A Fidesz sokféleképpen közölte Lázár Jánostól kezdve Kubatov Gáboron át Orbán Viktorig – utóbbi a hétvégén a bécsi Pride-on készült fotók láttán szörnyülködött –, hogy a budapesti Pride-felvonulást betiltottnak tekinti. Ennek megfelelően viselkedik a fővárosi rendőrség (BRFK) is, amely június közepére három verzióban is betiltotta a felvonulást – az első két döntést ugyanis sikeresen támadták meg a Kúrián. A törvény szerint utólag, kamerák segítségével lehet büntetni az LMBTQ-közösség és támogatóinak évi rendes menetét – csekket küldeni mégis emberbarátibb, ugye, mint rendőrökkel szétveretni ártalmatlan sétálókat –, a rendőrség pedig cinikus módon egy lóversenypályát javasolt a szervezőknek a belváros helyett a június 28-i felvonulásra. Miközben sokan azon vitatkoznak, hogy ez egy újabb kommunikációs gumicsont, avagy a gyülekezési jog diszkriminatív csorbítása további lépés a nyílt önkényuralom felé, a Pride-on eddig szép számban felvonuló cégek támogatásai az idén látványosan elapadtak. Ennek a magyar törvény épp úgy oka, mint a megváltozott nemzetközi széljárás: Donald Trump második elnöki ciklusával együtt az Egyesült Államokra fókuszáló multik is elkezdték leépíteni sokszínűségi programjaikat. Tavaly még tematikus hónapot is szerveztek a Pride-ot üdvözlendő – az idén ezek a programok mentek a kukába a szivárvánnyal együtt.
A fele sem
A Budapest Pride-ot szervező Szivárvány Misszió Alapítvány az elmúlt években nyugati mintára próbálta tető alá hozni a felvonulást: sok céges támogatót vontak be, az adományokat beleforgatták a programok finanszírozásába. „Ez az összeg az utóbbi években növekedett, az idei évre viszont nagyon nagyot zuhant a támogatás és az érdeklődés is” – mondta a Narancsnak Hegedűs Máté, a Budapest Pride szóvivője. Bár ők továbbra is úgy tekintik, hogy nincs betiltva a rendezvény, a cégek elijesztéséhez elegendő volt az Orbán-évértékelő óta szinte napi gyakoriságú kormányzati üzengetés. „Tavalyi támogatóink egy része még csak nem is reagált, amikor kerestük őket az idén” – mondta Hegedűs, aki szerint kevesebb, mint felére csökkent a látható támogatók száma. A szóvivő szerint ugyanakkor több cég pusztán jó szándékból, bármiféle megjelenési igény nélkül bejelentkezett adományozással, és magánadományokból is több jött. „Inkább a nagy brandek léptek vissza, de azt látjuk, hogy Trump bejelentéseire ezek a csoportok reagáltak Amerikában is a leggyorsabban. Viszont sok kisebb brand keres meg minket azzal, hogy mondjuk kitűzőket vagy zoknit árulnak, és annak a bevételéből adományoznak nekünk.”
A Pride szervezőihez hasonlóan lapunk is azzal szembesült, hogy a korábban a sokszínűség mint alapérték mellett kampányoló multik jelentős része válaszra sem méltatta a Pride kapcsán feltett kérdéseinket. Az okok bizonyára sokfélék: a különböző multi cégeknél dolgozó forrásaink szerint néhány helyen még örülnek is annak, hogy végre nem „kell” foglalkozni ezzel az egésszel. Érdemes megjegyezni, hogy bár sokan szeretik azt hinni, hogy a multinacionális vállalatok komolyan veszik világjobbító célzatú kampányaikat, ezeket a legtöbbször az emiatt várható haszon motiválja. Egy melegfelvonulás támogatása pedig azok számára pozitív üzenet, akiket ezek a cégek nagyon el akarnak érni: a jól képzett, fizetőképes városi fiatalok köre, amely személyes érintettség nélkül is jellemzően fontosnak tartja az emberi jogi kérdéseket. Amikor a Coca-Cola 2019-ben a Fidesz felső szintjéig elérő balhét robbantott ki azzal, hogy egy férfi párt is rátett a szerelmet tárgyazó nyári plakátkampányára, jól felmérte a közönséget: azon a nyáron Magyarországon a felvilágosultság szimbóluma lett a márka, miközben a bojkottot hirdetők jelentős része valószínűleg amúgy sem az ő termékeiket fogyasztotta – azóta pedig amúgy is elfelejtették az egészet. A cég tehát nagy kockázatot nem vállalt, hiszen minden felmérés a birtokukban volt ahhoz, hogy tisztában legyenek vele: a magyar társadalom számukra üzletileg fontos része nem homofób – nem véletlenül nem Szaúd-Arábiában vittek ilyen plakátkampányt. Ezen a nyáron a Coca-Cola is az egyike volt azon cégeknek, amelyek érdeklődésünkre lapzártánkig nem válaszoltak (igaz, a vállalat már az utóbbi néhány évben sem volt jelen a Pride-on).
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!