Dől a közpénz az L. Simon-közeli cégekhez

  • Horn Gabriella
  • 2014.08.13 07:08

Belpol

Előre szólunk, a szemük kifolyik a sok pályázattól és milliótól. Viszont legalább nyertes cégből nincs olyan sok, és majd’ mindegyik tulajdonosa, hát, nincs rosszban L. Simon Lászlóval, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkárával.

A Népszabadság által nyilvánosságra hozott majd’ tízmilliós megbízás, amelyet L. Simon László parlamenti ügyekért felelős államtitkár sajtófőnökének és családjának a cége kapott, csak a jéghegy csúcsa. Mint akkoriban a cégek kiválasztási módszerét megkérdőjelező cikkekben is megjelent, a Picasso Média Kft.-vel együtt pályázatra felkért – L. Simon László egykori vagy jelenlegi munkatársaihoz köthető – cégek (Kortárs Média Kft., Shortcut Communications Kft.) ugyanis rendszeresen indulnak egyszerre és sikeresen közpénzes megbízásokért. L. Simon legendássá vált megjegyzését, miszerint nincs abban semmi különös, ha megbízható ismerősök (akiknek a munkáját legalább ismeri) nyernek pályázati pénzeket, ezúttal alaposan visszaigazolja a valóság.

A Shortcut egyik tulajdonosa, mint azt a Narancs korábban megírta, az Ifjúsági Médiakultúráért Alapítvány, amelyet egy óbudai panellakásba jegyeztek be, és amely többek között 150 millió forintot kapott a Nemzeti Kulturális Alaptól (NKA) egy háromnapos budapesti rendezvényre. Mint azóta kiderült, ebből a pénzből 39,8 millió forintot az alapítvány a saját cégének, az U-Group Kft.-nek fizetett ki helyszínbérlet, színpadtechnika biztosítása és installáció készítése címén. Korábban megírtuk, az U-Group kapott 25 millió forintot a holokauszt-emlékév keretéből egy rappelős Radnóti-emlékest rendezésére úgy, hogy a céget csak pár nappal a pályázati határidő lejárta előtt jegyezték be.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

A fenti cégcsoport közbeszerzési pályázatainál gyakran feltűnik az állami megbízásokban szintén nem szűkölködő, árbevételét a 2011-es alapítása óta meghússzorozó Young and Partners Kommunikációs és Tanácsadó Kft. (melynek tulajdonosa a Fidesz volt kabinettitkára, Kuna Tibor), az MTV Zrt. vezérigazgatói feladatait ellátó Rákay Philip egyik korábbi cége, a Right Communications, valamint az L. Simon által a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. élére kinevezett Hornyák Tiborhoz köthető YCP Kommunikációs és Tanácsadó Kft.

E cégek gyakran indulnak egyszerre ugyanazokon a közbeszerzési pályázatokon, ráadásul szinte mindig úgynevezett hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárású pályázatokon. (25 millió forint alatti közbeszerzéseknél a törvény megengedi, hogy a pályázat meghirdetője választhassa ki, kit hív meg az adott pályázatra.) Az elérhető adatokból nem lehet kikövetkeztetni, ki javasolhatta a különböző közintézményeknek, hogy pont ezeket a cégeket hívják meg. Az viszont kikereshető a közbeszerzési hatóság weboldaláról, hogy honnan, mely állami cégektől, intézményektől kaptak megbízást ezek az L. Simon ismeretségi köréhez köthető cégek.

Például az Oktatási Hivatal 2013 novemberében meghirdetett 14,8 millió forintos pályázatán is csak a fenti körből voltak pályázók: a nyertes Shortcut mellett a Kortárs Média Kft. és az YCP. Ráadásul úgy, hogy az interneten is elérhető szerződésekből kiderül: az Oktatási Hivatal évek óta amúgy is a Shortcutot bízza meg kommunikációs feladatokkal.

Az „Extreme Light Infrastructure (ELI) szegedi lézer-kutatóközpont megvalósítását előkészítő projekt II. fázisa” kiemelt projekthez kapcsolódó kommunikációs feladatok ellátására 2013-ban kiírt 15 millió forintos pályázatot a Young and Partners nyerte, míg a további indulók a Right Communications Tanácsadó Kft., a Kortárs Média Kft. és YCP Communications Kft. voltak.

Az YCP régóta pályázik együtt a Young and Partnersszel. 2011-ben a Közbeszerzési Tanács által meghirdetett, 24,9 millió forintos rendezvényszervezői és kommunikációs pályázatán a Young, ahogyan a Gombi Attila egykori fideszes kispesti képviselő cége által tulajdonolt Modern Üzleti Tudományok (ma Edutus) Főiskola 2010-es és 2011-es pályázatán. (Ott a Young and Partners és a Shortcut mellett az YCP is indult, egy ugyanehhez a tulajdonosi körhöz köthető cég, a PSP Hungária Informatikai Szolgáltató Kft. mellett.)

A Várgondnokság Kft. (miközben L. Simon a Várkert Bazár felújításáért felelős kormánybiztos is volt) 24,3 millióért bízta meg a Young and Partnerst pr- és kommunikációs feladatokkal. A pályázaton a szokásos versenytársak – a Shortcut és a Right Communications – indultak.

A Balassi Intézet egy TÁMOP-projekt kommunikációját bízta 53 millió forintért a Shortcutra. Tavaly a Türr István Központ 23,9 milliós megbízását nyerte el úgy a Young and Partners, hogy – ki hinné? – a Shortcut és a Right Communications voltak a versenytársak. A Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit (MAKN) Kft. kiírását nyerte el a Kortárs Média Kft. (17 millióért) a 2014-es múzeumok éjszakája programsorozat sajtókommunikációjára, egyéb reklám- és pr-tevékenység ellátására, mint azt a Népszabadság is megírta.

Az ugyancsak a MAKN Kft. által kiírt pályázaton egyedüli indulóként nyert a Kortárs egy népszerűsítő rendezvénysorozat szervezésére 23,89 milliót. A Young 24,5 milliót nyert (pályázott ám a Right Communications és a Shortcut is!) a NAKVI Nemzeti Agrár-szaktanácsadási, Képzési és Vidékfejlesztési Intézet számára elvégzendő munkára kiírt pályázaton, és 10,8 milliót a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. marketingolására.

2013 végén az Észak-magyarországi Regionális Vízművek Zrt. 21,5 milliós, rendezvényszervezésre és kommunikációs tréningek szervezésére kiírt pályázatát ugyancsak a Young and Partners nyerte, versenytársak: Right Communications, Kortárs Média Kft. Utóbbi cégről keveset tudni, de azt igen, hogy egyik tulajdonosa, Kársai András György több olyan cég ügyvezetője, melyek tulajdonosa offshore cég, a panamai Diamond Star Worldwide S.A.A.

A Kortárs Média is kapott az NKA-tól megbízást: L. Simon sajtósának a cége mellett a Kortárs Média is részt vehetett az NKA 20. évfordulós kiadványának elkészítésében egy hétmilliós nyomdai megbízás keretében, és mint a Népszabadság is megírta, 15 millióért vehetnek részt az Ybl-emlékév kommunikációjában. A Kortárs Média Kft- a holokauszt-emlékév keretéből is kapott 36 millió forintot két Radnóti Miklósról szóló dokumentumfilmre.

A holokauszt-emlékévre szánt pénzügyi keretből részesítendő szervezetekre, cégekre annak idején a parlament L. Simon László vezette kulturális és sajtóbizottsága tett javaslatot. Jutott a pénzből az Ifjúsági Médiakultúráért Alapítványnak is, melyhez a sikeresen szereplő fenti cégcsoport vezetői, tulajdonosai közül többen szorosan kapcsolódnak (13 millió az „Emlékpontok elhelyezésére a magyar középiskolákban [4 tablóból álló vándorkiállítás]”). Az alapítvány cége, az U-Group a már ismert 25 milliós rappelős emlékesten kívül 11 milliót kapott dr. Kenessey Gyula főszolgabíró emlékhelyének létrehozására Sárbogárdon. Ugyanez az alapítvány 150 milliót kapott a Turisztikai Fesztiválok Ideiglenes kollégiumától (L. Simon NKA-alelnöksége alatt), amely pénzen a Kortárs Média, az U-Group és az Inspire osztozott. A kulturális alap egyébként egyelőre nem fogadta el az alapítvány elszámolását, és május vége óta várja a hiánypótlást.

Van ám még, de a többitől egyelőre megkíméljük kedves olvasóinkat.

Neked ajánljuk