„Én is kaptam jó párat és a szemembe könnygázt"

Belpol

Kozák Gyula 1956 emlékezetéről és a Történelmi Igazságtétel Bizottságáról.

A forradalom után Kádárék minden erejükkel azon voltak, hogy meghamisítsák az 1956-ban történteket. Kozák Gyula szociológusként a nyolcvanas évek elejétől kezdett interjúkat készíteni a forradalom résztvevőivel, később pedig alapítója annak szervezetnek, a Történelmi Igazságtétel Bizottságának (TIB), amely a rendszerváltást megelőzően a legtöbbet tette azért, hogy kiderüljön az igazság 1956-ról.

A Magyar Narancs e heti nyomtatott lapszámában megjelent interjúnkban szó van a TIB megalakulásának történetéről, az 1989-es  Nagy Imre-újratemetés megszervezéséről, az ott elhangzott beszédekről, de a bizottság dicstelen végéről is. Részlet az interjúból.

Magyar Narancs: A 1988-as június 16-i megemlékezés a könnygáztól és a gumibottól vált híressé.

Kozák Gyula: 1988 június elején adtuk ki azt a felhívást, amelyben a magyar történelemben példátlan megtorlásnak neveztük az 1956 után történteket. „Eljött az ideje annak, hogy a magyar társadalom követelje a megtorlás áldozatainak – halottaknak és élőknek – teljes erkölcsi, politikai és jogi rehabilitációját. Ez előfeltétele minden megújulásnak, minden szellemi és politikai megtisztulásnak” – állt a felhívásban, és egyúttal üdvözöltük, hogy a magyar emigráció, a párizsi Père Lachaise temetőben ünnepséget szervezett és jelképes síremléket avatott június 16-án. Mi pedig megkértünk mindenkit, hogy ugyanekkor helyezzenek el virágot az akkor még teljesen elhanyagolt, gazos  301-as parcellánál. Erre az eseményre délelőtt került sor, Rácz Sándor és Fónay Jenő mondott beszédet, Nagy Gáspár felolvasta két betiltott versét, Hegedűs László és Mécs Imre pedig felsorolta annak a 244 kivégzettnek a nevét, akikről biztosan tudták, hogy ott temették el őket. Ugyanekkor Párizsban felavatták az 1956-os forradalmi tevékenységük miatt kivégzettek jelképes síremlékét, ahol Fejtő Ferenc, Méray Tibor és Vásárhelyi Miklós mondott beszédet. Délután került volna sor a Batthyány-örökmécsesnél a megemlékezésre, de míg a temetőben a rendőrök csak asszisztáltak, itt már volt brutalitás. Én is kaptam jó párat és a szemembe könnygázt. Ennek azonban már nem volt komoly következménye. A Történelmi Igazságtétel Bizottsága egyre ismertebbé vált, sőt 1988. október 23-án, a Jurta Színházban ’56-os megemlékezést is tarthatott – hatalmas rendőri jelenléttel, de büntetlenül. Ezt követően, november 24-én egy újabb felhívást tettünk közzé a megtorlások áldozatainak hozzátartozóihoz, hogy ha kegyeleti jogukat gyakorolni kívánják, hozzátartozójukat el szeretnék temettetni, a TIB vállalja a képviseletüket, segít a holttest megtalálásában. A felhívásban a genfi egyezményre hivatkozunk, illetve arra, hogy kegyeleti jogot 1979 óta a magyar törvények is megszorítások nélkül biztosítják.

false

 

Fotó: Legát Tibor

MN: Ezt a felhívást tekinthetjük az első konkrét lépésnek is Nagy Imre újratemetésének illetően?

KGY: Igen, de fontos tudni, hogy a TIB-nek nemcsak a jelöletlen sírok feltárása volt a célja. Ugyanilyen fontosnak tekintettük, az ’56-osok jogi problémáinak rendezését, és már elkezdett, forradalommal kapcsolatos kutatások felgyorsítását.

MN: Nem voltak túlságosan naivak?

KGY: Arra nem gondoltunk, hogy épp a TIB tevékenysége nyomán fog megdőlni a rendszer, de abban biztosak voltunk, hogy célkitűzéseinket el fogjuk érni.

A teljes beszélgetés a Magyar Narancs október 22-én megjelent számában olvasható. Keresse a lapot az újságárusoknál, vagy fizessen elő itt!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."