Épp akkor tűntek el a magyar munkanélküliségi adatok, mikor nőni kezdett a munkanélküliek száma

  • narancs.hu
  • 2020. május 2.

Belpol

Jelentősen romlott a munkanélküliségi adatok transzparenciája a a koronavírus-járvány kirobbanása után.

Érdekes jelenségre hívta fel a figyelmet. Épp a koronavírus-válság kirobbanása után váltak elérhetetlenné a fontos munkanélküliségi adatok, akkor, amikor a legfontosabb lenne tisztán lástni az aktuális helyzetet – nyilatkozták a Portfoliónak a hazai kutatási élet szereplői.

A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat évek óta részletes adatbázist épít a munkanélküliek számáról, az újonnan elbocsátottakról, a csoportos létszámleépítésben érintettekről. Minden hónapban elemzést közöl arról, hogy miként alakult a munkaerő-piaci helyzet. Márciusban azonban csak néhány fő számmal frissítette egyes adatsorait a szolgálat, és csak az állástalanok demográfiai eloszlását lehetett látni – írja a lap.

Ez azért is probléma, mert így a kutatók nehezebben tudnak előrejelzéseket készíteni az előttünk álló hónapokra.

Nem tudni, hány fő az álláskeresési ellátásra jogosultak száma, hányan kapnak szociális támogatást, mennyien vannak ellátás nélkül, hány főt és milyen szektorokat érint a csoportos létszámleépítés, vagy mondjuk mennyien tartósan munkanélküliek – részletezi a Portfólió, amely megkérdezte az Innovációs és Technológiai Minisztériumot, hogy márciusban hány főt érintett csoportos létszámleépítés, azonban nem válaszoltak a kérdéseikre.

A csoportos leépítésben érintettek számát például azért lenne különösen fontos tudni, hogy érzékelhető legyen, milyen mértékben válnak meg a cégek a munkavállalóktól tömegesen.

A Portfolio értesülése szerint április közepe után már 330 ezer regisztrált munkanélküli volt Magyarországon, ami azt jelezte, hogy hétről-hétre tízezrek veszítik el az állásukat.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.