"Feszt rémisztgetnek" (Frank Furedi szociológus)

  • Rajacic Ágnes
  • 2007. június 7.

Belpol

Interjúalanyunk a kenti egyetem közkedvelt szociológiaprofesszora, a Guardian és a Times Higher Education Supplement visszatérő szerzője. Sokszor hívják a tévébe is. Budapesten született, családja 56-ban Kanadába emigrált, ő maga a hetvenes években Angliába költözött. Bejátszotta az egész ideológiai pályát: az angol Forradalmi Kommunista Párt egyik alapító tagja volt, később a liberális ideák felé fordult. Az elmúlt években a "kockázat szociológiáját" tanulmányozta. Legújabb könyvének (Politics of Fear. Beyond Left and Right, azaz A félelem politikája. Túl bal- és jobboldalon) fő állítása szerint a nyugati társadalom politikailag vezérelt leépülésen megy keresztül.

Interjúalanyunk a kenti egyetem közkedvelt szociológiaprofesszora, a Guardian és a Times Higher Education Supplement visszatérő szerzője. Sokszor hívják a tévébe is. Budapesten született, családja 56-ban Kanadába emigrált, ő maga a hetvenes években Angliába költözött. Bejátszotta az egész ideológiai pályát: az angol Forradalmi Kommunista Párt egyik alapító tagja volt, később a liberális ideák felé fordult. Az elmúlt években a "kockázat szociológiáját" tanulmányozta. Legújabb könyvének (Politics of Fear. Beyond Left and Right, azaz A félelem politikája. Túl bal- és jobboldalon) fő állítása szerint a nyugati társadalom politikailag vezérelt leépülésen megy keresztül.

*

Magyar Narancs: Hogyan hagyta el Magyarországot?

Frank Furedi: Kilencéves voltam. November második hetében, a reggeli vonattal elmentünk egy faluba. A nevére már nem emlékszem, de az édesapám talált egy parasztot, aki tudta, merre kell átmenni a határon. Éjjel már ötvenen voltunk. Jó huszonöt kilométert gyalogoltunk. Az édesapám órásmester volt, akit nem engedtek egyetemre, mert 45-től 47-ig aktív szerepet vállalt a Kisgazda Pártban. Aztán az ötödik kerületi munkástanácsban dolgozott, ételt szállított, az egyetemista nővérem meg egy elsősegélynyújtó helyen tett-vett. Montrealban jártam egyetemre, Angliába főleg a doktorátus miatt jöttem. Ekkor Afrika és a gyarmatosítás foglalkoztatott, csak később kezdett érdekelni a szociológia.

MN: A forradalmi baloldalról indult. Ez nyilván mást jelentett Angliában, mint Magyarországon.

FF: Az egész családom jobboldali volt, és Amerikában én is konzervatív lettem. Reakciós. Aztán észrevettem, hogy a kinti szocializmusnak és marxizmusnak semmi köze a magyarországihoz. Elég érdekes ötleteik voltak, ezért átnyergeltem, ahogy akkoriban majdnem mindegyik ismerősöm. De mindig is ellene voltam a sztálinizmusnak és a keleti kommunizmusnak, meg az erős államnak. Egészen a kilencvenes évekig baloldali voltam, amikor is rádöbbentem, hogy sokkal fontosabbak a liberális eszmék. Hogy nekem igazán a XIX. századi kommunizmus és a korai liberalizmus gondolatai tetszenek.

MN: Kacskaringós ideológiai pályafutás ez. Hogy úszta meg szárazon?

FF: Egyesek azzal támadtak, hogy jobboldali, már-már fasiszta vagyok, a konzervatívok meg szélsőbaloldalinak mondtak. De mindkét oldalon voltak olyan ügyek, amik nem tetszettek. Aktív szerepet játszottam például a 85-ös angliai bányászsztrájkban. Ám volt egy pont, amikor a szakszervezet nem akarta megszavaztatni a sztrájk résztvevőit. Rizikós lett volna, mert esetleg elveszthették vele a sztrájkot. Én mégis a szavazásra szólítottam fel őket, mert a demokráciában igenis fontos a szavazás, még akkor is, ha veszthetünk vele. Ezért sokan ellenem fordultak. A másik a gyermekek elleni erőszak ügye volt. Körülbelül ugyanetájt a baloldal meg a feministák azt állították, hogy minden negyedik angol gyereket megerőszakoltak. Ezért sok felnőttet lecsuktak vagy elvették tőlük a gyereküket. Én meg azt állítottam, hogy ez nagyrészt pánik. Megvádoltak, hogy nem érdekel a gyerekek sorsa.

MN: Mi az, hogy "félelempolitika", és hogy jön ehhez a jobb- vagy baloldaliság?

FF: Azt vettem észre, hogy Nyugaton a politikusok ahelyett, hogy objektíven beszélnének a félelemről, inkább előre megmondják az embereknek, mitől kell majd félniük. A különbség csak annyi, hogy a jobboldal a menekültekkel, a bűnözéssel, a kelet-európai munkavállalókkal riogat, a baloldal meg a munkanélküliséggel, a globális felmelegedéssel, az alkoholizmussal vagy éppen a jobboldallal. De a nyelv, amit használnak, nagyon hasonló. Egész Európában divat lett az egyenpolitika. A 2005-ös brit választás jó példa erre. Az egész nagyon unalmas volt, ahogy Magyarországon is az szokott lenni. Mindenki arról beszélt, hogy ha nem csinálunk valamit, akkor a gyerekek megbetegszenek az iskolai koszttól, és meg fognak halni. A toryknak is meg a Labournek is az elhízás lett a legnagyobb problémája. Meg a többi félelemtéma, hétről hétre: a madárinfluenza, a felmelegedés, a bevándorlók. Semmi pozitívat nem mondott senki. Hasonló tendenciát látok Belgiumban, Hollandiában, Németországban, Lengyelországban. Nemrég lengyel egyetemi tanárokkal meg újságírókkal beszélgettem, akik szépen elmagyarázták, hogy a kormány hogyan manipulál a homoszexuálisok és a volt kommunisták ellen. Ezek után beszámoltak arról, hogy félni kell a kormánytól. Tehát kölcsönös a félelemkeltés. Az új könyvem fő állítása épp az, hogy az egész politikai spektrum ugyanazon a nyelven beszél, kicsit eltérő tartalommal.

MN: Mi tartja fenn ezt az egyenretorikát?

FF: Általában akkor ilyen lapos a politika, ha nincs mögötte komolyabb világnézet. A politikusoknak ilyenkor is meg kell találniuk a hangot a közönséggel, és meg kell győzniük arról, hogy mégiscsak fontos, amit csinálnak. De lehet, hogy már a nyugati kultúra alapjaiban van valami, ami arra készteti az embereket, hogy féljenek. A piszoktól, a betegségektől, attól, hogy a gyereket elüti a kocsi, allergiás lesz, vagy egy pedofil elviszi. A tévében arról folyik a szó, hogy milyen ételt nem szabad enned, hogy egy cigarettától rögtön meghalsz, de akkor is, ha terhesen egy pohár bort iszol. Ez tehát nem csupán politikai manipuláció. A kultúránk szinte előrevetíti a félelmeket, természetes, hogy a politikusok ezt kijátsszák. És feszt rémisztgetnek. Az egész világtörténelemben nem féltünk annyi mindentől, mint most.

MN: A félelempolitika terminust egyébként ön találta ki?

FF: Angliában én használom, Amerikában más értelemben él, ott az amerikai kormány terrorizmus elleni politikájára értik. Főleg a szociológusok és a liberálisok használják, amikor arról beszélnek, hogy a jobboldal és Bush a terrorizmus kártyáját játssza ki.

MN: "A politika nem talál szavakat" (Politics is lost for words) című fejezetben azt fejti ki, hogy a politika és a média is csak önmagát igazolja ezzel.

FF: A mai közvélekedés az embereket erőtlennek, passzívnak tartja. Ma az az általános nézet, hogy minden emberi cselekvés hatása rossz. Minél többet autózunk, repülünk, minél több a technológia, annál rosszabb, annál többet ártunk a környezetnek. Ahelyett, hogy ünnepelnénk az embert, negatív megvilágításban látjuk magunkat. Ez teljesen ellentmond az utóbbi évszázadok vívmányainak. A mai nyugati kultúrában az ember nem különleges lény, nem különb a növényeknél. A környezetcentrikusságban, az environmentalismben erős az embergyűlölet. Amikor bejelentették, hogy Amerika lakossága elérte a 300 millió főt, az újságok nemhogy ünnepelték volna, hogy ennyi ember él viszonylag jó körülmények között, inkább szörnyülködtek, hogy hamarabb jön a felmelegedés, és az emberek túl sokat esznek. Mintha kevesebb emberrel jobb lenne a világ. Pedig annyi pozitív dolgot lehetne találni az életünkben! Mindennek következtében Nyugaton is nagyon erős lett a szkepticizmus. Vagy inkább a cinizmus. Amikor nem hiszel a politikában, és mindenről a legrosszabbat gondolod. Az embereket nem érinti meg a politika, nem mobilizálhatók, nem érdeklődnek a világ történései iránt. Ma a fiatalok kultúrája is arról szól, hogy ne higgy semmiben túl erősen, nincs olyan fontos dolog, amiért érdemes korán kelni. A kenti egyetemen régen mindig voltak politikai gyűlések, zászlók, tüntetések. Most a nagy semmi. Ide a bökőt, az antiglobalista mozgalmakból is sokkal kevesebb van, mint a 60-as években. A politikusok épp ezzel az érdektelenséggel nem tudnak mit kezdeni, ezért ijesztgetnek.

MN: Azt is írja a könyvében, hogy az angol jobboldal a múltat, a baloldal a jövőt adta fel.

FF: Az angol jobboldal is egyre kevesebbet beszél a múltról. Kihalt a konzervatív filozófia a régi Angliáról, a nagy brit birodalomról. Már a kapitalistáknak sincs egy jó szavuk sem saját magukról. A Marks and Spencer például nemrég egy csomó pénzt adott a környezetvédelemre. Már ők is csak így tudják érvényesíteni magukat, etikai dolgokkal, mert a pénzcsinálás régi nyelve kiment a divatból. A baloldal meg, amely mindig a jövőről áradozott, most azzal riogat, hogy tönkremegy a környezetünk és kifogy az olaj.

MN: A bal- és a jobboldal közti hasonlóság ön szerint általános? Ezek a megállapítások vajon ugyanúgy érvényesek Keleten is, mint Nyugaton?

FF: Igen, sok az átfedés. A baloldal régen imádta a tudományt, a jövőbe tekintett, hitt az emberben, a szabadságban. Most fél a jövőtől, és nem szereti a tudományt, mert az árt a környezetnek. Minden, ami most Európában baloldali, száz éve jobboldali lett volna, ma meg már csak konzervatív. Konzervatív - kis k-val. Ezt a kultúrát angolul inkább presentismnek hívnám. Minden csak a jelenben létezik. A jobboldal meg, amely nem hitt a jövőben, már nem érzi magát jól a múltban sem, mert nem tudja pozitívan megjeleníteni. A két irányvonal összetart, kevés köztük a különbség. Az még innen, a távolból is látszik, hogy Magyarországon a Fidesz és a szocialisták között nincs nagy különbség. A baloldal, annak ellenére, hogy szocialistának hívja magát, politikailag teljesen pragmatikus. Nem látni, hogy érdekelné őket a jövő, hogy elhiszik, hogy a jövőben jobb élet lesz. E tekintetben Kelet-Európában is - ahol az ember egyébként több ideológiát sejtene - technokrata a politika. A politikai ideológia ma nem tud életképes jövő- és múltképet megfogalmazni sem Nyugaton, sem Keleten. És bár a két oldal egyfolytában veszekszik, tulajdonképp mindketten csak azt ismétlik, hogy "ez a mi szavazóbázisunk, hagyjátok őket békén". Megköttetik a békeszerződés, ami szétválasztja az országot, és mindkét pártban tovább élteti az elitet, az oligarchiát. Ugyanez történik Angliában, Franciaországban, másutt is.

MN: A gyurcsányi politikát gyakran hasonlítják a Blair-féle pragmatizmushoz. Valóban összehasonlítható a két személyiség? Vagy a két párt?

FF: Bizonyos mértékig tényleg hasonlóak, mert mindketten realisták. Nincsen önálló politikájuk, azt teszik, amit Nyugat-Európa jóváhagy. Szerintem nagyon kicsik a politikai különbségek Európában, még ha kulturálisan mások is a problémák, és persze más a gazdasági helyzet, az intézmények. Az angol konzervatívok vezetője, David Cameron nagyon hasonlít Blairhez. Mintha testvérek lennének. Vigyáznak arra is, hogy ne haragítsák magukra se a jobb-, se a baloldalt. A mai politika egy technokrata mikrovilág, ahol csak a kis kérdések fontosak. Ez szerintem a fő probléma.

MN: Egy tavalyi, a budapesti zavargásokról szóló cikkében azt állítja, hogy az Európai Unió azért ítéli el annyira a kelet-európai populizmust, mert nem tud szembenézni a saját belső problémáival.

FF: Két éve Hollandiában és Franciaországban is az EU-alkotmány ellen szavaztak az emberek. A többiek meg leszólták, sőt lehülyézték őket, mintha nem értenének a demokráciához. Pedig ezek a francia és holland választók valójában azt juttatták kifejezésre, hogy ez az EU nem jelent semmit az ő életükben. Az unió azóta nem mer arról gondolkodni, hogy mi történik Nyugat-Európában, inkább kelet-európai ügyekre figyel, mert ott a problémák karikatúraszerűek. Mi sem könnyebb, mint szlovák politikusokat bírálni Nyugatról, hisz senki sem védi meg őket.

MN: Ön, a pesszimizmus ostorozója, lát-e pozitív tendenciákat? Hisz-e például a tudomány megváltó erejében?

FF: Igen. De főleg az emberek megváltó erejében. A demokráciában, a pluralizmusban, a szólásszabadságban. Konvencionális dolgokban hiszek: abban a baloldalban, amely nyitott a kísérletezésre, a tudományra. Másrészt az emberektől, tőlünk függ, hogy mennyire tudunk előre gondolkodni, mennyire hiszünk magunkban az állam bábáskodása helyett. És annak ellenére, hogy általában pesszimisták vagyunk, a tudomány mégis előremegy, új dolgokat tudunk kitalálni. Tudunk világgazdaságot építeni, ami csillapítja az emberek betegségeit, az éhséget. Ha körülnézek, azt látom, hogy a legtöbb ember olyan életet szeretne, ahol közelebb vagyunk egymáshoz. Hogy ez mikor történik meg, nem tudom. De ma nincs politika, ami ezt ténylegesen támogatná. A humanizmus eddig dogma volt, nem jelentett túl sokat, hogy mik vagyunk mint emberek. Pedig nagyon fontos, mit gondolunk valójában a másikról és magunkról: az emberek közötti kapcsolatban látom a változás lehetőségét. Fontos, hogy a pozitív és erős oldalunkat vegyük elő ahelyett, hogy mindig sírnánk. Én örülök a több embernek, mert a több ember nemcsak többet eszik, de több segítséget is ad. Minél többen vagyunk, annál többen tudunk gondolkozni is.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)