„Ha megépül az út, akkor el kell innen menni. 500 méterre van az autópálya, és lehet hallani, milyen hangos. Az összekötő úton autópálya szintű forgalom lenne. Nem sok mindent lehetne csinálni” – mondja egy szadai tanyatulajdonos, aki azután kereste meg lapunkat, hogy beszámoltunk az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) által tervezett útról, amely az M2-es gyorsforgalmi utat és az M3-as autópályát kötné össze. Lenne egy erről leágazó „lekötőút” is Fót és Mogyoród között. (Lásd: „Meg szeretném köszönni…”, magyarnarancs.hu, 2023. július 17.)
2022 márciusában már tudni lehetett, hogy a kivitelezés negatívan befolyásolná a páratlan értékű természetvédelmi területet, a Gödöllői-dombvidéket, beleértve a fóti Somlyó-hegyet és annak élővilágát. A beruházás valójában a Gödön működő Samsung SDI akkumulátorgyár érdekeit szolgálná, ugyanis az összekötő úton keresztül az üzembe gyorsabb elérhetőséget biztosítana a gödöllői, salgótarjáni és bátorterenyei beszállító cégeknek. A projekt korábban a 301. számú út nevet viselte, mostanra viszont átkeresztelték 214. és 215. számú útra (különválasztották az összekötő és a „lekötő” utakat).
Parázs fórum
Idén májusban közmeghallgatást tartottak, amelyen a kormányhivatal, a minisztérium képviselői, valamint a tervezők is megjelentek. Mint kiderült, a beruházást, amely Natura 2000-es területet érint, nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségűvé nyilvánította a kormány, magyarán az önkormányzatoknak nincs beleszólásuk a fejlesztésbe. A helyiek persze kiakadtak: egy férfi „megköszönte”, hogy tönkreteszik a családja életét, ugyanis a mogyoródi lekötő kettészelné a tanyájukat. De más észrevételek is érkeztek: többen kételyeiket fejezték ki az előzetes hatástanulmány kapcsán, ugyanis szerintük a zajterhelés mértékére és a forgalom csökkentésére vonatkozó adatok nem relevánsak, az összekötő út növelné a forgalmat, mivel a szállítmányozóknak egyszerűbb és olcsóbb lenne azon közlekedni.
A Budapest környéki ökoszisztémáért is sokan aggódnak: egy felszólaló szerint olyan értékes környezeti értékek mehetnek tönkre a beruházás miatt, amelyekkel más fővárosok már nem rendelkeznek. A mogyoródi vadásztársaság egyik tagja arra volt kíváncsi, vizsgálták-e a vadállatok gépjárművel való ütközésének lehetőségét, és amennyiben igen, úgy terveznek-e vadvédő kerítést építeni. Ha nem, akkor a fejlesztésbe belerokkan a vadásztársaság. Megkérdezte azt is, lesznek-e vadátjárók, máskülönben az állatok nem tudnak vízhez jutni, és akkor komoly vadmozgással kell számolni. Mint látható, több irányból kritizálták a beruházást, ami megzavarta a kivitelezőket: mint elhangzott, bár elindították az eljárást a kijelölt útvonal megvalósítására, de nem tudják biztosan, hogy az ehhez szükséges további tervek is megszületnek, mert az állam mostanában nem bővelkedik forrásokban.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!