Fővárosi fejlesztések hosszú sorának lezárásáról döntött Lázár János

  • narancs.hu
  • 2023. január 27.

Belpol

Nem csak a Nyugati pályaudvar felújítása marad el.

A Telex birtokába került egy dokumentum, amelyből kiderül, a Nyugati pályaudvaron kívül még mintegy nyolcvan további, nagyrészt fővárosi fejlesztés lezárásáról döntött a Lázár János építési és közlekedési miniszter.

A listán a korábbi, Vitézy Dávid-féle Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) nyolcvan, túlnyomórészt fővárosi és agglomerációs fejlesztése található, azok jelenlegi állásával, valamint azonnali lezárásuk kockázataival és következményeivel. A fejlesztése lezárásának tervét már az NKK részbe lecserélt csapata készítette és elemezte a miniszter számára még tavaly év végén, többnél is jelezve ugyanakkor, hogy azonnali lezárásuk forrásvesztést, uniós pénzvisszafizetést, szabálytalansági eljárást, sőt politikai kockázatot is jelenthet.

Ezért a 80 fejlesztésből 30-nál azt javasolták a miniszternek, hogy folytassa a projekt tervezését, előkészítését; 13 esetben azt, hogy a projekt ugyan lezárható, de csak „magas érdeksérelemmel” – ide tartozik a pénzvisszafizetés vagy a politikai kockázat –, 32 esetben pedig „alacsony érdeksérelemmel” ítélték lezárhatónak a munkát. 

A lap információi szerint még a lezárásokat előkészítő csapatot is meglepte, hogy

javaslataikhoz képest Lázár mindössze 8 esetben döntött a beruházás folytatása mellett, míg 11 esetben elbizonytalanodott, kérdőjellel jelezve ezt, vagy csak odafirkantva a lapra, hogy „Megbeszélendő”.

Voltak azonban indulatosabb megjegyzések is a listán. A Városmajor megújításának rubrikájára például a nagybetűs „SOHA! NEM!” felirat került, pedig az előkészítés itt már 43 százalékon áll és 162 millió forintot költöttek el rá, sőt az NKK szakértői is a projekt folytatását (a tervezés befejezését) javasolták, mivel az azonnali lezárás pénzügyi kockázattal, a fel nem használt uniós forrás visszafizetési kötelezettségével jár. A Telex ezzel kapcsolatban emlékeztetett: a Városmajor megújítása Fürjes Balázs, volt Budapest és agglomerációs fejlesztési államtitkár „szerelemprojektje”, és köztudott, hogy Lázár és Fürjes között régóta rivalizálás folyik.

Emellett két fontos fejlesztés mellett is hangsúlyosan szerepel a „Nem” szó:

  • A gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötésének tervezése 15 százalékon áll (ennyit költöttek rá az 5,8 milliárdos összköltségből), a szakértők pedig a folytatást javasolták (forrásvesztés, pénzvisszafizetés, uniós szabálytalansági eljárás kockázata miatt), mégis az van ráfirkantva, hogy „Nem! Lezárni!”.
  • A megyei, agglomerációs P+R parkolók fejlesztésénél ugyanezt írta a papírra a miniszter, pedig a projekt 60 százalékon áll, és a saját szakértői csapata is a folytatást, befejezést javasolt a támogatás visszafizetésének kockázata miatt.

Az azonnali lezárás a projektek túlnyomó többségénél a tervezési-előkészítési fázis idő előtti megszakítását jelentené, a kivitelezési fázis majd csak ezután jönne – valamikor, a szükséges forrás rendelkezésre állásakor. Ha a tervezést nem szakítanák meg, hanem rendben befejeznék, akkor a folyamat végén sokáig felhasználható tervek állnának rendelkezésre. 

A lap Lázár Jánost is megkereste a lista és a nevét viselő széljegyzetek valódiságával, valamint a projektek sorsával kapcsolatban. Az építési és közlekedési minisztert erre azt válaszolta:

„Sajnálom, hogy a Telex, a minisztériumból ellopott dokumentumokkal házalóktól szerzi be az információit, noha én mindig, minden kérdés esetében igyekszem a rendelkezésükre állni.”

A miniszter hozzátette: „A kormány a jelenlegi gazdasági helyzetben azokat a fenntartható beruházásokat akarja és tudja támogatni – függetlenül attól, hogy azok vidéken vagy a fővárosban valósulnak meg – amelyek nemzetgazdasági szempontból fontosak, gazdaságélénkítő hatással bírnak.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.