Dőlnek Simicska oszlopai

  • narancs.hu
  • 2015. október 9.

Belpol

Simicska Lajos érdekeltségei a köztéri reklámpiacról is kiszorulnak: a Miniszterelnökség már a főváros szerződésbontása előtt lépett, és Siófokról is próbálják kirakni az egyik reklámvállalkozását.

Szeptember legvégén a Fővárosi Közgyűlés arról döntött, hogy Budapest felmondja a 2006-ban 25 évre kötött szerződését a Mahir Cityposterrel. Így Simicska Lajos cégének október 31. után hatvan napja marad, hogy lebontson több mint hétszáz hirdetőoszlopot. A korábban a Fideszhez ezer szállal kötődő üzletember reklámpiaci vállalkozásai is megsínylik azt, hogy összeveszett Orbán Viktorral, hiszen korábban ezek a cégek is sorra kapták a nagy állami megrendeléseket, és számos jel utalt arra, hogy kivételezett helyzetben lehetnek a piaci versenytársakkal szemben. Egyebek közt a Magyar Turizmus Zrt., a Magyar Villamos Művek, a Szerencsejáték Zrt. vagy éppen a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap kedvencei között is ott szerepeltek a korábbi pártpénztárnok érdekeltségei.

A 2010-es kormányváltás után hatalmasat fejlődő cégek, így egyebek közt a Mahir-csoport vállalkozásai és a Publimont 2015-re mélyrepülésbe kezdtek: a Világgazdaság nemrég már arról számolt be, hogy Simicska Lajosék érdekeltségeihez 77 százalékkal kevesebb állami reklámpénz áramlott az idei év első hét hónapjában. Egy évvel korábban hét hónap alatt a listaáron számolt 19,9 milliárd forintos állami reklámbüdzséből még 36 százalékot hasítottak ki Simicska médiacégei, az idei 13,8 milliárdos állami forrásból viszont már csak 12-t.

Ha csak a kültéri reklámokat nézzük, akkor társaival ennél is többet veszített Orbán Viktor korábbi kollégiumi szobatársa: tavaly január és július között a közterületi reklámokra elköltött pénz háromnegyede náluk jelent meg, listaáron mintegy 3,3 milliárd forint értékben. Ezzel szemben 2015 első hét hónapjában már csak 1,1 milliárdos volt a közterületi állami reklámköltés, és ennek már „csak” a fele érkezett Simicskáék valamely vállalkozásához.

Ráadásul a már korábban megkötött szerződésekkel is gondjuk akadhat: a nyáron a Miniszterelnökség módosította azt az 500 millió forint értékű megállapodást, amelyet 2014 decemberében kötött a tárca és a Mahir Kiállítás és Rendezvény Kft. Ezek után a 2015. december végéig tartó együttműködés során a Miniszterelnökség csak az 500 millió forintos keretösszeg hetven százalékáért rendel szolgáltatásokat, így Simicskáék buktak nettó 150 millió forintot.

Úgy tudjuk, hogy a siófoki önkormányzatnál is azt vizsgálják, hogy miként mondhatnák fel azt a szerződést, amelyet még 2009-ben kötött a város és az egyik Simicska-érdekeltség. A 15 évre szóló megállapodás szerint az Euro Publicity Kft. évi 7,2 millió forintot fizet Siófoknak azért, hogy hasznosíthatja a közterületek hirdetési felületeit.

Arról, hogy a siófoki polgármesternek mi a gondja Simicska vállalkozásaival, és a milliárdos üzletemberhez köthető reklámcégek mekkora bevételt termeltek a közelmúltban, a csütörtökön megjelent Magyar Narancsban olvashat bővebben.

Figyelmébe ajánljuk