Demeter Szilárd: A magyar társadalom erősen matriarchális, otthon mindenről a nők döntenek

  • narancs.hu
  • 2023. november 26.

Belpol

Kihívó nélkül újra pályázik a PIM főigazgatói posztjáért, ezért lehetnek „óvatos reményei”. 

„A PIM következő öt évével kapcsolatban egyelőre annyit mondhatok, hogy mivel én voltam az egyetlen pályázó a főigazgatói székre, talán lehetnek óvatos reményeim. Egy biztos, a tőlem telhetőt megtettem, több mint hetvenoldalas, részletes írásban foglaltam össze a dolgainkat” – nyilatkozta Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) főigazgatója a Mandinernek. 

Mint ismert, októberben jelent meg a PIM főigazgatói tisztségének betöltéséről szóló pályázati hirdetmény az intézmény honlapján. A közleményből kiderül, Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter még október 9-én írta alá a pályázati felhívást, amely szerint mesterfokozatú végzettséggel és szakirányú képzettséggel, illetve jogász vagy közgazdász szakképzettséggel rendelkező embert keresnek a főigazgatói tisztségre. Majd novemberben kiderült, egyedül a jelenlegi főigazgató, vagyis Demeter pályázott egyedül a posztra. 

„Van egy olyan mondás, miszerint nincs sikeresebb, mint a siker. Ezért a pályázatom egy részében azt szedtük össze a kollégákkal, mi történt 2018 óta – nyilatkozta a témában Demeter Szilárd a friss interjúban. – Kialakítottunk egy üzembiztos intézményrendszert, a Petőfi Irodalmi Múzeum a magyar irodalmi élet központja lett, az ösztöndíjrendszert rendbe raktuk, a Digitális Irodalmi Akadémia folyamatosan bővül, nagyon jó szakembergárdánk van többé-kevésbé szakmai autonómiát élvező területekkel, felújítottuk a Károlyi-palotát, a vidéki egységeinket. Ezeknek az ügyeknek a menedzselését szeretném folytatni, illetve mindazt befejezni, ami a járvány, majd az energiaválság miatt félbeszakadt. Emellett meg­fogalmaztam egy krédót is, mit gondolok általában a közgyűjteményekről és a múzeumokról, illetve arról, milyen irányba kellene állni ez ügyben”. 

Demeter még egy fontos ügyet szeretne előremozdítani a közeljövőben, „amivel eddig nem vagy nem jól foglalkoztunk”. „A családanyák megszólítása kifejezetten őket célzó irodalmi-muzeológiai programokkal. Az 1970-es években az amerikaiak mérték fel először – mi ötven­éves késésben vagyunk e téren –, hogy ha kulturális termékeket akarsz eladni, akkor az anyákat kell megcéloznod. Online világ ide vagy oda, többnyire ma is ők határozzák meg a család kultúra­fogyasztási szokásait: milyen könyvet kapjon a gyerek, melyik színházba megyünk, hova utazunk, és még sorolhatnám.

A magyar társadalom kulturális szempontból erősen matriarchális, otthon nagyjából mindenről a nők döntenek”

– mondta a főigazgató. 

Arról, hogyan kezdte és aztán miképpen folytatta munkáját Demeter Szilárd, többek között ebben és ebben a cikkünkben írtunk, a személye körül kiépült erőközpont omladozásáról pedig itt

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.