Gigaberuházás a sötétség leple alatt: tényleg, már csak a MotoGP hiányzik ide

Belpol

A Magyar Narancs csütörtökön megjelenő nyomtatott lapszámában járunk utána, hogy miről szól a kormány nemrégiben bejelentett újabb, százmilliárdos beruházása. Kinek kell a MotoGP-pálya, miért kell, és miért pont oda, ahová tervezik?

Ízelítő a cikkből:

„Nem is lehetne máshol, mint a hajdúk vidékén. A motorosok a modern hajdúk, csak mi nem hajtunk marhákat magunk előtt.” Ezzel az eszmefuttatással érvelt az egyébként nem hajdúváros Debrecen egykori polgármestere, Kósa Lajos a MotoGP-pálya helyszínválasztása mellett. És ennél kézzelfoghatóbb érvek nem is igen hangoztak el, bár a hivatalos indoklás szerint azért Hajdúnánás külterületére kerül a hatalmas versenypálya, mert az a három közeli nagyváros, Debrecen, Miskolc és Nyíregyháza alkotta háromszög mértani közepén helyezkedik el. (…) A június 20-án bejelentett beruházás alapesetben 65 milliárd forintra rúgna – ebből készülne el a pálya, a hozzá tartozó kiszolgáló épületek, tréningközpont, konferencia-központ és egy szálloda, erre jön a licencdíj (körülbelül 3,3 milliárd forint évente). A Kósa emlegette útépítés ezen felüli összeg lenne nyilván. Összehasonlításképpen: az M25-ös nemrég átadott 19 kilométeres szakasza, amely az M3-ast köti össze Egerrel, valamivel több mint 50 milliárd forintba került. A jelenleg is épülőben lévő zalaegerszegi autóipari tesztpályát és az M7-es autópályát összekötő M76-os út pedig kilométerenként 4,6 milliárdért készül előreláthatólag. Kiszámítható, hogy a Hajdúnánást észak-déli irányban az M3-assal és az M35-össel összekötő út 20–25 kilométerének költsége 80 és 110 milliárd forint között lenne, vagyis csaknem másfél-kétszerese a versenypálya-építés alapköltségének. Pedig az sem kevés. (…)

false

 

Fotó: Czeglédi Zsolt/MTI

De messze nem a debreceni és a hozzákapcsolt hajdúnánási az egyetlen jelentős autóipari beruházás. Valamivel korábban, 2017. december 29-én jelent meg a Magyar Közlönyben egy kormányhatározat a „nyíregyházi multifunkcionális motorsportaréna megvalósítása érdekében szükséges intézkedésekről”. Nagyjából egy évre rá, 2018 őszén jelentette be Szabó Tünde, az Emberi Erőforrások Minisztériumának sportért felelős államtitkára, hogy megkezdődnek a nyírségi beruházás előkészületei. A rali-, motokrossz- és gokart-infrastruktúrán túl „egy vezetéstechnikai központ, egy 50 szobás szálloda, valamint egy konferencia-központ megépítése” szerepelt az előzetes tervekben. Mindezek után tavaly novemberben derült ki, hogy a megvalósíthatósági tanulmány elkészítési jogát (egyedüli indulóként) 215 millió forint értékben a Truck Race Promotion Rendezvényszervező Kft. és a Katona Mérnöki Szolgáltató Kft. párosa nyerte el. A Truck Race Promotion operatív igazgatója Szijjártó Sarolta, aki Szijjártó Péter külügyminiszter testvére.

A Magyar Narancs augusztus7-i számában olvasható teljes cikkben szóba kerül még a szintén százmilliárd feletti költségvetésű ZalaZone is, Palkovics tesztpályája, illetve a MotoGP-rendezés megtérülésének lehetetlensége, és a tíz éve leállt korábbi, Balaton melletti pályaépítés utóélete is.

A lapot keressék csütörtök reggeltől az újságosstandokon, a nagyobb élelmiszerüzletekben vagy a benzinkutakon, de ha tehetik, a legjobb ha előfizetnek.

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.