A Telex birtokába került egy dokumentum, amelyből kiderül, a Nyugati pályaudvaron kívül még mintegy nyolcvan további, nagyrészt fővárosi fejlesztés lezárásáról döntött a Lázár János építési és közlekedési miniszter.
A listán a korábbi, Vitézy Dávid-féle Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) nyolcvan, túlnyomórészt fővárosi és agglomerációs fejlesztése található, azok jelenlegi állásával, valamint azonnali lezárásuk kockázataival és következményeivel. A fejlesztése lezárásának tervét már az NKK részbe lecserélt csapata készítette és elemezte a miniszter számára még tavaly év végén, többnél is jelezve ugyanakkor, hogy azonnali lezárásuk forrásvesztést, uniós pénzvisszafizetést, szabálytalansági eljárást, sőt politikai kockázatot is jelenthet.
Ezért a 80 fejlesztésből 30-nál azt javasolták a miniszternek, hogy folytassa a projekt tervezését, előkészítését; 13 esetben azt, hogy a projekt ugyan lezárható, de csak „magas érdeksérelemmel” – ide tartozik a pénzvisszafizetés vagy a politikai kockázat –, 32 esetben pedig „alacsony érdeksérelemmel” ítélték lezárhatónak a munkát.
A lap információi szerint még a lezárásokat előkészítő csapatot is meglepte, hogy
javaslataikhoz képest Lázár mindössze 8 esetben döntött a beruházás folytatása mellett, míg 11 esetben elbizonytalanodott, kérdőjellel jelezve ezt, vagy csak odafirkantva a lapra, hogy „Megbeszélendő”.
Voltak azonban indulatosabb megjegyzések is a listán. A Városmajor megújításának rubrikájára például a nagybetűs „SOHA! NEM!” felirat került, pedig az előkészítés itt már 43 százalékon áll és 162 millió forintot költöttek el rá, sőt az NKK szakértői is a projekt folytatását (a tervezés befejezését) javasolták, mivel az azonnali lezárás pénzügyi kockázattal, a fel nem használt uniós forrás visszafizetési kötelezettségével jár. A Telex ezzel kapcsolatban emlékeztetett: a Városmajor megújítása Fürjes Balázs, volt Budapest és agglomerációs fejlesztési államtitkár „szerelemprojektje”, és köztudott, hogy Lázár és Fürjes között régóta rivalizálás folyik.
Emellett két fontos fejlesztés mellett is hangsúlyosan szerepel a „Nem” szó:
- A gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötésének tervezése 15 százalékon áll (ennyit költöttek rá az 5,8 milliárdos összköltségből), a szakértők pedig a folytatást javasolták (forrásvesztés, pénzvisszafizetés, uniós szabálytalansági eljárás kockázata miatt), mégis az van ráfirkantva, hogy „Nem! Lezárni!”.
- A megyei, agglomerációs P+R parkolók fejlesztésénél ugyanezt írta a papírra a miniszter, pedig a projekt 60 százalékon áll, és a saját szakértői csapata is a folytatást, befejezést javasolt a támogatás visszafizetésének kockázata miatt.
Az azonnali lezárás a projektek túlnyomó többségénél a tervezési-előkészítési fázis idő előtti megszakítását jelentené, a kivitelezési fázis majd csak ezután jönne – valamikor, a szükséges forrás rendelkezésre állásakor. Ha a tervezést nem szakítanák meg, hanem rendben befejeznék, akkor a folyamat végén sokáig felhasználható tervek állnának rendelkezésre.
A lap Lázár Jánost is megkereste a lista és a nevét viselő széljegyzetek valódiságával, valamint a projektek sorsával kapcsolatban. Az építési és közlekedési minisztert erre azt válaszolta:
„Sajnálom, hogy a Telex, a minisztériumból ellopott dokumentumokkal házalóktól szerzi be az információit, noha én mindig, minden kérdés esetében igyekszem a rendelkezésükre állni.”
A miniszter hozzátette: „A kormány a jelenlegi gazdasági helyzetben azokat a fenntartható beruházásokat akarja és tudja támogatni – függetlenül attól, hogy azok vidéken vagy a fővárosban valósulnak meg – amelyek nemzetgazdasági szempontból fontosak, gazdaságélénkítő hatással bírnak.”