Épp akkor tűntek el a magyar munkanélküliségi adatok, mikor nőni kezdett a munkanélküliek száma

  • narancs.hu
  • 2020. május 2.

Belpol

Jelentősen romlott a munkanélküliségi adatok transzparenciája a a koronavírus-járvány kirobbanása után.

Érdekes jelenségre hívta fel a figyelmet. Épp a koronavírus-válság kirobbanása után váltak elérhetetlenné a fontos munkanélküliségi adatok, akkor, amikor a legfontosabb lenne tisztán lástni az aktuális helyzetet – nyilatkozták a Portfoliónak a hazai kutatási élet szereplői.

A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat évek óta részletes adatbázist épít a munkanélküliek számáról, az újonnan elbocsátottakról, a csoportos létszámleépítésben érintettekről. Minden hónapban elemzést közöl arról, hogy miként alakult a munkaerő-piaci helyzet. Márciusban azonban csak néhány fő számmal frissítette egyes adatsorait a szolgálat, és csak az állástalanok demográfiai eloszlását lehetett látni – írja a lap.

Ez azért is probléma, mert így a kutatók nehezebben tudnak előrejelzéseket készíteni az előttünk álló hónapokra.

Nem tudni, hány fő az álláskeresési ellátásra jogosultak száma, hányan kapnak szociális támogatást, mennyien vannak ellátás nélkül, hány főt és milyen szektorokat érint a csoportos létszámleépítés, vagy mondjuk mennyien tartósan munkanélküliek – részletezi a Portfólió, amely megkérdezte az Innovációs és Technológiai Minisztériumot, hogy márciusban hány főt érintett csoportos létszámleépítés, azonban nem válaszoltak a kérdéseikre.

A csoportos leépítésben érintettek számát például azért lenne különösen fontos tudni, hogy érzékelhető legyen, milyen mértékben válnak meg a cégek a munkavállalóktól tömegesen.

A Portfolio értesülése szerint április közepe után már 330 ezer regisztrált munkanélküli volt Magyarországon, ami azt jelezte, hogy hétről-hétre tízezrek veszítik el az állásukat.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."