Dohányreklám-kiskapu: Füstlovagok

  • Félix Péter
  • 2002. május 23.

Belpol

Utolsó intézkedései egyikeként a maximális három évig engedélyezte Matolcsy György gazdasági miniszter a Motorcsónak Forma-1 Magyar Nagydíjat szervező Technikai Sportok Olimpia Alapítványnak, hogy a rendezvényen dohányipari cégek is reklámozhassanak. Mikola István egészségügyi miniszternek nem ez volt az első veresége dohányügyben a kormányon belül.

Utolsó intézkedései egyikeként a maximális három évig engedélyezte Matolcsy György gazdasági miniszter a Motorcsónak Forma-1 Magyar Nagydíjat szervező Technikai Sportok Olimpia Alapítványnak, hogy a rendezvényen dohányipari cégek is reklámozhassanak. Mikola István egészségügyi miniszternek nem ez volt az első veresége dohányügyben a kormányon belül.Emlékezetes nap marad május 13. Andics Józsefnek, a Technikai Sportok Olimpia Alapítvány (TSOA) kuratóriumi titkárának. Ekkor kézbesítette a posta a bársonyszéktől búcsúzó Matolcsy György levelét, amelyben a miniszter engedélyezte, hogy a Motorcsónak Forma-1 Magyar Nagydíjon ismét megjelenhessenek a dohányreklámok.

Mint ismeretes, a jelenleg hatályos gazdasági reklámtörvény mindennemű dohányreklámot tilt, beleértve az írott sajtót és az utcai plakátokat is. A jogszabály ez alól a világszintű nemzetközi motorsport-rendezvények esetén tesz kivételt, feltéve, hogy a dohányreklámozási lehetőséget kérelmező igazolja: az általa szervezett verseny egy olyan sorozat része, amelyet a kérelem benyújtását megelőző öt évben legalább két földrészen már lebonyolítottak - a kért felmentés időszakában, illetve az azt megelőző öt évben összesen legalább tíz alkalommal. A körmönfont megfogalmazás oka, hogy a Hungaroringen rendezett augusztusi Forma-1 gyorsasági autóversenyeken továbbra is lehessen dohánytermékeket reklámozni. Egyetlen sportesemény törvényben kiemelt kivételezése azonban alkotmányossági és versenyjogi aggályokat vetne fel, ezért úgy fogalmaztak, hogy a törvényhely kizárólag a Forma-1 gyorsasági autóversenyről szóljon. Ez azonban

nem sikeredett tökéletesre:

a TSOA vezetői például hamar felismerték, hogy a Motorcsónak Forma-1-re is áll a leírás.

A gazdasági miniszter - a vonatkozó rendelet alapján - az egészségügyi miniszter véleményének meghallgatása után dönthet a legfeljebb hároméves felmentésről; az engedély a lejárta után meghoszszabbítható. A TSOA március elején nyújtotta be kérelmét Matolcsynak azzal az indokkal, hogy idegenforgalmi szempontból jelentős eseményről van szó - állítólag 80 országban közvetíti majd az eseményeket a televízió -, és van olyan dohánygyár, amely támogatná a versenyt. Ezek az érvek levehették a lábáról a gazdasági tárca vezetőjét, aki szemmel láthatóan nem gondolkodott el: vajon a TSOA kérelmének benyújtásakor miért nem támogatta a dohányipar helyett a vendéglátó és az idegenforgalmi szakma egyetlen fillérrel sem a rendezvényt, ha az valóban akkora turistacsalogató szenzáció? Matolcsy inkább vállalta az esetleges konfrontációt Mikolával; az egészségügyi miniszter 2002. április 4-én a Kongresszusi Központban tartott sajtótájékoztatón nyilvánosan tiltakozott az ellen, hogy kiterjesszék a dohányreklám-tilalom feloldását a motorcsónak-sportra is.

A konfliktus azonban elmaradt: Mikola István zokszó nékül tudomásul vette, hogy Matolcsy, miután a jogszabály előírásainak megfelelően kikérte a véleményét, azt figyelmen kívül hagyta. Nem ez volt az első eset, hogy Mikola elfogadta az egészségügy érdekeivel ellentétes kormányzati döntést. Amikor például a két választási forduló között Tállai András, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára egy pálinkafesztiválon bejelentette, Magyarország mégis haladékot kér a dohánytermékek adótartalmának uniós szintre való emelésére a csatlakozást követő négy évben, Mikola egyetlen szóval sem tiltakozott, noha kihagyták ebből az egészségügyet rendkívül érzékenyen érintő döntésből (lásd: Kell a dohány? Magyar Narancs, 2002. április 18.).

Az Orbán-kormány a választások alatt - figyelmen kívül hagyva az egészségügyi szempontokat -

komoly engedményeket tett

a dohányipari lobbinak. A Motorcsónak Forma-1 Magyar Nagydíjra Matolcsy György úgy terjesztette ki a dohányreklám-tilalom feloldását, hogy a jelek szerint nem mélyült el a kérelem elemzésében. A TSOA például használja nevében az "olimpia" szót, holott a technikai sportok nincsenek jelen az olimpiákon. Az "alapítvány" megnevezés is erősen vitatható: a TSOA évek óta felfüggesztette alapítványi tevékenységét, adószámot váltott, bejelentkezett az áfakörbe és vállalkozói alapon működik. A kérelem azon állítása sem felel meg az igazságnak, hogy már van olyan dohányipari cég, amely támogatná a rendezvényt. Három nappal a felmentés kiadását követően Andics József a Narancs kérdésére nem tudott megnevezni

egyetlen dohánygyárat sem,

amely elkötelezte volna magát a veseny szponzorálására; mindössze annyit közölt, hogy a 127 milliós költségvetésű sportrendezvényre csupán 32 millió forint áll a rendelkezésükre. Nem kizárt, hogy a TSOA éppen a miniszteri engedéllyel felvértezve kilincsel a dohányipar támogatásáért. Várhatóan nem eredménytelenül: szakértők szerint a technikai sportrendezvényeken a cigarettareklámok a dohányipar első számú célközönségére, a gyerekekre gyakorolják a legnagyobb hatást. (A Gallup Intézet felmérése szerint a 14-18 év közötti magyar fiatalok több mint 50 százaléka dohányzik rendszeresen.) Andics egyébként - meghökkentő módon - azzal magyarázta a szponzorok eddigi érdektelenséget, hogy azok meg kívánták várni a választások kimenetelét. Mindenesetre ha összejön a 127 millió forint, annak kétharmada, mintegy 84 millió forint a Motorcsónak Forma-1 jogtulajdonosának, Nicolo di San Germanónak a zsebébe vándorol. A teljes sorozaton magyar versenyző egyébként nem vesz részt. Pontosabban: a Magyar Nagydíjon indulhat egy hazai versenyző San Germano jóindulatának jeleként, feltéve persze, hogy a szervezők leszurkolták már neki a jogdíjat.

Félix Péter

Figyelmébe ajánljuk