Újabb káros kormányzati beruházás a Samsung kiszolgálásáért

Levágnak pár kanyart

Belpol

A kormány az M0-s körgyűrűhöz közeli, azzal párhuzamos úttal kötné össze az M2-est és az M3-ast, hogy a gödi Samsung SDI-t könnyebben elérhessék a beszállítói. A beruházás komoly károkat okozna a helyi ökoszisztémában, és lehetetlen helyzetbe hozná a területen működő lovas vállalkozókat.

„Ha megépül az út, akkor el kell innen menni. 500 méterre van az autópálya, és lehet hallani, milyen hangos. Az összekötő úton autópálya szintű forgalom lenne. Nem sok mindent lehetne csinálni” – mondja egy szadai tanyatulajdonos, aki azután kereste meg lapunkat, hogy beszámoltunk az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) által tervezett útról, amely az M2-es gyorsforgalmi utat és az M3-as autópályát kötné össze. Lenne egy erről leágazó „lekötőút” is Fót és Mogyoród között. (Lásd: Meg szeretném köszönni…”, magyarnarancs.hu, 2023. július 17.)

2022 márciusában már tudni lehetett, hogy a kivitelezés negatívan befolyásolná a páratlan értékű természetvédelmi területet, a Gödöllői-dombvidéket, beleértve a fóti Somlyó-hegyet és annak élővilágát. A beruházás valójában a Gödön működő Samsung SDI akkumulátorgyár érdekeit szolgálná, ugyanis az összekötő úton keresztül az üzembe gyorsabb elérhetőséget biztosítana a gödöllői, salgótarjáni és bátorterenyei beszállító cégeknek. A projekt korábban a 301. számú út nevet viselte, mostanra viszont átkeresztelték 214. és 215. számú útra (különválasztották az összekötő és a „lekötő” utakat).

Parázs fórum

Idén májusban közmeghallgatást tartottak, amelyen a kormányhivatal, a minisztérium képviselői, valamint a tervezők is megjelentek. Mint kiderült, a beruházást, amely Natura 2000-es területet érint, nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségűvé nyilvánította a kormány, magyarán az önkormányzatoknak nincs beleszólásuk a fejlesztésbe. A helyiek persze ki­akadtak: egy férfi „megköszönte”, hogy tönkreteszik a családja életét, ugyanis a mogyoródi lekötő kettészelné a tanyájukat. De más észrevételek is érkeztek: többen kételyeiket fejez­ték ki az előzetes hatástanulmány kapcsán, ugyanis szerintük a zajterhelés mértékére és a forgalom csökkentésére vonatkozó adatok nem relevánsak, az összekötő út növelné a forgalmat, mivel a szállítmányozóknak egyszerűbb és olcsóbb lenne azon közlekedni.

A Budapest környéki ökoszisztémáért is sokan aggódnak: egy felszólaló szerint olyan értékes környezeti értékek mehetnek tönkre a beruházás miatt, amelyekkel más fővárosok már nem rendelkeznek. A mogyoródi vadásztársaság egyik tagja arra volt kíváncsi, vizsgálták-e a vadállatok gépjárművel való ütközé­sének lehetőségét, és amennyiben igen, úgy terveznek-e vadvédő kerítést építeni. Ha nem, akkor a fejlesztésbe belerokkan a vadásztársaság. Megkérdezte azt is, lesznek-e vadátjárók, máskülönben az állatok nem tudnak vízhez jutni, és akkor komoly vadmozgással kell számolni. Mint látható, több irányból kritizálták a beruházást, ami megzavarta a kivitelezőket: mint elhangzott, bár elindították az eljárást a kijelölt útvonal megvalósítására, de nem tudják biztosan, hogy az ehhez szükséges további tervek is megszületnek, mert az állam mostanában nem bővelkedik forrásokban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.