Cseppben a tenger - Elhalasztott közszolgálati reform

  • Bugyinszki György
  • 2005. október 20.

Belpol

Felmentését kérte Vadász János közszolgálati kormánymegbízott a miniszterelnöktől arra hivatkozva, hogy elkészült azzal, amit vállalt: az egységes közszolgálati törvény tervezetével. Gyurcsány Ferenc elfogadta érveit, de koncepcióját - legalábbis egyelőre - nem.

Felmentését kérte Vadász János közszolgálati kormánymegbízott a miniszterelnöktől arra hivatkozva, hogy elkészült azzal, amit vállalt: az egységes közszolgálati törvény tervezetével. Gyurcsány Ferenc elfogadta érveit, de koncepcióját - legalábbis egyelőre - nem.

A reformtervet ebben a ciklusban már biztosan nem tűzi napirendre a kormány - úgy tudjuk, Vadász valójában ezért távozik. A közszféra reformja amúgy a magyar közélet és a mindenkori kormányok egyik örökzöldje. A jelen-legi koalíció alatt már 2003 októ-berében kormánydöntés született arról, hogy a minisztériumok és háttérintézményeik dolgozóinak létszámát átlagosan 10 százalékkal csökkentik (erről bővebben lásd: Mire mennek, Magyar Narancs, 2003. október 16.). A fűnyírásról már kezdettől fogva ordított, hogy az sokkal inkább az aktuális költségvetési lyukak betömködésének a programja, semmint egy átgondolt ágazati reform első lépése. Az viszont még ezzel együtt is több mint kü-lönös, hogy az évi 200 milliárdot megtakarítani hivatott akkori intézkedések szaldója végül úgy ala-kult, ahogyan: 2003-ban körülbelül 6000 főt bocsátottak el, és megközelítőleg 7000 embert vettek föl, illetve vissza a központi államigazgatásba. A 2003-as 10 százalékos létszámcsökkentés után egy-másfél évvel sem a létszám mérséklődött, csak megbízási jogviszonnyá alakult át, és a kiadási kötelezettség sem lett kevesebb. A megoldást a feladat alapú foglalkoztatás és a feladat szerinti finanszírozás bevezetésében látta a terület reformjával megbízott Vadász János - s minthogy ehhez egy új, egységes közszolgálati törvény szükségeltetik, a napokban le is tette a maga verzióját.

A szöveggel azonban

sem a miniszterelnök, sem a kormány nem kíván érdemben foglalkozni a választásokig (eredetileg idén ősszel tárgyalta volna az Országgyűlés, sőt korábban 2004 nyarára ígérték a törvény elfogadását), és nem csupán azért, mert egy ilyen léptékű átalakítás meg-kezdéséhez már nincsen elég idő. Információink szerint a miniszter-elnök (és több tanácsadója) nincsen meggyőződve a Vadász-féle reformjavaslat helyességéről. Úgy tudjuk, Gyurcsány Ferenc éppen ezért gyakorlatilag olvasatlanul tette félre a tervezetet, amelyről leg-korábban a (remélt győztes) választások után hajlandó beszélgetni.

Merthogy a koncepció több sebből is vérzik. A tervezett változtatásokat a Magyar Közalkalmazottak és Köztisztviselők Szakszervezete nem támogatja (az előterjesztést június végén részben ezért is adták vissza további munkára Vadász-nak a közigazgatási államtitkári egyeztetésen), ráadásul a Pénzügy-minisztérium is túlságosan drá-gának találja az elképzelést (erről később). A Miniszterelnöki Hivatal sem venné jó néven, ha munkatársai tetemes részéről a teljesítményértékelő rendszer következtében kiderülne, hogy pozíciójukhoz nem társul tényleges feladatkör, a Belügyminisztérium pedig presztízskérdéssé tette a közszolgálati reform ügyét, és évek óta egy alter-natív verzió mellett kampányol. Ennek lényege, hogy a közszférában dolgozni ugyanolyan munka-viszony, mint bárhol máshol, ezért elsősorban a munka törvénykönyvében kell szabályozni ezt a területet, és csak az egyediségek pontosítása céljából kell köztisztviselői törvényhez hasonló speciális jogszabály. Vagyis egy nyomdász akkor is nyomdász, ha történetesen a Magyar Közlönyt nyomja. E megoldás szerint csak a közintézmények vezetői volnának köztisztviselők a jövőben. (A magyar jogásztársadalom döntő többsége is úgy tartja egyébként, hogy a közszolgálat igenis munkaviszony.)

Vadász koncepciója viszont egyesítené a köztisztviselők és a közalkalmazottak két csoportját, s külön törvényben szabályozná a munkaviszonyukkal kapcsolatos kérdéseket. Mindenkit, aki a köznek dolgozik (köztisztviselők, közalkalmazottak, a fegyveres és védelmi területen dolgozók), azonos jogi státusba helyezne, megtartva a szakmailag indokolt különbségeket, de azonossá téve a jogokat és a kötelezettségeket, megszüntetve a privilégiumokat és az indokolatlan megkülönböztetéseket. Vadász elképzelése mellett szól, hogy a közszférán belül dolgozók "mozgathatósági potenciálja" világszerte felértékelődőben van. A gyakorlatban ez azt jelentené, hogy egy létszámleépítés miatt elbocsátott katonát zökkenőmentesen át lehetne helyezni például a rendőrséghez.

Ha azonban a közalkalmazottak halmazát egyesítjük a köztisztviselőkével, és azonos bánásmódot hirdetünk, akkor - könnyű belátni - a közalkalmazottak bérét a köztisztviselőkével azonos szintre kell hozni. Az átállás egyszeri költségeit Vadász János korábban 40 milliárd forintra becsülte. E szisztéma

évi 40-60 milliárd forint

pluszkiadást jelentene a közszfé-rában dolgozók 1700 milliárdos bruttó javadalmazásán felül (amibe nem számoltuk még bele az év elején szokásos inflációkövető bérkiigazítást). Persze csak akkor, ha a közszolgálati szféra 800 ezres foglalkoztatottsága érdemben nem változik; de a jelentős létszámcsökkentést Vadász nem is tartja indokoltnak, "mindössze" a hatékonyság növelését. Ennek kulcsa a közszféra - mostanitól eltérő módon - differenciált bérezése, illetve a "feladat alapú foglalkoztatás" lenne.

Az új bérrendszer lényege, hogy abban a bértábla által garantált fix bér, a szakmai-munkaköri-területi pótlék és a munka mért jó teljesítményének elismerése együtt, egymással szoros összefüggésben jelenne meg - szemben a mai gyakorlattal, amelyben sokszor a dolgozónak a munkahelyén valópuszta jelenlétéért fizet az állam vagy az önkormányzat. A közszolgák alapként mostani bérük 65 százalékát kapnák: a többi teljesítményfüggő lenne. Merthogy jelenleg a felsőbb közhivatalok dolgozóinak egy része a "bocsi, késtem egy picit; reggeli kávé; újságolvasás; kiugrom vásárolni; ebédszünet; magáncélú telefonálgatás/internetezés; délutáni nasi/cigarettaszünetek özöne; ma előbb lelépnék" szekvencia szigorú rendje szerint tölti hétköznapjait (ha éppen nem a mindenkori ellenzéki sajtó számára fénymásolgat belső használatú munkaanyagokat). Így jogos az igény, hogy eme léha életvitelt a továbbiakban ne szponzorálja az állam. Miközben a közintézmények falain belül sokan ezerrel malmoznak, a feladatok jelentős részét kiszervezik a házból - extra fizetségért (kht.-zás), a közszolgálat más területein pedig alig győzik a munkát, sőt egyenesen emberhiány van. (Ma 650 ezren dolgoznak a szolgáltató államban - óvoda, rendőrség stb. -, és 150 ezren közhatalmi posztokon, főként kormányzati hivatalokban. Míg a közintézményi alkalmazottak száma 300 ezerrel csökkent, a közhivatali dolgozóké 100 ezerrel nőtt - ami igencsak torz arány.)

Vadász céljai vitathatatlanul nemesek voltak; a törvénytervezet kezdeti kodifikációs problémái, a szakszervezetekkel való egyeztetés elmaradása és a már említett politikai ellenszél azonban így együtt végül a reformjavaslat (legalábbis átmeneti, de könnyen lehet, hogy végleges)

bukását eredményezte

Bár a kormánymegbízott mindvégig hangsúlyozta, hogy a vizionált folyamat csak fokozatosan, lépésről lépésre haladva igényel több pénzt, figyelembe véve az ország teherbíró képességét is, és ha minden marad a régiben, akkor többet veszít az ország - a fentebb említett, sok tíz milliárdos kiadás láthatóan megrémisztette a Pénzügyminisztériumot és a miniszterelnök súgóit is. (Pláne, hogy mind párt-, mind kormánykörökben létezik egyszerűbb, olcsóbb és támogatottabb reformjavaslat is.) Ez nemcsak a kényes egyensúlyú költségvetés miatt érthető, hanem azért is, mert Gyurcsány Ferenc többször is elkötelezte magát a választási célzatú költekezés elutasítása mellett. Úgy tudjuk viszont, Vadásznak mindvégig meggyőződése volt, hogy a reform beindításával választásokat lehetne nyerni. Miután alulmaradt e véleményével, és biztossá vált, hogy a program általa tervezett, 2006-os indulására semmi esély, vette a kalapját, és távozott.

Igazi hermeneutikai kihívás annak eldöntése, hogy Vadász János végül elvégezte-e a reá bízott feladatot. Egyrészt valóban letett az asztalra egy törvényjavaslatot, igaz, három év alatt, a szakszervezeteket az utolsó pillanatig negligálva - másrészt viszont a közszolgálat reformja bő három éve egy helyben toporog, s ez nem kis részben az ő felelőssége is. A terület kormánybiztosával szemben ugyanis joggal támasztható igény, hogy elképzeléseihez megszerezze a szükséges politikai támogatást is. A kormányzaton belüli lobbizásban viszont Vadász bizton leszerepelt. A kormányszóvivő elmondása szerint munkája 200 millió forintjába került a köznek. Innen nézve a közszolgálati kormánybiztos tevé-kenysége cseppben a tenger - amennyiben az általa felszámolni hivatott apparátusi pazarlást és hatékonysághiányt a személyében testesítette meg.

Ami zöldet kapott

A kormány hivatalos érvelése szerint a közszférában dolgozók munkajogi helyzetének újraszabályozását a közigazgatás átalakításával együtt célszerű végrehajtani, ezért kellett elhalasztani a reformot. A közigazgatás újragondolásának egyik állomásaként Sárközy Tamás, a kormányzati szervezet reformjának kormánybiztosa három jogszabálytervezetet tett le a közelmúltban az asztalra. Az állami vagyongazdálkodás rendjéről, a költségvetési szervek új tipológiájáról és a központi államigazgatás egyes részletkérdéseiről szóló javaslatokat szintúgy csak a következő ciklusban venné napirendre a kormányfő. Ez annyiban nem meglepő, hogy e módosítások eredetileg is csak később hatályosultak volna. Míg azonban Vadász tervezetének részleteivel érdemben nem foglalkozott sem a kormány, sem a kormányfő, úgy tudjuk, a határozott időre kinevezett, decemberben távozó Sárközy javaslatai eggyel előrébb tartanak; a változtatások irányára Gyurcsány Ferenc már rábólintott.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.