Interjú

„Egy év négy hónapra beárazták az életemet”

Orosz Bernadett, egy párkapcsolati erőszak túlélője

Belpol

Alkotmánybírósághoz fordul, s ha kell, nemzetközi bíróságig viszi ügyét Orosz Bernadett, akit 2019 júniusában egy honvédségi üdülőben a felismerhetetlenségig összevert az akkor még alezredes párja. A másodfokú ítéletig eltelt majdnem hat év tanulságairól – hatósági hozzáállásról, áldozathibáztatásról, társadalmi szolidaritásról – beszélgettünk.

Magyar Narancs: Ön hatgyermekes édesanya. Hány évesek a gyerekek?

Orosz Bernadett: A legnagyobb 28, a legkisebb tízéves, és van három unokám is. Már lányként is sok gyereket szerettem volna és egy tanyát a domb tetején, picit elvonulva a világtól. Ebből a sok gyerek megvalósult, és bizonyos értelemben az elvonult élet is, mert noha az ügyem miatt ismernek, a hétköznapokban eléggé visszavonultan élek. Azt nem tudom, hogy ha a bántalmazásom nem történt volna meg, akkor is ilyen életem lenne-e.

MN: Az elmúlt években a hatóságoknak és az újságíróknak is jó párszor kénytelen volt elmondani az önnel történteket. Hogy bírja?

OB: A hatóságok nem hagyják, hogy elkopjanak az emlékek, ez pedig tartós stresszt okoz. Azért is fontos lenne, hogy hatékonyan, gyorsan kezeljék a bántalmazási ügyeket, hogy a sértettek minél előbb lezárhassák magukban a történteket, és a gyógyulás útjára léphessenek. Ha teljesen idegenként bántalmazott volna az elkövető, akkor gyorsított eljárásban, vagyis hamarabb született volna ítélet. Az én esetem amolyan „köztes legrosszabb” volt: a vád nem tartalmazta a kapcsolati erőszak törvényi tényállását, mivel sem házas-, sem élettársak, sem egyenes ági rokonok nem voltunk, márpedig, ha a bántalmazó és a bántalmazott között nincs ilyen viszony, akkor a büntetés is enyhébb. A gyakorlatban viszont végig úgy vizsgálták az ügyemet, mint aki párkapcsolatban volt az elkövetővel, ezért is húzódhatott el ennyire.

Belém égett a történet, már csak azért is, mert sértettként nem tévedhetünk, mindenre pontosan kell emlékeznünk. Miközben az elkövető gyanúsítottként bármit hazudhatott rólam az eljárás során, nekem mindent, a bizonyítékot is bizonyítékokkal kellett alátámasztanom. Ez a vegzálás amellett, hogy lelkileg nagyon megterhelő, rengeteg időmet elvette a családomtól, a munkámtól. A másodfokon meghozott enyhébb ítélet (lásd keretes írásunkat) azért volt hatalmas ütés számomra, mert arra számítottam, ha megszületik, akkor letehetem ezt a keresztet, de még mindig nem tudom letenni.

MN: Gondolt rá, hogy a nemzetközi bíróságig elmegy?

OB: A Karsai Dániel Ügyvédi Iroda elvállalta az ügyemet. Az Alkotmánybírósághoz fordulunk, és az eredmény függvényében a stras­bourgi Emberi Jogok Európai Bíróságához. Közben magam is igyekszem tenni az áldozatokért, létrehoztuk a BÉKE (Bántalmazottak Érdekképviseleti Egyesülete) Központot. Ennek égisze alatt különböző közhasznú munkákban veszek részt, amilyen például a Fővárosi Áldozatvédelmi Fórum, ahol áldozatvédelemmel foglalkozó civil szervezetek dolgoznak együtt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.