Az Európai Unió országvéleménye: Oda ne rohanjunk

  • - bi, dm, kk -
  • 1997. július 24.

Belpol

Egy héttel a NATO-ba való invitálás után a Nyugat újabb gesztust tett a Mi Hazánknak: múlt szerdán az Európai Unió illetékes bizottsága átadta a társult kelet-európai országok nagyköveteinek az uniós országvéleményeket, amelyek közül Magyarországé az egyik legjobb.

A ceremóniát követően Jacques Santer, a bizottság elnöke az anyagokat - illetve azokat a háttérdokumentumokat, amelyek az esetleges bővítés gazdasági, pénzügyi és intézményi vonatkozásait tárgyalják - hivatalosan is az Európai Parlament plenáris ülése elé terjesztette.

Az Európai Unió (EU) bizottsága hat országgal javasolja megkezdeni a csatlakozási tárgyalásokat: hazánkon kívül Csehországgal, Lengyelországgal, Észtországgal, Szlovéniával és Ciprussal. Az első körből kimaradottak helyzete sem eleve reménytelen, sugallták a döntést követő nyugati nyilatkozathegyek, így a magyar szempontból különösen fontos szlovák és román csatlakozási szándék sem. Az más kérdés, hogy az érintettek akceptálják-e az EU indokait: a hol elkeseredett, hol dühödt reagálások mindenesetre nem erre utalnak. (A madridi és a strasbourgi döntések romániai visszhangjáról lásd Román idegháború című keretes anyagunkat.)

Azt írja az EU

Magyarország 1994. március 31-én nyújtotta be a felvételi kérelmet az Európai Unióba, és a szervezet 1995. április 18-án már meg is kezdte a jelentkezés elbírálását. Alig több, mint egy évre volt szükségük tehát. Hiába, na. Európa. Másrészt persze érthető, hogy a világ sokak szerint leglanyhább apparátusa (az ENSZ hozzájuk képest pizzafutárok gyülekezetének képzelhető) így összekapta magát: nekik sem mindegy, hogy mi lesz. Az örökbefogadásra kiszemelt államalakulatok, illetve lakosságaik bármelyikétől kitelik bármi. Ahol a helyi nagypolitika jelentős mozzanata lehet az isépysták és giczysták közti szakadék eláthidalhatatlanodása, onnan egy szép napon harsányan sercingető hordák málházhatnak le bármelyik Bahnhofsplatzon, hogy onnan a meghódítandó város szociális intézményei felé vegyék útjukat, ahol öröklött jogaikra hivatkozva igényeikkel és sajátos nyelvhasználatukkal molesztálják a kialvatlanságtól kisírt szemű tisztviselőnőket. A kialakítandó, egyelőre többé-kevésbé csak idea-szinten működő Európai Államot (a klasszikus államrendszer utolsó kísérletét arra, hogy életben tartsa magát) hivatalnokok találják ki, és persze hogy igyekeznek a maguk képére formálni azt. A feletteseik, azok tehát, akikre a hosszú távú összeurópai stratégia kiötlése hárul, viszont tudják, hogy az Unióba bezsilipelendő kelet-európaiak még nem jutottak el az állam mint olyan tömeges, össztársadalmi elutasításához, mint a nyugatiak újabb és újabb generációi és az ottani összlakosság mind tekintélyesebb hányadát kitévő harmadik világbeli bevándorlók. Több mint hatvanmillió adó- és sorköteles és be is vonuló, irgő-morgó, de feletteseit mégiscsak tisztelő kis- és közép-, vagyis állampolgár beáramoltatása valóságos vérátömlesztésnek bizonyulhat az Unió számára, ha szabad némi Vészhelyzet-reminiszcenciákkal ábrázolni egy politikai döntésmechanizmust.

A döntést természetesen nem csak úgy sebtiben hozták; hosszas és alapos felderítő munkával készültek rá, elmélyülten kutatva az illető országok politikai és társadalmi sajátságai között, ám nem feledkeztek meg a történelmi összefüggésekről sem. Magyarországot -amelyet, mint a jelentésből is megtudhatjuk, őslakosai a IX. sz.-ban értek el - például fennállása óta eltéphetetlen kötelékek fűzik Nyugat-Európához, amelyeket csak az oszmán-törökök intermezzójának sikerült mégiscsak eltépniük; majd a Habsburg Birodalom fűzte ezeket ismét egybe, egyenlő státust adván Magyarországnak az Osztrák-Magyar Birodalom kebelén belül. Az első világháború után elnyerte ugyan önállóságát, ám cserébe megfosztatott területének jelentékeny hányadától; emiatt lépett szövetségre a náci Németországgal, illetve a fasiszta Olaszországgal, de így persze érthető is, hogy szövetségre lépett. A világháború után aztán jöttek a kommunisták és velük a bajok - ám 1989-ben úgyszólván minden jóra fordult, és ami még nem fordult jóra, az is jóra fog fordulni. (Hogy a dokumentum történészei hakniznak-e Koltay Gábor filmjeiben, vagy fordítva, mindegy is.)

A dokumentum három - politikai, gazdasági és társadalmi - szempontból elemzi Magyarországot. Az első a legjobb: Mo. politikai intézményrendszere demokratikus, működése olajozottnak mondható; annyi, hogy egyes, úgynevezett erőszakszervezetekhez tartozó államhivatalnokok olykor kisebb-nagyobb korrupcióba keverednek, néha etnikai alapon használnak kényszerítő eszközöket - de ezek már inkább a társadalmi szférába tartozó, a többihez képes majdhogynem csip-csup ügyek. Politikai szinten a kép maradéktalanul megnyugtató, a dokumentum szerzői mindössze azt kifogásolják, hogy Mo. továbbra is fenntartja azt az álláspontját, hogy a menekültek befogadásáról szóló Genfi Egyezményhez lehet földrajzi és etnikai fenntartásokkal csatlakozni; ezt azonban már maga a mostani kormány is megsokallta, és törvénytervezetet nyújtott be a parlamentnek ez ügyben. Hasonlóan járt el a médiák kérdésében, amelyet a dokumentum kibocsátásakor még úgyszólván teljes egészében az állam uralt. Azóta ez is megnyugtatóan rendeződött.

A gazdaság biztató jeleket mutat. A jelenleg tapasztalható fejlődés magjait már a nyolcvanas években elvetették az illetékesek az akkor foganatosított reformintézkedések által. Ezeknek köszönhetően a megfelelő politikai feltételek kialakulásakor, 1990-től már gyerekjáték volt a kibontakozás, ráadásul nem volt szükség a más országokban végrehajtott sokkterápiákra. A magánvállalkozások 1990-ben még csak a 16 százalékát hozták össze a nemzeti összterméknek, 1996-ra ez a szám 60-70-re módosult.

Mindez azonban eltörpül amellett, ahogyan az Unióval való kapcsolatok terén alakul a fejlődés; az ország kezelhető tárgyalópartnernek bizonyult a mezőgazdaság terén adódó visszásságok -amelyek például az uniós állatvédelmi törvényekbe ütköző libamájtermelés, illetve a szintén bizonyos élelmiszeripari előírásokba ütköző borexport ügyében mutatkoztak - közös rendezésekor. Ami az ipart illeti, minden adat (a gépgyártás átlagon felüli növekedési rátával büszkélkedhet, ma már az export felét ez az ágazat adja, és köszönhetően a mind feltartóztathatatlanabbul beözönlő külföldi tőke jótékony hatásának, előbb-utóbb az infrastruktúra és a géppark is felzárkózik) azt jelzi, hogy Magyarország képes lesz beilleszkedni az Unióba. Olyan eredmények ezek, hogy bárki megirigyelhetné.

(Megjegyzés: irigylik.)

Szeplők

Van tehát örvendezés Magyarhonban: meg persze problémák is, amik arra valók, hogy jól meg legyenek oldva: az EU jelentése, különösebb felhajtás nélkül, a romakérdés kezelését (lásd Euroma című keretes írásunkat), a korrupciós jelenségeket, illetve az eurokonform környezetvédelem hiányát tartja gondnak. A hivatalos - nemcsak kormánypárti, hanem ellenzéki - reagálások látható megkönnyebbüléssel konstatálták mindezt, köszönték szépen az építő bírálatokat, a jó szándékú figyelmeztetéseket, aztán annyi. Mintha nem is azokról a dolgokról lenne szó, amik akár rövid távon is aláaknázhatják a köztársaság rendjét. Ne feledjük: ebben az országban nem lett semmi következménye az olajgate-ként elhíresült üzelmeknek, s kérdés, hogy lesz-e a tavalyi év botrányának, a Szokai-Tocsik-ügynek; társadalombiztosítás ürügyén itt hazardíroznak az állami költségvetés felének megfelelő összeggel gyanús legitimitású korporatív szervezetek és pénzügyi lobbik és így tovább.

Kérdéses, hogy az EU-jelentés készítői minden területen valós adatokkal dolgozhattak-e. Ha egy minapi esetre, a magyar mezőgazdaság szubvencionálásával kapcsolatos, utólag hamisnak bizonyult magyar adatszolgáltatásra gondolunk (amely körül gyanúsan nagy a kuss), jogosnak tűnik a kétely imitt-amott. A jelentésre visszatérve: a nyolcvanas évek eredményeinek folyamatos említgetése is a kelleténél több MSZP-s önigazolást sejtet. Hát nagy idők voltak azok, az biztos.

Van más is, amit puszta józanságból nem árt végiggondolni: az, hogy az EU velünk csatlakozási tárgyalásokba kezdett, egyelőre semmire sem kötelezi az uniót. Persze tagjai vagyunk az OECD-nek, és meghívtak minket a NATO-ba. Ám mindezeket a jókat például Törökország is elmondhatja magáról. Márpedig, hiába tartja magát Törökország par excellence az európai politika tényezőjének, ha azok a tényezők, akik az európai politikát önmagukkal azonosítják, nem tartják Törökországot többre, mint társult tagságra érdemesnek. Márpedig egy ország vagy tagja az uniónak, vagy nem tagja. A kettő között átmenet nincs.

Magyarország tehát jelenleg annyit mondhat el magáról jó szívvel, hogy minden erejével azon van, hogy bekerüljön az EU-ba, s az EU visszaigazolta, látja ezt a törekvést. Igaz, meglehetősen felemás módon: Portugália, Olaszország vagy Ausztria máris jelezte, nem hal meg a gondolattól, hogy velünk kelljen osztoznia a brüsszeli segélyek morzsáin. Ne higgyünk a diplomáciai mosolyoknak. Karl Stix burgenlandi tartományfőnök pikírt kijelentései a kelet-európai jelöltekről, vagy az olasz határról - immáron tömegével - visszafordított magyarok igen sokat elárulnak a valós helyzetről - ami persze még változhat.

Az EU- (és NATO-) csatlakozásnak nincs alternatívája: ám ha valaki az elmúlt napok eseményei alapján azt hiszi, hogy az EU-ba való felvételünk bevégzett tény, úgy erős eltévedésben van. A hízelgő országjelentés egy előzetes - és számunkra kedvező - nagyhatalmi döntés következménye: elsősorban az, s nem a valós magyar helyzet tükre. Elborulásra tehát semmi ok, mint ahogyan a nemzeti önérzet kampányízű felbuzgására sem: ez utóbbira példa Orbán Viktor múlt pénteki tévés szereplése. Az Elnök mintegy kikérte magának, hogy "megveregessék a vállunkat", mint jó tanulóknak, úgymond. Pedig nem erről van szó: csupán arról, hogy nem Hollandia vagy Németország készül Észak-Balkánra, hanem megfordítva. Az ám.

- bi, dm, kk -

Román idegháború

Egyetlen hét leforgása alatt Romániának két nagy kül- és biztonságpolitikai kudarccal kellett szembesülnie. Nem volt elég megbizonyosodnia arról, hogy a NATO valóban nem fogja az országot az első hullámban meghívni újdonsült tagjai közé, ráadásul elveszítette a közép-kelet-európai versengést az Európai Unió "első körös" tagságáért is. A kudarcokért persze a legkevésbé a jelenlegi kormány okolható. Annál is kevésbé, minthogy a vezetés a kelleténél is többet megtett annak érdekében, hogy Románia egyszerre kerüljön be a NATO-ba Magyarországgal. Ez a bukaresti geopolitikai törekvések legfőbb kritériuma volt és maradt már a lehetőség felmerültét követő első pillanattól fogva.

A jó és a kevésbé méltánylandó törekvések dacára a tény tény marad: Bukarest nem készült fel kellőképpen sem a katonai, sem pedig a gazdasági együttélés összeurópai lehetőségeire, és a madridi csúcson, illetve a strasbourgi Európa-biztonsági értekezleten alighanem ez is jelentős mértékben növelte a "gyors" román

csatlakozást ellenző érvek súlyát

E tekintetben nemcsak a katonai ütőképesség hiátusai játszottak szerepet, de a politikai problémák kezelése is. Meglehetős ellenérzést -a Bukarestet támogató franciák körében pedig egyenesen megdöbbenést -keltett a román kormánykoalíció válsága, melyet a "kettős csatlakozás" érdekében felpörgetett külpolitikai küzdelem idézett elő. A követendő stratégiát illetően ugyanis az államelnöki, illetve a miniszterelnöki hivatal látványos ellentétbe került a külügyminisztériummal. Mi több, egy szempillantás alatt felszínre tört egy sor korábbi érdekellentét, amelyek elsősorban a külügyeket irányító demokrata párti lépések és a parasztpárti államelnöki adminisztráció politikai ambíciói között mutatkoznak meg. Emil Constantinescu elnöknek - miként természetesen Victor Ciorbea miniszterelnöknek is - sokkal fontosabb lett volna a NATO- és az EU-tagsággal kapcsolatos siker, mely nyugtatólag hathatott volna nacionalista-konzervatív szövetségeseikre, mint a liberális politikát folytató és a román nacionalistákkal egyre inkább a konfrontációt is vállalni kész Demokrata Pártnak. Ráadásul az államelnökség főként a "német érdekszövetséget" tekintette mérvadónak biztonságpolitikai téren, így igyekezett kihasználni minden alkalmat, hogy az amerikai-német kapcsolatok román vonatkozású összehangolásával segítse beteljesülni az integrációs vágyakat. A Petre Roman vezette Demokrata Párt viszont inkább Párizsra figyel; stratégiáját tehát sokkal inkább az amerikai-francia viszony feszültségei határozták meg, s minthogy e téren nemcsak valós, de kijózanítóan látványos ellentétek mutatkoznak, Romanék politikája sem nélkülözte a realizmust.

E realizmus szerves részét képezi az is, hogy Románia csatlakozási céljait - az ismert felhajtások ellenére - teljes szívvel tulajdonképpen senki sem támogatta. Széles körű egyetértés mutatkozott abban, amit

Henry Kissinger

szellemesen ekként foglalt össze: "Románia csak megnehezítené az integráció első körébe tartozó államok dolgát, míg megkönnyítheti a második körbe tartozókét." Bölcs megállapítás, mellyel senki sem vitatkozhat. Még Párizs sem, amely a román csatlakozási szándékban csak jó alkalmat látott, hogy újra keresztezze az amerikai elképzeléseket. Így azok az államok -mint például Németország - sem vették túl komolyan a románok oldalán csörtető Jacques Chiracot, amelyek esetleg tényleg nyomást gyakorolhattak volna Washingtonra.

Mellesleg Bukarest közvetlen környezetében sem számíthatott szolidaritásra, minden érintett államot ugyanis szűken vett - és még szűkebben mért - sajátos érdeke vezetett, ami a jelek szerint nem volt összekapcsolható a román igényekkel. Csehország például ismét hozta a maga korábbi formáját. Vacláv Klaus kormányfő több esetben pikírt megjegyzésekkel kommentálta a román állapotokat, és nem hagyott kétséget afelől, hogy tudatában van: a bővítésre szánt összegek végesek, s minél kevesebb állam osztozik rajtuk, az Prága számára csak külön haszon.

Talán egyedül Magyarországról mondható el, hogy érdekei messzemenően egybevágtak a román NATO- és EU-törekvésekkel. E tekintetben a kisebbségi vonatkozás fontos, ám mégiscsak másodlagos kérdés. Lényegesebb az a geopolitikai cél, hogy ne Magyarország legyen a NATO délkeleti vég- és határállomása. Mindazonáltal a román kimaradás - ismét csak a deklaratív megnyilvánulásokon túl - nem teljesen haszontalan Magyarország számára sem. A demokratizálódás szempontjából az elhúzódó román tagfelvétel mindenképpen üdvösnek mondható, hisz nem vitás: az utóbbi időben Bukarest több kérdésben épp azért volt oly rugalmas és készséges, mert azokat egy eljövendő EU- és NATO-tagság reményében volt kénytelen mérlegelni. Arról nem is beszélve, hogy a Románia túlzott önbizalmáról árulkodó időnkénti "középhatalmi" törekvések, melyek gyakorta eredményeztek kockázatos feszültségeket a térségben, most időlegesen ismét lekerültek - lekerülhetnek - a napirendről.

Szemben a madridi csúccsal, a strasbourgi döntés

az igazság órájának

bizonyult. Míg az előbbin, azaz Madridban számtalan sértő kritika érte - a NATO-kiadások jelentős hányadát álló - Washingtont, addig Strasbourgban hirtelen mindenkit aggasztani kezdett az EU-bővítés eljövendő cechje, és nagyobb jelenetek nélkül értett többnyire mindenki egyet Románia, Bulgária és a többi hasonló fajsúlyú állam felvételének "elhalasztásával". Igaz, Párizs jelezte, hogy a decemberben Luxemburgban tartandó EU-csúcson mindent megtesz majd Románia csatlakozásának siettetése érdekében, ez a mérsékelt készség azonban már senkit sem tévesztett meg.

Washingtonban - és egyebütt is - jól látják ugyanis, hogy az ígéretes romániai demokratizálódás egyelőre valóban csak "ígéret". Bár dicséretes privatizációs szándékok fogalmazódtak meg, melyek máris bátorítólag hatottak a külföldi befektetőkre - hosszú ínséges időszak után az idén közel egymilliárd dollár vándorol be az országba, ha teljesülnek a Bukarestben szőtt remények -, de a közállapotokon képtelen volt a jelenlegi kormány lényegesen változtatni. Az év végéig nagy vonalakban ugyan lezajlik a román törvények jogharmonizációja az európai struktúrákkal, de hogy miként fogják majd betartani e törvényeket, az a jövő nem túl biztató talánya.

Végül, de nem utolsósorban kérdéses a Ciorbea-kormány jövője is. Nemcsak az egyre elkeseredettebb koalíciós belharcok morzsolták fel a kormány energiáit, de támogatottsága is fokozatosan csökken. Az épp elindított gazdasági reform, a megszorítások és a makrogazdasági ésszerűsítések könnyen előrehozott választásokat eredményezhetnek, melyek után a szélsőséges pártok együttese - különösen az egyre bővülő klientúrával és tömegbázissal, valamint a kiváló moszkvai kapcsolatokkal rendelkező Nagy-romániai Párt -, illetve a posztkommunisták magukhoz ragadhatják majd a kezdeményezést. Mit kezdene egy ilyen állammal a NATO és az Európai Unió? - tehették fel a kérdést Madridban és Strasbourgban, amikor úgy döntöttek: az integrációval meg kell várni a következő román választásokat, és akkor kell újragondolni, legyen-e egyáltalán második "bővítési kör".

Ara-Kovács Attila

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.