Gyorsleltár 2004-2009 - Elszivárgott energiák

  • Mészáros Bálint
  • 2009. március 26.

Belpol

Noha a tavalyi háromkérdéses népszavazás kudarca után a kormányzat lefagyott - legalábbis nagyon ez volt a kívülálló benyomása -, a Gyurcsány-kabinetek munkásságát azért nem csak félig vagy sehogy sem megvalósult tervek jellemezték. Mészáros Bálint
Noha a tavalyi háromkérdéses népszavazás kudarca után a kormányzat lefagyott - legalábbis nagyon ez volt a kívülálló benyomása -, a Gyurcsány-kabinetek munkásságát azért nem csak félig vagy sehogy sem megvalósult tervek jellemezték.

A másfél évig regnáló első Gyurcsány-kabinetnek nagy ambíciói eleve nem voltak, a kibekkelés, majd a remények szerint ezzel megnyert választások utáni azonnali cselekvés tervével múlatta az időt - a semmittevés e módja ismerhető meg pontosabban Gyurcsány balatonőszödi vallomásából. A 100 lépés program meghirdetett intézkedéssorozata adta volna a kormányzati munka gerincét, de ez lényegi változást semmilyen területen nem hozott. Kiemelhető az időszak két vérbeli baloldali intézkedése: a családi pótlék átalakítása, miszerint azoknak is jusson, akik addig az adókedvezményként érvényesíthető részével nem tudtak élni; valamint az indokolatlan különbségeket mérséklő, többéves nyugdíjkorrekciós program elindítása. Kétségtelen, a jövőbeni erőfeszítések csírái azért több helyütt megjelentek, például az egészségügyi ellátás jogosultságának szabályozását illetően. Megszületett a bármiféle közgazdasági racionalitást nélkülöző ötéves adócsökkentési program ötlete is, melynek első mozzanatai - az ötszázalékos áfacsökkentés és a felső szja-kulcs csökkentése - sajnálatos módon meg is valósult. Ettől, és a politikailag amúgy hasznos láblógatástól sem függetlenül a ciklus végére növekvő eladósodás mellett az államháztartási hiány elérte a tíz százalékot, a befektetői türelem pedig a végpontját.

A második Gyurcsány-kormány ellenben a "na, akkor eljött az idő" hangulatában fogott a munkának. Ám hogy ez önmagában mily' kevés, arra a részmegoldások aránya emlékezteti az utókort.

A kurzus elvitathatatlan eredménye, hogy a (jobbára saját maga generálta) költségvetési hiányt mostanra három százalék körüli szintre tornázta le - a bevételek és kiadások különbsége önmagában még a pozitív tartományban is van, "csak" az irtózatos adósságszolgálat keletkeztet összességében deficitet. Mindennek alapját az a konvergenciaprogram adta, amelyet az uniós csatlakozásunk után sikerült végre felruházni annyi racionalitással, hitelességgel és tartalommal, hogy az Európai Bizottság is elfogadja. Az egyensúlyteremtést és a későbbi növekedést a konvergenciaprogram úgy kívánta megvalósítani, hogy kezdetben a stabilitást adóemeléssel biztosítja, majd következhetnek a hosszú távú kilábalásnak megágyazó, az állam működését hatékonyabbá tevő, kiadásait mérséklő szerkezeti átalakítások.

Az első fele sikerült

- sőt, az adó- és munkaügyi ellenőrzési szigorral még valamiféle gazdaságfehérítési előrelépés is történt. Lényeges, hogy a korábbi ciklusnál jóval több uniós forrás elköltésére a megelőzőnél sokkal komolyabb programot dolgoztak ki, a pénzfelhasználás koordinálására pedig hatékonyabb adminisztrációt állítottak fel - érdemi értékelésre persze csak úgy 2015 körül nyílik mód.

A közigazgatás esetében a központi irányítás szerveinek, feladatainak és létszámának átalakításához elég volt a kormányzati akarat. Az önkormányzati igazgatásban elképzelt regionális és kistérségi átszervezés sikeréhez viszont már kétharmados törvényt kellett volna módosítani, amiben az ellenzék nem volt partner, így a parlamentben elbukott a javaslat. Ezután a kormány a továbbiakban a feles törvények és a pénzügyi ösztönzők eszközével próbált operálni, így az országos hatáskörű szervek megyei helyett regionális irányítást kaptak. A közigazgatási hivatalok regionális összevonásánál a kétharmados törvény megkerülésére azonban az Alkotmánybíróság lecsapott, a megyei önkormányzatok pedig a finanszírozás csökkentésére hitelfelvétellel reagáltak.

A minősített többséget igénylő döntések sokszor el sem jutottak a parlamenti szavazásig. A pártfinanszírozás átláthatóvá tételéről a kormány kidolgozott egy (az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet [EKKI] korábbi anyagával jórészt egyező) törvényjavaslatot, melyről az Országgyűlésben le is folytatták az általános és részletes vitát. Az őszödi beszéd utáni felfordulásban azonban a szocialista frakció meglátta a menekülőutat, és a javaslatot levetette a napirendről. Az EKKI erősködésére ötpárti tárgyalássorozat indult, amely sokáig a megállapodás esélyével kecsegtetett, de miután a Fidesz két kardinális kérdésben megmakacsolta magát, a javaslatot a kormánypártok nem vitték el a zárószavazásig. A szintén kétharmadosra tervezett közpénzügyi csomagnak pedig csak egyes elemei valósultak meg, úgy, ahogy, kényszerhelyzet hatására. A költségvetési törvény szabad demokrata szavazataiért cserébe elfogadták az egyáltalán nem elhanyagolható súlyú plafontörvényt, ami azért persze nem egyenlő a programalapú költségvetési tervezéssel. A mindenfajta törvényjavaslatot beárazó Költségvetési Hivatal helyett pedig a Fidesznek is megfelelő, háromtagú Költségvetési Tanács állt fel.

Az ágazati átalakításokban kétségtelenül az egészségügyben történt a legtöbb. A jogviszony ellenőrzése és az állam saját "eltartottjai" után fizetett járulékaival a bevételi oldalon, a szimpla forráselvonással, a gyógyszerkassza megregulázásával, a kórházi kapacitások félig sikerült újraosztásával és az önrészfizetés bevezetésével a kiadási oldalon sikerült olyan változásokat elérni, hogy az egészségbiztosítási kassza hosszú idő után

újra egyenesbe

jöjjön. Azonban parlamenti lehetőségek hiányában az ellenzék a népszavazás eszközéhez nyúlt, és a publikum eltörölte a vizitdíjat, a kórházi napidíjat és a felsőoktatásban a tandíjat. Ez végső soron a koalíció megszűnéséhez, majd a kormánypártok homlokegyenest eltérő elképzeléseiből korábban kínkeservvel összetákolt biztosítási reformterv elbukásához vezetett.

Azon érzékeny és bonyolult területeknél, ahol az irányváltás csak hosszú idő alatt vezényelhető le, a kormány életre hívta a politikafüggetlen szakmai kerekasztalokat. Ám a nyugdíj, a közoktatás és a versenyképesség területén körvonalazódó komplex programok elindítására már nem maradt energia, legfeljebb némi mazsolázásra futotta. A kormány preferenciáit tekintve nyugdíjügyben talán még át is lépte a saját árnyékát: valamelyest megszigorította a korhatár előtti nyugdíjazást, az előre hozott nyugdíj melletti jövedelmeket járulékkötelessé tette, az induló nyugdíjakat csökkentette. Legutóbb a 13. havi juttatást maximálta. Szigorították a rokkantnyugdíjazás szabályait is, a megváltozott munkaképességűek rehabilitációja pedig a foglalkoztatás irányába tett szükséges, de korántsem elégséges lépés.

A nagy állami monopóliumokat nem sikerült felkészíteni a piacnyitásra, holott az átalakítás félresiklása itt sajnos nem kenhető sem az ellenzék obstruálására, sem a társadalmi ellenállásra. Az államvasút önálló cégekre bontása nem hozott létre életképes társaságokat: a színvonal a korábban alulmúlhatatlannak hitt mértéket is alulmúlja, a közpénzelfolyás változatlan. Az áruszállítás privatizációja meg éppen csak korrektnek, átláthatónak és privatizációnak nem nevezhető. A villamosenergia-szektorban a piacnyitásból első körben kimaradtak az erőművek és a Magyar Villamos Művek (MVM), azaz a teljes kínálati oldal. Ezen részben az Európai Unió versenyjogi határozata miatt kényszerült változtatni a kormány, de utóbb a miniszterelnök menesztette az MVM vezetését is, majd saját frakcióját győzte meg a monopol nagykereskedő feletti szigorúbb hatósági kontroll szükségességéről.

Néhol pedig a kormány eleve nem is akart konfrontálódni. A messze átlagon felüli adottságú magyar mezőgazdaság továbbra is lehetőségei alatt teljesít; ellenben az uniós agrártámogatásokat sikerült elég szervezetten eljuttatni a hazai termelőkhöz, így az ágazatban viszonylagos nyugalom uralkodik. És bizony előfordult, hogy egyáltalán nem volt szükség semmiféle ármányra a kudarchoz, ment az önerőből is. Jó példa az átlátható szolgáltató államot megtestesítő, hatékony és takarékos ügymenetet vizionáló kormányzati negyed tervének bukása. A beruházást a feltételek tisztázatlansága - a költözők kilétének eldöntetlensége, a projektgazda változásai, a telek tulajdonviszonyainak meglepetései, az építési terv és a finanszírozás körüli zűrzavaros helyzet, egyszóval a totális előkészítetlenség - temette el.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.