„A PIM következő öt évével kapcsolatban egyelőre annyit mondhatok, hogy mivel én voltam az egyetlen pályázó a főigazgatói székre, talán lehetnek óvatos reményeim. Egy biztos, a tőlem telhetőt megtettem, több mint hetvenoldalas, részletes írásban foglaltam össze a dolgainkat” – nyilatkozta Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) főigazgatója a Mandinernek.
Mint ismert, októberben jelent meg a PIM főigazgatói tisztségének betöltéséről szóló pályázati hirdetmény az intézmény honlapján. A közleményből kiderül, Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter még október 9-én írta alá a pályázati felhívást, amely szerint mesterfokozatú végzettséggel és szakirányú képzettséggel, illetve jogász vagy közgazdász szakképzettséggel rendelkező embert keresnek a főigazgatói tisztségre. Majd novemberben kiderült, egyedül a jelenlegi főigazgató, vagyis Demeter pályázott egyedül a posztra.
„Van egy olyan mondás, miszerint nincs sikeresebb, mint a siker. Ezért a pályázatom egy részében azt szedtük össze a kollégákkal, mi történt 2018 óta – nyilatkozta a témában Demeter Szilárd a friss interjúban. – Kialakítottunk egy üzembiztos intézményrendszert, a Petőfi Irodalmi Múzeum a magyar irodalmi élet központja lett, az ösztöndíjrendszert rendbe raktuk, a Digitális Irodalmi Akadémia folyamatosan bővül, nagyon jó szakembergárdánk van többé-kevésbé szakmai autonómiát élvező területekkel, felújítottuk a Károlyi-palotát, a vidéki egységeinket. Ezeknek az ügyeknek a menedzselését szeretném folytatni, illetve mindazt befejezni, ami a járvány, majd az energiaválság miatt félbeszakadt. Emellett megfogalmaztam egy krédót is, mit gondolok általában a közgyűjteményekről és a múzeumokról, illetve arról, milyen irányba kellene állni ez ügyben”.
Demeter még egy fontos ügyet szeretne előremozdítani a közeljövőben, „amivel eddig nem vagy nem jól foglalkoztunk”. „A családanyák megszólítása kifejezetten őket célzó irodalmi-muzeológiai programokkal. Az 1970-es években az amerikaiak mérték fel először – mi ötvenéves késésben vagyunk e téren –, hogy ha kulturális termékeket akarsz eladni, akkor az anyákat kell megcéloznod. Online világ ide vagy oda, többnyire ma is ők határozzák meg a család kultúrafogyasztási szokásait: milyen könyvet kapjon a gyerek, melyik színházba megyünk, hova utazunk, és még sorolhatnám.
A magyar társadalom kulturális szempontból erősen matriarchális, otthon nagyjából mindenről a nők döntenek”
– mondta a főigazgató.
Arról, hogyan kezdte és aztán miképpen folytatta munkáját Demeter Szilárd, többek között ebben és ebben a cikkünkben írtunk, a személye körül kiépült erőközpont omladozásáról pedig itt.