Emmy-díjas világhírű operatőr szólítja fel lemondásra a Nemzeti Filmintézet vezetőit

  • narancs.hu
  • 2025. január 6.

Belpol

Van egy olyan érzésünk, hogy Káel Csaba nem fog távozni.

„A Nemzeti Filmintézet lett az új Magyar Labdarúgó Szövetség. Hétfőn kezdődik az első munkahét az évben, tökéletes alkalom beadni a lemondásokat”

közölte tömören oldalán Rév Marcell operatőr, aki legutóbb a Fekete pont című, független forrásból készült filmet fényképezte. Rögtön pontosított: „a filmügyi kormánybiztosra és a döntőbizottság tagjaira gondolok, nem a Filmlabor vagy az Archívum munkatársaira.”

A Nemzeti Filmintézet vezetője Káel Csaba, aki egyben a Müpa Budapest vezérigazgatója 2011 óta, 2019 óta filmügyi kormánybiztos. Vezetése alatt a Filmintézet olyan művészeket nem támogat, mint Reisz Gábor vagy Hajdu Szabolcs, viszont 6,9 milliárdot adott a Megafon-propagandista által producerelt Petőfi-filmre.

Rév Marcellt az késztette a bejegyzésre, hogy a tavalyi évben már több független film készült, mint állami finanszírozású, és ezeket többen is látták, mint például a Most vagy sohát vagy egyéb kurzusfilmeket. Nem kapott állami támogatást Szimler Bálint filmje, a Fekete pont sem.

A Nemzeti Filmintézet, nyilván teljesen függetlenül Rév Marcell posztjától, pedig közzétett egy bejegyzést, amelyben azt írják: „Van mire büszkének lennünk!” Kimutatásuk szerint 2024-ben több mint 50, a Filmintézet gyártási támogatásával készült filmet mutattak be, 13-at a hazai mozikban, és több mint 40-et pedig a televízióban láthatott a közönség. Ezeket összesen 575 176 ember látta, a legnépszerűbb pedig a Hogyan tudnék élni nélküled? volt, december 31-ig 276 237 néző, 2025. január 5-ig több mint 354 000 néző volt rá kíváncsi. Herendi Gábor filmje, a Futni mentem, amely szintén nem kapott állami pénzt, december 29-ig 335 126 nézőt vonzott.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.