"Bevezetett értékekről van szó" (László József, a Magyar Televízió alelnöke)

  • Seres László
  • 1997. szeptember 11.

Belpol

Gőzerővel készülnek a régi és az új tévéadók az októbertől várható médiaversenyre. Míg azonban a két kereskedelmi adó műsorterveiről naponta olvashatunk, alig tudni, hogyan képzeli a kedves nézők megtartását a 30 milliárdos büdzséjű, közpénzünket fogyasztó MTV, amelynek 2-es programját hamarosan műholdról élvezhetjük. Interjúalanyunk (korábban a Magyar Rádió vállalkozási igazgatója és a Kossuth adó főszerkesztője) június óta az MTV műsorstruktúráért felelős alelnöke, és mint az alábbiakból kiderül, mintha leginkább a nézői megszokás hatalmában bízna.
Gőzerővel készülnek a régi és az új tévéadók az októbertől várható médiaversenyre. Míg azonban a két kereskedelmi adó műsorterveiről naponta olvashatunk, alig tudni, hogyan képzeli a kedves nézők megtartását a 30 milliárdos büdzséjű, közpénzünket fogyasztó MTV, amelynek 2-es programját hamarosan műholdról élvezhetjük. Interjúalanyunk (korábban a Magyar Rádió vállalkozási igazgatója és a Kossuth adó főszerkesztője) június óta az MTV műsorstruktúráért felelős alelnöke, és mint az alábbiakból kiderül, mintha leginkább a nézői megszokás hatalmában bízna.

Magyar Narancs: Mi vonzotta annyira az MTV-ben, hogy átjött a rádióból?

László József: Én azt látom, hogy az MTV, főleg az 1-es programja, képes arra, hogy piacvezető maradjon.

MN: Ezt komolyan mondja?

LJ: Halálkomolyan. Azt gondolom, hogy azok a 30-35 éves fiatalok, akik mostanában elkezdtek nálunk dolgozni, mindent meg fognak tenni azért, hogy jó főszerkesztők és szerkesztők legyenek. Most megkapták azt a lehetőséget, amit az elmúlt nyolc-tíz évben nem kaptak meg; elég ambiciózusak ahhoz, hogy felvegyék a versenyt a többiekkel. Persze a tévére is ráfér a generációváltás.

MN: A változás egyik legmarkánsabb jele az MTV új logója. Önnek mit mond az új jel? Szerintem semmilyen vizuális üzenete nincs az MTV-ről.

LJ: Nem kell a dolognak túlzott jelentőséget tulajdonítani. Elkészült a megkülönböztető jel, egy kreatív csapat csinálta, ennyi. Én ennek a részvénytársaságnak az alkalmazottja vagyok, tehát ezt hadd ne kommentáljam.

MN: Volt-e belső vagy külső pályáztatás a logó elkészítésére? Úgy tudom, 28 millió forintot fizetett ki az MTV e célra.

LJ: Az új imázs kialakítására Peták elnök úr adott megbízást Asbóth úr és Czakó úr cégének. Úgy tudom, ők megkerestek nyolc vagy tíz céget, és az ő javaslataikból szintetizálták a végső változatot. Azt nem tudom, hogy az MTV Rt. mennyit fizetett érte.

MN: Eldőlt-e már az MTV vitája az MTM-mel a TV 2 név használatáról?

LJ: Még tart a jogvita, de úgy tudom, az MTM már elkezdte használni a TV 2 nevet. Probléma az is, hogy MTV néven ugyebár van már műholdas program.

MN: Előnnyel vagy hátránnyal indul a közszolgálati MTV a médiaversenyben? Előny lehet az ismertsége, hátránya, hogy sokan unják a műsorait és nyitottak a két új versenytársra.

LJ: Nem tudom, látta-e a legújabb adatokat: a tavalyi számokhoz képest az 1-es csatorna nézettsége megnőtt, a fél nyolcas Híradó például 15-20 százalékkal nézettebb, mint tavaly. A 2-esnél van nézettségcsökkenés, de tény, hogy a megszokás ebben az esetben is nagy úr. Egészen biztos vagyok abban, hogy az MTV 1-es programja piacvezető marad a következő időszakban is.

MN: Ehhez azonban valamit nyújtani is kell majd. Mi változik a műsorszerkezetben?

LJ: Ha megnézzük a már elindult új műsorszerkezetet, azt látjuk, hogy háromnegyed hétkor elkezdődik egy olyan sorozat, amely képes arra, hogy odakösse a nézőket az esti Híradóig, utána pedig elindulnak azok a szórakoztató műsorok vagy filmek, amelyek képesek továbbra is lekötni a nézőket. Arról szól ez a történet, hogy ki nyeri meg a prime time-ot, az este fél hét és tíz óra közti legnézettebb műsoridőt, ahol a legtöbb bevétel képződik.

MN: A hosszabb prime time felértékeli a reklámidőt?

LJ: Hát ha a nézettség olyan lesz, akkor természetesen felértékeli. Az MTV 1-esnek kell megkeresnie azt a pénzt, amivel el tudja tartani a 2-est.

MN: Ez azt jelenti, hogy egyfajta profiltisztítás lesz a két csatornán, még ha nem is jönnek létre a Hankiss-korszak önálló intendatúrái?

LJ: Figyelembe kell venni, hogy a 2-es kevésbé lesz nézett, már azért is, mert műholdas adás lesz, így - az AM Mikrót is beszámítva - jó esetben csak a háztartások 60 százaléka tudja majd fogni. Így egyfajta tudatos műsorstruktúra-alakítással nyilván a 2-esre kerülnek azok a műsorok, amelyek közszolgálati kötelezettségből vannak a Magyar Televíziónál, de rétegműsoroknak számítanak. A közszolgálatiságnak van egy olyan sajátossága, hogy miután az adófizetők finanszírozzák egyfajta adószerűen behajtható pénzből, minél több embernek kell valami jót nyújtani a pénzéért.

MN: Igen, de pont ezt nem látom. Milyen izgalmakat kapok a pénzemért az MTV-től, hogy ne szörföljek át a két konkurens adó amerikai sorozataira, filmjeire?

LJ: Maradjunk a realitásoknál. A Dallas ugye amerikai sorozat? A Denver Clan (a Ewingokhoz hasonló, évtizedekig elhúzódó családi rémálom - S. L.) amerikai sorozat? El tudunk indítani olyan esti sorozatokat, amelyek versenyképesek lesznek a kereskedelmi adókkal. Úgy gondolom, hogy a főidőben a kereskedelmiekkel szemben kereskedelmi eszközökkel kell harcolni.

MN: A Nyilvánosság Klub legutóbbi jelentése pont azt kifogásolja, hogy a kereskedelmi műsorok javára az MTV állítólag fokozatosan elvesztette közszolgálati jellegét. A jelentés azt is írja, hogy "az MTV műsorkínálatát mind a mai napig meglehetős provincializmus jellemzi, hiszen a műsoridő több mint négyötödében hazai gyártású produkciókat láthat a közönség".

LJ: Fontos pontja az elnök úr pályázatának, programjának, és törvényi kötelezettségeink is vannak arra, hogy milyen arányban kell mérsékelni a saját gyártást. Ez tavaly 67 százalék volt, most 58-nál tartunk, jövőre le tudunk menni 50 százalékra. Ugyanakkor kíváncsi leszek arra, mit mond a Nyilvánosság Klub két-három hónap múlva, hogy mennyire provinciális vagy nem provinciális a két kereskedelmi csatorna. Csodákat nem nagyon lehet csinálni.

MN: A provincialitást szerintem nem csak mennyiségileg, de minőségileg is lehet érteni: a mai Magyarország képi megjelenítése a közszolgálati tévében borzalmasan lapos, unalmas, kritikátlan.

LJ: Mihez képest? A Skyhoz képest, a CNN-hez képest?

MN: Például a német közszolgálati tévékhez képest. Az ARD-ben azért nem ilyen a Németország-kép.

LJ: Jól ismerem az ARD, a ZDF meg az ORF műsorát is, úgyhogy vitatkozhatunk arról, milyen a képi megjelenítése az egyes televízióknak. Én azt gondolom, hogy ennek van egy technológiai oldala, tehát a következő években át kell térni az analóg technológiáról a digitálisra, és van egy szemléleti oldala. Aki húsz-harminc évig egyfajta szemléletmódban dolgozott fel eseményeket, azt nehéz rábírni arra, hogy megváltoztassa a szemléletét.

MN: Pont erre a szemléletmódra gondoltam.

LJ: Egy példa. Híradó, főkiadás: az elmúlt három évben meglehetősen sokat fektetett be a Magyar Televízió abba, hogy egyfajta imázsa legyen a Híradónak. Ez a Budapest-háttér a jövőben is megmarad, mert különben hogyan különböztetem meg a Duna TV, az MTM, az RTL híradóitól? Ha azt vesszük, hogy ebben a fél nyolc körüli időszakban mennyibe kerül egy reklámperc ezzel a látvánnyal - úgy 3-4 millió forintba -, akkor ez a látvány egyfajta értékkel bír. Egy ilyet eldobni nagyon rossz marketingmunkára vallana. A főcímekkel is óvatosan kell bánni, hiszen bevezetett értékekről van szó. Nagy világcégek is csak óvatosan nyúlnak a színeikhez.

MN: A hirdetők is visszajelezték ezt az elképzelését?

LJ: Ha a szeptemberi megrendelések alakulását veszem, akkor feltétlenül.

MN: Az induló médiaverseny nem inkább esély az MTV-nek egy átfogó képi és tartalmi változtatásra?

LJ: Az mindig egy látványos dolog volt, hogy jött egy új elnök vagy főszerkesztő, és gyorsan kicserélte a főcímeket. Egyrészt ez nagyon sokba kerül, másrészt ritkán gondolkodnak el azon, hogy ennek milyen értéke van. Versenyhelyzetben pedig különösen kétséges eldobálni ezeket a dolgokat.

MN: Mi van akkor, ha túl sok hirdető megy át a két másik csatornára?

LJ: Biztosan sokan átmennek, hiszen félretettek a büdzséjükből arra, hogy hirdessenek a két új adón is. Nyilván lesz árverseny, lesz nézettségi verseny, de ez rendben van, ezt az üzleti tervbe bekalkulálta a vezetés.

MN: Lesznek-e nagyobb arányban politikai műsorok, véleményütköztető műsorok a tévében?

LJ: Én úgy gondolom, hogy például az Aktuális eléggé ütköztető műsor, amelynek 10 százalék körüli nézettsége meg is közelítette az Objektívét. Sokak szerint egyébként túl sok is a politika, minden túl van beszélve. Én azt gondolom, hogy az információra kell hangsúlyt helyezni, de nem csak a politikai információra. A Híradóban lesz hírrovat, kulturális rovat, belpolitikai, gazdasági rovat. Specializált részlegek jönnek létre, specializált újságírók lesznek.

MN: Lesz-e közös tudósítói hálózat a Magyar Rádióval?

LJ: Én nagyon remélem, hogy lesz. Moszkva lenne az első ilyen állomáshely.

MN: És akkor lehetséges lesz az átdolgozás a két intézmény között?

LJ: A két intézmény között együttműködési megállapodást kell kötni, és ha ez megvan, akkor ezt senki se kérdőjelezheti meg. És ha előre gondolkodom három-négy évet, akkor ez a két, sőt három intézmény voltaképpen egy intézmény: a Magyar Rádió, a Magyar Televízió és a Duna Televízió. Meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy sokkal kisebb létszámmal, sokkal olcsóbban lehessen műsorokat csinálni.

MN: Hány munkatársat akar megtartani az MTV?

LJ: Olyan 1500-2000 embert.

MN: Mi lesz a parlamenti közvetítésekkel? Az is közszolgálati funkció.

LJ: Az elmúlt hét végén tárgyaltunk a parlament elnökével erről. Azt hiszem, mindenki tisztában van azzal, hogy ez a mostani állapot nem ideális. A Magyar Televízió a szokásjog alapján napi hat-nyolc órát közvetít a Parlamentből, de kérdés, hogy akkor marad-e ideje más közszolgálati funkciókra. A kereskedelmi csatornák viszont biztos nem adnak majd élő közvetítést a Parlamentből.

MN: A tévékuratórium megbízásából Kiss T. Anna júliusban írt egy nagy vihart kavart szakvéleményt az MTV Rt. működéséről. A tanulságos mű végén a szakértő arra a következtetésre jut, hogy a külső produkciós szerződések többsége nem szolgálja az MTV érdekeit, így azokat felül kell vizsgálni.

LJ: Egy sor dolgon nyilván változtatni kell, valóban meg kell nézni, hol olcsóbb előállítani valamit, belső vagy külső gyártású produkcióban. De azt azért elmondanám, hogy a kuratórium elnöksége kiadott egy állásfoglalást, amely szerint Kiss T. Anna független szakértőhöz nem méltó magatartást tanúsított, hiszen a sajtóban előbb jelentek meg részletek ebből a jelentésből, mint hogy a kuratórium megkapta volna.

MN: Milyen konzekvenciái lesznek a szakértő által leírt és konkrétan megnevezett cégbotrányoknak? Hogy valaki műsort ígért, nem gyártott, de felvett érte tízmilliókat? Hogy Hankiss Elemér műsora ötmillió helyett félmillióért is előállítható lenne? Hogy Friderikusz 17-szer drágábban kérdez Szenes Andreánál?

LJ: Az lesz a konzekvenciája, hogy én ilyen szerződéseket nem fogok aláírni. Egyébként sem a Hankiss-, sem a Friderikusz-produkciót nem az aktuális alelnökség vásárolta meg. Másrészt nem tudom megmondani, hogy ha a Magyar Televízió és a 40 százalékos nézettségű Friderikusz-produkció is monopolhelyzetben van, akkor mi a reális piaci ár.

MN: A szakvélemény egyik kulcsmegállapítása, hogy "a magyarországi televíziózásban polgárjogot nyert a szabad rablás". Hogyan számolhatók fel a haverok, ismerősök érdekcsoportjai, klikkjei a Szabadság téren?

LJ: Tavaly október óta tart a szerződések felülvizsgálata, tudomásom szerint több szerződést fel is bontottak. De hangsúlyozom, hogy ezeknek a szerződéseknek a 90 százalékát nem mi kötöttük. Azt gondolom, hogy a verseny sok ilyen típusú gondot képes megoldani. A monopolhelyzet megszűnése önmagában is egyfajta gyógyszer erre. Bár magam is meglepődtem, amikor beléptem ide, hogy a tavaly megkötött kollektív szerződés értelmében az itt foglalkoztatottak hozzátartozói előnyben részesülnek a felvételnél.

MN: Fölöttébb érdekes.

LJ: Ez egy érdekes intézmény, amely a céhes világból maradhatott meg.

MN: Mit lehet ez ellen tenni?

LJ: Ez áll a kollektív szerződésben. A szakszervezetek kiharcolták.

MN: Úgy tudom, a fejlett technológiájú Bojtár utcai gyártást az MTV bérbe adta a konkurens RTL-nek. Jól teszi-e ezt az MTV?

LJ: Valóban, a Magyar Televízió aláírt egy ilyen szerződést az RTL-lel, de azt gondolom, hogy ez egyértelműen pozitív, hiszen bevételt jelent. Ez nem érinti, nem terheli a Szabadság téri infrastruktúrát, és kapacitáskihasználást jelent. Kevesen fogták fel, hogy ha társaságként működünk, akkor bevételt is kell produkálni.

MN: Az MTM megmarad az MTV műsorbeszállítója annak ellenére, hogy most már saját csatornája van?

LJ: Ez is megállapodás kérdése. Amit a médiatörvény nem tilt, azt szabad. Szerintem nem szabad elzárkózni az együttműködés elől; túlságosan kicsi a magyar médiapiac, nem minden produkciót képes egy cég önmaga finanszírozni.

MN: Van-e a tévés vezetésnek valamiféle koncepciója vagy víziója arról, hogyan nézzen ki a XXI. század Magyar Televíziója?

LJ: Biztosan kisebb, hatékonyabb, rugalmasabb lesz, mint az eddigi "királyi" televízió. Biztos, hogy a digitális technológia segítségével több szakműsort állíthat elő. Biztos, hogy alkalmazkodnia kell a nézőkhöz és a megrendelőkhöz, mert másképp nem tud életben maradni. Egyébként pedig azt gondolom: azzal, hogy elindulnak a tévék, elindulnak a kereskedelmi rádiók, a médiatörvény bizonyos értelemben teljesítette a célját. Meg kell nézni, mi az, ami működik, mi az, ami nem. Nincs értelme annak, hogy három kuratórium és három intézmény működjön 90 emberrel 40 milliárdos költségvetéssel; hogy az ORTT úgy működjön, ahogy működik. Ezt fele ennyiért is meg lehetne oldani. A mai technikai lehetőségek mellett a médiatörvény olyan, mintha egy autógyár ma egy 80-as évekbeli modellel jönne ki.

Seres László

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.