Csaknem 500 Facebook- és 100 Instagram-posztot törölt a Meta dezinformáció miatt Magyarországon

  • narancs.hu
  • 2023. március 9.

Belpol

Október 1. és december 31. között.

Először számoltak be a nagy techcégek arról, hogy hány tartalmat töröltek Magyarországon dezinformáció terjesztése miatt – derül ki a Lakmusz cikkéből. Igaz, a Twitter értékelhetetlen jelentést adott le a dezinformáció elleni lépéseiről, a Facebook, az Instagram, a TikTok és a Google azonban Magyarországról is közölt számokat.

A dezinformáció elleni fellépésre vonatkozó gyakorlati kódex (Code of Practice on Disinformation) aláírói február 9-én hozták nyilvánosságra első jelentéseiket. A kódex aláírói különböző vállalásokat tettek az online dezinformáció terjedésének visszaszorítására, és ezek teljesítéséről rendszeresen be kell számolniuk, úgy, hogy bizonyos adatokat az EU-s tagállamok szerinti bontásban adnak meg. 

Az első jelentésekből kiderült:

  • A Facebook és az Instagram csak százas nagyságrendben törölt magyarországi dezinformációs tartalmakat a vizsgált időszakban, azonban közel félmillió posztnál jelezték, hogy tényellenőrző szerkesztőségek problémásnak találták a tartalmat.
  • A dezinformáció miatt törölt magyar TikTok-videókat a törlés pillanatáig több mint 5,5 millióan látták.
  • Magyarországon európai összehasonlításban elterjedtek voltak a politikai hirdetések a Facebookon és a Google hirdetési felületein is. 

A Meta beszámolója szerint 2022 utolsó negyedévében (október 1. és december 31. között) több mint 106 ezer Facebook-tartalmat és több mint 5900 Instagram-posztot töröltek dezinformáció terjesztése miatt az EU egészében.

Magyarországon kevesebb mint 500 Facebook-poszt és kevesebb mint 100 Instagram-tartalom vált elérhetetlenné a Meta dezinformáció elleni politikájának eredményeképp,

és bár ezek nem darabra pontos adatok, annyi azért megállapítható belőlük, hogy a törölt Facebook-tartalmak nagyjából 0,5 százaléka, az eltávolított Instagram-tartalmaknak pedig 1,7 százaléka esett Magyarországra. 

A Meta egyébként nem a terjesztő szándéka alapján dönti el, hogy egy adott dezinformációs tartalmat eltávolít-e vagy sem, hanem a tartalom várható hatása alapján. Tehát akkor döntenek a törlés mellett, ha a hamis tartalom veszélyezteti a befogadót (jellemzően az egészségügyi dezinformáció tartozik ide) vagy a politikai folyamatok integritását (például félretájékoztatás a választás időpontjáról, a jelöltek személyéről, a választójogról). Azokban az esetekben, amikor a dezinformáció nem jelent közvetlen veszélyt a felhasználókra vagy a demokratikus politikai folyamatokra, törlés helyett a tartalom terjedését próbálják visszaszorítani. 

A politikai hirdetések számában Magyarország kilóg az uniós átlagból. A Meta szabályzata szerint a társadalmi kérdésekkel, választásokkal és politikával kapcsolatos hirdetéseket külön engedélyeztetni kell, illetve kötelező feltüntetni rajtuk, hogy ki finanszírozta a hirdetést.

Magyarországon a vizsgált időszakban több mint 9100 ilyen hirdetést adtak fel (a Facebookon és az Instagramon együttesen), ami az EU-ban feladott összes politikai hirdetés 6,1 százaléka.

Mindeközben Magyarországon 2022 negyedik negyedévében 202 Tiktok-videót töröltek, amiket az eltávolítás pillanatáig több mint 5,5 millióan nézték meg, YouTube-ról pedig több mint 110 videót töröltek dezinformáció miatt. A Google emellett 5159 Magyarországról megrendelt megtévesztő hirdetést is letiltott, a politikai hirdetések magyarországi elterjedtségét azonban az ő adataik is megerősítik.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.