A zebegényi képviselő-testület fegyelmi eljárás keretében felfüggesztette Parádi Katalin polgármester fizetését, továbbá kezdeményezte a kormányhivatalnál, hogy vizsgálják felül visszamenőleges hatállyal a számára folyósított gyermekek otthongondozási díjának (gyod) jogosságát. Ezzel egyidejűleg költségvetési csalás vétsége miatt feljelentést tettek a rendőrségnél ismeretlen tettes ellen – értesült a Narancs.hu.
A dunakanyari községben tavaly októberben tartottak időközi polgármester választást, ugyanis az előző településvezető, Hutter Jánosné egészségügyi okokra hivatkozva lemondott a tisztségről. A magát „civil aktivistaként” definiáló Parádi Katalin lett a befutó, két szavazattal utasította maga mögé a korábbi alpolgármestert, Krebsz Gábort.
Parádi a megválasztását követően pár héttel a Blikknek nyilatkozva azt mondta, hogy „a munkáltatói jogokat gyakorló képviselő-testület reggel nyolc órától délután fél ötig tartó, a hivatalban töltendő munkaidőt akar nekem előírni. Ugyanakkor én gyodon vagyok a középsúlyos értelmi fogyatékos, tizenhét éves gyermekemmel,
ami lehetővé teszi, hogy a napi nyolc órából négyet home office-ban töltsek.
Ez fontos is, mivel egyedül nevelem őt. Ezzel szemben a jegyző még a jelenléti ív vezetésére is felszólított, miközben nem a munkáltatói jogköreim gyakorlója. Azért sem gondolom, hogy az otthoni munkával gond lenne, mert a munkakör nagy része adminisztráció és telefonhívások lebonyolítása, így semmilyen szakmai érv nem szól amellett, hogy egy nyüzsgő hivatalban végezzem el ezeket a tevékenységeket” – fogalmazott.
Úgy tűnik, a képviselők közül nem mindenki ért ezzel egyet, ugyanis a múlt héten tartott ülésen fegyelmi eljárást kezdeményeztek Parádi Katalinnal szemben. A testületi ülésről készült felvétel tanúsága szerint Nyári Péter képviselő azt mondta, Parádi Katalin „megválasztása óta nem jár be munkahelyére, annak ellenére, hogy a testület felszólította őt, és arra is, hogy tartsa be a nyolc órás munkarendet, arra is, hogy vezesse a jelenléti ívét (...), ennek kapcsán úgy érzem, eljött az ideje, hogy elindítsunk egy fegyelmi eljárást”.
A fegyelmi eljárást zárt ülésen tartották, azonban egy másik felvételen Ferenczy Ernő alpolgármester felolvassa a meghozott határozatokat (1 perc 15 másodperc környékétől).
A határozatok értelmében április elsejei hatállyal felfüggesztették a polgármester illetményét, mert a munkaidő-nyilvántartást nem vezeti írásban rögzítetten, így nem igazolható a munkaideje. A képviselő-testület költségvetési csalás bűntette miatt büntetőfeljelentést tesz ismeretlen tettes ellen, valamint Parádi Katalin számára folyósított otthongondozási díj jogosságának a felülvizsgálatát kéri a Pest Vármegyei Kormányhivatalnál 2022. október harmadikai hatállyal, tehát a megválasztásáig visszamenőleg.
Történt feljelentés
„Megkeresésére válaszolva tájékoztatom, hogy a Váci Rendőrkapitányság Bűnügyi Osztálya -egy 2023. április 13-án érkezett feljelentés alapján- hűtlen kezelés gyanúja miatt rendelt el büntetőeljárást, ami jelenleg is, ismeretlen tettessel szemben van folyamatban” – közölte megkeresésünkre a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság. Ez viszont azt jelenti, hogy a feljelentést már az április 20-i képviselő-testületi ülés előtt egy héttel megtették.
Frissítés1: Ferenczy Ernő alpolgármester cikkünk megjelenése után jelezte, hogy az önkormányzat nem tett feljelentést egy héttel a képviselő-testületi ülés előtt, vagyis a rendőrség az eljárást valaki más feljelentése nyomán indította el.
Frissítés2: Cikkünk megjelenése után a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányságtól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a két ügy, vagyis a hivatali vesztegetés, valamint a költségvetési csalás két különálló eset, utóbbit vizsgálata egyébként is a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hatáskörébe tartozik.
Ugyanakkor Ferenczy Ernő szavai szerint a képviselő-testület ügyvédet is fogad, mert Parádi Katalin jogorvoslatot nyújtott be a bírósághoz, melyet elutasítottak, ezért peres eljárás veszi kezdetét az önkormányzattal szemben. Megkerestük a Budapest Környéki Törvényszéket, ahonnan azt válaszolták, hogy a per tárgyáról, a felperes kereseti indokairól és a perben eddig tett bírói intézkedésekről a felperes személyiségi jogainak védelme miatt nem adhatnak ki tájékoztatást.
Írásban és telefonon is próbáltuk elérni Parádi Katalint és Ferenczy Ernőt is, de nem érkezett a részükről válasz cikkünk megjelenéséig.
Alpolgármester: Ha tartja a munkarendet, kaphat fizetést
Ferenczy Ernő alpolgármester cikkünk megjelenése után küldte el írásbeli kérdéseinkre küldött válaszait.
Állítása szerint az illetmény kifizetését azért kellett felfüggeszteni, mert a polgármester nem vezeti a munkaidő nyilvántartását, mely dokumentum alapján lehet a fizetését megállapítani. Vagyis nincs igazolt munkaideje, ami alapján a bérszámfejtést el lehet végezni.
„Mivel teljesen üres a munkaidő nyilvántartása a tudatosan és önkényesen kialakított törvénytelen állapot miatt nem volt más választása a testületnek. Azt szeretnénk, hogy dolgozzon a faluért a meghatározott munkarendben. Amint ezt megteszi és bizonyítja jóhiszeműségét, valamint tisztázódnak az eddigi kifizetések, kaphat újra fizetést” – fogalmaz Ferenczy Ernő.
Állítása szerint a polgármester főállásban látja el a feladatát, mely nyolc órás munkaidőt jelent, a gyod ellátásának jogi keretei pedig nem teszik lehetővé, hogy napi négy óránál többet dolgozzon a polgármesteri hivatalban. „Tehát a polgármester a gyod ellátását fontosabbnak ítéli a polgármesteri feladatainál. Ezért is zárja be rendre a testületi üléseket négy óra elteltével mert haza kell mennie. Nem foglalkozva azzal, mennyi megoldatlan napirend marad megtárgyalás nélkül. A polgármester ezzel a képviselőtestület és az önkormányzat munkáját hátráltatja, számos ügyben szenved hátrányt jelenleg a falu ami a polgármester önkényes és téveszmés magatartásából fakad”.
Ferenczy Ernő szerint vélhetően úgy vesz fel Parádi Katalin szociális ellátást hétszámjegyű összegben, hogy arra nincs jogalapja. „A polgármester rosszhiszeműen jár el, hisz neki a szociális törvény alapján, már október 18-án a járási hivatalt tájékoztatnia kellett volna, hogy nem jogosult a havi 200 000 forint szociális ellátásra” – állítja.
Az ismeretlen tettes ellen tett feljelentés mellett azért döntöttek, „mert ki kell deríteni, hogyan történhetett mindaz, hogy a polgármester igazolt munka nélkül veszi fel a 8 órára járó illetményét és vélhetően úgy vett és vesz fel szociális ellátást, amelynek összege milliós nagyságrendű, hogy erre nem jogosult. A büntető eljárásról szóló törvény 376. §-a alapján hivatalos szerv, ha tudomására jut bűncselekmény elkövetésének a gyanúja köteles büntetőfeljelentést tenni, nincs mérlegelési jogosultsága”.
Tájékoztatása szerint a peres eljárás azért indul el, mert a polgármester a munkarendjét „nem akarja elfogadni, ezért feljelentette a saját önkormányzatát és azonnali jogorvoslatot kért a bíróságtól, melyet a bíróság elutasított”.
Ferenczy Ernő szerint folyamatos a lemaradásuk a napi ügyekben, köszönhetően annak, hogy a polgármester nem jár be a hivatalba. „Otthonról nem lehet a bürokráciában dolgozni. Napi ügyeket kell intézni, a hivatalos megkeresésekre melyek többnyire papír alapon érkeznek, együtt kell megválaszolni a szakügyintéző közreműködésével. A hivatali dolgozókat segíteni kell a munkájukban, rengeteg ügyük van melyben a polgármesteri irányítása és a döntése nélkülözhetetlen.
Ez folyamatos személyes jelenlétet igényel, távmunkában emailekben komunikálva nem lehet egy hivatalt vezetni. A polgármester előszeretettel hangoztatja a hivatalban, hogy ő nem titkárnő ezért hivatalos levelet nem is lehet nagyon látni tőle, dolgozni nem tud és nem is akar, testületi üléseket nem kezdeményez, önálló előterjesztései nincsenek. Akinek ezt magyarázni kell, hogy mi egy polgármesternek a feladata, az nem ért az államigazgatáshoz és ne vállaljon faluvezetői szerepet” – írta Ferenczy Ernő.
A múlt héten számoltunk be róla, hogy a szomszédos Nagymaroson Heinczinger Balázs polgármester költségtérítési ügye kavart vihart nemrégiben.