Disznóságok a mozgáskorlátozottak autóigénylései körül: megnéztük a szerződést, és elképesztő dolgokat találtunk

Belpol

Garancsi István akár 2019 végéig őrködhet a mozgáskorlátozottak autóigénylése fölött.
  • Megnéztük a minisztérium és a ma már Garancsi Istvánhoz köthető Duna Lízing Zrt. vezette konzorcium együttműködési megállapodását a mozgáskorlátozottak autóigénylésével kapcsolatban, és több érdekes dologra bukkantunk. Például arra, hogy a pályázaton nem is indult más.

Ahogy a múlt héten megírtuk, felülvizsgálhatja a kormány a mozgássérültek autóigénylésének igen furcsának mondható rendszerét. Ezt Lázár János jelentette be, aki elmondta azt is, hogy a kormány megszünteti a kötelező kölcsönszerződést. A témáról a múlt héten Hadházy Ákos aktuális korrupcióinfójában szintén beszámolt, lapunk pedig júniusban részletesen feltárta a konstrukciót.

Miről is van szó?

Dióhéjban arról, hogy a jelenlegi jogszabály szerint a súlyosan mozgáskorlátozott és egyéb fogyatékossággal élő személyek évente kétszer, március 31-ig, illetve szeptember 30-ig nyújthatnak be pályázatot új vagy használt autó vásárlására, esetleg átalakítására. Egy személy hétévente igényelheti a támogatást. Annak mértéke új autó esetén egymillió forint, használt autóra 600 ezer, átalakításra pedig 90 ezer forint jár.

Egy 2011-es kormányrendelet óta új autóként csak és kizárólag Suzukit lehet igényelni (jelenleg csak Suzuki Baleno, Celerio, S-Cross és Vitara modelleket), ami nem feltétlenül hasznos az olyan súlyosan mozgássérült személyeknek, akik például elektromos kerekes székkel közlekednek, hiszen ezekbe a típusokba nem lehet beemelőszerkezetet építeni. Ezt még a nyáron mondta el lapunknak Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke.

Korábban ilyet is lehetett

Korábban ilyet is lehetett

Fotó: Sióréti Gábor

Ez azonban nem az egyetlen megkötés a pályázatban. A meghatározott típusú új autókat ugyanis a nyertes pályázó

csak a Lehetőségautó Kft.-n keresztül tudja megvásárolni, csak a Duna Lízingen keresztül igényelhet hitelt, és csak a Signalnál köthet biztosítást – és ezek mindegyike kötelező is.

Ezek a cégek egyébként egy konzorcium tagjai, amelyet a Duna Lízing Zrt. vezet, s benne van még a Suzuki Magyarország is. Amit most Lázár János bejelentett, nem más, mint a kötelező hitelfelvétel eltörlése, ami az egyik legérthetetlenebb és legfelháborítóbb eleme a szerződésnek: hiába tudná kifizetni a pályázó a teljes vételárat (a támogatással együtt), egy minimális kölcsönre akkor is szerződést kell kötnie. Ennek összege új autó esetén 25 ezer, használt autónál pedig 300 ezer forint. Ráadásul a Duna Lízing jelenleg 17,73 százalékos THM-mel dolgozik, ami korántsem mondható előnyösnek a többi piaci szereplővel szemben.

Mindehhez már csak annyit kell hozzátenni: a Duna Lízing Zrt. érdekessége, hogy korábban a Töröcskei István-féle Széchenyi Bank egyik leányvállalataként működő Széchenyi Lízing Pénzügyi Szolgáltató Zrt.-ként volt tagja a konzorciumnak, ám miután a Széchenyi Bankot felszámolták, a lízingtársaságnak új tulajdonosa lett, méghozzá a Duna Takarék Bank (DBT), ami a miniszterelnök barátjához, Garancsi Istvánhoz köthető.

Furcsa elemek

Már júniusi cikkünkkor kíváncsiak voltunk, mi lehet az akkor még Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) néven működő intézmény és a konzorcium által megkötött szerződésben, illetve hogyan szólt a pályázat kiírás és kik pályáztak még, ezeket a dokumentumokat ugyanis nem találtuk az intézmény honlapján. Ezért

közérdekű adatigénylést nyújtottunk be,

majd iratbetekintési lehetőséget kaptunk.

A pályázati felhívást, a pályázó konzorcium pályázati anyagát és a megkötött együttműködési megállapodást megvizsgálva kiderült, hogy a 2011. október 3-án kiírt pályázatra

mindössze egyetlenegy pályázat érkezett: a Széchenyi/Suzuki konzorciumé.

A pályázati kiírás többek között olyan céget, konzorciumot keresett, amely legalább 350 darab gépjármű finanszírozására elegendő (minimum 600 millió forintnyi) forrással rendelkezik, országosan legalább hét, régiónként 1-1 mozgáskorlátozott személyek számára akadálymentesített ügyfélszolgálati pontja és országos szakszervizhálózata van. A pályázat kimondta, ha konzorcium pályázik, a tagok együttesen is megfelelhetnek ezeknek. Mindezt a Széchenyi konzorcium igazolta, és egyedüli pályázóként megnyerte azt, majd 2011. november 30-án szerződést is kötött a Nemzeti Erőforrás Minisztériummal. Ezzel kapcsolatban két érdekesség tűnt fel az iratok átnézésekor.

Egyrészt a szerződést 2015. december 31. napjáig kötötték meg, ez állt a pályázati kiírásban is, mint a kijelölt szerződéses időszak. Ehhez képest 2013 májusában a szerződő felek a megállapodást módosították, és a szerződéses határidőt kitolták 2019. december 31-ig. Ez már csak azért is furcsa, mert a pályázati kiírásban semmi arra utaló jel nem volt, hogy a szerződést újabb pályáztatás nélkül meghosszabbíthatják, az együttműködési megállapodásban pedig csupán annyi szerepelt, hogy a határozott idő (2015. december) lejárta után, ha a szerződő felek úgy döntenek, meghosszabbíthatják a szerződést.

Ez azonban még bőven a lejárat előtt, 2013-ban megtörtént.

Másrészt a szerződés szerint, ha a lebonyolító „olyan többségi tulajdonú társaságot hoz létre, amely gazdasági társaság az együttműködési megállapodás teljesítéséhez szükséges valamennyi hatósági engedéllyel, igazolással, személyi és tárgyi feltétellel rendelkezik”, akkor az lesz a jogutód. És tessék: a 2015. decemberi szerződésmódosítás értelmében, mivel a Széchenyi Kereskedelmi Bank Zrt. éppen egy ilyen gazdasági társaságot hozott létre Duna Lízing Pénzügyi Szolgáltató Zrt. névvel az összeomlásakor, az minden további nélkül a helyébe léphetett, és átvehette a konzorcium teljes körű képviseletét. Így Garancsi Istvánnak nem kellett újra pályáznia, és ha a kormány mégsem nyúlna bele a 2011 óta futó rendszerbe, 2019 végéig változatlan is maradhatna a konstrukció.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.