp elindított gazdasági reform, a megszorítások és a makrogazdasági ésszerűsítések könnyen előrehozott választásokat eredményezhetnek, melyek után a szélsőséges pártok együttese - különösen az egyre bővülő klientúrával és tömegbázissal, valamint a kiváló moszkvai kapcsolatokkal rendelkező Nagy-romániai Párt -, illetve a posztkommunisták magukhoz ragadhatják majd a kezdeményezést. Mit kezdene egy ilyen állammal a NATO és az Európai Unió? - tehették fel a kérdést Madridban és Strasbourgban, amikor úgy döntöttek: az integrációval meg kell várni a következő román választásokat, és akkor kell újragondolni, legyen-e egyáltalán második "bővítési kör".

Ara-Kovács Attila

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

Lélekvesztőtől a tengerjáróig

Betegség miatt visszavonul a minisztériumi munkától Farkas Sándor, aki a dolgozók által is megbecsült téeszelnökből lett fideszes politikus. Már miniszter­helyettes volt, amikor egyetlen civil munkahelye, ahol 47 év alatt gyakornokból tulajdonos lett, Mészáros Lőrincé lett.