A T-Systems felvásárlása

Beépülnek a rendszerbe

  • B. Simon Krisztián
  • Keller-Alánt Ákos
  • 2019. augusztus 18.

Belpol

Újabb nagy falatot nyel le a Mészáros Lőrinc köré épülő birodalom, s ezúttal a német kormányt is sikerült rávenni az üzletre. Most épp’ az informatika van soron, de kérdés, hogy az új tulajok valóban ki tudják-e használni a T-Systemsben rejlő lehetőségeket.

Július 9-én jelentették be, hogy gazdát cserél a magyar IT-piac egyik legnagyobb szereplője, a T-Systems Magyarország Zrt. A Magyar Telekom Nyrt. tavaly több mint 114 milliárd forintos árbevételű, több ágazatban is piacvezető leányvállalatát az alig 14 milliárdos forgalmat elérő magyar 4iG Nyrt. vásárolta meg.

A bejelentés meglepetésfaktorát csökkentette, hogy a 4iG egyik nagytulajdonosa Mészáros Lőrinc, de más jel is utalt arra, hogy hamarosan érkezik a bejelentés. A NER a kezdetektől szisztematikusan terjeszkedik azon iparágakban, melyek valamiért stratégiaiaknak tekinthetők, és nagy árbevételt képesek termelni. Az építőipar, a pénzpiacok vagy az agrárium jelentős része már a megfelelő kezekben van, ám az informatika eddig hiányzott a portfólió­ból. A kormány évek óta tervezett saját mobilszolgáltatót, ám a terv a hatalmas költségvonzatok miatt elbukott. 2018 elején, amikor kiderült, hogy a norvég Telenor eladja összes kelet-közép-európai leányvállalatát, egyből felmerült, hogy a magyarországi céget Mészáros Lőrinc venné meg. Így a Telenor válhatott volna udvari beszállítóvá, de végül a cseh milliárdos, Petr Kellner vitte a teljes csomagot, s ő nem akart megválni a magyar részlegtől. Az informatikával foglalkozó tőzsdei 4iG-be tavaly nyáron vásárolta be magát Mészáros Lőrinc, és innen felgyorsultak az események.

Mészáros Lőrinc

Mészáros Lőrinc

 

 


A 4iG legnagyobb tulajdonosa egy hónapja Jászai Gellért, ami nem jelenti azt, hogy a cég távolabb került volna a NER-től, hiszen Jászai saját bevallása szerint is Mészáros jobbkeze volt az elmúlt években (lásd: A csendes magyar, Magyar Narancs, 2018. december 19.), ráadásul a felcsúti csodavállalkozó továbbra is jelentős tulajdonos a társaságban. Mészáros érkezése óta tudni, hogy a 4iG akvizíciókkal akar terjeszkedni, és egy éve pletykálták, hogy az egyik célpont a Magyar Telekom vagy annak egy része lehet. Az akkor még Mészáros-tulajdonban lévő Világgazdaság novemberben konkrétan megírta, hogy a Telekom felvásárlási célpont, legkésőbb tavasz óta pedig mindenki tényként kezelte, hogy a T-Systemset megveszi a 4iG – a kérdés csak a bejelentés időpontja volt.

Március 29-én Budapesten tárgyalt a magyar T-csoport német tulajdonosának, a Deutsche Telekomnak a vezérigazgatója. Timotheus Höttgest a Miniszterelnökségen fogadta Orbán Viktor, a tárgyaláson pedig jelen volt Rogán Antal, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, illetve Srinivasan Gopalan, a cégcsoport Európáért felelős egyik vezetője, valamint Rékasi Tibor, a Magyar Telekom vezére.
A hivatalos tájékoztatás szerint arról volt szó, hogy a multi további fejlesztéseket hozna Magyarországra, amit megkönnyítene, ha nem kellene annyi különadót befizetni a költségvetésnek. A híradásokból kimaradt, ám teljességgel elképzelhetetlen, hogy e találkozón ne került volna szóba a T-Systems eladása. Az adásvételre ugyanis a legfelsőbb szinteken is rá kellett bólintani – mindkét oldalon. A T-Systems végső tulajdonosa a Deutsche Telekom, amelynek 32 százalék erejéig a német állam a tulajdonosa, és a vállalat meghatározója az ottani politikai életnek (hogy mennyire, azt A Deutsche Telekom otthon című keretes írásban vázoljuk). Az ügyletet maga Jászai is úgy kommentálta a Figyelőnek, hogy itthon a „kormány kiemelt figyelemmel kezeli a magyar gazdaság egyik meghatározó szereplőjét”.

Noha a hazai viszonyok közepette aligha van jelentősége annak, hogy Mészáros vagy Jászai tulajdonrésze a nagyobb a cégben, a cég hangsúlyosan azt kommunikálja a nyilvánosság felé, hogy a 4iG már nem a Mészáros-birodalom része. Ennek az lehet a magyarázata, hogy Jászaival jobban el lehet adni külföldön a céget: magára valamit adó nemzetközi nagyvállalat vagy akár a német kormány nem szívesen ül egy asztalhoz azzal a Mészárossal, akinek a neve már külföldön is egyet jelent a magyarországi korrupcióval. Emlékezhetünk, hogy a megyei lapok jó része vagy épp a Tv2 is közvetítők beiktatása után került közvetlen NER-tulajdonba.

 

Ez a T nem az a T

De mit is vett pontosan Jászai? A T-Systems árulja cégeknek és a közigazgatásnak a Magyar Telekom szolgáltatásait, hálózatokat épít ki, valamint fejlesztési és rendszerintegrációs szolgáltatásokat nyújt. (A társaság a Magyar Telekom leányvállalata, nincs köze a nemzetközi T-Systemshez – ez utóbbi hazai leányvállalata az IT Services Hungary Kft.). A T-Systems Magyarország sorozatos felvásárlásokkal nőtt ekkorára, ami alapvetően meghatározta a cég lehetőségeit. Eleinte az akvizíciók vitték előre a társaságot, de az utóbbi időben ez a lendület kezdett kifogyni – magyarázta a Narancsnak a cég egyik volt vezető beosztású munkatársa. Az elmúlt években már nem ment igazán jól a cégnek, egyre kevesebb lett a sikeres projektek száma. A vezetésnek sem volt stratégiai víziója a céggel: a közelmúlt átalakításainak nem volt határozott iránya, ám ebbe belejátszhatott az is, hogy a menedzsment szintjén már tudhattak a közelgő tulajdonosváltásról.

false

 

Fotó: Huszti István/Index.hu

 

A tavalyi 114 milliárdos bevétel ugyan nagyon jól mutat, ám erre mindössze 2 milliárdos profit, meglehetősen alacsony haszonkulcs jutott. A nagy pénz az állami és a nagyvállalati projektekben és az eszközértékesítésben van, míg a kis- és középvállalkozások kiszolgálása kevésbé jövedelmező. A Portfolio.hu összeállítása szerint a T-Systems meghatározó szereplő az állami megrendelések piacán, de komoly a részesedése az egészségügyben, a szállításban, a közműszektorban és a pénzügyi szektorban is. A G7 portál úgy számolt, hogy a cég 2016 óta 100 milliárdos nagyságrendben jutott állami megbízásokhoz; a pontos számot azért nem lehet tudni, mert számos alkalommal konzorciumi partnerként lett tendernyertes a T-Systems (a kormány és a Magyar Telekom kapcsolatáról lásd A Telekom az Orbán-világban című keretes írást). Az utóbbi években ráadásul többször is a 4iG-vel közösen pályázva nyert állami megrendelést a cég: ilyen volt az országos e-jegyrendszer kiépítésére kiírt tender, vagy éppen a BKV informatikai rendszerének hosszú távú üzemeltetése. Nem mellékes információ, hogy a T-Systems a Nemzeti Választási Irodával is együttműködik: a cég ellenőrzi, történik-e külső beavatkozás a választásokat lebonyolító informatikai rendszerbe.

A kisebb haszonkulcsú projektek fenntartását azzal indokolták a vállalatnál, hogy ezekből hosszabb távon jól gyümölcsöző üzleti kapcsolatok alakulhatnak. Ráadásul a közbeszerzéseken az utóbbi időkben piacvesztést kellett elkönyvelniük, elsősorban a Mészáros-birodalomba bekerült 4iG egyre ütemesebb térhódítása miatt. A Telekomnál mégsem ezzel indokolják, hogy megváltak a T-Systemstől. Közleményében a cég azt írta, hogy új fejlesztéseket szeretne végrehajtani, ehhez pedig több forrásra van szüksége. És persze nemcsak a T-Systems eladásából befolyó pénz jön jól majd, hanem a kormányzati jóindulatra is szükség lesz. A tervezett fejlesztési irányok között ugyanis számos olyat találunk (frekven­ciavásárlások, 5G, gigabit-képes hálózat kiépítése), amelyek politikai támogatás nélkül nem valósulhatnak meg Magyarországon.

 

Valahonnan lesz 40 milliárd

Azt azonban nehéz meghatározni, hogy végül mennyit fizethet a 4iG a T-Systemsért. A cég értékelését nehezíti, hogy a T-Systems egyik legnagyobb megrendelője az anyavállalat Magyar Telekom volt, a belső árazások pedig jellemzően nem a piaci logikát követik. Jászaiék ráadásul csak a jól jövedelmező állami és nagyvállalati szektort viszik, a T-Systems kis- és középvállalati üzletága visszakerül a Magyar Telekomhoz. A megállapodás értelmében a T-Systems továbbra is értékesíti a Magyar Telekom távközlési szolgáltatásait a nagyvállalati és a közszféra szegmensekben, és Jászaiék három évig még a T-Systems márkanevet is használhatják. Tovább növeli a cég értékét, hogy sok hosszú távú nagy projektben van benne, és számos referenciával, illetve stabil bankgaranciával is rendelkezik.

Szakértői becslések mindezek alapján 30–50 milliárd forint körüli összegre teszik a várható vételárat. Ennyi pénze azonban sem Jászainak, sem a 4iG-nek nincsen. Maga Jászai úgy fogalmazott, hogy „hitel, kötvénykibocsátás vagy akár intézményi befektetők bevonása is szóba jöhet a T-Systems felvásárlásának finanszírozásakor”. Mindenesetre árulkodó, hogy egy ekkora volumenű üzletbe – legalábbis állításuk szerint – konkrét finanszírozási terv nélkül vágnak bele; bár Mészáros Lőrinc közelében az anyagiak előteremtése nemigen szokott problémát okozni. Jászai egyébként további felvásárlásokat tervez. Olyan vállalatok megvételét vizsgálja, amelyek a régióban aktívak, de olyanokat is vennének, amelyek globálisan vannak jelen egy speciális területen. Jászai szerint a további tulajdonszerzésekhez akár saját Opus-tulajdona egy részének eladására is szükség lehet. „Ha sor kerül erre, akkor sem a piacon értékesítem, hanem Mészáros Lőrinccel kötött megállapodásom alapján ezeket majd ő veszi meg” – jelölte ki mozgásterének határait Jászai a Figyelőnek adott interjúban.

A tervek szerint az akvizíció még az idén lezárul, ami azt jelenti, hogy egy 150 milliárd forintos árbevételű cég jöhet létre, s ez a hazai piacon egyből az egyik legnagyobb szereplővé teszi a 4iG-t. Jászai céljai ennél is nagyratörőbbek, hiszen két-három éven belül az egész régió egyik meghatározó vállalatát szeretné irányítani. Kérdés, mennyi valósul meg ezekből a tervekből. Az igaz, hogy amióta „házon belül” van a 4iG, dinamikus a növekedése, ez azonban az egyre több nyertes közbeszerzésnek, illetve kisebb cégek felvásárlásának volt köszönhető. A 4iG/T-Systems előtt most minden bizonnyal megtisztítják a terepet, és még több állami, illetve államközeli megrendelést kaphat cég. A T-Systems bekebelezése természetesen óriási lökést ad a 4iG-nek a felfelé ívelő pályán, de korántsem akkorát, mint amire a közlemények alapján a 4iG vezetése számít.

Noha a T-Systems mintegy 1600 jól képzett szakembere tényleg nagy értéket képvisel, a Narancsnak a cég egyik belső forrása arról számolt be, hogy több – akár vezetőként dolgozó – munkatárs nem akar udvari cégnél dolgozni, vagyis a jól képzett szakembergárdából a legjobbak hamarosan távozhatnak. Nekik nem feltétlenül azzal van problémájuk, hogy mostantól a NER-nek dolgoznának, hanem szakmai kétségeik vannak a változó felállással kapcsolatban. A T-Systems eddig ugyanis alapvetően klasszikus piaci környezetben működött: a pályázatok elnyeréséért meg kellett küzdeni jól kidolgozott ajánlatok beadásával. Az elnyert üzleteknél az volt az ügyfelekkel közös cél, hogy minél sikeresebb legyen a projekt, bőven volt tehát szakmai kihívás. Az utóbbi időszakban azonban már a T-Systemsnél is ízelítőt kaptak abból, milyen egy állami projekt. „Szakmailag gyötrelmes, nincs igazi kooperáció a vevőkkel. Sokszor nem valódi igények kiszolgálása a cél, hanem egy politikai igény kiszolgálása, ez pedig a vevőnek is púp a hátán” – fogalmazott forrásunk. Erre példa a nagy port kavart projekt, a BKK elektronikus jegyrendszerének „lefejlesztése” volt. Előbb abból lett botrány, hogy a jelszavakat sima szövegként tárolta a rendszer, majd az is kiderült, hogy több ezer vásárló személyes adatai szivárogtak ki. Amikor pedig egy 18 éves fiú jelezte a BKK-nak, hogy – egy igen egyszerű módszerrel – 50 forintért tudott havibérletet vásárolni a rendszerben, a T-Systems azonnal feljelentette az etikus hackert. Forrásunk szerint az alapvető probléma az volt, hogy a vizes világbajnokság miatt nagyon kellett sietni a projekttel, a BKK sem igazán akarta szakmailag, de a
T-Systems nem mondhatott nemet egy politikailag ennyire kiemelt projektre. A cégnél a legtöbben arra számítanak, hogy NER-vállalatként egyre több hasonló esettel kell majd számolni.

A Deutsche Telekom otthon

 

Az anyavállalatot Németországban is számos kritika érte, leginkább azért, hogy visszaél gazdasági erejével, hátráltatja a telekommunikációs és digitális szektorok fejlődését, és drágítja a hozzáférést a szolgáltatáshoz. A cég miatt húzódik például a széles sávú internet kiépítése, mivel az nem kecsegtetett volna bevételekkel; és a felhasználók, alternatíva híján ugyanúgy fizetnek a régi, rosszabb minőségű vezetékeken érkező netért is – ráadásul a rézkábeleket a Telekom örökölte azokból az időkből, amikor még állami szolgáltató volt, és ezekhez csak fizetségért cserébe ad hozzáférést a versenytársainak. Ez áll a hátterében a német lapok rendszeres kritikájának: internetsebességben Németország jóval lemaradt a legtöbb EU-tagállam, de számos fejlődő ország mögött is.

Wirtschaftswoche gazdasági hetilap egy korábbi riportjában azt írta, hogy a cég vezetősége, és főként Wolfgang Kopf főlobbista (hivatalosan a nyilvános és szervezeti ügyekért felelős alelnök) rendkívül jó kapcsolatokat ápol a német szövetségi pénzügyminisztériummal: a hivatalnokok a Telekom háttéranyagait használják állásfoglalásaikhoz, és rendszeresen változtatnak meg törvényjavaslatokat a cég kérésére. Nagyjából száz lobbistát foglalkoztat a cég, akik között találni egykori újságírókat, volt csúcspolitikusokat és az államigazgatásban tapasztalatot szerzett szakértőket. A kereszténydemokraták egyik parlamenti képviselője, Axel Knoerig évekig Telekom-lobbista volt a Bundestagban, mielőtt úgy döntött volna, kipróbálja magát törvényhozóként is.

Mivel a német állam 32 százalékban tulajdonosa a tőzsdén jegyzett vállalatnak (a magánszemélyek nagyjából 15 százaléknyi részvényt jegyeznek, a többi intézményi befektetőknél van), felügyeleti tanácsában megtaláljuk Rolf Bösingert, a pénzügyminisztérium államtitkárát is. A mindenkori pénzügyminiszternek azt is szem előtt kell tartania, hogy ami a Telekomnak jó, az elméletileg Németországnak is jó – hiszen 2018-ban is több mint egymilliárd euró osztalék érkezett a cégtől az államháztartásba. A Wirtschaftswoche ezzel kapcsolatban idézi Hans Eichelt, a Schröder-kormány pénzügyminiszterét: „Ha egy új törvény negatívan hat a Telekom osztalékára, és ezzel együtt az állami bevételekre is, az egy fontos szempont.”

 

Korrupció T-módra

Számos botrány robbant ki már a német Telekom körül: a kilencvenes években például az derült ki, hogy a cég akkori monopolpozícióját kihasználva túlárazta termékeit, éves jelentésében a valódi értékénél többre becsülte a tulajdonában lévő ingatlanokat, munkatársai kenőpénzért cserébe kötöttek hirdetési szerződéseket, és többször belehallgattak telefonbeszélgetésekbe is – a hivatalos magyarázat szerint csak a hívások minőségét ellenőrizték. Később nyilvánosságra került, hogy a vezetőség arra szólította fel ügyfélszolgálati munkatársait, süllyesszék el a beérkező panaszokat.

2008-ban robbant ki a vállalat nagy kémbotránya. Ekkor derült ki, hogy a cég vezetősége több munkatársat, szakszervezeti tagot, sőt újságírót is megfigyelt (többek között titokban készített videókkal, valamint a telefonos és banki adataik kiértékelése révén), hogy megállapíthassák, kik szivárogtatnak információt a sajtónak. 2011-ben először abból volt botrány, hogy a T-Systems és a Volkswagen furcsa egyezséget kötött: az autógyártó ugyanis azzal a feltétellel adott egy nagy értékű megbízást a Telekom leányvállalatának, hogy utóbbi cserébe meghosszabbítja támogatási szerződését a VfL Wolfsburg focicsapattal. Ugyanebben az évben a Deutsche Telekom és magyar leányvállalata megegyezett az amerikai külügyminisztériummal és a tőzsdefelügyelettel (SEC), hogy 95 millió euró büntetést fizet annak érdekében, hogy elkerüljön egy komoly jogi eljárást, ami azt vizsgálta volna, miképpen fizettek le a Magyar Telekom munkatársai macedón és montenegrói politikusokat. Az ügy kivizsgálására felkért White & Case ügy­védi iroda becslései szerint 2000 és 2006 között közel 30 millió eurót fizetett, vagy legalábbis ígért kenőpénzben a Magyar Telekom. Macedóniában például 4,88 millió eurót ért meg a cégnek, hogy a helyi politika ne engedje be a konkurenciát az országba, míg Montenegróban a helyi távközlési cég privatizációját könnyítette meg 7,35 millió eurónyi kenőpénzzel. Az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma azért volt illetékes az ügyben, mert akkoriban még az amerikai tőzsdén is jegyezték a német Telekomot.

Bár a német lapok akkoriban azt pedzegették, lehetnek más csontvázak is a szekrényben, hiszen a kenőpénzek sokáig rendszeresek voltak a német nagyvállalatok kelet-európai üzleteiben, további botrányok végül nem robbantak ki a térségben. Ugyanakkor az is igaz, hogy a német cégek „üzemi költség” címén egészen 1999-ig leírhatták adóalapjukból a külföldön fizetett csúszópénzeket.

 

A Telekom az Orbán-világban

 

A Magyar Telekom és a 2010 utáni Orbán-kormányok kapcsolata nem tanulságok nélküli. Miután az Európai Unió nem engedte, hogy a kormány a költségvetési hiány növelésével jusson mozgástérhez, Orbánék ágazati különadók kivetésével jutottak többletbevételhez. Az „extraprofitra” kivetett sarc a Magyar Telekomnak is több tízmilliárd forintjába került, és akkoriban a vállalat nyíltan is kifejezte nemtetszését a nyereségét komolyan visszavető, igazságtalannak tartott adók miatt. 
A kormány és a társaság viszonya annyira megromlott, hogy a Magyar Telekomot 2006 óta elnök-vezérigazgatóként vezető Christo­pher Mattheisentől 2013-ban elvették az elnöki posztot. A kormányzati kapcsolatokat onnan kezdve az új elnök, a Magyarországot jól ismerő Kerstin Günther, illetve Máthé Balázs jogi és társasági ügyek vezérigazgató-helyettes vette át – és látványosan javulni is kezdett a Telekom és a kormány viszonya. 2014-ben stratégiai megállapodást kötöttek, egyre több állami megrendelést kapott a cég, a Telekom lett az NMHH frekvenciapályázatának legnagyobb nyertese is. Ebben az időszakban távolította el a Magyar Telekom a kormánynak sok kellemetlenséget okozó Origo főszerkesztőjét, majd adta el a portált egy kormányközeli cégnek. A Telekom lett a korábbi Simicska-kedvenc, a veszprémi kézilabdacsapat, valamint a Kubatov Gábor elnökölte FTC egyik fő támogatója.

Tavaly végleg távozott a cégtől a magyar kormánnyal nem túl jó viszonyt ápoló Mattheisen, akinek a helyét az a Rékasi Tibor vette át, aki 2017 óta a lakossági szolgáltatásokért volt felelős, előtte pedig a T-Systemset vezette. Rékasinak állítólag kifejezetten jó politikai kapcsolatai vannak, legalábbis erre utal, hogy kinevezése után nem sokkal megvált az Origo-dealt is letárgyaló Máthétól, és magához vette a társasági ügyek irányítását is. Így a Magyar Telekom részéről most Rékasi tárgyalhatott a kormánnyal, de a T-Systems eladásáról a végső szót valószínűleg Németországban mondták ki.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?