Direkt36: Jóval több a kórházi fertőzés Magyarországon, mint amit a hivatalos statisztikák mutatnak

  • narancs.hu
  • 2023. október 24.

Belpol

Az egészségpolitikusok és az állami szervek sem támogatják a nyílt kommunikációt.

A kórházi fertőzések száma évek óta folyamatosan nő Magyarországon, a kórházak legalábbis évről évre egyre több esetet jelentenek – derül ki a Direkt 36 Telexen publikált cikkéből.

2021-ben mintegy 16-21 ezer kórházi fertőzést azonosítottak, az esetek csaknem fele halállal végződött, 1400 esetben pedig maguk a kórházak elismerték, hogy a kórházi fertőzés szerepet játszott a betegek halálában. 

Ezek a számok azonban nem fedik teljesen a valóságot, egy részletes európai vizsgálat 2017-ben ugyanis arra jutott, hogy Magyarországon évente több mint 78 ezer kórházi fertőzés történik, ami azt jelenti, hogy a kórházba kerülő emberek 3,5 százaléka – csaknem minden 25. ember – fertőzést kap. Ez az adat többszöröse a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központhoz (NNGYK) bejelentett kórházi fertőzéseknek. 

A kórházakban terjedő kórokozók – amelyek tömény fertőtlenítőszerektől sem pusztulnak el, és könnyedén ellenállnak az erős antibiotikumoknak is – nemcsak Magyarországon, hanem a világ minden kórházában problémát okoz. Csakhogy míg az Egyesült Államokban és Angliában a betegek megnézhetik, hogy a kórházaknál vagy az egyes kórházak fenntartóinál mennyire áll fenn a fertőzés veszélye, Magyarországon erre nincs lehetőség, és a hatóságok már régóta azon az állásponton vannak, hogy ne is legyen. A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) már 2017-ben kampányt és pert indított a kórházi fertőzéses adatok nyilvánosságáért, ugyanis az ÁNTSZ csak országos statisztikákat tett közzé a helyzetről évente egyszer, azt is a honlapjukon eldugva, ez a gyakorlat pedig azóta sem változott. Asbóth Márton, a TASZ jogásza szerint „az, hogy melyik kórház hogyan teljesít, egyáltalán nem derül ki ezekből az éves jelentésekből.”

Bár a kórházi fertőzéses adatok az NNGYK-hoz futnak be, és ez a hivatal láthatná azt, hogy mely kórházaknál és mely osztályokon jelent problémát a fertőzések visszaszorítása, Dr. Galgóczi Ágnes, az NNGYK Kórházhigiénés és Hatósági Osztályának osztályvezetője nem adott egyértelmű választ a Direkt36 azon kérdésre, készítenek-e hivatalos statisztikát arról, hogy az egyes kórházak hogyan teljesítenek egymáshoz képest ezen a téren. Galgóczi közölte, „nem az NNGYK hatásköre”, ha egy adott kórház küzd a fertőzésekkel, mert az intézmény vezetőinek és fenntartójának a feladata az, hogy biztosítsa a szükséges forrásokat a fertőzések megelőzéséhez, az NNGYK csak a szakmai ajánlásokat teszi.

Az oknyomozó portál információi szerint a kormányzati tagadás és titkolózás egyik oka lehet, hogy az egészségpolitikusok és az állami szervek azt gondolják, a nyílt kommunikáció pánikot okozhat.

Egy korábban az egészségügyi vezetésben dolgozó forrás szerint ráadásul a tisztifőorvos sem érdekelt abban, hogy „megmutassa a lakosság felé, hogy milyen súlyos a helyzet”, hiszen akkor felmerülne az ő felelőssége is. „A valóság az, hogy a kórházak kevesebb esetet jelentenek, mint amennyi történik, és kevesebb mikrobiológiai vizsgálat történik, mint kellene. Tehát a statisztikákban nem a valóságot látjuk, hanem a jéghegy csúcsát” – mondta a Direkt36 forrása.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.