Ha az emlékmű mégis megvalósul, az a Fidesz felelőssége és szégyene lesz

  • narancs.hu
  • 2015. december 14.

Belpol

Az Eleven Emlékmű csoport nyílt levélben szedi darabokra Cser-Palkovics András gyáva mentegetőzését a Hóman-szobor ügyében.

Múlt héten mi is írtunk róla, hogy a székesfehérvári a polgármester meghátrált, másokra mutogat, és a nemtelen támadásokat teszi felelőssé mindenért. Ettől még felállíthatják a szobrot, de állami és városi támogatás nélkül. Az Eleven Emlékmű a Szabadság téri szobor elleni tiltakozásból kinövő civil szervezet (lásd róluk Rényi András írását), akik sokakkal együtt tiltakoztak a Hóman-szobor felállítása ellen. Levelükben azt írják:

Polgármester úr!
Eddig nem tudtuk, hogy Magyarországon bármely civil szervezet akkor és annak állít szobrot közterületen, amikor és akinek akar. Úgy tudtuk, az érvényes jog szerint az önkormányzat kizárólagos joga, hogy történeti, politikai, esztétikai, városképi és egyéb szempontok alapján eldöntse, hogy milyen szoborállítási kezdeményezésnek ad zöld utat. Nekünk úgy tűnik, hogy az önkormányzat által vállalt alapozási munkálatok megkezdése, valamint a nagylelkű és ellenőrizhetetlen visszafizetési feltételek egyenesen bátorítólag hathatnak a Hóman Bálint Alapítványra. Ezért előre jelezzük Önnek: ha az emlékmű végül mégis megvalósul, annak jogi és erkölcsi felelőssége Önre és a székesfehérvári önkormányzat többségére hárul. Beszélhet Ön arról, hogy „a történelem alakjai nem kizárólagosan rosszak vagy kizárólagosan jók”, mégis az Ön és politikai szövetségesei szégyene lesz, ha 2015-ben, Európa szívében olyan politikus kap emlékművet, aki a két világháború között faji polgárháborút szított, aki vezérszerepet játszott a zsidótörvények kezdeményezésében és folyamatos szigorításában, aki közvetve Fehérvár lakosságának csaknem 10 százalékát terelte a borzalmas megsemmisülés felé és aki a végsőkig kitartva Hitler mellett tagja maradt a nyilas parlamentnek is. Ez akkor is történelmi szégyen, ha erre Önt nemcsak Székesfehérvár polgárai, de budapestiek, sőt külföldiek is emlékeztetik. Nem sanda politikai megfontolásból, hanem a megalázottak, elhurcoltak és ártatlanul meggyilkoltak emléke nevében.

A teljes szöveget lásd itt!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.