Interjú

„Azt fogom legyőzni, akit Orbán rám küld”

Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere

Belpol

A hiányzó, ám a város működéséhez szükséges tízmilliárdokról, a vízdíjról, a biciklisávokról, a kormány elleni perről, Tarlós Istvánról, az ellenzéki kampány finanszírozásáról kérdeztük a város első vezetőjét. Bizakodik.

Magyar Narancs: Átadta a főváros a Lánchidat. Mondhatjuk, hogy ez ciklusának legnagyobb eredménye?

Karácsony Gergely: Nagy dolog, igen, de azért ebben erős a verseny. Befejeztük a 3-as metró felújítását egy háború sújtotta időszakban, megtörtént az elmúlt harminc év legjelentősebb járműcseréje, új buszok, villamosok, trolik vannak a városban, végre beköszöntött a városban a 21. század a Budapest GO-val, hatékonyabban működnek az összevont közműcégeink, nagy lépések történtek Budapest kizöldítése terén, közben példát mutattunk szolidaritásból a járvány és a válság idején. De ha a Fideszen múlna, se Budapestnek, se nekem nem lennének sikerélményeim, hiszen ebben a politikai környezetben már az is eredménynek számít, hogy egyáltalán működik a város. A Lánchíd ügyében minden flottul ment, határidő előtt, költségkereten belül maradva szépült meg a híd. Sokan eljöttek a hídavató piknikre, városlakóként és politikusként is nagyon pozitív élmény volt, szerintem megdőlt az egy napon belüli szelfirekordom.

MN: És akik a régi forgalmi rendet hiányolják, majd megunják és hazamennek?

KG: Én nem így fogalmaznék, inkább úgy, hogy megtapasztalják, jobb így mindenkinek, és belátják, hogy jó döntést hoztak a budapestiek. Pozitív fejleménynek tartom, hogy az utóbbi években a budapestiek szemlélete megváltozik a várossal, annak jövőjével, élhetőségével kapcsolatban. A Lánchíd forgalmi rendjével a kockázatos utat választottuk: egyszemélyi döntés helyett megnyitottunk egy társadalmi vitát, ami bárhova kifuthatott volna. A közösségi gyűlés, a civilekkel és a szakmai szervezetekkel való konzultációk után szerencsére azok, akik részt vettek a Budapesti Lakógyűlésen, nagyon nagy arányban úgy döntöttek, hogy írjuk felül a régi dogmákat. Ahhoz, hogy a város változzon, elsősorban nekünk kell változnunk, és ez nem tud máshogy megtörténni, csak ha megnyitjuk a lehetőséget a párbeszédre. Nemcsak a Lakógyűlés eredménye, hanem reprezentatív kutatások és a szakmai szervezetek véleménye is mutatja, hogy a nagy többség támogatja a buszokat, a gyalogosokat és bicikliseket előnyben részesítő forgalmi rendet, hiszen – néhány begyöpösödött jobboldali politikust leszámítva – mindenkinek egyértelmű, hogy fenntarthatatlan a jelenlegi életvitelünk ezen a bolygón, és bár változtatni kényelmetlen, elkerülhetetlenül szembe kell menni a régi normákkal.

MN: Szerintem nemcsak a jobboldali megmondók, de pártsemleges átlagemberek is panaszkodnak a Lánchíd miatt.

KG: És én őket is szeretném meggyőzni a jövő szempontjairól. Koppenhágában összeverekedtek a bringások és az autósok a hetvenes években, most pedig naponta majdnem másfél millió kilométert tesznek meg a városi biciklisek. Budapest átaludta a világ nagyvárosaiban zajló urbánus forradalmat, sem szándék, sem bátorság nem volt a változáshoz, egészen 2019-ig. Niedermüller Péter polgármester barátom mondta egyszer, hogy nem az édes semmittevésre választottak meg minket. A Lánchíd nagyon fontos, de korántsem az egyetlen lépés az élhető város megteremtése érdekében. A demokráciának pedig természetes része az is, hogy nem mindenki ért egyet, s hogy érvelni kell az igazunk mellett. A döntés azonban így is a nagy többség érdekeit, és mindenekelőtt Budapest jövőjét szolgálja.

MN: Az Árpád hídon életét vesztette egy biciklis, amikor két autó spontán versenyzésbe kezdett és balesetet okoztak. Most, hogy a népharag csitult és higgadtan lehet gondolkodni, mit tesz a főváros, hogy ilyen lehetőleg ne forduljon elő?

KG: A fővárosi rendészet 45 sebességmérő kamera felállításáról intézkedett, amikor beszélgetünk, akkor is szerelik éppen az új kamerákat. Hogy miért mi tesszük ezt, miközben ez nem feladatunk és a bevételek sem hozzánk érkeznek, arról is lehetne beszélni. De mivel ez a város érdeke, nem várunk, cselekszünk.

MN: A rendőrséggel vagy az illetékes minisztériummal tudtak egyeztetni? Hiszen ez az eset a jelek szerint még Lázár Jánost is felháborította.

KG: Mindenkit felháborított, de jó lenne, ha a hangzatos nyilatkozatokat egy átgondolt stratégiába illeszkedő cselekvés követné. Hiába merült fel a kerékpárosok biztonsága az ügy kapcsán, néhány héttel később Budapest első védett kerékpársávjairól robbant ki egy véleményem szerint méltatlan színvonalú vita. Igyekeztünk együttműködni a rendőrséggel, de úgy láttuk, ezt sok minden lassítja. Szóval ezt a 45 kamerát mi szereljük fel, még ha az általunk készített közlekedésbiztonsági stratégia szerint is egy ekkora városban legalább háromszázra lenne szükség.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.