Energiaipari változások VII.: Talányos szerződések

Belpol

A gazdasági miniszternek (és a kormánynak) a hónap közepéig választ kell adnia azokra az októberi brüsszeli hivatalos levelekre, amelyek a villamosenergia-iparban a hosszú távú megállapodások (htm) felmondását, valamint a szektor EU-konformmá alakítását sürgetik. Mindezek érintenek egy, az állam számára különösen hátrányos áramimport-szerződést is.
A gazdasági miniszternek (és a kormánynak) a hónap közepéig választ kell adnia azokra az októberi brüsszeli hivatalos levelekre, amelyek a villamosenergia-iparban a hosszú távú megállapodások (htm) felmondását, valamint a szektor EU-konformmá alakítását sürgetik. Mindezek érintenek egy, az állam számára különösen hátrányos áramimport-szerződést is.

Tavaly nyáron az EU gazdasági kommandósai irattengereket másoltak le Brüsszel számára a Magyar Villamos Művek (MVM) cégeinél, novemberben pedig az unió vizsgálni kezdte a htm-eket. Idén tavasszal a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az ágazat átvilágítása után azt javasolta, hogy a kormány végre szánja el magát az EU-kompatibilis struktúra kialakítására. Október közepén két levél érkezett Brüsszelből.

Hosszú távok röviden

Az egyik címzettje Kóka János, akivel Neelie Kroes versenyjogi főbiztos kurta féloldalnyi terjedelemben tudatta: a magyar htm-eket vizsgálva arra jutott, hogy azok bizony állami támogatásnak minősülnek - s mivel ez az unióban nem megengedett, e szerződéseket meg kell szüntetni. (A holland főbiztosnő ehhez fog támogató döntést kérni az unió illetékes bizottságától.) A másik levelet Göncz Kinga kapta; ebben Andris Piebalgs energetikai főbiztos hívta fel a magyar állam figyelemét arra, hogy nem alkalmazza helyesen az áramszektorban követendő, vonatkozó közösségi jogokat.

A gazdasági miniszternek címzett levél tartalma tavasz óta informálisan ismert volt, ahogyan az is, hogy elsősorban az MVM-nek az erőművekkel kötött hosszú távú szerződéseire vonatkozik. (Erről többször is írtunk, lásd: Integrált függetlenség, 2006. február 2., "Számunkra a verseny a legfontosabb kérdés", 2006. március 16., Energiapolitika stratégia nélkül, 2006. május 11.) A külügyminiszternek küldött levél viszont egy eddig a nyilvánosságban nem tárgyalt problémát, a határkeresztező kapacitásokat feszegeti. Piebalgs azt részletezi, hogy a magyar szabályozás mely pontokon nem kompatibilis a közösségi villamos irányelv követelményeivel, ezért a brüsszeli hivatal felszólítja a magyar kormányt e helyzet záros határidőn belüli megoldására. Az EU nem nézi jó szemmel, hogy a magyar-szlovák és magyar-ukrán határt keresztező vezetékeken a magyar fél nem biztosítja az áramkereskedőknek a diszkriminációmentes hozzáférést. Az uniós bíróság egy holland-német ügyben hozott már olyan döntést, miszerint az országhatárokat keresztező vezetékeken nem szabad elsőbbségi hozzáférést biztosítani a "régi" hosszú távú szerződéseknek.

A levelekre adandó válaszok határideje két hét múlva lejár - a gazdasági minisztériumban azonban nem izgulnak. Egy, az MVM hathatós segítségével elkészült dokumentum például azt taglalja, hogy Brüsszelbe utazó kormánymegbízottak milyen mandátummal menjenek a versenyügyi főbiztosságra. Az előterjesztésben információink szerint az szerepel, hogy ismerjük el: e szerződéseket felül kell vizsgálni, de javasoljunk differenciált megoldást. Például maradhasson a htm Paksnál, s esetleg a Mátrai Erőműnél is. Ha értesüléseink helytállóak, akkor ez azt jelenti, hogy az MVM szeretne megszabadulni nyűgeitől, de a jól teljesítő egységeket szívesen megtartaná magának. Csakhogy az EU baja nem az MVM-dominancia ténye, hanem az ezzel való visszaélés gyanúja. Ha a Brüsszelbe küldendő magyar tárgyalódelegáció valóban az említett instrukciókat kapja, félő, hogy az unióban körberöhögik majd őket. Főleg, ha a kormány elé kerülő előterjesztésben valóban szerepel, hogy az importszerződések újratárgyalása nem indokolt.

A Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont múlt heti sajtótájékoztatóján egy modellelemzést ismertettek arról, hogy a htm-ek felmondása milyen hatással lenne a villamos energia nagykereskedelmi árára. A lehető legpesszimistább előrejelzésekkel számolva is azt az eredményt kapták, hogy változatlan erőművi hatékonyságok mellett, 248 Ft/eurós áron kalkulálva 12 százalékkal csökkennének a nagykerárak (275 Ft/eurós árral is több mint 6 százalékkal); javuló erőművi hatékonyságot feltételezve további 1,5-2 százalékos áresést mutattak ki.

Svájcból áramot

Az MVM az erőművek többségének eladása után nemcsak az új tulajdonosokkal kötött 15-25 éves időtartamra hosszú távú szerződést, hanem egyes áramkereskedőkkel is: 1996 decemberében a svájci ATEL-lel (amely jelenleg a Csepeli Erőmű tulajdonosa is) 250 MW folyamatos (szaknyelven: zsinór) importáramra, majd néhány hónappal később egy másik svájci céggel, az EGL-lel, ugyancsak zsinórimportra (100 MW). A szerződések pontosan illeszkedtek az akkori egyvásárlós modellhez - hiszen mindenki csak az MVM-nek adhatott el. Ráadásul a 2003-as piacnyitásig az MVM egyedüli importőr-exportőrként olyan és annyi kontraktust köthetett, amennyit a rendszer érdekében jónak látott. A svájci importnál legfeljebb az a meglepő, hogy az MVM az erőműves htm-ekkel egy időben hozta tető alá ezt is. A hosszú lejáratú szerződések hivatkozási alapja az ellátásbiztonság volt (a szélerőműparkok engedélyezése körüli botrány idején is ezzel védekeztek, lásd: Bolond szél fúj, Magyar Narancs, 2006. áprlis 13.).

Importra akkor valószínűleg szükség volt; a megszűnt orosz behozatalt pótolni kellett. Ám 2003-ban az MVM importmonopóliumának vége lett, és elvileg szabadon hozzáférhetővé kellett tenni a határkeresztező vezetékeket. (Mára húsznál is több áramkereskedő cég próbál megélni e piacon, igaz, közülük nyolc mondható igazán dinamikusnak.) Az MVM a piacnyitás ellenére a portfóliójában tartotta a svájci és az ukrán hosszú távú importszerződéseket, és addig lobbizott, míg a határkeresztező villamosenergia-forgalomról szóló kormányrendeletbe az került be, hogy a cég importszerződései védelmet élveznek, és csak az ezen felüli kapacitásra licitálhatnak a piac más szereplői. E kvázi monopolista gyakorlat inkorrektségét mondta ki az uniós bíróság, miután az energiaügyi bizottság a minél nagyobb mértékben összehangolt határkeresztező kapacitások megnyitását és a minél szabadabbá tett villamosenergia-kereskedelem fontosságát hangsúlyozza. Nemcsak nálunk, hanem jó néhány országban korlátozták a versenyt az előzetesen lekötött kapacitások, ám az említett holland ítélet gyakorlatilag minden tagállam számára előírta e metódus felszámolását. Nálunk nincs végleges döntés ebben, noha az EU ezt a dolgot is piszkálni kezdte - mindenekelőtt ezt tudatta Göncz Kingán keresztül a kormánnyal az energiaügyi főbiztos.

A pénz helye

Pusztán gazdaságilag nézve az importkérdést: onnan kifizetődő vásárolni, ahol az adott terméket olcsóbb beszerezni, mint nálunk előállítani. Az ukrán importpiacot tavalyig egyeduraló Kapolyi László 400 MW körüli zsinórimport bevásárlásai akár még indokoltnak is mondhatók, mivel a burstini erőmű (ami gyakorlatilag csak Magyarországra, illetve a magyar tranzitra termel) olcsó és teljesen stabil. A Szlovákia felől érkező svájci áramnál azonban az elmúlt tíz évben felmerültek gazdaságossági aggályok. Noha a szerződésekbe máig nem lehet belenézni, az energiahivatal (MEH) ezredforduló körül végzett számításai azt mutatták, hogy a svájci árammal rosszul jártunk. Az MVM arra hivatkozott, hogy az importból bejövő áramcsomag hazai előállítása még ennél is drágább volna, de abba a rendszerbe, ahol végül egységárasítják az összes beérkező áramot, ez még belefér. A MEH szerint viszont nem fért bele, így határozatot hozott arról, hogy az MVM ne kapja meg az államtól az összes pénzt, amit a svájci fél részére addigra már fizetni kellett. Sőt, a hivatal azt javasolta, hogy az állam (mint tulajdonos) mondassa fel vagy tárgyaltassa újra az áramcéggel ezeket a szerződéseket. A határozatot az MVM több jogorvoslati fórumon is sikertelenül támadta meg, ezért is meglepő, hogy az akkori kormány mégsem volt hajlandó a kontraktus felmondására kötelezni a céget. (A témában jártasak szerint könnyen elképzelhető, hogy a biztos pereskedés várható költségei riasztották el a kormányt. Ezzel együtt is tény, hogy az említett ki nem fizetés miatt az MVM több mint tízmilliárdos mínusszal fordult a következő évre, s a cég nagy szerencséje, hogy 2002-ben kormányváltás volt.)

A svájci szerződés indexált ára (amit a szénpiachoz, a svájci frank árfolyamához, az inflációhoz s néhány egyéb paraméterhez kötöttek) mindmáig az árampiaci ár felett maradt. A drága megawattokat olyan titkolózás veszi körül, ami csak erősíti a gyanút: itt valami egyébnek is lennie kell. Az a kérdés azonban megválaszolatlan, hogy mi szükség van a több mint egy hazai atomerőmű-blokknyi zsinórimportra.

Nyilvánvalóan a profit a magyarázat. Ha az államnak a svájci szerződések nem előnyösek, akkor kinek azok - persze a svájciakon kívül? Nagyon nagy pénzről van szó ahhoz, hogy csupán egyetlen ember vagy egy kisebb csoport érdekeit gyanítsuk mögötte. Sima matek: amennyiben Magyarországra egy éven át 250 MW zsinórimport érkezik Svájcból, és azon kWh-ként csupán egy forintot keres az a valaki, akkor az óránként 250 ezret, egy év alatt 2 milliárd 190 millió forintot hoz annak a valakinek a konyhájára - ésszerű magyarázatot mi nem találunk e gazdaságtalan kontraktusra.

A hosszú távú szerződéseket azzal lehetne tisztázni, hogy a nyilvánosság elé tárják őket. A szerződések az erőmű-MVM közötti hatóságiár-megállapításban alapadatnak számítanak, s így közérdekűként kezelendők. Az persze egy másik történet, hogy a piacnyitás kellős közepén hogyan lehet nálunk hatósági árakat megállapítani, amikor a liberalizáció startjánál ez volt az első, amit eltöröltek.

Ki mint vet

A káosz közeli állapot megoldását a jövő tavasszal a parlament elé terjesztendő új villamosenergia-törvényben (vet) látnák a szakemberek. A jogszabályi előkészítésről azonban a legtöbb, ami elmondható, hogy ősszel államigazgatási szinten, néhány munkabizottságban elkezdődött a lehetséges és fontos szabályozási területek kidolgozása. Elvileg négy kiemelt témakörben (egyetemes szolgáltatások, htm-ek, állami támogatások és általános regulációs teendők) kellene megszülni egy-egy olyan előterjesztést, amire támaszkodva a kormány állást foglalhat e fontos alapkérdésekben. Menet közben az E.On és az MVM is előállt a maga modelljavaslatával. Utóbbi ráadásul olyannal, amely a hosszú távú szerződések megőrzése mellett kardoskodik.

A munkabizottsági ténykedésekre eddig lényegében nulla kormányzati/ minisztériumi reakció érkezett. Pedig az már most látszik, hogy részleteiben meg kellene vitatni például, mi legyen a támogatási rendszerekkel vagy a megújuló energiaforrásokkal. Az utóbbiakról gyakran változó elképzelések születnek a Nemzeti Fejlesztési Hivatalnál, de az agrártárcánál is, ahol ráadásul pénz van erre, de a többnyire külsős szakértőkkel íratott tanulmányok eredményéről semmit nem lehet tudni. Hasonlóan önjáró ez ügyben a környezetvédelmi tárca is. Hogy mindezeket ki hangolja majd össze, egyelőre rejtély.

Energiás közigreform

A választások után meghirdetett olcsóbb állam koncepcióba az energiás hivatalok és intézmények tömörítése is belefoglaltatott. Az ágazati költségmegtakarítást eredetileg úgy képzelték el, hogy a Magyar Energia Hivatalhoz (MEH) csapják az Magyar Atomenergia Hivatalt (MAH). A szakma azonnal jelezte: a betagolandó műintézménynek önálló létezésére tart igényt tagországaiban az EU. A másik verzió szerint a MEH megkapja a Magyar Bányászati Hivatalt (MBH); ez azóta is folyamatban van.

Az összevonásnak nyilvánvalóan csak akkor van értelme, ha a dolgozói összlétszám, valamint a működési költségek úgy csökkenthetők, hogy azok nem mennek az elvégzendő feladatok rovására. Ami a létszámfaragást illeti: a MEH idén megúszta a főnyírást. A hivatal státusa viszont megváltozott az új kormánystruktúrában. A Nemzeti Hírközlési Hatósággal, a KSH-val és a PSZÁF-fal együtt külön kormányhivatal alá szervezték. Amivel voltaképpen egyet is lehet érteni, azt viszont végre el kellene dönteni, hogy melyik közigazgatásiszerv-modellt preferálja a kormányzat. Azt, hogy e szervek a föntről kiadott utasítások végrehajtói legyenek, vagy azt, hogy - éppen az energiaügyi szakterülethez hasonlóan - erős autonóm döntési jogosultságokat kapjanak.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.