Kijönni, előre (Lendvai Ildikó, az MSZP frakcióvezetője)

  • Besenyei Zsolt
  • 2007. június 14.

Belpol

A szocpárt körülbelül második embere éles cezúrát húzna a kormányzás első éve után. A várható minisztercserékről nem nyílt meg, de a szocpárt a kormányfőt nem bolygatná. Lendvai a kiélezett helyzet dacára optimistán vélekedik mind a koalíció jövőjéről, mind a választási esélyekről.

A szocpárt körülbelül második embere éles cezúrát húzna a kormányzás első éve után. A várható minisztercserékről nem nyílt meg, de a szocpárt a kormányfőt nem bolygatná. Lendvai a kiélezett helyzet dacára optimistán vélekedik mind a koalíció jövőjéről, mind a választási esélyekről.

Magyar Narancs: Egy évvel a második Gyurcsány-kormány megalakulása után viszonylag könnyű megvonni a kormányzás mérlegét: stabilizálták a költségvetést, viszont a kormánypártok, a kormány és a miniszterelnök is elveszítette esztendővel ezelőtti támogatóinak zömét. Hogyan élték ezt meg?

Lendvai Ildikó: A népszerűség-csökkenést nyilván nem kitörő örömmel. De átéltünk már hasonlót a Bokros-csomag idején. A kettő között az volt az érdemi különbség, hogy az 1995-ös csomag nagyobb érvágást jelentett a pénztárcán, de kevesebb ponton rendezte át az életviszonyokat, kevesebb tabunak ment neki. Spórolás volt, de nem szentségtörés. Most fizettünk némi felárat is a változtatásokkal szinte kötelezően járó ellenérték mellett.

MN: Mit ért felár alatt?

LI: Ha ennyi mindent bolygatunk meg, a támogatáscsökkenés jó része természetes, de volt némi megtakarítható veszteség is. Egyrészt nem tájékoztattuk megfelelően az embereket a változtatások magyarázatáról és személyes következményeiről. Erősen bánom például, hogy legkésőbb őszig nem juttattunk el egy tájékoztató brosúrát minden háztartásba, amiből megtudható, pontosan hogyan változik a környéken a kórházi ellátás, hová költözik az adóhivatal, mivel lehet fordulni az Egészségbiztosítási Felügyelethez, mire figyeljenek a kórházi számla átnézésekor. A tájékozatlanság pedig a káosz benyomását keltheti. Utólag tudjuk, kevés az, ha a miniszterelnök tévéinterjúkban próbálja magyarázni, hogy mit és miért tettünk. De a közismert tájékoztatási deficit mellett van partnerdeficit is. Nem kerestünk partnereket az intézkedésekhez, mindig csak azoknak a véleménye kapott nyilvánosságot, akik érdeksérelem miatt ellenezték a változtatásokat. Ahol sikerült szövetségeseket találni, ott kevesebb ellenállásba ütköztünk. Ki gondolta volna előre, hogy a piaci és közszférában megszületik a bérmegállapodás, és megállapodásra lehet jutni a hallgatói juttatások tandíjat is tartalmazó finanszírozásáról?

MN: Mindez kinek a hibája?

LI: Hát a miénk, mindannyiunké a kormányoldalon. Könnyű lenne kizárólag a kormányt felelőssé tenni ezért, de ebben sokan vagyunk vétkesek. Az időszak elején persze a rohamtempó miatt igaz volt, hogy olykor a frakciótagok feje fölött zúgott el a kormányzás, mára azonban kiépültek az egyeztetés csatornái.

MN: Nem pótcselekvés-e a kormányzati kommunikációra kenni a népszerűségvesztést? Ez lenne a csodafegyver?

LI: A kommunikáció természetesen nem csodafegyver, de nélkülözhetetlen töltény. Pláne, ha nemcsak jópofa sajtótájékoztatókat, hanem normális társadalmi eszmecserét értünk rajta. Az utóbbi hetekben a párt tagjai és szimpatizánsai között fórumsorozatot folytatunk. Beszélgetni - nem valami forradalmian újszerű ötlet. De magam is meglepődöm a sikerén.

MN: Aki egy ilyen fórumra fogékony, az nyilván a magszavazók körébe tartozik. A rajtuk kívül állókat hogyan lehet megfogni, illetve visszahódítani azokat, akik már az ellenfélhez pártoltak?

LI: Az utóbbiak azért nincsenek olyan sokan: a tavalyi választásokon még minket támogatók jó része mostanra a bizonytalanok táborába távozott, mert minket ugyan már nem szeret, de az ellenfelünk is messze áll tőle. 'ket vissza lehet szerezni, és ha jól tudunk érvelni, a ciklusból hátralévő három év alatt akár még új támogatókat is tudunk találni. Hiszen - bármit is állítson a Fidesz elnöke - nem lesznek előre hozott választások, a következő választást 2010-ben tartjuk. Nem szándékozunk öngyilkosságot elkövetni - ki látott már olyan kormányt vagy koalíciót, amelyik önként a kardjába dől?

MN: Némi kétely azért e tekintetben felmerül bennünk. A koalíciós partner - igaz, név nélkül, de - már ultimátumot is adott a kormányban maradáshoz.

LI: Amit azóta se ismételtek meg, se névvel, se név nélkül. Senki sem zsarolja a másikat. Nem látom akadályát, hogy meg tudjunk egyezni velük még ebben a hónapban.

MN: A döntő faktor nyilván az egészségbiztosítás átalakítása, amivel az SZDSZ a saját identitását szándékszik meghatározni. Ebben milyen kompromisszumra lehet vagy lehetett jutni?

LI: Ha ezt elárulnám, akkor azzal el is torlaszolnám a megegyezés útját. Az SZDSZ-szel vannak vitáink, de sokkal több dolog köt össze minket, mint ami elválaszt, hiszen míg az ellenfelünk elutasítja, mi is, ők is támogatják a reformokat. Nehéz úton indultunk el, most az erdő közepén járunk, mindannyian ki akarunk belőle jönni, de előrefelé. Félúton megállni önsorsrontó, országrontó butaság volna. Azt elhiszem, hogy a szabaddemokraták önképének fontos, hogy megkülönböztessék magukat tőlünk, de a parlamenti matematika megköveteli, hogy a koalícióban maradjanak. Ha nem teszik, mégis előre hozott választások jöhetnének. 'k sem akarhatják, hogy hiábavaló legyen, ami eddig történt.

MN: Az SZDSZ-nek nincs alternatívája az önök számára? Az MDF eddig lojális ellenzékként viselkedett.

LI: Mindenkinek jobb, ha ez így is marad. Még egyszer: nem számolunk azzal, hogy megszakad a koalíciós együttműködés az SZDSZ-szel.

MN: A beszélgetés elején éles cezúrát említett a kormányzásban. Az MSZP-ben sokan követelnek drasztikus kormányátalakítást, és a Narancs is írt már arról, hogy főként Szilvásy György, Gál J. Zoltán és Draskovics Tibor feje a tét. Várható efféle lépés?

LI: Fejlevétel nyilván nem. A kormányátalakítás meg a miniszterelnök dolga és joga.

MN: Az utóbbi hetekben erős belső feszültségekről lehetett hallani az MSZP-ből, főként a felső vezetésből. Mintha mostanra hitték volna el a miniszterelnök napokban is emlegetett mondatait arról, hogy megbukott a kormány megbuktatásának kísérlete. És ezért már nem tartanak annyira össze, mint amikor még attól lehetett félni, hogy Orbán Viktor visszatér a hatalomba. Elkezdtek gondolkodni azon, hogy milyen változással lehet nyerni 2010-ben? Esetleg miniszterelnök-cserével?

LI: A közvélemény-kutatások mutatta kép mindenkit megviselt kicsit, de tudjuk, hogy a kormány ezzel kapcsolatban két hibát követhet el - magam mindkettőt átéltem már. Az egyik, hogy túlságosan, a másik, ha egyáltalán nem figyel rájuk. Nem hiszem, hogy kétségbe kellene esnünk. Az ország és a kormánypártok sorsa összekapcsolódott. Ha 2010-re emelkedni kezd az ország, akkor nekünk sem kell félni a választásoktól. Viselhetetlen belső feszültségek pedig nincsenek, és mivel része vagyok, nyugodtan állíthatom, hogy a felső vezetést nem Orbán Viktor "réme" préseli össze.

MN: Akkor is összetartottak, amikor az őszödi beszédről szóló ÉS-anyag, illetve annak Népszabadság-beli összefoglalója párton, illetve inkább kormányzaton belülről jövő támadásként jelent meg a szocialista vélekedésekben? Mondjuk Kiss Péter ellen.

LI: Akkor is. Nyilván senkinek sem esik jól, ha meggyanúsítják, méghozzá tökéletesen alaptalanul. Ráadásul az újságírói spekulációk a "szocialista Júdásról" tökéletesen életszerűtlenek. Hiszen ha bárki is vezérnek álmodta magát, és emiatt taktikázott volna Gyurcsány buktatására, ezzel a módszerrel saját tökkelütöttségét bizonyítaná. Mert ugyan ki akarta volna a kiszivárogtatással az önkormányzati választásokon meggyengíteni azt a pártot, amelynek az élére tör?

MN: 2010-nek Gyurcsány Ferenc vezetésével vagy nélküle vágnak neki?

LI: Én azt szeretném, ha vele, mert az azt jelentené, hogy sikeresek voltak a reformok, a választók megértették és elfogadták a politikánkat. Ha pedig a politikánk sikeres lesz, akkor semmi okunk sincs, hogy nélküle induljunk csatába. A miniszterelnök népszerűségvesztése főként a megszorítások következménye, nem az őszödi beszédé. Az ő és a párt népszerűsége már jóval annak kiszivárgása előtt esni kezdett.

MN: Lát-e realitást abban az elképzelésben, amely szerint majd 2008-tól önökre dől az uniós kassza, és a pénzeső jótékony hatása szinte önmagában megnyeri a választásokat?

LI: Fontosak az európai pénzek, de ez sem csodafegyver. Az jó, hogy Magyarország az első a pályázatok kiírásában, de azt sem szabad elfelejteni, hogy az unió utólag finanszíroz, ami azt jelenti, hogy a pályázaton nyert pénzek nagyobbik hányada majd csak 2010, tehát az országgyűlési választások után folyik be. Badarság lenne csak erre alapozni a reményeinket. Sokkal inkább bízhatunk abban, hogy a végére értünk a kormányzás első szakaszának, véget ért a megszorítások időszaka, nem kell többet húzni a nadrágszíjon, amit a brüsszeli jelentés is visszaigazol.

MN: Azt viszont nem állítja, hogy ennél jobb lesz, hiszen az unió által elfogadott konvergenciaprogram jövőre sem enged osztogatást.

LI: Azt én sem állítottam, hogy elengedhetjük magunkat, a 2006-os, 2007-es és a 2008-as büdzsé igen szigorú kellett, hogy legyen. De további elvonásokra nincs szükség.

MN: Egyet azért említenénk, az ingatlanadót, aminek jövő januári tervezett bevezetése vitákat is okoz a kormányoldalon.

LI: Vitákat csak akkor okozna, ha újabb elvonásként, nem pedig valami helyett lépne be. Egész Európa törekszik arra, hogy részben valamiféle vagyonadóval váltsa ki az eddig ott is jórészt a jövedelemre és a fogyasztásra alapozott, adó típusú kormányzati bevételeket. A vagyonadó - például mondjuk az ingatlané - nálunk is a jelenleginél igazságosabb, vagy másképpen, baloldalibb adózást tenne lehetővé, de csak az egész adórendszer változtatásának keretein belül. Azt sajnáljuk, hogy a választási programunk egyetlen lényeges olyan eleme, ami most betarthatatlannak bizonyult, az adócsökkentés. További adónövelésre semmiképpen nem készülünk.

MN: A Fidesz sikeres ellenkampányának milyen kihatása lehet a kormánypolitikára? A miniszterelnök korábban úgy nyilatkozott, hogy kormánya kötelezőnek tekinti majd a népszavazás álláspontját, míg egy friss hír szerint a Fidesz kezdeményezésének összes kérdése többséget kapna, azaz a választók érvényes mennyisége utasítaná el például a vizit- vagy a tandíjat.

LI: A felmérések szerint a Fidesznek komoly előnye volt akár csak egy évvel a tavalyi választások előtt. De a legutóbbi népszavazás (a 2004. decemberében a kórház-privatizációról és a határon túli magyarok magyar állampolgárságáról szóló - a szerk.) előtt is azt mutatták az adatok, hogy nyerhetők a kérdések. Most sincs ez másként, ráadásul minden kérdés a változások elutasításáról szól. Azokra pedig sokkal egyszerűbb nemet, mint igent mondani. A legutóbbi referendum előtt sem úgy nézett ki, hogy nyerünk, de egy jó kampánnyal sikerült meggyőzni a választókat. Most is fölvesszük a kesztyűt.

MN: És ha mégsem sikerül? Ha elutasítják a vizitdíjat, mondjuk, ami szinte szimbólumává vált a kormányzati reformoknak?

LI: Az egészségügy adott összegbe kerül. Ha a választók a vizitdíj ellen döntenének, abban az esetben nyilván ki kell találni valamit, ami be tudja tömni az egészségügyi finanszírozáson a vizitdíj esetleges kiesése miatt keletkező lyukat. De ezzel nem számolunk. Inkább azt kell világossá tenni, hogy a reform nem azonos a megszorításokkal, és többet jelent, mint egy-egy új érvágás. Amikor legutóbb fodrászhoz mentem hajat vágatni, a hölgy azzal fogadott, hogy: mi van, jöttem hajreformra? Akkor jöttem rá, milyen bután devalváltuk ezt a szót. Pedig ha valamiért kormányozni érdemes, akkor az a nagy ellátórendszerek átalakítása, mégpedig nem a források elvonása, hanem azok fenntarthatóbbá és igazságosabbá tétele érdekében. Az egészségügyi reformnak nem az a lényege, hogy csökkentettük a kórházi ágyak számát - ezekre a finanszírozhatóság érdekében kényszerültünk -, hanem hogy az így felszabaduló pénzből igazságosabbá és színvonalasabbá tegyük például a háziorvosi ellátást. Ehhez nem kevesebb, hanem olykor még több reform, változás kell.

MN: De lesz-e ezekre idejük? Igaza van-e annak a vélekedésnek, hogy ami 2008 elejéig nem történik meg, az ebben a ciklusban már nem is fog?

LI: Nagy változásokba a ciklus első felében érdemes belevágni, akkor több az idő és több a mersz is hozzá. 2008 egyik nagy feladatának a szociálpolitika, a szolidaritási eszközrendszer megújítását látom. A hagyományos baloldal szociálpolitikája az - ilyen-olyan színvonalú - segélypolitika volt, a moderné az esélypolitika. Azon a pénzen, amit a tartósan bajban lévő családnak fizetünk, olykor már vissza lehetne vezetni a feleséget vagy a férjet a munka világába, akár a testreszabott speciális foglalkoztatással, akár az értelmes közhasznú munka lehetőségének finanszírozásával, a szociálpolitika és a foglalkoztatáspolitika eszközrendszerének összenyitásával. 2008 másik nagy leckéje a gazdasági növekedés új motorjainak üzembe helyezése, a kis- és középvállalkozások szerepének kiteljesítése. És persze eközben a remélhetőleg sikeresen átformálódó szolgáltató rendszerek - egészségügy, közigazgatás, nyugdíj - "beüzemelése": a változások mellett a kellő figyelem a konszolidációra. Békésebb országokban ezt hívják kormányzásnak.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."