Elutasítja egy veszprémi tantestület a pedagógustörvénybe való kormányzati beavatkozást

Belpol

A Lovassy László Gimnázium nevelőtestületének 75 százaléka követeli, hogy a tanártársadalomhoz eljuttatott törvénymódosító javaslatok ne kerüljenek a törvényhozók elé, hanem kezdődjön párbeszéd.

A veszprémi Lovassy gimnázium 56 fős nevelőtestületéből 43-an aláírásukkal támogatták a közösség figyelmeztető közleményét, amelyben elfogadhatatlannak tartják Magyarország jelenlegi törvényalkotási folyamatait, ami a pedagógustársadalmat és a diákokat is hátrányosan fogja érinteni. „Egy éve próbáljuk – igen szűkre szabott lehetőségek mellett – elérni, hogy a döntéshozók hallják meg a hangunkat, figyelembe vegyék észrevételeinket, és érdemi párbeszédet folytassanak számunkra is hiteles szakmai szervezetekkel és a pedagógus-szakszervezetek képviselőivel. Méltatlan és elfogadhatatlan számunkra, ahogyan esetünkben a sztrájktörvényt megváltoztatták. Gyakorlatilag lehetetlenné tették, hogy – ha már egyéb lehetőségeink sincsenek – érdemi módon tudjuk képviselni érdekeinket, kifejezni elégedetlenségünket.

A veszélyhelyzetre hivatkozással, a javaslat társadalmasítása nélkül folyamatosan fosztanak meg minket szerzett jogainktól,

fontos lehetőségektől. Mindazoktól a vívmányoktól, kedvezményektől, amelyekért a pedagógustársadalom jelentős része évtizedek óta keményen, céltudatosan dolgozott” – jelentik ki a tiltakozó közlemény felvezetésében.

Az országosan ismert elitgimnázium tanárai elfogadhatatlannak és rendkívül méltatlannak tartják, ahogyan kihasználja a munkáltató, hogy elsősorban a diákjaik érdekeit tartják szem előtt, és emiatt sokszor önkorlátozó módon nem tudják érdekeiket megfelelően képviselni. Mindezek miatt hívják fel a figyelmet a törvényhozás elé kerülő törvénymódosításra, amelynek széleskörű szakmai egyeztetése, társadalmasítása elmaradt. „A kérdőíves közvélemény-kutatás nem helyettesítheti azokat a demokratikus egyeztetési formákat, amelyeket kötelezően biztosítani kellene az ilyen súlyú, az érdekeinket jelentősen sértő, a lehetőségeinket végletesen korlátozó döntések eltervezésekor, nyilvánosságra hozatalakor” – állapítják meg a veszprémi gimnázium tanárai. Hozzáteszik, miközben a tanítványaik érdekeire hivatkozik a döntéshozó, valójában olyan döntéseket készít elő, amelyekkel a közoktatás minőségének jelentős mértékű romlását idézi elő.

„Követeljük, hogy a pedagógustársadalom számára is elfogadott szakmai szervezetekkel, szakszervezetekkel történjenek meg érdemi módon az egyeztetések, legyen végre párbeszéd! Követeljük, hogy széleskörű, a rászánt időben és módszertanában is megfelelő léptékű társadalmi egyeztetés nélkül a jelenleg hozzánk eljuttatott törvénymódosító javaslatok ne kerüljenek a törvényalkotók elé!” – fogalmaznak a Lovassy tanárai.

Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője a Belügyminisztériummal való eddigi egyeztetésekről csütörtökön a Magyar Hangnak azt mondta, azokon ritkán folyik érdemi vita. A minisztérium képviselői végighallgatják az észrevételeket, jelzik, hogy tudomásul vették azokat, de általában nem lehet tudni, hogy ez mit jelent: helyt adnak a kifogásoknak, vagy elvetik ezeket. A tervezett új jogállási törvényben számos olyan új rendelkezés szerepel, amelyeket az egyeztetéseken nem indokol meg a kormányzat. Így péládul azt sem, miért kell emelni a próbaidőt – legfeljebb három hónap helyett fél évre –, vagy hogy a lemondási idő miért érje el akár a fél évet, ha nem közös megegyezéssel távozik a pedagógus.

Mint ismert, egy belügyminisztériumi törvénytervezet megszüntetné a pedagógusok közalkalmazotti jogviszonyát és egy teljesen új jogállási törvény hatálya alatt, „köznevelési foglalkoztatotti jogviszony” keretében alkalmazná őket. A Népszava írta meg, hogy a rendőrminisztérium elképzelései szerint megszüntetnék a nevelőtestületek döntési jogát az iskolai pedagógiai programok, a szervezeti és működési szabályzat, az éves munkatervek, a továbbképzési programok, az intézmény munkáját átfogó elemzések, értékelések, beszámolók elfogadásáról, valamint a tanulók fegyelmi ügyeiben. Egyes esetekben a tanévet is meghosszabbítanák: ha a köznevelésért felelős miniszter másként nem rendelkezik, az iskolában minden év szeptemberének első napjától legalább 180 napig tart a szorgalmi időszak, de a fenntartó egyetértésével - akár az elmaradt heti pihenőnapok biztosítása nélkül is – az igazgató elrendelhet hosszabbítást. Emellett a köznevelési miniszter is meghosszabbíthatja a tanévet július 15-éig, ha valamilyen előre nem látható és el nem hárítható okból a tananyag átadása másként nem biztosítható. Ebben az esetben a nyári szünet legkisebb mértékét meghatározó rendelkezést is figyelmen kívül lehet hagyni.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.