Építészek tiltakoznak a Körszálló bontása ellen

  • narancs.hu
  • 2025. április 1.

Belpol

Egy konferencián derült ki, mit is ért „átépítés” alatt a beruházó, a hallgatóság ledermedt.

A Körszálló tervezett bontása miatt adott ki közös nyilatkozatot tizenkilenc építész, köztük a Széchényi Irodalmi és Művészeti Akadémia és a Magyar Művészeti Akadémia tagjai – közölte az Építészfórum kedden. Az aláírók még az utolsó pillanatban szeretnének hatni a döntéshozókra.

A szóban forgó épületet Szrogh György tervezte, 1967-ben készült el, a magyar későmodern építészet fontos darabjaként tartják számon, helyi védelem alatt áll.

Március 6-án a Magyar Építőművészek Szövetsége konferenciát rendezett Szocmodern épületek hasznosítása címmel. Ott ismertették a Körszálló átépítésének tervét – és ott derült ki, hogy az átépítés tulajdonképpen teljes bontással, majd az oda álmodott luxuslakások igényeinek megfelelő visszaépítéssel jár. 

„Az elmúlt öt évben a 60-as, 70-es évek legnemesebb késő modern épületei, Virág Csaba, Jánossy György, Laczkovics László, Pintér Béla és Szende László, Nánási Sándor alkotásai, a Magyar Rádió egykori székháza sorra váltak erőszakos bontás áldozatává. Most a nyilvánosságot kizáró több éves tervezői folyamat végén a Körszálló sorsa is megpecsételődni látszik” – állapítják meg a bontás ellen tiltakozó építészek. Azt vallják, hogy a kulturális értékek „megőrzése össztársadalmi felelősség, védelme magasabb rendű a magántulajdonnál és üzleti érdeknél, mégis szakmai és társadalmi konszenzus nélkül sajátítja ki az állam, a tulajdonos, a fejlesztő a döntések jogát”.

Az építészek álláspontja szerint a bontással megsérti az építtető a Magyar Építészetről szóló 2023. évi C. törvény 5. §-át, a szükséges minimum elvét, a 10. §-t, az építészeti örökség megóvásának és méltó hasznosításának elvét, „de sérti a reusing, az adaptív építészet kiemelt, jövőbe mutató, az egyetemi építészképzésben évtizedek óta alkalmazott újrahasznosítás módszerét, aláássa ezen elvek hitelességét”. Ráadásul a kerületi településképi rendelet szerint helyi védettség alatt álló alkotást nem szabad lebontani. 

Az aláírók szerint a hazai építészeti etika, a szakmai morál mércéje ma a Körszálló ügye. 

Az aláírók: Czigány Tamás építész, Csomay Zsófia építész, Detre Villő belsőépítész, Dobai János építész, Fülöp Gyula építész, Getto Tamás építész, Jahoda Maja belsőépítész, Kalmár László építész, Karácsony Tamás építész, Magyar Péter építész, Mátrai Péter építész,  Patonai Dénes építész, Roth János építész, Schneller István építész, Sugár Péter építész, Sylvester Ádám építész, Szilvási Attila építész, Vincze László építész és Zsuffa Zsolt építész.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.