Birtokpolitika és földliberalizáció: Talajt fognak

  • M. László Ferenc
  • 2007. június 14.

Belpol

A hazai földpiac 2011-ben várható liberalizációjára készülve az érdekvédelmi szervezetek a földtörvény módosítását, a spekulációk megfékezését követelik. A köztük lévő évtizedes ellentétek és a politikai feszültségek miatt azonban a kompromisszum lehetősége a nullához közelít.
A hazai földpiac 2011-ben várható liberalizációjára készülve az érdekvédelmi szervezetek a földtörvény módosítását, a spekulációk megfékezését követelik. A köztük lévő évtizedes ellentétek és a politikai feszültségek miatt azonban a kompromisszum lehetősége a nullához közelít.

"A csatlakozásunk óta a föld ára megduplázódott, az elkövetkező négy évben pedig újabb százszázalékos emelkedés várható. A termőföld már most is jövedelmező befektetés, csakhogy a jelenlegi szabályozás a zavarosban halászóknak, és nem az agrárvállalkozásoknak kedvez" - elemezte lapunknak a földpiaci trendeket Raskó György agrárszakértő. A jelenség a szövetkezetek vezetőit és a gazdákat is aggasztja, ezért a spekulációk visszaszorítását követelik a kormánytól. A

földpiaci káosz

májusban a tulajdonlásról szóló politikai és szakmai vita kiújulásához vezetett.

A szakminisztériumnak egyre nagyobb kihívás az elmúlt két évben nehezen összehozott agrárbéke fenntartása, a nyílt háború kirobbanását egyelőre csak a közös ellenségtől való félelem akadályozta meg: jövőre az Európai Unió felülvizsgálja a csatlakozáskor kiharcolt földvásárlási moratóriumot, s minden bizonnyal javasolja majd a külföldieket érintő tilalom feloldását. A 7+3 év haladékot még az Orbán-kormány harcolta ki 2001-ben. A magyar fél a csatlakozási tárgyalásokon arra hivatkozott, hogy a hazai termőföld ára rendkívül alacsony, ezért a tőkeszegény magyar gazdák versenyhátrányba kerülhetnek a nyugati mezőgazdasági befektetőkkel szemben, a birtokkoncentráció pedig ellehetetlenítené a vidékpolitikát.

Az uniónak félidőben jogában áll felülvizsgálni a derogációt, az Európai Biztosság már hozzá is látott az adatgyűjtéshez. Gyurcsány Ferenc néhány hete leszögezte, hogy a magyar kormány a moratórium fenntartásában érdekelt, Gráf József, a Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) vezetője pedig az Országgyűlés június 6-i szakbizottsági ülésén bejelentette: Budapest a végső határidő 2014-re kitolását kéri Brüsszeltől. Az eurokraták 2008 tavaszára ígérik a jelentés öszszeállítását, melyet az Európai Tanács vitat meg és hagy jóvá. Bár Gráf megvétózhatja a jövő évi liberalizációra vonatkozó határozatot - várhatóan ez lesz a 2004-ben csatlakozott többi tagállam reakciója is -, azért ezt illik valamiféle érveléssel alátámasztani. A tárcának tehát pár hónapja maradt, hogy kidolgozzon egy olyan szakértői anyagot, amely bírja az egymással folyton vitatkozó érdekvédelmi szervezetek támogatását. A szakértők szerint az unió a 2011-es határidőt még elfogadja ugyan, de az újabb hároméves hosszabbításba a Tanács nem fog belemenni - és Magyarországnak sem jó a halogatás. Bármilyen hosszabbításnak "csak akkor van értelme, ha 3-4 év alatt képesek leszünk egy olyan földbirtok-politika megalkotására, amely kezelni képes a derogáció megszűnésével járó kihívásokat. Ha ezt nem tudjuk megtenni, talán az is jobb, ha már 2008-tól megfelelünk az EU elvárásainak (É) minden további időnyerés megoldatlan kérdéseink 'szőnyeg alá söprését' okozza" - figyelmeztetett a várható veszélyekre az Agrárkamara május 10-i konferenciáján Kapronczai István, az Agrárgazdasági Kutatóintézet főigazgató-helyettese.

"A teljes szabályozást, sőt a támogatáspolitikát is érdemes újragondolni, mert a jelenlegi rendszer nem más, mint intézményesített korrupció, és távol tartja a hazai termelőket a nemzetközi versenytől" - véli Raskó. "A külföldiekre hivatkozás egy

blöff,

a moratórium önmagában nem megoldás, közvetve a magyar mezőgazdaság versenyképességét rontja" - mondta a Narancsnak Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos (MOSZ) Szövetségének főtitkára. Márpedig a versenyképességben nem állunk jól: jelenleg Magyarország egy hektárra (ha) jutó nettó termelési értéke egyharmada Ausztriáénak, Dániáénak és Németországénak. Továbbra is komoly gond a tőkehiány: az egy hektárra jutó hazai eszközérték a dániai mutatónak egyhatoda, az osztráknak egyötöde. Bár 2006-ban 6 százalékos növekedést produkált a mezőgazdaság (megállt az állatállomány évek óta tartó csökkenése, zárul az agrárolló, 11 százalékkal emelkedett a termelőiár-szint, fokozatosan nőtt a mezőgazdaság külkereskedelmi aktívuma), a lemaradás ledolgozásához ennyi nem elegendő. A hatékonyság javításának elengedhetetlen feltétele a birtokviszonyok rendezése, egy hosszú távú, stabil birtokpolitika kialakítása.

Az agrárközgazdászok szerint jelentős menynyiségű tőkét hozna az ágazatba a részleges liberalizáció. Ezért az Agrárkamara és a mezőgazdasági társas vállalkozásokat tömörítő MOSZ a jogi személyek, gazdasági társaságok földvásárlási tilalmának feloldásáért, a haszonbérleti rendszer átalakításáért lobbizik. A földtörvény 5. és 6. paragrafusa ugyanis leszögezi: földet csak magánember vásárolhat (vannak állami birtokok is, lásd erről Osztogatnak című keretes írásunkat). A földhasználatra vonatkozó adatok viszont arra utalnak, hogy a földtulajdonosok nagy többsége nem a mezőgazdaságból él. Bár közel egymillió állampolgárnak van őstermelői igazolványa, az agrártárca becslései szerint alig egyötödük végez főállású termelőtevékenységet, a többiek főleg az adókedvezmények miatt váltották ki. Jelenleg közel 2,5 millió ember rendelkezik földtulajdonnal, de az agrártámogatásokért mindössze 240 ezren regisztráltatták magukat. A statisztikai hivatal adatai szerint a termőföld 46 százalékát, mintegy 3,8 millió hektárt a társas vállalkozások művelik. Földet természetesen a tulajdonosoktól bérelnek. A szentesi Árpád-Agrár Zrt. például 5000 hektárt 2650 tulajdonostól - tudtuk meg Csikai Miklós vezérigazgatótól, aki "civilben" az Agrárkamara elnöke. Valamivel jobb helyzetben van Raskó György mezőföldi vállalkozása, amely "csak" 400 tulajdonostól bérli a művelés alá fogott 6000 hektárt. Évente több tucat szerződés jár le, a vállalkozók pedig egyenként egyeznek meg a bérbeadókkal. A bérlők jelentős része állattenyésztő, akik kénytelenek elfogadni a tulajdonosok feltételeit, hiszen olcsóbb megtermelni, mint a piacról beszerezni az egyre dráguló takarmányt, miközben a tej, a tojás ára alig nő vagy stagnál, a húsé pedig csökken. Az uniós követelmények miatt ugyanakkor egyre több környezetvédelmi előírás nehezíti az üzemszerűen gazdálkodó nagyvállalkozók életét, akik nem szívesen ruháznak be súlyos százmilliókat olyan földbe, ami nem az ő tulajdonuk. Ráadásul a bérleti díj a mezőgazdasági támogatások egyre nagyobb hányadát szívja el, ami a tőkefelhalmozást akadályozza.

Az egyéni termelőket, gazdákat tömörítő Magosz persze élesen bírálja a MOSZ kezdeményezését, attól tart, hogy a cégeken keresztül a külföldiek betörnek a hazai földpiacra. "Ha most beengedem a jogi személyeket, akkor nem tudom kizárni a külföldieket, és akkor elszabadul a pokol" - figyelmeztette a bizottságot múlt heti meghallgatásán a miniszter, jelezve, hogy a tárca nem vállalja a változtatással járó politikai kockázatot, vitát. Gráf József arra kérte a szervezeteket és a parlamenti pártokat, hogy a nyári szünet után dolgozzanak ki egy kompromisszumos megoldást, amit az FVM kész a kormány elé vinni. Tény, hogy a külföldiek terjeszkedése már elkezdődött, ugyanis az EU még a csatlakozási tárgyalások során kiharcolta, hogy a legalább három éve Magyarországon élő és mezőgazdasági tevékenységet folytató uniós polgárok is vásárolhassanak földet. A MOSZ több olyan esetről is tud, amikor a tehetős nyugat-európai gazdák - érvényesítve az évekkel ezelőtt kötött zsebszerződéseket - felvásárolták a földeket, majd a bérleti szerződés felbontásával fenyegetőzve rávették a társas vállalkozásokat, hogy adjanak nekik is tulajdonrészt. A hivatalos kimutatások szerint az elmúlt időszakban mindössze 279 hektár került törvényesen külföldi magánszemélyek tulajdonába, de a Magyar Földbirtokosok Országos Szövetsége egymillió hektárra becsüli a külföldi földbirtoklást. A szövetség szerint az 1994-es törvény országgyűlési elfogadását megelőző exlex állapotot kihasználva 200-300 ezer hektárt, a zsebszerződések révén pedig 250 ezer hektárt szereztek meg külföldi állampolgárok, továbbá 600 ezer hektárra teszi azt a területet, amelyet külföldi tulajdonú hazai jogi személyek bérelnek.

A szakértők úgy vélik, nem a Magyarországon letelepedő, a hazai mezőgazdaságot fejlesztő uniós polgároktól kell félni, hanem a spekulatív szándékkal földet vásárlóktól. A kamara becslése szerint a magyar termőföld mai áron

alig 2500 milliárd

forintot ér. Míg az északi területeken 300-400 ezer forint egy hektár, a Dunántúl egyes régióiban, az autópályák mellett már a kétmilliót is eléri, és négy éven belül várhatóan mindenütt megduplázódik az áruk. "A nagy befektetői társaságok percek alatt százmilliókat képesek összegyűjteni, biztos, hogy pár év alatt kirántanák a gazdák alól a földet" - magyarázta Raskó György, hogy agrárvállalkozó létére miért nem támogatja a jogi személyek földszerzését. "A tulajdonkérdés rendezésénél sokkal fontosabb a földművelők, a befektetések biztonságának garantálása" - mondta a Narancsnak Csikai. Az Agrárkamara elnöke szerint inkább a 10-15 évre kötött hosszú távú szerződéseket kellene adókedvezményekkel, esetleg adómentességgel támogatni - a jelenlegi szabályozás az öt évnél hosszabb időre kötött megállapodásokat díjazza. A szakemberek példaként emlegetik az előző két ciklusban privatizált, igen jól működő gazdaságokat, ahol az új tulajdonosok húszéves szerződéseket kaptak az államtól, de van olyan, amelynek 50 évre fix a bérlete (miközben a jelenlegi földtörvény maximum húszéves haszonbérleti időszakot enged meg). A MOSZ úgy véli, megfelelő garanciák beépítésével mégiscsak földhöz lehetne juttatni a gazdasági társaságokat. "Szabályozni lehetne, hogy egy társaság ne vehessen több földet egy magánszemélynél, elő kellene írni, hogy tulajdonosváltás esetén a földet három évig nem lehet eladni, vagy a Nemzeti Földalapnak legyen elővásárlási joga" - említett néhány megoldási javaslatot a MOSZ főtitkára.

Az agrárvállalatok vezetőinek a külföldieknél és a spekulatív tőkénél nagyobb fejfájást okoz a Fidesz népszavazási kezdeményezése, mely az elővásárlási és az elő-haszonbérleti jogban ismét első helyre teszi a családi gazdaságokat - jelenleg a haszonbérlők, a jogi személyek tagjai rendelkeznek ezzel a privilégiummal. "A családi gazdálkodó egy jogi fogalom, a valóságban nem létezik" - állítja Horváth Gábor. A kategóriát még az Orbán-kabinet találta ki, különféle kedvezményekkel, előjogokkal, hitelekkel próbálta helyben tartani a vidéki lakosságot, érdekeltté tenni a gazdákat, hogy szervezzék családi alapon a termelést, ne adják el vagy bérbe a földjeiket. Az ötlet végül megbukott, ma kevesebb mint 16 ezer családi gazdaságot tartanak nyilván, ráadásul nagy részük nem felel meg a törvényi feltételeknek. "Míg egy agrárvállalkozás legalább tíz embert foglalkoztat, a törvény a családi gazdaságnál mindössze egy családtag teljes foglalkoztatását írja elő - érdemes elgondolkodni, hogy melyik gazdasági forma hány embert köt meg vidéken" - mondta Horváth, hozzátéve, hogy tavaly a társas agrárvállalkozások 90 ezer főfoglalkoztatott (az ágazat összfoglalkoztatotti létszáma 185 ezer) után 136 milliárd államháztartási befizetést teljesítettek. Ha a fideszes kezdeményezés sikerrel jár, könnyen előfordulhat, hogy a társas vállalkozások elveszítik az évek óta fejlesztett bérleményeiket. A földtörvényben lefektetett előjogokat egyébként az árveréseknél már most is rendszeresen kijátsszák (kartelleznek, válogatott módszerekkel "beszélik le" az előjogok birtokosait a vásárlásról), ajándékozáskor vagy csere esetén pedig nem számít a törvény megszabta sorrend.

Az agrárközgazdászok szerint "a magyar föld maradjon magyar tulajdonban" típusú politikai, érzelmi hangütés mögött jól felfogott gazdasági érdekek húzódnak. Mindenki a nyitásra készül, hogy a külföldi befektetők megjelenése előtt minél nagyobb szeletet szeljen ki a földpiacból, hogy aztán 2011-ben sokszoros áron eladhassa. Sokat elárul, hogy a gazdák és az agrárvállalkozók jobban félnek Csányi Sándor vagy Leisztinger Tamás milliárdjaitól, mint az osztrák "vircsafttól". A brüsszeli felülvizsgálat és a népszavazás közeledtével az indulatok nyilván elszabadulnak, és nem biztos, hogy a vidéki urambátyámvilágban magát jól kiismerő Gráf József (akit néhány hete Orbán Viktor úgy minősített, hogy "van vér a pucájában") képes lesz szakmai mederben tartani a vitát.

Osztogatnak

Az FVM alá tartozó Nemzeti Földalap (NFA) 1,5 millió hektár állami földet felügyel. A hatalmas terület jelentős része rossz vagy közepes minőségű föld, nádas, közel hatvan százaléka erdő, kevesebb mint a harmada áll művelés alatt, haszonbérletben. (Az NFA legfőbb bérlői az elmúlt hét évben privatizált mamutgazdaságok.) A közelmúltban a földalap 54 ezer hektárt vásárolt "a földért életjáradékot" program keretében, havi 20-30 ezer forint járadékot fizetve a földjeiket felajánló idős gazdáknak. Tavaly több mint 15 ezer pályázat érkezett be, de a költségvetési szigor a földkezelő szervezetet is elérte, ezért a kormány úgy rendelkezett, hogy az életjáradékok anyagi hátterét a földeladásokból kell biztosítani. 2006-ban 3 ezer hektárt árverésen, 31 ezer hektárt pedig pályázat útján értékesítettek, amiből 14 milliárd forint bevétel származott. Május végén az ellenzéki képviselők élesen bírálták a szervezet földosztó politikáját, ugyanis az NFA az eladásra kínált földeket 150-200 hektáros "értékesítési egységekbe" szervezte, egymástól távol lévő, esetenként különböző településekhez tartozó parcellákat egyben hirdetett meg több tízmilliós áron. "Ez már nem birtokegyesítés, hanem birtokkoncentráció" - mondta lapunknak Font Sándor, a parlament mezőgazdasági bizottságának fideszes elnöke, aki szerint személyfüggő lett, hogy ki vásárolhat a földalaptól. A miniszterhez intézett írásbeli kérdéseire azt a választ kapta, hogy az egységek kialakításakor az eladandó terület "haszonbérlőivel együttműködve jártak el", ami Font szerint tisztességtelen. Hangosabb vitát váltott ki a szakbizottságban az állami vagyonról szóló törvénytervezet, amely a következő évtől az NFA-t áttenné az új vagyonkezelő csúcsszervhez, a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-hez. A bizottsági képviselők attól tartanak, hogy az NFA kikerül az ellenőrzésük alól, és a birtokpolitikai elveket felülírják az államháztartási szempontok, a társasági törvény előírásai. A május 30-i ülésen a kormánypárti többségű bizottság nem ajánlotta általános vitára a tervezetet. Sajtóértesülések szerint az NVK élére a MeH-ből rövidesen távozó Szilvásy Györgyöt szánja a kormány, ezért Ángyán József (Fidesz) a június 6-i ülésen már arról szónokolt, hogy az 1,5 millió hektárt tőkéscsoportok vették célba, Gráfnak pedig kötelessége megvédeni a magyar földet az "ordas szándékoktól".

Vonulási költség

A magyar mezőgazdaságnak nemcsak a tőkehiány, hanem a földtulajdon elaprózódása is komoly gondot okoz, hiszen a jelenlegi 2,1 hektáros átlagos birtokméret semmiképpen sem tekinthető életképes gazdaságnak (az uniós átlag 19 ha). Itt is a szélsőségek dominálnak: míg a bólyi gazdaság - melynek privatizációjában miniszteri kinevezése előtt meghatározó szerepet játszott Gráf József - 19 ezer hektáron gazdálkodik, számos egyéni gazdaság pár száz négyzetméteren termel. 2005-ben a gazdasági szervezetek átlagban 385,7 ha szántót műveltek, az egyéni gazdaságok csak 4,2 hektárt. Ráadásul a birtokok szétszórtak a falu határában, egy nemrégiben készült felmérés szerint a dunántúli gazdáknak 50 százalékos pluszkiadást okoz a vonulási költség. Mi több, csaknem 1,5 millió ha még mindig osztatlan közös tulajdonban van. Az Agrárkamara szerint célszerű lenne törvényi eszközökkel felgyorsítani a versenyképes birtokméret kialakítását, az osztatlan földek kimérését, különféle kedvezményekkel ösztönözni a gazdálkodók közti földcserét, az egységes birtoktestek kialakítását. "Ez bizonyos fokú kényszerítés nélkül nem megy, márpedig a parasztok körében a legenyhébb kényszer is rossz emlékeket idéz, ezért nincs olyan párt, ami ennek az ódiumát vállalná" - mondta a Narancsnak a MOSZ főtitkára.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."