Biztosra mennek – Kampányra készül a Fidesz

  • narancs.hu
  • 2013.09.11 09:09

Belpol

November óta a kampányra készülnek a kormánypártok, a munka java azonban csak most következik. A karmesteri pálca ezúttal is Orbán Viktor főtanácsadója, Habony Árpád kezében van. Áttekintettük, milyen kommunikációs arzenállal indul a jövő évi választásoknak a Fidesz.

Biztonságtechnikusok speciális fémhálóval vonták be múlt szerdán a visegrádi Thermál Hotel konferenciatermének falait. A pártvezetés ragaszkodott a rádióhullámok blokkolásához, mert mindenáron szerették volna elkerülni, hogy akár csak egy pisszenés is kiszivárogjon a Fidesz háromnapos visegrádi frakcióüléséről. Jól jelzi ez is a párt körül tapasztalható nyugtalan hangulatot. Az elnökség szigorú fegyelmet követel a képviselőktől, akik – részben a párthűség, de még inkább az egzisztenciális félelem miatt – a szokottnál is szorosabban összezárnak. A frakció-összetartáson Orbán Viktor kimondottan szigorú és számonkérő hangvételű beszédet intézett párttársaihoz, sőt egy jelenlévő elmondása szerint – mintegy pedagógiai célzattal – helyenként egyenesen fenyegetően gesztikulált.

Habony Árpád, a karmester

Habony Árpád, a karmester

Fotó: MTI

Többször emlékeztette a megjelenteket 2002 traumájára, amikor a pártszervezet elkényelmesedéséért a Fidesz a kormányzással fizetett. „Mindenkiben tudatosítani akarta, hogy az ő pártjával ilyen még egyszer nem fordul elő. Nem baj, ha megijednek a haragjától, legalább iparkodni fognak” – mondta egy kormánypárti káder. Szerinte az elnök nem véletlenül utalt félreérthetetlenül arra, hogy már döntött is néhány választókerületi elnök leváltásáról. Két forrásunk is megerősítette, hogy a fegyelmet megőrzendő a pártelnök folyamatosan kér és kap jelentéseket a párt középvezetőitől az egyes körzeti megbízottakról. A belső megfigyelés alatt álló jelölteket mindennap emlékeztetik arra, hogy a vezetés lépésről lépésre, telefonról telefonra követi a munkájukat.

Irányok

A Fidesz kommunikációs gépezete már a múlt év végén, lényegében Bajnai Gordon októberi politikai visszatérését követően kampányüzemmódba kapcsolt. A pártelnök 2012 decemberében kinevezte a 2014-es kampány élére Gyürk Andrást, a párt új kommunikációs igazgatója pedig Kocsis Máté lett. Gyürk 2010 előtt fontos szerepet játszott a felkészülés során, de munkája elsősorban a szervezethez, az aktivistahálózatokhoz, illetve Kubatov Gábor pártigazgatóhoz kötődik – a médiaüzenetek közvetítésében nem vesz részt. Jelentékenyebb Kocsis Máté kinevezése, akinek korábban nem volt sem ilyen irányú tapasztalata, sem érdemi súlya a párton belül. Őt kimondottan Lázár János bizalmi embereként ismerik a Fideszben – korábban az egykori frakcióvezető ajánlására kapta meg a honvédelmi és rendészeti bizottság vezetését. Kocsis ezúttal is Lázár közbenjárásával tudott előrelépni, amiben fideszes információk szerint szerepet játszhatott Lázár növekvő politikai befolyása is. Amióta tavaly nyáron átvette a kormányzati csúcsszerv, a több mint kétszáz főt foglalkoztató Miniszterelnökség vezetését, Lázár megkerülhetetlen fogaskereke a kormánynak. (Az átszervezés részleteiről lásd: Még centrálisabb erőtér, Magyar Narancs, 2012. augusztus 9.) Ma már egyértelműen ő Orbán legfontosabb kormányzati embere, sőt párton belüli esélylatolgatások szerint neki van a legjobb sansza elfoglalni a Varga Mihály miniszterré avanzsálásával megüresedett Fidesz-alelnöki széket. Miniszterelnökségi források szerint Lázár politikai erejét mutatja, hogy Orbán rögtön igent mondott a javaslatára, és aláírta Kocsis kinevezését. Kocsis Máté ezzel jelentős befolyást szerzett magának a párton belül, a kampány egészét tekintve azonban csupán végrehajtója a kommunikációs stratégiának.

A fő csapásirányokról hivatalosan a Fidesz vezetése egyeztet, de a belső viszonyok ismerői tudják, hogy a gyakorlatban a kommunikációs panelek kimunkálása évek óta a Századvég Alapítvány  – a kormánnyal 2014 végéig több mint 3 milliárd forint értékű szerződésben álló think-tank – berkein belül zajlik. Ott születnek a kulcsüzenetek, onnan közvetítik a párt, a Miniszterelnökség, illetve a kormánybarát média irányába, és ott készülnek a kampányanyagok első szöveges, illetve képi tervei is.

A teljes cikk a holnap megjelenő Magyar Narancsban olvasható.

Neked ajánljuk