„Nem azért élünk, hogy múlassuk az időt” – meglátogattuk Beer Miklóst a verőcei idősotthonban

Belpol

Képriport az egyetlen olyan egyházi személy mindennapjairól, aki konzekvensen kritizálta a kormány döntéseit az elmúlt években. 

Azért van síró, hogy vigasztald,

Az éhező, hogy teríts neki asztalt.

Azért van seb, hogy bekösse kezed, 

Vak, elhagyott azért van, hogy vezesd. (...)

A versidézet Bódás János református lelkész Valahol ki van jelölve a helyed című művéből származik – Beer Miklós váci megyéspüspök tátott szájjal olvasta, amikor először elékerült. Mint mondja, senki nem fogalmazta meg a '80-as években elhunyt Bódásnál szebben, jobban a keresztények küldetését. 

 
Beer Miklós nyugalmazott váci püspök
Fotó: Palágyi Barbara
 

Beerrel a verőcei Migazzi Kristóf Idősek Otthonában találkoztunk. Év elején vonult vissza a nyilvánosságtól, közleményben tudatta, hogy nem ad több interjút. Ferenc pápa halála miatt viszont eleget tett újságírói megkereséseknek, lapunk is így tudott bebocsátást nyerni új otthonába. A vele készült hosszú beszélgetés a nyomtatott Magyar Narancsban olvasható. Sok személyes és közéleti témát érintettünk a püspökkel, de körbe is kísért minket az idősek otthonában, hogy megismerhessük, miképpen telik egy napja.

 
A püspök asztala, beszélgetésünk helyszíne
Fotó: Palágyi Barbara

 

 
Beer Miklós kitekint 
Fotó: Palágyi Barbara
 

Ebéd: hal és leves

A most 82 éves Beer családját többször kitelepítették, így került Zebegénybe, vagyis a Dunakanyar csücskébe. A térségben több helyen látott el plébánosként szolgálatot, mint mondja, gyerekkorában a Börzsönyt, a '70-es évektől a Pilist fedezhette fel, de közben „mindig itt volt a Duna”. Sok vízitúrát szervezett, mert evezni nagyon szeret, ám a horgászáshoz soha nem volt türelme. „Olyan szépen is élhetnénk, ha egy kicsit szerényebbek lennénk” – fogalmaz. 

Beer Miklós szobájától pár méterre egy kis kápolna található, papkollégáival reggel, este itt szoktak imádkozni, illetve minden nap van mise. Az idősotthon nem úgy fest, mint ahogyan egy ilyen intézményt képzelnénk. A püspök szerint ennek ahhoz van köze, hogy a Váci Egyházmegye szociális irodája kiemelt figyelmet fordít a négy általa működtetett otthonra, melyekben az átlagosnál jobb a hangulat. Úgy véli, általában a szociális feladatok ellátására mindenhol több pénzt kellene befektetni, mert nincs elegendő költség a finanszírozásukra. 

 
Beer Miklós postaládája
Fotó: Palágyi Barbara
 

 
A kápolna
Fotó: Palágyi Barbara
 

 
Az idősotthon belülről
Fotó: Palágyi Barbara
 

Leérünk a lépcsőn a bejárati folyosóhoz, ahonnan nyílik az étkező is. Éppen hozzák a munkatársak az ebédet, ami valamilyen halas étel lesz, illetve leves. Beer szerint a koszt „ehető”, talán Vácról rendelik. Mindenkihez van egy-két kedves szava, aztán továbbállunk. 

 
A földszint
Fotó: Palágyi Barbara
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.