Csak az év végéig szedhet útdíjat a teherautók után a főváros

  • narancs.hu
  • 2024. június 21.

Belpol

A Kúria megsemmisítette az önkormányzat behajtási díjról szóló rendeletét.

Június 20-i határozatával megsemmisítette a Kúria a Fővárosi Önkormányzat teherautók behajtására vonatkozó szabályozásának egy részét – írja a csütörtöki esti Magyar Közlöny alapján a Telex.

A teherkocsik behajtási díját is tartalmazó rendeletet még 2009-ben hozta az önkormányzat, 2023-ban azonban a budapesti kormányhivatal megtámadta azt, mondván a fővárosnak nincs joga behajtási díj kivetésére.

A Népszava kalkulációi szerint

a behajtási díj eltörlésével a főváros évi 1,7-1,8 milliárd forintos nettó bevételtől esik el (mínusz a díjbeszedés és az ellenőrzés költségei).

A fővárosi önkormányzat azonban mégsem elsősorban emiatt tartja rossznak a döntést. Inkább amiatt aggódnak, hogy ezzel ráengedik Budapestre az immár fizetőssé tett M0-s forgalmát, hiszen biztosan sokak számára válik vonzóvá az ingyenes áthajtás. Mindez persze súlyos forgalomnövekedéssel, zaj, por és légszennyezettség terheléssel jár majd.

Az ügy előzménye, hogy a Sára Botond vezette fővárosi kormányhivatal 2024 elején törvényességi felhívást intézett a fővároshoz, kérve a rendelet visszavonását. A Fővárosi Közgyűlés elutasította ezt, majd kérte a kormányt, hogy törvényben rögzítse a települések díjmegállapítási jogát. A Népszava cikke szerint Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes egy csütörtöki beszélgetésen azt mondta, egy 2022 óta kész törvényjavaslatot kéne ehhez napirendre tűzni, mégsem teszik.

A kormányhivatal végül a Kúriához fordult, amely arra jutott, hogy a Fővárosi Önkormányzatnak joga van engedélyhez kötni az általa fenntartott közutak használatát, de behajtási hozzájárulás és regisztrációs díj megállapítására nincs törvényi felhatalmazása. A rendeletet ezért 2024. december 31-i határidővel megsemmisítette a Kúria, azaz addig szedhet díjat a főváros.

(Címlapképünk illusztráció)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.