Egymilliárdos pályázatért lobbizott Völner és Schadl egy állítólag működő vízmotor ötletével

  • narancs.hu
  • 2023. november 9.

Belpol

Süli János korábbi paksi bővítésért felelős miniszter is látta a motorral hajtott autót, de a bíróságon azt vallotta, máig nem tudja, hogy valós volt-e. 

Csütörtökön folytatódott a bíróságon a Schadl-ügy tárgyalása, amelynek során újabb részletek derültek ki a vízmotorsztoriról. A keddi tárgyalási napon ugyanis kiderült, hogy K. Szabolcs harmadrendű vádlott a 2010-es években elkezdett kifejleszteni egy vízzel hajtott motort, az ügyben a "Gazdi" néven emlegetett R. Róbert is érintett volt, aki 2016 februárjában felvetette, hogy van egy ismerőse, Schadl György, aki szerinte el tudná adni a találmányt. A vád szerint Schadl és Völner Pál egy egymilliárd forintos állami támogatást akartak megszerezni a vízmotor ötletével. 

A csütörtöki tárgyalási napon a hvg.hu beszámolója szerint kiderült, még tovább nyúlnak a szálak, Schadl és Völner komolyan lobbiztak a vízmotor ötletével a kormánytagoknál, így például Süli János volt paksi bővítésért felelős miniszternél és a Palkovics László vezette Innovációs és Technológiai Minisztériumban is. 

Kovács Pál, Süli volt államtitkára, aki korábbról már ismerte Völnert, azt vallotta, hogy Völner meghívta, nézzék meg a Schadl által neki ajánlott vízzel működő motort, hogy érdemes-e vele foglalkozni. Völner felé korábban már volt, aki jelezte, hogy aggódik, hogy nem fog működni a motor, mire Völner a vádirat szerint azt válaszolta, hogy

miután a pályázatot már megnyerték, senki nem fogja ellenőrizni azt, hogy valójában volt-e a reális esély a pályázatban megjelölt eredmény elérésére vagy sem.

Völner és Schadl a vád szerint Steiner Attilánál, az ITM államtitkáránál próbálták elérni, hogy írjon ki egy pályázatot, amiben ők forrásért tudnak indulni a vízmotorral, egymilliárd forintról lett volna szó, de végül sem Steiner, sem más nem írt ki ilyen pályázatot, így az ügyészség által állított kavarás eredménytelen volt.

Kovács Pál a bíróság előtt azt állította, hogy az a motor, amit ő látott, működőképes volt, és legközelebb már Süli Jánossal együtt mentek megnézni, neki is tetszett a projekt, és ekkor már szóba kerültek a pályázattal kapcsolatos kérdések is, az viszont nem, hogy ezt Süli János Paksért felelős minisztériumán keresztül nyomnák. Kovács a bíróság előtt azt mondta, a vízmotor-projektről beszélt Steiner Attilával is, arról viszont nem tud, hogy Steiner tudott-e már korábban erről, vagy sem.

Kovács Pál azt is mondta, hogy konkrét összegekről ekkor nem is esett szó, Sülivel ők csak véleményezték a vízmotort, ezen kívül Kovács még egyszer találkozott Schadllal, és amikor később Völnernél rákérdezett az ügyre, nem tudott neki érdemi újdonságot mondani.

Schadl és Völner a lehallgatási adatok szerint hosszan beszélgettek a vízmotorról, valamint arról, hogy milyen támogatást lehetne rá szerezni. A hívásaikról készült jegyzőkönyv alapján mind Schadl, mind Völner optimisták voltak a vízmotorral kapcsolatban, egyikük úgy fogalmazott, hogy ha ez bejön, az átrajzolhatná a világtérképet, de miután a támogatást nem kapták meg, arról beszéltek telefonon, hogy

Sülit kell Palkovics László miniszter nyakára küldeni, hogy legyen a pályázatból valami.

Bár Kovács Pál állította, hogy Schadllal 2021-ben találkozott először, csütörtökön Süli János volt minisztert is meghallgatta a bíróság, aki azt mondta, 2018 augusztusában nézték meg a vízmotoros autót. Ez utóbbiről Süli azt vallotta, hogy nem tudja a mai napig sem, hogy igaz volt-e, amit látott, a feltalálóktól nem kapták meg a vízmotor „feketedobozát”, vagyis annak részletes, technikai leírását.

Látta, hogy betöltik a vizet, látta, hogy kijön a hidrogén, látta, hogy megy az autó, de nem tudott arról meggyőződni, hogy valóban vízzel hajtják a motorját.

A korábbi tárgyalási napon az is kiderült, hogy Schadl külföldi küldöttségeknek is mutogatta az autót, ami az egyik bemutatón kigyulladt, és Völner Pál oltotta el egy liter vízzel. 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Madarak és angyalok

  • - turcsányi -

Nehéz megmondani, hogy mikor mondtak fel az angyalok. Már akkor, amikor Wim Wenders folytatni merészelte a Berlin felett az eget (Távol és mégis közel, 1993)? Vagy csak 1998-ban lett elegük, amikor meglátták magukat az Angyalok városa című filmben – a Berlin felett az ég e remake-jét Nicolas Cage-dzsel? Az biztos, hogy Los Angelesből eztán szedték a sátorfájukat. De senki nem pótolhatatlan, L. A. pedig különösen nem maradhatott efféle égi szárnyasok nélkül.

„A legszívesebben hallgatok”

Kurtág György a magyar kultúra állócsillaga, kincse, élő klasszikusa, a magyar művészeti hagyomány nagy tradíciójának megszemélyesítője egy olyan korszakban, amelyben ez a hagyomány igencsak ingatag lábakon áll. Ha nyilvánosan megszólal a 98 éves mester, az maga az esemény.

Annyira nem sötét

A legutóbbi Pearl Jam-lemez, a 2020-as Gigaton hosszú, hétéves várakozás után jelent meg, így sokan örülhettek, hogy a zenekar hamarabb elkészült a tizenkettedik albumával, amely a Dark Matter címet viseli.

Dél csillagai

A Budapest JazzFest cégére alatt, a közel három héten át zajló hetvenhat koncert minden bizonnyal a legnagyobb magyar jazzfesztivál, de ennél figyelemre méltóbb, hogy huszonnégy országból érkeztek a zenészek. Megragadtuk a lehetőséget, hogy egy török triót és egy szárd együttest hallgassunk meg.