Csak az év végéig szedhet útdíjat a teherautók után a főváros

  • narancs.hu
  • 2024. június 21.

Belpol

A Kúria megsemmisítette az önkormányzat behajtási díjról szóló rendeletét.

Június 20-i határozatával megsemmisítette a Kúria a Fővárosi Önkormányzat teherautók behajtására vonatkozó szabályozásának egy részét – írja a csütörtöki esti Magyar Közlöny alapján a Telex.

A teherkocsik behajtási díját is tartalmazó rendeletet még 2009-ben hozta az önkormányzat, 2023-ban azonban a budapesti kormányhivatal megtámadta azt, mondván a fővárosnak nincs joga behajtási díj kivetésére.

A Népszava kalkulációi szerint

a behajtási díj eltörlésével a főváros évi 1,7-1,8 milliárd forintos nettó bevételtől esik el (mínusz a díjbeszedés és az ellenőrzés költségei).

A fővárosi önkormányzat azonban mégsem elsősorban emiatt tartja rossznak a döntést. Inkább amiatt aggódnak, hogy ezzel ráengedik Budapestre az immár fizetőssé tett M0-s forgalmát, hiszen biztosan sokak számára válik vonzóvá az ingyenes áthajtás. Mindez persze súlyos forgalomnövekedéssel, zaj, por és légszennyezettség terheléssel jár majd.

Az ügy előzménye, hogy a Sára Botond vezette fővárosi kormányhivatal 2024 elején törvényességi felhívást intézett a fővároshoz, kérve a rendelet visszavonását. A Fővárosi Közgyűlés elutasította ezt, majd kérte a kormányt, hogy törvényben rögzítse a települések díjmegállapítási jogát. A Népszava cikke szerint Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes egy csütörtöki beszélgetésen azt mondta, egy 2022 óta kész törvényjavaslatot kéne ehhez napirendre tűzni, mégsem teszik.

A kormányhivatal végül a Kúriához fordult, amely arra jutott, hogy a Fővárosi Önkormányzatnak joga van engedélyhez kötni az általa fenntartott közutak használatát, de behajtási hozzájárulás és regisztrációs díj megállapítására nincs törvényi felhatalmazása. A rendeletet ezért 2024. december 31-i határidővel megsemmisítette a Kúria, azaz addig szedhet díjat a főváros.

(Címlapképünk illusztráció)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.