Fóti polgármester: tényleg adódtak problémák a sportcsarnok-beruházással

Belpol

Válaszolt lapunknak a kisváros vezetője a korábbi cikkeinkben tárgyalt, 600 millióval megdrágult projekttel kapcsolatban.

Két alkalommal is foglalkozott a Magyar Narancs a fóti sportcsarnok-beruházással. Az észak-pesti agglomerációhoz tartozó kisvárosban a Megyeri Tigrisek Kosárlabda Egyesület, valamint Fót Város Önkormányzata együttműködésében megvalósuló létesítmény a kezdeti tervekhez képest mintegy 250 millió forint helyett 600 millió forinttal többel, 850 millió forinttal terheli a helyi költségvetést, illetve több évet csúszik. Az első, június közepén megjelent online cikkünkben a rendelkezésre álló, nyilvános adatokat vizsgáltuk meg. Ezekből tisztán látszott, hogy a két fél együttműködése bizonyos pontokon megbicsaklott – részben ez eredményezte a projekt jelentős drágulását. Azt pedig, hogy mi vezetett a város számára előnytelen helyzet kialakulásához, ebben a cikben tártuk fel. 

Cikkeink megírása során kérdéseket küldtünk az önkormányzatnak, viszont a megjelenés előtt egyik esetben sem érkezett válasz. A napokban azonban – postai úton érkezett levélben – reagált Fót polgármestere.

Ezért csúszik 

„A sportcsarnok kivitelezése befejezésének legkésőbbi határideje az építési engedély alapján 2023. június 30., az önkormányzat által preferált határidő 2022. június. A kivitelezővel és az ÚMT Kft.-vel (a beruházás lebonyolításáért felelős céggel, ami jelenleg részben a Megyeri Tigrisek, részben pedig az önkormányzat tulajdona – B. M.) való folyamatos kapcsolattartás alapján nem látunk semmilyen okot, ami miatt a beruházás ne zárulhatna le az áltlunk tervezett határidő végéig, 2022. június 30-ig” – közölte levelében Vass György polgármester. 

Tájékoztatása szerint a képviselő-testület elé a sportcsarnok ötlete először 2016 októberében került, majd 2017 áprilisában született arról először döntés, hogy a Megyeri Tigrisek – akkor még – kizárólagos tulajdonában álló ÚMT Kft.-vel, mint projektcéggel együttműködve, tao-pályázat keretében megvalósítják a beruházást, biztosítják a telekingatlant. Ezt követően nyújtotta be az ÚMT Kft. a kérelmét a Magyar Kosárlabdázók Országos Szövetségének, amit 2018 júniusában jóváhagytak. 

Az ügylettel kapcsolatban a képviselő-testület egy része többször is kételyeinek adott hangot, ezért „bizonyos feltételek teljesítését kérte” az ÚMT Kft.-től 2018 októberi határidővel, amit a projektcég sem a határidőig, sem pedig később, 2019 végéig nem teljesített.

„Ez alapján Fót Város Önkormányzata felelősséggel nem járulhatott hozzá olyan beruházás megkezdéséhez, amelynél nem látta biztosítottnak a projekt jövőjét és a város vagyonát”. 

Azonban 2019 végén – az önkormányzati választások után – a Megyeri Tigrisek és az ÚMT Kft. megkereste a felálló új városvezetést; rendezték a vitás kérdéseket és garanciákról állapodtak meg, így megnyílt a lehetőség a csarnok kivitelezésére. „A világjárvány miatti jogi- és gazdasági körülmények ugyancsak nem voltak kedvezőek, így a kivitelezés csak 2022-ben tudott megkezdődni”. 

 
Fotó: Sióréti Gábor

Ezért drágul

Az első költségbecslés a 2017-es tervek alapján, az akkori építőipari árak figyelembe vételével készült. Ahhoz képest új, szigorúbb építési előírások születtek, az építőipari anyag- és kivitelezési árak jelentősen megemelkedtek, amely tényezők együttesen eredményezték a jelenlegi tételes költségvetés alapján számított bekerülési költséget – írta Vass György. (Itt érdemes megjegyezni, hogy információink szerint a tárgyalások során a képviselők többször is szóvá tették, hogy nem készült még tételes költségvetés, csak költségbecslés, tehát a tényleges bekerülési költség csak akkor derült ki, amikor már nyakig benne voltak az egyeztetésekben.)

A polgármester szerint a város kétségtelenül nagyobb összeggel kénytelen jelen lenni a projektben, mint tervezte, de bizakodnak, hogy további emelkedés nem lesz. A fideszes városvezető elismerte, hogy 2019 végén az addig „nyitott kérdések rendezése során vált világossá”, hogy a várható költségek magasabbak lettek az eredetileg tervezettnél. A városvezetés ennek ismeretében hozta meg a döntést, hogy folytatják, mivel a településnek szüksége van a sportcsarnokra, a tao-támogatás nélkül csak városi forrásból tudnák megvalósítani, a projekt lemondása esetén a tervek is odavesznének. (Vass György a levelében nem tért ki arra, hogy Dudás József, a Megyeri Tigrisek szakosztályvezetője egy ponton ultimátumot küldött a városnak; amennyiben az abban foglalt feltételeket nem teljesíti, például nem áll bizonyos többletforrásokat, akkor a projektet visszamondja a kosárlabda szövetségnél.)

Vass tájékoztatása szerint 2017 óta folyamatosan "jelen van a sportcsarnokra elkülönített összeg", a kivitelezési költsége 2020 óta „sem csak egyetlen évet terhel”, így már tudják úgy ütemezni az éves költségvetés tervezésekor a bevételeket és kiadásokat, hogy a beruházás miatt ne szenvedjen késedelmet más kötelező vagy önként vállalt önkormányzati feladat teljesítése. 

Kié lesz a sportcsarnok?

A Megyeri Tigrisek és az ÚMT Kft. vezetőivel évek óta tárgyal az önkormányzat. Vass György szerint a korábbi időszakokban valóban voltak

„elsősorban információáramlási problémák miatti félreértések és nem rendezett nézetkülönbségek”,

de jelenleg mind a kommunikáció, mind a kooperáció tekintetében megvan az összhang.

A jogszabályok alapján a létesítmény tulajdonosa az ÚMT Kft., amíg a földterület az önkormányzaté. Figyelembe véve, hogy a projektcég 49 százalékos üzletrészét a város megszerezte, és vételi jogot alapító szerződést kötött a további 51 százalékos üzletrészre a Megyeri Tigrisekkel, így a társaság és vele együtt a sportcsarnok az önkormányzat tulajdona lesz – az üzemeltetési feladatokat az ÚMT Kft. fogja ellátni. 

A fóti sportcsarnok-beruházás körüli egyeztetések számos izgalmas részletet tartalmaznak, amiről a korábban megjelent cikkünben lehet olvasni. További érdekesség, hogy a Megyeri Tigrisek Újpesten egy hasonló, szintén tao-támogatást élvező projekt során 120 millió forintos tartozást halmozott fel a kerülettel szemben. Az újpesti önkormányzat többször küldött felszólítást a követelés kiegyenlítésére. Rákérdeztünk a polgármesternél arra is, hogy tisztában volt-e ezzel, még mielőtt a fóti projektbe belevágtak – Vass György nem tartotta relevánsnak, hogy ezt firtattuk. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.