Gyulay Endre püspök szerint a kapitalizmus a világ igazi problémája

  • narancs.hu
  • 2022. április 29.

Belpol

„Most már olyan milliók mennek el, hogy nagyon nehéz elképzelni, hogy ez tisztességes” – mondta a Szemléleknek adott interjúban a templomfelújításokra adott támogatásokról. Szó volt az „állványimádásról”  is.

Videointerjút készített a Szemlélek Gyulay Endre nyugalmazott katolikus püspökkel az egyházat, a hazai közéletet és a világot érintő problémákról. A beszélgetést többek között a Telex szemlézte.

Az 1930-ban felavatott szegedi dómmal egyidős püspök még a Horthy-rendszer idején választotta az egyházi pályát, a szocializmus idején végigjárva az egyházi hierarchiát 1987-ben szentelték püspökké. A rendszerváltás idején és után ismert közéleti szereplővé vált.

Az április 26-án közzétett interjúban többek között arról beszélt, hogy a GDP-alapú gazdaságtól el kellene jutni a szeretet- és igazságalapú társadalomig. Nem csak a magyar társadalom, de az egész világ legfontosabb problémájának a kapitalizmus működését tartja.

„A kapitalizmus mire épül? Arra, hogy én lenyomlak téged, és én ebből fejlődöm. Ez mi? Gyűlölet. Hogy nekem ebből hasznom lesz. Tehát ha ez nem szeretetre, nem segítésre, nem kiegészítésre megy, akkor máris baj van.”

 

Az interjúban szó van a jelenlegi kormányzat egyházpolitikájáról, a politika és az egyház kapcsolatáról. Gyulay Endre azt mondta, hogy ő 1987 óta minden választás előtt körlevélben buzdította a katolikusokat arra, hogy a hitük alapján szavazzanak, de egy párt nevét sem említette. A kérdésre, hogy egy közvélemény-kutatás szerint a templomba járók többsége azért úgy érzi, a szószékről kifejezetten egy oldal támogatására biztatják őket, a nyugalmazott püspök azt mondta, tilos egy párt mellett prédikálni. 

Az interjúban elhangzik az „állványimádás” kifejezés: van olyan vélemény, miszerint az egyház célja megszerezni minél több ingatlant,  de aztán igazi funkciót nem talál az épületnek. Gyulay Endre szerint sem helyes az állam és az egyház túlzott összefonódása, de míg 1945 előtt a nemesség tartotta fenn a templomokat, a szocializmus után ezt a feladatot az államon kívül más nem vállalhatta magára. A támogatások felhasználásával szerinte is lehetnek problémák, ami pedig a templomfelújításokat illeti, úgy látja, „most már olyan milliók mennek el, hogy nagyon nehéz elképzelni, hogy ez tisztességes”.

A püspök úgy látja, jó néhány katolikus gimnáziumra kár kiírni, hogy katolikus, hiszen a diákok közül kevesen járnak misére, és közöttük is még kevesebben tudnak ministrálni. Nem gondolja azt, hogy a keresztény szellemiség attól terjed, hogy egyre több egyházi fenntartású iskola lesz az országban. Úgy gondolja, az egyházi nevelésnek most szemlátomást mennyiségi, és nem minőségi a szemlélete.

 

 

Leadkép: Gyulay Endre ünnepi szentmisén a szegedi dómban 2017-ben. Fotó: MTI/Rosta Tibor

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.