„Ez az ország nem marad így”

Tarr Béla workshopja a Freeszfe hallgatóinak

Belpol

Augusztus elején indult Tarr Béla workshopja a Free­szfe húsz hallgatójával. A tervek szerint szeptember végén húsz filmet mutatnak be.

„Nem vagyunk meglepve, de nagy szomorúsággal vesszük tudomásul, hogy egy önképző egyesület felelőtlenül, egy felsőoktatási akkreditációval nem rendelkező, államilag elismert diplomát kiadni nem jogosult tanfolyamba édesgeti az SZFE diákjait” – reagált a Színház- és Filmművészeti Egyetem arra a bejelentésre, hogy szeptembertől negyvenegy diák hagyja ott az intézményt. Véletlen egybeesés, hogy épp ekkor indult Tarr Béla közös munkája is húsz Freeszfe-hallgatóval.

Nincs tanítás

A workshop ötlete a tavaly őszi egyetemfoglalás idején merült fel, miután a rendező is őrt állt a Vas utcai épületben. „Fölajánlottam, hogy csinálok nekik ingyen és bérmentve, jókedvvel egy workshopot, és meglátjuk utána, hogy miként szokjuk meg egymást, hova fog ez alakulni. Majd idővel, hogy mennyire, hogyan és miként tudunk együtt dolgozni. Hogy igaziból megszeretjük-e egymást” – nyilatkozta márciusban Tarr a hvg.hu-nak, de nem bocsátkozott részletekbe. Később is csak annyit lehetett tudni, hogy a Freeszfe hallgatói közül bárki jelentkezhet, nem feltétel a filmes szakirány. A workshop résztvevői így mindenféle szakról érkeztek azzal a céllal, hogy a nagyjából másfél hónapos közös munka után mindenki elkészítsen egy filmet.

„Valahol teljesen lehetetlen vállalásnak tűnik. Húsz különböző ember vesz részt benne, különböző háttérrel, érdeklődéssel, mániával; nekem mindegyikükre egyformán oda kell figyelnem, és mindenkivel úgy kell beszélnem, hogy az hasson. Mindenki különböző, és meg kell találni hozzájuk a különböző kulcsokat. És ebben a különbözőségben van az erőnk” – próbálja Tarr Béla leírni, hogy pontosan hogyan fest ez az egész. Közös tevékenység szinte egyáltalán nincs, legalábbis olyan, amelyen mindenki részt vesz, Tarr pedig előad. Talán a legelső alkalom volt csak ilyen, amikor augusztus 9-én, a Bem moziban levetítették a Werckmeister harmóniákat, majd a rendező beszélt a filmről. Pontosabban ismertette azt a metódust, ahogy a film elkészült.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.