"Ha minden településen számba vettük az áldozatokat"

  • Varró Szilvia
  • 2001. április 19.

Belpol

Magyar Narancs: Körülbelül félmillió roma, a harmincas-negyvenes évekbeli európai roma lakosság egyötöde pusztult el a második világháborúban. Ennek ellenére a romák nem tartják annyira ébren a holokauszt emlékét, mint a zsidók. Maga a Pharajmos* szó is csak a nyolcvanas években keletkezett.

Dr. Bársony János kisebbségkutató a roma holokausztról

Bársony János: Különböző becslések kétszázezer és félmillió közé teszik a roma áldozatok számát. A legelfogadottabb Donald Kewrick- Grattan Puxon húsz évvel ezelőtt megjelent könyvének félmilliós becslése. Lényegesen különbözött egymástól az egyes országokban élő romák sorsa: Lengyelországban kétezer roma maradt meg a 40 ezerből, Lettországban néhány család kivételével az összes romát kiirtották.

MN: 1991-ben volt az első konferencia a roma holokausztról, a nürnbergi perben nem hallgattak meg roma tanúkat, a vádlottakat pedig alig kérdezték a roma áldozatokról.

BJ: A nácik ideológiájában a zsidók voltak a fő ellenség: minden rosszat, ami a világban történt, az ő nyakukba próbáltak varrni, a romákkal kapcsolatban nem volt a népirtásnak és a tömeggyilkosságnak ilyen erős ideológiai töltete. Ez nem azt jelenti, hogy nem akarták volna fajbiológiai alapon legyilkolni és kiirtani a romákat, csak nem ez volt a német nép nagy veszedelme. Az eugenika alapján végzett fajirtás mind a két nép esetében megtörtént, mindkét esetben szisztematikusan, gyári alapon öltek megtervezetten embercsoportokat, "fajtanemesítési" célokból. A nürnbergi perben a romákkal azért nem foglalkoztak részletesebben, mert nem volt értelmiségi rétegük, amely ezt követelte volna.

MN: A nürnbergi faji törvények szerint a romák a zsidókhoz hasonlóan idegen fajúaknak minősültek, ezért 1935-től tilos volt nem romákkal házasodniuk. Ennek alapját részben az 1905-ben megjelent Cigánykönyv képezte.

BJ: Ez a korai fajvédő ideológiának megfelelően, a Lombroso-elvek alapján bűnöző hajlamúnak írta le a romákat, teljesen tudománytalanul. Már a weimari köztársaságban komolyan üldözték a romákat, 1934-től kezdve pedig tömegesen deportálták őket az első koncentrációs táborba, Dachauba. Külön cigány gyűjtőtáborok 1936-tól több helyen is működtek

MN: 1938 decemberében Heinrich Himmler javasolja a cigánykérdés végső rendezését, habár egy-két tiszta cigány törzset "tudományos kutatás céljából" meghagyott volna.

BJ: 1936-tól a Faji Higiéniai Kutatóintézet megpróbálta a romákat fajbiológiai alapon osztályozni. A németek magukat árjának tartották, holott Európában a szanszkrit alapú nyelvet beszélő romák voltak árjának nevezhetők. Ez apróbb kellemetlenséget okozott volna a "tudósoknak", ezért azt mondták: a romák ugyan árják voltak valaha, csak aztán elkorcsosodtak, keveredtek mindenféle más népekkel. A germán szavakat használó szintik és a lallelik között kerestek tiszta csoportokat, az összes többit pedig alacsonyabb rendűnek, tehát elpusztítandónak nyilvánították. Fajbiológiáról beszéltek, és közben nyelvjárási alapon osztályoztak, tehát áltudományukban sem voltak következetesek.

MN: Az volt a cigány, akit a kutatóintézet annak tartott. Milyen adatok alapján?

BJ: Az intézet rasszbiológiával foglalkozott: koponyaméretek, szemszín stb. alapján osztályozták a cigányokat, és mindenhonnan adatokat gyűjtöttek róluk. Csináltak egy katasztert, és ennek az összeállításához felhasználták a weimari demokrácia rendőrségi adatbázisát, majd ezt bővítették a tízes évektől a cigány igazolványos rendszerrel. Ebben segített a Gestapo egyik vezetője, a Heidrich által irányított Interpol, amely nemzetközi szinten gyűjtötte az adatokat a cigány családokról.** 1936-tól a nagyobb német városok környékén jöttek létre cigány kényszermunkatáborok, 1939-től pedig már koncentrációs táborokba helyezik el őket a Német Birodalomban, így a Soprontól nyolc kilométerre lévő Lackenbachban is több ezer roma volt fogva tartva.

MN: A magyar közvélemény mikor értesülhetett először a romák kiirtásának szándékáról?

BJ: Magyarországon már 1939-ben volt olyan publikáció, amiből egyértelműen kiderült, hogy mi lesz a romák sorsa a Német Birodalomban. A Népegészségügy című lapban ekkor beszámoltak a nácik romákkal kapcsolatos fajbiológiai kutatásairól. Egy Orsós nevű fajbiológus professzor 1939-ben a magyar parlamentben követelte, hogy ezen publikációk alapján itt is ki kellene építeni ezt a fajta munkatáboros-koncentrációstáboros-elpusztítós-sterilizálós rendszert. A zsidó holokauszt részletes tényei, a lágerek valósága 1942-43-ban derült ki az auschwitzi jegyzőkönyvek kapcsán. A Népegészségügy már évekkel azelőtt helyes megoldásként ábrázolta a romákkal kapcsolatos gyilkosságokat és sterilizációt, egy pillanatig sem gondolkodva azon, hogy itt tulajdonképpen a szervezett gyilkosság, a népirtás jelenségével találkozik.

MN: 1997 óta Magyarországon is megemlékeznek a romák az 1944 augusztus 2-i Zigeunernacht-ról, amikor az auschwitz-birkenaui cigánytáborban négyezer romát gyilkoltak le. Ide 1942 decemberétől szállították a romákat.

BJ: A berlini, a lackenbachi és hamburgi gyűjtőtáborokból, de Franciaországból és több északi országból is 1942-től Himmlerék parancsára megkezdődött a romák deportálása az elfoglalt lengyel és ukrán területeken kialakított táborokba, majd Auschwitzba. Itt és más táborokban álorvosi kísérleteket folytattak rajtuk, például kétszázötven roma gyereken tesztelték a Cyklon-B-t, romákon kísérletezték ki a sóoldat-injekciót és a tífuszfertőzést. De Horvátországban és Szerbiában például saját koncentrációs táboraikban gyilkolták a romákat, az agyonverés, a késelés és a lefejezés módszereivel. Romániában, ahol körülbelül másfél millió roma élt, Antonescu hatalomra jutásakor szisztematikusan összegyűjtötték a különféle foglalkozású vándorcigányokat, és tízezrével hurcolták el olyan, román megszállású szovjet területekre, ahol semmi nem volt. Szó szerint éhen halatták őket. A kutatások igazából az utóbbi három-négy évben derítették ki, mi lett a romániai romák sorsa, korábban csak egy-két irodalmi mű foglalkozott ezzel.

MN: Magyarországon 1916-tól kötelező nyilvántartásba vették a romákat, és különleges heget hagyó himlőoltással jelölték meg a vándorlónak minősített cigányokat. A renitenseket már akkor is munkatáborokba vitték.

BJ: Mária Terézia letelepedésre kötelezte a romákat, és ettől kezdve a magyar közigazgatás két dolgot értett cigánypolitika alatt: egyrészt egy kényszerasszimilációs folyamatot, amelyben a jobbágyok alá rendelték a romákat, másrészt az ennek ellenszegülő kóbor- és vándorcigányok hatósági üldözését. Az 1916-os rendelet előírta, hogy kell bánni a kóborlókkal: ha nem saját lakóhelyükön vannak, internálni lehet őket, pénzükkel a helyi jegyző bánik, nem tarthatnak vagyontárgyakat. A kóborló persze nem egy egzakt fogalom volt: mindig a hatóság szándéka szerint számított egy egyén, egy család vagy egy csoport ilyennek. A ´28-as rendelet arról szólt, hogy évente kétszer razziát kell tartani a cigányoknál, a ´36-os értelmében pedig minden cigányt megbízhatatlannak kell tekinteni. 1939-40-től meghatározták, hogy általában a megbízhatatlanokkal mit kell csinálni. Vagyis Magyarországon nem kellett külön faji törvényt hozni a cigányokra, nem kellett gettózni, mert jól elkülönültek a cigánytelepeken. A "megbízhatatlan" minősítés pedig alkalmas volt arra, hogy aki a hatóságnak valami miatt nem tetszett, azt internálni lehetett vagy kényszermunkára fogni.

MN: Várpalotán 1945 februárjában száztizennyolc romát végeztek ki. 1974-ben roma értelmiségiek emlékművet akartak állíttatni, de ezt a hatóságok megakadályozták arra hivatkozva, hogy a romák kollaboráltak a szovjetekkel.

BJ: Ez a rablómese korábban kezdődött. 1944 októberében Doboz és Kötegyán községek magyar-német visszafoglalásakor a magyar kémelhárítók példát akartak statuálni, és a helyi pap és a bíró információira hagyatkozva "a román megszállókkal való kollaborálásért" a dobozi temetőben legéppuskáztak több roma családot. A "kollaboráció" ebben az esetben azt jelentette, hogy a román megszállók által rekvirált javak maradékából a falu szegényei hazavittek néhány tárgyat. Hasonló gyilkosságok voltak Lajoskomáromban, Székesfehérvárott és Várpalotán is.

A várpalotai emlékmű felállítását valóban a kollaborációra hivatkozva utasították el 1974-ben, ami legalábbis érdekes, tekintve, hogy ekkor is szovjet megszállás alatt volt az ország.

MN: A Roma Sajtóközpont túlélőkkel készített interjúkötetében megszólalók többsége - mint a Strasbourgban menedékjogot kapott Kolompár Friderika - arról számol be, hogy a komáromi várerődbe, majd innen sokakat lágerekbe vitték.

BJ: A hatóságok Magyarországon is létrehoztak cigánygettókat. Szabolcsban szinte minden nagyobb város mellett, de Debrecen mellett is. Innen válogattak csoportokat kényszermunkára. Eközben folyamatosan vitték el a cigány férfiakat katonának. Voltak egyes járások, ahol a szolgabíró központi tábort csináltatott a romáknak, hogy jobban tudja ellenőrizni a megbízhatatlanokat. A kijelölt cigánytelepen összezárták a járásbeli romákat: ettől kezdve mindenki vándorcigány lett, hiszen nincs ott illetősége. Vagyis a magyar jog szerint bárhova bármikor internálható.

MN: 1944 szeptemberében született meg a cigány-munkaszolgálatos intézkedés, ami a 180-200 ezer magyarországi romából 50 ezret érintett volna.

BJ: A csendőri razziák és a helyi közeg jelentették, hogy hol vannak számukra megbízhatatlan romák, belőlük szervezett "lapátos" századokat a magyar hadsereg. A nyilas hatalomátvétel másnapján, október 16-án parancsot adtak ki a munkaképes cigány férfak összegyűjtésére és internálására. A november 3-4-i nagy razziák során már roma családokat, nőket, gyerekeket is összegyűjtöttek, például a Pest környéki cigányokat.

MN: Erdős Kamill az ötvenes években 50 ezer magyar romáról ír, akik szerinte elpusztultak a világháború alatt. A hetvenes években a Nácizmus Üldözötteinek Bizottsága 28 ezerre, Karsai László történész pedig levéltári kutatásai alapján ötezerre teszi a számukat.

BJ: Erdős Kamill közvetlenül az események után kutatott. A Nácizmus Üldözetteinek Bizottsága is becsléseket használt. Igazából számokat akkor tudunk mondani, ha minden egyes településen számba vettük a roma áldozatokat és az eltűnteket. Karsai a fennmaradt dokumentumok alapján vizsgálódott a levéltárakban. Csakhogy a roma deportálásokról gyakran nem születtek dokumentumok, és sok levéltári anyag el is veszett.

MN: Karsai véleménye szerint ´44 ősze előtt a magyar hatóságok és a közvélemény nem foglalkozott a romákkal. Szerinte a nácik a cigányokkal kapcsolatban nem dolgoztak ki összefüggő, következetes megsemmisítő politikát.

BJ: Ebben Karsai téved. A náci Faji Higiéniai Kutatóintézet részben erről szólt, de egyértelmű volt erre nézve Himmler ´42-es auschwitzi parancsa, és a fentiekből kiderül a népirtás szisztematikussága is. Nem a romák voltak a fő ellenségei, a romákat "csak" ki akarták irtani faji alapon. 1945 februárjában Magyarországon Vajna nyilas belügyminiszter kijelentette, hogy a zsidók és a cigányok, két "nemzetidegen" faj kiirtása érdekében megtették a szükséges lépéseket. A faji ideológián alapuló népirtás mindenesetre nálunk kevésbé volt sikeres, mint a környező országokban. A romák korábban kivették részüket a németellenes küzdelmekből, a magyar zene ébrentartójaként a roma pozitív hős volt, akivel azonosulni lehetett. Gazdasági oldalról nézve a romák mintegy kétszáz éve patriarchális viszonyban éltek a magyar faluval, minden roma családnak megvolt a magyar családja, akiknél dolgozott, erős volt a "mi cigányunk" érzés. A romák általában szegények voltak, és nem irigyelték őket. Miközben más országokban legyilkolták és koncentrációs táborba küldték a romákat, a német megszállásig nálunk ez nem így történt. A sok évszázados egymás mellett élés és az egymásra utaltság tette lehetővé, hogy itt nagy arányban sikerült túlélniük a fasiszta borzalmakat.

Varró Szilvia

* A roma nyelvújítás során vita folyik e szó formájáról.

** Cigány családfaadatokat egészen 1989-ig gyűjtött a magyar rendőrség is, ahogy fajbiológiai kutatásokat is végeztek, elsősorban intézeti cigány gyerekeken: ujjlenyomat- és vérvizsgálatokat. Mindezért bocsánatot kértek a rendszerváltáskor. (B. J. megjegyzései)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.