Disznóságok a mozgáskorlátozottak autóigénylései körül: megnéztük a szerződést, és elképesztő dolgokat találtunk

Belpol

Garancsi István akár 2019 végéig őrködhet a mozgáskorlátozottak autóigénylése fölött.
  • Megnéztük a minisztérium és a ma már Garancsi Istvánhoz köthető Duna Lízing Zrt. vezette konzorcium együttműködési megállapodását a mozgáskorlátozottak autóigénylésével kapcsolatban, és több érdekes dologra bukkantunk. Például arra, hogy a pályázaton nem is indult más.

Ahogy a múlt héten megírtuk, felülvizsgálhatja a kormány a mozgássérültek autóigénylésének igen furcsának mondható rendszerét. Ezt Lázár János jelentette be, aki elmondta azt is, hogy a kormány megszünteti a kötelező kölcsönszerződést. A témáról a múlt héten Hadházy Ákos aktuális korrupcióinfójában szintén beszámolt, lapunk pedig júniusban részletesen feltárta a konstrukciót.

Miről is van szó?

Dióhéjban arról, hogy a jelenlegi jogszabály szerint a súlyosan mozgáskorlátozott és egyéb fogyatékossággal élő személyek évente kétszer, március 31-ig, illetve szeptember 30-ig nyújthatnak be pályázatot új vagy használt autó vásárlására, esetleg átalakítására. Egy személy hétévente igényelheti a támogatást. Annak mértéke új autó esetén egymillió forint, használt autóra 600 ezer, átalakításra pedig 90 ezer forint jár.

Egy 2011-es kormányrendelet óta új autóként csak és kizárólag Suzukit lehet igényelni (jelenleg csak Suzuki Baleno, Celerio, S-Cross és Vitara modelleket), ami nem feltétlenül hasznos az olyan súlyosan mozgássérült személyeknek, akik például elektromos kerekes székkel közlekednek, hiszen ezekbe a típusokba nem lehet beemelőszerkezetet építeni. Ezt még a nyáron mondta el lapunknak Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke.

Korábban ilyet is lehetett

Korábban ilyet is lehetett

Fotó: Sióréti Gábor

Ez azonban nem az egyetlen megkötés a pályázatban. A meghatározott típusú új autókat ugyanis a nyertes pályázó

csak a Lehetőségautó Kft.-n keresztül tudja megvásárolni, csak a Duna Lízingen keresztül igényelhet hitelt, és csak a Signalnál köthet biztosítást – és ezek mindegyike kötelező is.

Ezek a cégek egyébként egy konzorcium tagjai, amelyet a Duna Lízing Zrt. vezet, s benne van még a Suzuki Magyarország is. Amit most Lázár János bejelentett, nem más, mint a kötelező hitelfelvétel eltörlése, ami az egyik legérthetetlenebb és legfelháborítóbb eleme a szerződésnek: hiába tudná kifizetni a pályázó a teljes vételárat (a támogatással együtt), egy minimális kölcsönre akkor is szerződést kell kötnie. Ennek összege új autó esetén 25 ezer, használt autónál pedig 300 ezer forint. Ráadásul a Duna Lízing jelenleg 17,73 százalékos THM-mel dolgozik, ami korántsem mondható előnyösnek a többi piaci szereplővel szemben.

Mindehhez már csak annyit kell hozzátenni: a Duna Lízing Zrt. érdekessége, hogy korábban a Töröcskei István-féle Széchenyi Bank egyik leányvállalataként működő Széchenyi Lízing Pénzügyi Szolgáltató Zrt.-ként volt tagja a konzorciumnak, ám miután a Széchenyi Bankot felszámolták, a lízingtársaságnak új tulajdonosa lett, méghozzá a Duna Takarék Bank (DBT), ami a miniszterelnök barátjához, Garancsi Istvánhoz köthető.

Furcsa elemek

Már júniusi cikkünkkor kíváncsiak voltunk, mi lehet az akkor még Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) néven működő intézmény és a konzorcium által megkötött szerződésben, illetve hogyan szólt a pályázat kiírás és kik pályáztak még, ezeket a dokumentumokat ugyanis nem találtuk az intézmény honlapján. Ezért

közérdekű adatigénylést nyújtottunk be,

majd iratbetekintési lehetőséget kaptunk.

A pályázati felhívást, a pályázó konzorcium pályázati anyagát és a megkötött együttműködési megállapodást megvizsgálva kiderült, hogy a 2011. október 3-án kiírt pályázatra

mindössze egyetlenegy pályázat érkezett: a Széchenyi/Suzuki konzorciumé.

A pályázati kiírás többek között olyan céget, konzorciumot keresett, amely legalább 350 darab gépjármű finanszírozására elegendő (minimum 600 millió forintnyi) forrással rendelkezik, országosan legalább hét, régiónként 1-1 mozgáskorlátozott személyek számára akadálymentesített ügyfélszolgálati pontja és országos szakszervizhálózata van. A pályázat kimondta, ha konzorcium pályázik, a tagok együttesen is megfelelhetnek ezeknek. Mindezt a Széchenyi konzorcium igazolta, és egyedüli pályázóként megnyerte azt, majd 2011. november 30-án szerződést is kötött a Nemzeti Erőforrás Minisztériummal. Ezzel kapcsolatban két érdekesség tűnt fel az iratok átnézésekor.

Egyrészt a szerződést 2015. december 31. napjáig kötötték meg, ez állt a pályázati kiírásban is, mint a kijelölt szerződéses időszak. Ehhez képest 2013 májusában a szerződő felek a megállapodást módosították, és a szerződéses határidőt kitolták 2019. december 31-ig. Ez már csak azért is furcsa, mert a pályázati kiírásban semmi arra utaló jel nem volt, hogy a szerződést újabb pályáztatás nélkül meghosszabbíthatják, az együttműködési megállapodásban pedig csupán annyi szerepelt, hogy a határozott idő (2015. december) lejárta után, ha a szerződő felek úgy döntenek, meghosszabbíthatják a szerződést.

Ez azonban még bőven a lejárat előtt, 2013-ban megtörtént.

Másrészt a szerződés szerint, ha a lebonyolító „olyan többségi tulajdonú társaságot hoz létre, amely gazdasági társaság az együttműködési megállapodás teljesítéséhez szükséges valamennyi hatósági engedéllyel, igazolással, személyi és tárgyi feltétellel rendelkezik”, akkor az lesz a jogutód. És tessék: a 2015. decemberi szerződésmódosítás értelmében, mivel a Széchenyi Kereskedelmi Bank Zrt. éppen egy ilyen gazdasági társaságot hozott létre Duna Lízing Pénzügyi Szolgáltató Zrt. névvel az összeomlásakor, az minden további nélkül a helyébe léphetett, és átvehette a konzorcium teljes körű képviseletét. Így Garancsi Istvánnak nem kellett újra pályáznia, és ha a kormány mégsem nyúlna bele a 2011 óta futó rendszerbe, 2019 végéig változatlan is maradhatna a konstrukció.

Figyelmébe ajánljuk

„Mi nem ítélkezünk, aki úgy érzi, hogy segít neki ez az ételadomány és rászánja az időt, annak adunk”

2014 óta kéthetente száz-százötven embernek ad főtt ételt és tartós élelmiszert Makón a Heti Betevő, a kezdeményezést önkéntesek mellett pékségek, éttermek, vállalkozók éltetik. Az ételosztásra érkezők főleg idős és rossz körülmények között élő emberek, de az önkéntesek mindenkinek adnak, aki úgy érzi, segít neki az ételadomány. 

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.