„Én is kaptam jó párat és a szemembe könnygázt"

Belpol

Kozák Gyula 1956 emlékezetéről és a Történelmi Igazságtétel Bizottságáról.

A forradalom után Kádárék minden erejükkel azon voltak, hogy meghamisítsák az 1956-ban történteket. Kozák Gyula szociológusként a nyolcvanas évek elejétől kezdett interjúkat készíteni a forradalom résztvevőivel, később pedig alapítója annak szervezetnek, a Történelmi Igazságtétel Bizottságának (TIB), amely a rendszerváltást megelőzően a legtöbbet tette azért, hogy kiderüljön az igazság 1956-ról.

A Magyar Narancs e heti nyomtatott lapszámában megjelent interjúnkban szó van a TIB megalakulásának történetéről, az 1989-es  Nagy Imre-újratemetés megszervezéséről, az ott elhangzott beszédekről, de a bizottság dicstelen végéről is. Részlet az interjúból.

Magyar Narancs: A 1988-as június 16-i megemlékezés a könnygáztól és a gumibottól vált híressé.

Kozák Gyula: 1988 június elején adtuk ki azt a felhívást, amelyben a magyar történelemben példátlan megtorlásnak neveztük az 1956 után történteket. „Eljött az ideje annak, hogy a magyar társadalom követelje a megtorlás áldozatainak – halottaknak és élőknek – teljes erkölcsi, politikai és jogi rehabilitációját. Ez előfeltétele minden megújulásnak, minden szellemi és politikai megtisztulásnak” – állt a felhívásban, és egyúttal üdvözöltük, hogy a magyar emigráció, a párizsi Père Lachaise temetőben ünnepséget szervezett és jelképes síremléket avatott június 16-án. Mi pedig megkértünk mindenkit, hogy ugyanekkor helyezzenek el virágot az akkor még teljesen elhanyagolt, gazos  301-as parcellánál. Erre az eseményre délelőtt került sor, Rácz Sándor és Fónay Jenő mondott beszédet, Nagy Gáspár felolvasta két betiltott versét, Hegedűs László és Mécs Imre pedig felsorolta annak a 244 kivégzettnek a nevét, akikről biztosan tudták, hogy ott temették el őket. Ugyanekkor Párizsban felavatták az 1956-os forradalmi tevékenységük miatt kivégzettek jelképes síremlékét, ahol Fejtő Ferenc, Méray Tibor és Vásárhelyi Miklós mondott beszédet. Délután került volna sor a Batthyány-örökmécsesnél a megemlékezésre, de míg a temetőben a rendőrök csak asszisztáltak, itt már volt brutalitás. Én is kaptam jó párat és a szemembe könnygázt. Ennek azonban már nem volt komoly következménye. A Történelmi Igazságtétel Bizottsága egyre ismertebbé vált, sőt 1988. október 23-án, a Jurta Színházban ’56-os megemlékezést is tarthatott – hatalmas rendőri jelenléttel, de büntetlenül. Ezt követően, november 24-én egy újabb felhívást tettünk közzé a megtorlások áldozatainak hozzátartozóihoz, hogy ha kegyeleti jogukat gyakorolni kívánják, hozzátartozójukat el szeretnék temettetni, a TIB vállalja a képviseletüket, segít a holttest megtalálásában. A felhívásban a genfi egyezményre hivatkozunk, illetve arra, hogy kegyeleti jogot 1979 óta a magyar törvények is megszorítások nélkül biztosítják.

false

 

Fotó: Legát Tibor

MN: Ezt a felhívást tekinthetjük az első konkrét lépésnek is Nagy Imre újratemetésének illetően?

KGY: Igen, de fontos tudni, hogy a TIB-nek nemcsak a jelöletlen sírok feltárása volt a célja. Ugyanilyen fontosnak tekintettük, az ’56-osok jogi problémáinak rendezését, és már elkezdett, forradalommal kapcsolatos kutatások felgyorsítását.

MN: Nem voltak túlságosan naivak?

KGY: Arra nem gondoltunk, hogy épp a TIB tevékenysége nyomán fog megdőlni a rendszer, de abban biztosak voltunk, hogy célkitűzéseinket el fogjuk érni.

A teljes beszélgetés a Magyar Narancs október 22-én megjelent számában olvasható. Keresse a lapot az újságárusoknál, vagy fizessen elő itt!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.