Ha most elkezdenénk a baloldali programot, abból 2030-ban lehetne valami

  • Kránicz Bence
  • 2020. augusztus 6.

Belpol

Csak 200 ember kellene hozzá.

A Magyar Narancs csütörtökön megjelenő lapszámában interjút közlünk Éber Márk Áron szociológussal, aki A csepp című, új könyvében a magyar társadalom osztályszerkezetét elemzi. Mint mondja, az utóbbi években a társadalom egyre jobban polarizálódott, a leggazdagabb és a legszegényebb réteg is bővült.

Részlet az interjúból:

Magyar Narancs: Hogy rétegződik a magyar társadalom most?

Éber Márk Áron: Az alsó osztályok olyan körülmények között élnek, mint a perifériás társadalmak alsó osztályai, míg a felső tőkésosztályok a centrum tőkéseihez hasonló életszínvonalat engedhetnek meg maguknak. Azaz a magyar mint félperifériás társadalom a centrumnál és a perifériánál is polarizáltabb, de ez nem félperifériás sajátosság, az Egyesült Államok nagyvárosaiban még nagyobb a megosztottság. Ha megnéznénk például a születéskor várható élettartamot egy faluvégi cigánysoron Borsodban, lehet, hogy a 73 éves, átlagos megyei érték helyett talán csak 42 évet kapnánk. A legszegényebb rétegek, romák és nem romák konkrét életkörülményei a perifériás országok alsó osztályainak életkörülményeit idézik, csak ott sokkal nagyobb ez a legszegényebb réteg. A magyar tőkésosztály csúcsán állók pedig inkább a befolyásuk tekintetében állhatnak közel a centrum leggazdagabbjaihoz, például Jeff Bezos Amazon-vezérhez. A vagyonuk sokkal kisebb, de a befolyásuk helyben ugyanúgy hatalmas.

Éber Márk Áron

Éber Márk Áron

 

MN: A középréteg és az alsó-alávetett munkásosztályok szövetségét sürgeted. Nem ezt szorgalmazta nagyjából az összes értelmiségi baloldali mozgalom a történelemben?

ÉMÁ: Valóban, semmi új nincs ebben. Nevetséges evidenciáról van szó, mégsincs róla közmegegyezés a mai magyar baloldalon. Hiszem, hogy fontos ezért a célért dolgozni. Ha egy 200 fős szervezett csoport, vagy együttműködő kisebb csoportok most elkezdenék ezt a baloldali programot, abból 2030-ban lehetne is valami. Ehhez viszonylag egységesen, hasonló elképzelések szerint kellene politikát csinálniuk Magyarországon. Ám ha megnézzük, hogy 1995-ben hány hadra fogható ember volt a Fideszben, akkor azt mondom, annyian a 45 év alatti magyar baloldaliak között is vannak. Az említett 5-6 millió emberrel kötendő, érdemi szövetség nélkül nem látom, hogyan lehetne leváltani a Fideszt.

Arról, hogy mit jelentene a hiteles baloldali program, miért tekinthető jobboldalinak minden magyar kormány a rendszerváltás óta, és hol van Magyarország helye a globális kapitalizmusban a világrendszer-elemzés perspektívájából, a csütörtökön megjelenő friss Narancsban olvashatnak, amelyre itt fizethet elő.


Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.