Felsőoktatási kollégiumfejlesztési program: Munkásszállók és hotelek

  • Virág Tamás
  • 2003. június 26.

Belpol

Tízezer új kollégiumi férőhely megépítését vállalta 2006-ig a kormány. A program lassacskán körvonalazódik - bár a konkrétum egyelőre kevés -, a jelenlegi kollégiumok felújítása, korszerűsítése viszont abbamaradt, és nem tudni, folytatódik-e.

Tízezer új kollégiumi férőhely megépítését vállalta 2006-ig a kormány. A program lassacskán körvonalazódik - bár a konkrétum egyelőre kevés -, a jelenlegi kollégiumok felújítása, korszerűsítése viszont abbamaradt, és nem tudni, folytatódik-e.A"hagyományos" kollégiumi férőhelyek száma 47 000, ezek intézményenkénti megoszlását rögzítették. "Ez azért fontos, mert szűkösebb időszakban a bentlakók beleegyezésével a szobába az eredeti férőhelynél több hallgatót költöztettek be" - mondta a Narancsnak Mang Béla felsőoktatási helyettes államtitkár. Mára a kollégiumok zömében 2-4 ágyas szobák vannak, de 5-6 ágyas helyiség is előfordul. Az Oktatási Minisztérium adatbázisa mintegy 120 000 albérletben élő vagy más lakhatási megoldást találó hallgatóval számol.

A kollégiumok a felsőoktatási intézményekhez tartoznak, ám fenntartásukra nem kötelez a törvény. Seifert Tibor, az ELTE kollégiumi főigazgatója szerint alapprobléma, hogy miközben a hallgatói létszám az elmúlt évtizedben megsokszorozódott, a kollégiumi férőhelyek száma változatlan maradt: "Jelenleg országosan a kollégiumra jogosultak 30-35 százalékának tudunk helyet biztosítani." A főigazgató szerint a kollégiumok többsége

alacsony színvonalú

szolgáltatásokat nyújt, az épületeket gyakran munkásszállóként használták korábban, sőt a Budaörsi úti épület eredetileg vietnami katonák rehabilitációját szolgálta volna. A 90-es évek fejlesztése is leginkább volt szovjet laktanyák átalakítását hozta. Az épületek amortizációja ráadásul gyorsabb, mint az oktatási ingatlanoké, hiszen nonstop működnek. A meglévő épületek egy része rövidesen életveszélyessé válhat, és a fenntartóknak csak a tűzoltásra van pénzük. "Hiába lepusztult a vizesblokk, ha mondjuk az elektromos hálózat földelése előbbre való" - indokolta Seifert a komfortjavító felújítások elmaradását.

Az intézmények a szállásokat az úgynevezett kollégiumi normatív támogatásból (évi 33 000 forint/fő), illetve a képzési és fenntartási normatívából működtetik. Utóbbiból kell a képzés költségeit fedezni, és az oktatási, kiszolgáló épületek fenntartását is megoldani, ezért fenntartói döntés, hogy a kollégiumra mennyit tudnak fordítani. Mivel az oktatásra szánt pénz sem elég, a szétosztásnál többnyire a "maradványelv" érvényesül. Egy kollégiumi férőhely fenntartása havi 15-19 ezer forint, ennek kevesebb mint a felét fedezi a térítési díj és a kollégiumi normatíva. A kollégiumok saját bevétele elsősorban a szobák hasznosításából származik: működhetnek ifjúsági szállóként, olcsó hotelként. A minisztérium adatai szerint a felsőoktatási intézmények évente nagyjából a központi felújítási keret egyharmadát költik kollégiumi felújításra. "Ez nyilvánvalóan kevés" - ismerte el a helyettes államtitkár. Az utóbbi években felújított kollégiumok (például Kecskeméten, Miskolcon, Győrben, Gödöllőn) elérik a háromcsillagos szállodák színvonalát, igaz, ezekben a kollégiumokban az átalakítás-komfortosítás miatt csökkent a férőhelyszám. Több szervezet is felmérte a kollégiumok helyzetét, és az elmúlt években a minisztérium felújítási pénzeinek a szétosztásában is részt vettek. "Egy egységes minősítési rendszert alakítottak ki, amit mi is megkaptunk, de jelenleg nem tudunk vele mit kezdeni, mert nincs mellé rendelve a szükséges forrás. Az új programmal tudunk visszatérni erre is" - mondta Mang Béla helyettes államtitkár.

A kormányprogram 10 000 új férőhely megvalósítását tűzte ki - a tárca felmérése alapján azonnali igény ennek a másfélszeresére volna. (2000-2002 között a felsőoktatási fejlesztési program keretében 2200 új férőhelyet létesítettek.) Egy új férőhely ára 3-4 millió közé tervezhető, így

a fejlesztés 30-40 milliárd

forintos beruházást igényel. Épp ezért kormányhatározat döntött arról, hogy a tárca Public Private Partnership (PPP) konstrukcióban valósítja meg az elképzeléseket (a PPP keretében magántőke bevonásával finanszíroznak közhasznú beruházásokat - e formáról lásd bővebben: Angolkór, Magyar Narancs, 2003. május 29.). Fiala István miniszteri biztos szerint a leendő új diákotthonok alapvetően két dologban különböznek a jelenlegiektől: semmiféle szociális ellátási feladatot nem kell vállalniuk, és szakkollégiumi szolgáltatásokat sem nyújtanak. A diákotthonok felszereltsége a hotelfunkción felül biztosítja a megfelelő tanulási lehetőségeket, például alapkövetelmény a jó minőségű számítógépes hálózat, hogy az egyetemi elérhetőségeket használni lehessen. "Itt nemcsak magyar, hanem külföldi hallgatókat és vendégoktatókat is megfelelő színvonalon lehet elszállásolni" - folytatta Fiala. A tárca vezetői néhány hete találkoztak azoknak az egyetemeknek a vezetőivel, akik jelezték: szívesen részt vennének a programban.

Fiala szerint nehézséget okoz, hogy a befektetők a kollégiumépítéskor 20-30 éves megtérüléssel számolhatnak, ami jóval hosszabb, mint egy szálloda (10-12 év) vagy kereskedelmi célú ingatlan (4-6 év) esetében. "Ezért a befektetők az állam részvételét kérik, és mi olyan konstrukcióra törekszünk, amelyben a befektető biztosítva látja a megtérülést" - tette hozzá. A diákotthoni befektető számára az egyetem biztosíthat erre lehetőséget: például az épületet idegenforgalmi célra hasznosítják a tanítási szünetekben vagy akár a hétvégeken. "Elképzelhető az is, hogy az épületbe olyan egyéb - az oktatási intézmény működésével, céljaival összehangolható - szolgáltatásokat építsen be a befektető, amelyek piaci hasznot hoznak. Az oktatási intézmény továbbá kedvezményesen biztosíthat olyan infrastruktúrát a befektető számára, aminek felhasználásával vállalkozói hasznot hozó tevékenységet (például konferenciaszervezés) tud végezni" - részletezte a miniszteri biztos. Az általunk megkérdezett kollégisták és kollégiumvezetők szerint elképzelhetetlen, hogy hétvégeken kiköltözzenek a lakók a "hasznosítás érdekében".

A tárca korábban "töltési" garancián is gondolkodott (vagyis biztosítaná a szerződésben meghatározott kihasználtságot), de erről végül letett.

A beruházások miatt többen kételyeiket fogalmazták meg: problémásnak látják a garanciális elemek kidolgozatlanságát, és bár a fejlesztés a minisztérium szándékai szerint tendereztetési-közbeszerzési eljárással történik, ennek tisztaságában is kételkednek. "Már most rengeteg beruházó tárgyalt a miniszterrel ez ügyben, megkezdődött az osztogatás" - hallottuk többfelől. Az ELTE kollégiumi főigazgatója szerint a diákotthoni férőhelyek létesítésében az államnak részt kellene vállalnia, mert "ha résztulajdonos lenne, jobban tudná érvényesíteni érdekeit, ráadásul az esetleges bevételből vissza lehetne forgatni a régi kollégiumok felújítására is".

A tervek szerint a hallgató szabadon dönthet, hogy a diákotthont veszi-e igénybe, vagy lakhatási támogatását átviszi más szolgáltatás fedezésére. A kormányhatározat arról is döntött, hogy 2006-ig fokozatosan évi 100 ezer forintra emeli a hallgatói lakhatási támogatást, és Magyar Bálint egy múlt heti parlamenti felszólalása szerint ezzel egyidejűleg a kollégiumi normatívát is megemelik. A már meglévő épületek felújítására Seifert Tibor szerint 45-50 milliárdra volna szükség, de van, aki 100 milliárd forinttal számol - és a renoválásba a magántőkét nem lehet bevonni. A régi épületek működtetési-fenntartási költségei magasabbak lesznek, mint az újaké, így ezt a nem elhanyagolható különbséget is "ki kell termelni" valakinek.

Huber Krisztián, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) elnökségi tagja sem tud semmit arról, hogy mi a kormányzati szándék a jelenlegi kollégiumokkal, "arról anyagot máig nem kaptunk" - mondta lapunknak. Információik alapján úgy vélik, hogy a kiszivárgott feltételekkel megépítendő diákotthonok nem finanszírozhatók,

nem lesz fizetőképes hazai

kereslet, ezen csupán a külföldi hallgatók segíthetnek. A HÖOK szerint a jelenleg meglévő kollégiumokat is fejleszteni kellene, nehezményezik azt is, hogy az idén forráshiány miatt leállt a Nemzeti Kollégiumi Közalapítvány által támogatott kollégiumfejlesztési program is (lásd keretes írásunkat). "A kollégiumokra nincs jogszabály által előírt egészségügyi minimum-feltételrendszer, ma az épületek egy része a börtönökre vonatkozó előírásoknak sem felel meg" - tette hozzá. A HÖOK attól tart, hogy a diákotthonok nem tudják ellátni alapvető értelmiségnevelő funkciójukat, és a szakmai-nevelői munka is rosszabb lesz, hiszen a befektetőnek érdeke minél olcsóbban felépíteni és üzemeltetni az intézményt.

Seifert Tibor véleménye szerint a kollégiumi térítési díj maximalizálásán is változtatni kell, mert a jelenlegi összegek (havi 4500 forint/fő, az éves hallgatói normatíva 5 százaléka) tarthatatlanok. A kollégiumok egy része nem tudja ugyan tisztán kimutatni a költségeit, mert a campus területén van, és onnan kapja az energiát, egyéb ellátást, a többi szálló erőteljesen spórol. Például a többletszolgáltatásokért vagy a fejlesztési alapra pluszdíjat szednek, esetleg a mosógép csak "zsetonnal" működik. De a fenntartási költségek csökkentése érdekében információink szerint az ELTE több kollégiumában azt tervezik, hogy ősztől nem adnak ágyneműhuzatot, vagy van, ahol a folyosói lámpákat időkapcsolóval látták el, pedig korábban a tanulóhelyiségek mellett itt is "közös tanulás" folyt.

A kollégiumi felvételkor "alapvetően a szociális helyzet alapján döntünk, alig van olyan kollégista, aki kétkeresős családból jönne, 40 ezer forintnál magasabb egy főre jutó jövedelemmel már nem lehet bekerülni. Ez okoz gondot is: a tavalyi közalkalmazotti béremelés óta sok pedagógus szülő gyereke is kiesett, és képtelenek drágábban máshol lakni" - mondta Kálózi Attila, az ELTE EHÖK Kollégiumi Bizottság elnöke. Seifert szerint a jelenlegi rendszerben "mind a közösségi munka, mind a tanulmányi eredmény háttérbe szorul, pedig ezek is fontosak volnának, csak a jelenlegi helyzetben érvényesíthetetlenek".

A Felsőoktatási Kollégiumok Országos Szövetségének Elnöksége néhány héttel ezelőtti döntése szerint a szaktárcához fordultak, és tájékoztatást kértek a kollégiumi felújítási keret sorsáról és a tervezett diákhotel működtetési alapelveiről. A törvény jelenlegi módosítása bevezeti a diákhotel fogalmát, és rendezi a szállás működésének engedélyezését is, de a szakmai minimumokat csak a - még el nem készült - végrehajtási rendeletek tartalmazzák. Jelenleg "a minisztérium kéri az intézményeket, hogy dolgozzák ki azt a minimum-követelményrendszert, aminek építészetileg, infrastrukturálisan meg kell feleljenek az épülő diákszállók" - mondta a beruházási biztos.

A helyettes államtitkár szerint az új férőhelyek minőségének és térítési díjának, illetve a megemelt lakhatási támogatás felhasználásának differenciálásával elérhető, hogy a hallgató egy hónapra akár 15 ezer forint támogatást vehessen igénybe, így neki további havi 10-15 ezret kell csak fedeznie. Az általunk megkérdezett kollégisták jelentős részének ez is óriási teher, inkább maradnak a lepusztult épületekben, míg el nem végzik tanulmányaikat, vagy míg arra nem jár egy törvénytisztelő ÁNTSZ-ellenőr.

Virág Tamás

A Nemzeti Kollégiumi Közalapítvány

A közalapítványt 190 millió forint induló vagyonnal 2000 novemberében alapította az Orbán-kormány. A következő évben ugyanekkora költségvetési támogatásban részesültek, "ami önmagában több volt, mint a kollégium-felújításokra szánt korábbi éves támogatások" - mondta a Narancsnak Vetési Iván, a kuratórium elnöke. A Szakképzési Tanács 2001 novemberében fogadta el a közalapítvány kollégiumfejlesztési programját, ami három év alatt összesen 6 milliárd forint felhasználását tervezte.

A közalapítvány első körben 2,4 milliárdhoz jutott, amit megpályáztatott. Ebből 400 millió középiskolai diákszállók, 800 millió pedig (fele-fele arányban) közoktatási és felsőoktatási kollégiumok vizesblokkjainak felújítására szolgált. Utóbbira 10 százalékos önrészt kellett biztosítani; sem új fürdő építésére, sem bővítésre nem lehetett pályázni, mégis több mint 6,5 milliárdnyi támogatási igény érkezett. Központi közbeszerzéssel a közoktatási kollégiumok 100 millió forint értékben hűtőszekrényre pályázhattak, a felsőoktatási intézmények pedig egy 500 milliós komplett szobaberendezési keretre. 140 iskolában támogatták a Sulinet-labor berendezését. Kidolgozták a kollégiumok akkreditációs rendszerét is, ami segíthetne az országos felmérés elkészítésében.

Tavaly márciusban a Szakképzési Tanács döntött a további 2 milliárdos támogatásról: a közalapítvány 320 millió forintról szerződést is kötött, de a kormányváltás óta nem jutott egy fillérhez sem. Mindössze annyi történt, hogy a kormány a kuratórium létszámát megduplázta. "Az idei ötvenmilliós költségvetési támogatásból húszmilliót költhetünk működésre, ami még az öt alkalmazott bérére, az iroda bérleti díjára és a működési költségekre sem lesz elég" - részletezte a kilátásokat a kuratóriumi elnök.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.