Felmondta a kormány a Nyugati pályaudvar továbbtervezéséről szóló szerződést

  • narancs.hu
  • 2023. január 17.

Belpol

Egyelőre megmarad a felüljáró.

Lázár János építési és közlekedési miniszter javaslatára a kormány felmondta a Nyugati pályaudvar tavaszi tervpályázata kapcsán a továbbtervezésre már elnyert uniós támogatási szerződést – írja a Telex a keddi Magyar Közlöny alapján. 

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) második pályázatának projektjei közül nagy meglepetésre – Lázár János javaslata alapján – kivették a 21_HU-TG-BUD-TUNNEL-NYUGATI-M számon megkötött Támogatási Megállapodást, konkrétan a Nyugati továbbtervezésére vonatkozó szerződést. Ez azért is meglepő, mert a projektre Magyarország már elnyert 1,1 milliárd forintot, most azonban úgy tűnik, inkább visszaadjuk a pénzt, minthogy folytatódjon a Fürjes Balázs idejében elkezdett tervezés.

Nem egészen egy éve jelentette be Fürjes Balázs, akkor még Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, hogy a világhírű brit építésziroda, a Grimshaw Architects nyerte az új Nyugati pályaudvar tervpályázatát. A tervek szerint háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugatit, amit a későbbiekben vasúti alagút köt majd össze a Déli pályaudvarral. Az Eiffel-csarnokból kikerülnek a vonatok, a csarnok melletti parkolót és buszpályaudvart felszámolják, parkosítják, a Nyugati téri felüljárót elbontják. Az építkezésre legalább 12 évet szántak.

Pár hónappal később már Vitézy Dávid, az akkori Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedési államtitkáraként közölte: a győztes terv előkészítési munkáinak megkezdésére a Nemzeti Közlekedési Központ az EU 27 tagállama közötti versenyben pályázati úton elosztott vasútfejlesztési források terhére 2,8 millió eurót, azaz kb. 1,1 milliárd forint forrást nyert el.

A kormány október 24-én egy határozat szerint még támogatta a projektet, azóta úgy tűnik, változott a helyzet. A hivatalos indoklás szerint

„a Magyarország szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése” miatt fújták le a tervezést.

Az 1,1 milliárdot bár Magyarországé már elnyerte, hivatalosan még nem valószínű, hogy megérkezett volna az összeg, így a kormány gyakorlatban visszaadja azzal, hogy lemond róla. Igaz, a háború és a rezsivédelem már tavaly októberben is javában dúlt.

A friss kormányhatározatban szereplő projektlistán szerepel a Déli Körvasút, a Debrecen–Nyíregyháza vasúti vonalszakasz fejlesztése, kapacitásnövelés a magyar–ukrán vasúti határforgalomban, a Hegyeshalom–Rajka vasútvonal korszerűsítés kivitelezési munkái, a Gubacsi vasúti híd a teherforgalom elvárásainak megfelelő átépítése, és a csepeli Szabadkikötő fejlesztése.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.