Bevált a svédasztalos kísérlet a hazai iskolákban

  • narancs.hu
  • 2024. február 1.

Belpol

Feleannyi lett az ételmaradék, mint korábban.

Huszonnégy hazai iskolában bevezették a szabad szedéses étkeztetést, és a kísérlet érdekes eredménnyel járt.

A Nyugat.hu beszámolója szerint a kezdeményező cég, a HunGast Svédországban ottani közétkeztetőktől gyűjtött tapasztalatokat a szabad szedésről, de ezeket nem másolta le egy az egyben, hanem a helyi igényekhez igazította, és így kezdte el a kísérletet.

Páger Zsolt üzletfejlesztési igazgató arról számolt be, hogy mivel a kezdeti eredmények is biztatóak voltak, ősztől már negyven ellátott intézményben folytatták a kísérletet, így 12 ezer diák étkezett így. Az új tálalásban a gyerekek azt is díjazták, hogy van lehetőség kóstolóra.  A kérés csak annyi volt, hogy az étkezés végén lehetőleg üresen vigyék vissza a tányérjukat. 

Az egyik legjelentősebb eredmény az volt, hogy az ételmaradék mennyisége majdnem a felére csökkent. Ez azért fontos, mert ma Magyarországon a közétkeztetésben az étel 27 százalékából lesz hulladék, évi 200 ezer tonnából több mint 50 ezer tonna.

Az is kiderült, hogy a gyerekeket ilyen keretek között könnyebb megtanítani arra, hogy annyit szedjenek, amennyit meg is esznek. A rendszer ott működött a legjobban, ahol a tanárok segítettek a bevezetésében. 

A tervek szerint a következő tanévtől újabb iskolák csatlakoznak, így mintegy huszonötezer diák fog így étkezni. 

A HunGast harminc éve működik, mostanra közel 800 iskola, 130 ezer diák ellátásáért felel.

 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.