Csak az év végéig szedhet útdíjat a teherautók után a főváros

  • narancs.hu
  • 2024. június 21.

Belpol

A Kúria megsemmisítette az önkormányzat behajtási díjról szóló rendeletét.

Június 20-i határozatával megsemmisítette a Kúria a Fővárosi Önkormányzat teherautók behajtására vonatkozó szabályozásának egy részét – írja a csütörtöki esti Magyar Közlöny alapján a Telex.

A teherkocsik behajtási díját is tartalmazó rendeletet még 2009-ben hozta az önkormányzat, 2023-ban azonban a budapesti kormányhivatal megtámadta azt, mondván a fővárosnak nincs joga behajtási díj kivetésére.

A Népszava kalkulációi szerint

a behajtási díj eltörlésével a főváros évi 1,7-1,8 milliárd forintos nettó bevételtől esik el (mínusz a díjbeszedés és az ellenőrzés költségei).

A fővárosi önkormányzat azonban mégsem elsősorban emiatt tartja rossznak a döntést. Inkább amiatt aggódnak, hogy ezzel ráengedik Budapestre az immár fizetőssé tett M0-s forgalmát, hiszen biztosan sokak számára válik vonzóvá az ingyenes áthajtás. Mindez persze súlyos forgalomnövekedéssel, zaj, por és légszennyezettség terheléssel jár majd.

Az ügy előzménye, hogy a Sára Botond vezette fővárosi kormányhivatal 2024 elején törvényességi felhívást intézett a fővároshoz, kérve a rendelet visszavonását. A Fővárosi Közgyűlés elutasította ezt, majd kérte a kormányt, hogy törvényben rögzítse a települések díjmegállapítási jogát. A Népszava cikke szerint Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes egy csütörtöki beszélgetésen azt mondta, egy 2022 óta kész törvényjavaslatot kéne ehhez napirendre tűzni, mégsem teszik.

A kormányhivatal végül a Kúriához fordult, amely arra jutott, hogy a Fővárosi Önkormányzatnak joga van engedélyhez kötni az általa fenntartott közutak használatát, de behajtási hozzájárulás és regisztrációs díj megállapítására nincs törvényi felhatalmazása. A rendeletet ezért 2024. december 31-i határidővel megsemmisítette a Kúria, azaz addig szedhet díjat a főváros.

(Címlapképünk illusztráció)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.