Június 20-i határozatával megsemmisítette a Kúria a Fővárosi Önkormányzat teherautók behajtására vonatkozó szabályozásának egy részét – írja a csütörtöki esti Magyar Közlöny alapján a Telex.
A teherkocsik behajtási díját is tartalmazó rendeletet még 2009-ben hozta az önkormányzat, 2023-ban azonban a budapesti kormányhivatal megtámadta azt, mondván a fővárosnak nincs joga behajtási díj kivetésére.
A Népszava kalkulációi szerint
a behajtási díj eltörlésével a főváros évi 1,7-1,8 milliárd forintos nettó bevételtől esik el (mínusz a díjbeszedés és az ellenőrzés költségei).
A fővárosi önkormányzat azonban mégsem elsősorban emiatt tartja rossznak a döntést. Inkább amiatt aggódnak, hogy ezzel ráengedik Budapestre az immár fizetőssé tett M0-s forgalmát, hiszen biztosan sokak számára válik vonzóvá az ingyenes áthajtás. Mindez persze súlyos forgalomnövekedéssel, zaj, por és légszennyezettség terheléssel jár majd.
Az ügy előzménye, hogy a Sára Botond vezette fővárosi kormányhivatal 2024 elején törvényességi felhívást intézett a fővároshoz, kérve a rendelet visszavonását. A Fővárosi Közgyűlés elutasította ezt, majd kérte a kormányt, hogy törvényben rögzítse a települések díjmegállapítási jogát. A Népszava cikke szerint Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes egy csütörtöki beszélgetésen azt mondta, egy 2022 óta kész törvényjavaslatot kéne ehhez napirendre tűzni, mégsem teszik.
A kormányhivatal végül a Kúriához fordult, amely arra jutott, hogy a Fővárosi Önkormányzatnak joga van engedélyhez kötni az általa fenntartott közutak használatát, de behajtási hozzájárulás és regisztrációs díj megállapítására nincs törvényi felhatalmazása. A rendeletet ezért 2024. december 31-i határidővel megsemmisítette a Kúria, azaz addig szedhet díjat a főváros.
(Címlapképünk illusztráció)